iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Nieuwe iPhone 5 gestolen, iPhone 4 of 4s kopen? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/141448-nieuwe-iphone-5-gestolen-iphone-4-4s-kopen.html)

Baibe 06-07-13 18:36

Nieuwe iPhone 5 gestolen, iPhone 4 of 4s kopen?
 
Hoi,

Mijn nieuwe iPhone 5 (net een week in gebruik) is helaas gestolen in het buitenland.
Ik zit nog 2 jaar aan mijn abonnement vast en ben daardoor genoodzaakt een losse iPhone te kopen.
Voorheen had ik een iPhone 4 waar ik zeer tevreden over was. Omdat ik niet veel terug krijg van de reisverzekering en niet veel te besteden heb, denk ik er over na om een iPhone 4 los te kopen.
Is het in mijn geval de moeite waard om een 4 te kopen of kan ik toch beter doorsparen voor een 4s?
Kan ik de iPhone 4 nog 2 jaar gebruiken, zonder dat er bijvoorbeeld problemen ontstaan met updates van iOS of applicaties?
Heb ik voldoende aan een iPhone 4 met 8 GB? Voorheen had ik 16GB maar hier kwam ik niet aan. Ik ben geen intensieve gebruiker, ik gebruik de telefoon met name voor Whatsapp, bellen, sms, een paar apps zoals Pinterest/Facebook, een spelletje en af en toe surfen op internet. Verder maak ik wel foto's, maar deze zet ik regelmatig op mijn computer. Muziek gebruik ik het nauwelijks voor, maar ben wel van plan om dat vaker te gaan gebruiken.

Hoop op jullie advies! Alvast bedankt :)

Guest-20180925190238 06-07-13 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Baibe (Bericht 902616)
Is het in mijn geval de moeite waard om een 4 te kopen of kan ik toch beter doorsparen voor een 4s?
Kan ik de iPhone 4 nog 2 jaar gebruiken, zonder dat er bijvoorbeeld problemen ontstaan met updates van iOS of applicaties?

Hier staat een heel lang topic met koopadvies voor een iPhone 4:

http://forum.iculture.nl/f28/iphone/...pen-waard.html

madridje 06-07-13 20:23

Ik heb nog steeds een Iphone 4, had er ook aan gedacht om een iphone 5 te kopen, maar ik vind dit niet nodig. Voor het geld moet ik het niet doen want ie wordt door mijn werkgever integraal terugbetaald.
Ik gebruik veel internet en ook veel foto's maar om daar nu speciaal een nieuwe 5 voor te kopen, vind ik niet echt nodig.

Een iphone 4 is op zich al een vrij complex toestel dat heel veel aankan. De reden voor een aankoop van een 5 zou enkel zijn omdat hij een betere camera heeft (natuurlijk heeft hij nog meer geavanceerde dingen: sneller/siri/ en weet ik veel) in mijn geval. Diezelfde verbeterde camera zit ook in de 4s. Mijn iphone 4 werkt perfect en loopt niet vast door vertraging. Maar wat je dan natuurlijk wel kunt hebben naar verloop van tijd is dat de laatste nieuw IOS 8 bijvoorbeeld er niet zal kunnen op draaien, maar is dat nodig? Ik werk met IOS 6.1 JB en dat werkt perfect, ik ben echter niet van plan als IOS 7 uitkomt om deze op mijn 4 te zetten. Wat betreft apps die de laatste nieuwe IOS versie nodig hebben, die zijn er niet veel, na een jaar of 3 misschien wel, maar nu ... Want als je dan een 4s koopt of een 5 en je houdt hem een jaar of 3/4/5 aan, zal het ook niet mogelijk zijn om telkens de laatste nieuwe IOS te laten draaien. In een auto van 10 jaar oud, ga je ook geen nieuwe motor laten installeren omdat de benzine niet meer compatibel zou zijn... of omdat hij niet meer op de wegen rijdt...

Dus: als je een vervang toestel zoekt voor je 5, denk ik, zeker met wat je schrijft naar gebruik toe, dat je er niet mis aan doet om te opteren voor een Iphone 4 8GB. Mijn eerste Iphone 3 had ook 8GB en dat was voor mij voldoende, enkel als ik er toen gps opgezet had, kan ik niet veel meer muziek erop kwijt... Met 8 GB kan het zijn dat je op een bepaald moment (maar voor jou misschien nooit) keuzes moet gaan maken met wat wil ik er perse op en wat is nu écht overbodig om erop te hebben!

Je ziet wel wat je ermee doet, succes in je keuze!!!

normalis666 06-07-13 20:32

binnen een half jaar komt de iphone 5s uit
dus dan gaat de prijs van de andere modellen ook weer omlaag
dus ff bij je 4 blijven en sparen voor een nieuwe
succes

Stakies 06-07-13 22:30

Verzekering
 
Kan je niet contact opnemen met je provider/verzekering?
Volgensmij kan je gewoon een 'Nieuwe' claimen zodra deze ontvreemd word.
Als je geld krijgt kan je inderdaad beter wachten tot de iPhone 5S uitkomt, de prijzen van de iPhone 4,4s en de iPhone 5 zullen echter omlaag gaan.

RWK 06-07-13 22:39

Ik weet niet welke provider je hebt, maar als je T-Mobile hebt kan je je abonnement verlengen met nog eens 2 jaar en betaal je 70EUR. Dan heb je wel weer een iPhone 5 op zak. Ik weet niet of andere providers dit aanbieden.

Als je een iPhone 4 aanschaft met 8GB voor rond de 300EUR, moet je wel opletten dat je een telefoon van 2010 aanschaft. Daarnaast het geringe geheugen van 8GB. Dat is erg weinig, al zeg je dat je geen muziek gaat gebruiken. De A4-chip wat erin zit is ook niet meer de sterkste van alles en zal updates van iOS 8 niet ondersteunen. Je zal wel denken van, ik ga hem niet updaten, maar de apps worden wel voor iOS 7/8 geoptimaliseerd en dat zal misschien in de toekomst wel een vereiste zijn.

Tel je bij die 300 EUR nog eens 300EUR bij, heb je genoeg voor een 4S, die op alle fronten wat ik boven beschreven hebt verbetert. Dit toestel zal dus veel langer doorgaan.

Aan jou de keus, wel vreemd dat de reisverzekering niet alles uitkeert.

apotheosis 07-07-13 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Baibe (Bericht 902616)
Hoi,

Mijn nieuwe iPhone 5 (net een week in gebruik) is helaas gestolen in het buitenland.
Ik zit nog 2 jaar aan mijn abonnement vast en ben daardoor genoodzaakt een losse iPhone te kopen.
Voorheen had ik een iPhone 4 waar ik zeer tevreden over was. Omdat ik niet veel terug krijg van de reisverzekering en niet veel te besteden heb, denk ik er over na om een iPhone 4 los te kopen.
Is het in mijn geval de moeite waard om een 4 te kopen of kan ik toch beter doorsparen voor een 4s?
Kan ik de iPhone 4 nog 2 jaar gebruiken, zonder dat er bijvoorbeeld problemen ontstaan met updates van iOS of applicaties?
Heb ik voldoende aan een iPhone 4 met 8 GB? Voorheen had ik 16GB maar hier kwam ik niet aan. Ik ben geen intensieve gebruiker, ik gebruik de telefoon met name voor Whatsapp, bellen, sms, een paar apps zoals Pinterest/Facebook, een spelletje en af en toe surfen op internet. Verder maak ik wel foto's, maar deze zet ik regelmatig op mijn computer. Muziek gebruik ik het nauwelijks voor, maar ben wel van plan om dat vaker te gaan gebruiken.

Hoop op jullie advies! Alvast bedankt :)

Om te beginnen zeer jammer je dit bent tegen gekomen (al vraag ik me af hoe dat kan?).

Ik zou een 4s kopen, ik zou er ook zoek mijn iPhone app opsteken, beter iets dan niets.
En verdomd goed opletten want iPhones, dieven zijn er helaas tuk op, een iPhone valt ook veel meer op dan een samsung of ander toestel.

Mijn iPhone laatk nooit op de kamer liggen, zeker nie in den buitenland en als ik die meeheb zit die vanvoor in m'n rechterbroekzak, zie ik ik tussen veel volk moet gaan ofzo dan houd ik mijn hand in de broek en op mijn iPhone houden ;), mijne phone pikken maken ze bitter weinig kans op, ik ken datte, ze wringen of duwen of botsen express tegen je aan en boem, in een fractie je phone kwijt, bij mij pakt dit niet. Zijn maar wat hints die ik meegeef :).

Macbookto 07-07-13 00:57

Wat de aanschaf betreft: je ziet het, zoveel hoofden, zoveel zinnen.

apotheosis 07-07-13 01:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macbookto (Bericht 902684)
Wat de aanschaf betreft: je ziet het, zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Tis zoals iemand hier gepost heeft: iPhone 4s kopen maar mss beter wachten want binne 3 maand zal deze 100 euro naar beneden gaan + ze blijven maar spreken van een budget iPhone.

Baibe 08-07-13 11:34

Bedankt voor de reacties!

Zoals iemand zegt, inderdaad wel verschillende adviezen. Ik ga het topic van timosha nog eens doorlezen, bedankt.

Ook zal ik nog contact opnemen met de provider. Ik heb echter zelf bij deze provider gewerkt en ik weet dat de enige optie is mijn abonnement weer met 2 jaar te verlengen. Op die manier heb ik weer een nieuwe iphone, maar zit ik wel met een 4-jarig abonnement, waar ik niet op zit te wachten. Een los toestel kopen heeft dus mijn voorkeur.

@apotheosis, om jouw vraag te beantwoorden hoe ik dit ben tegengekomen: mijn telefoon is gestolen van tafel, terwijl ik buiten op een terrasje zat met een vriendin. Telefoon lag overigens naast mijn hand. De dief (zigeuner die er gewoon hartstikke normaal uit zag) leidde ons af met een bordje waar een tekst op stond. Hij was heel intimiderend, kwam heel dichtbij mij staan en vroeg mij heel nadrukkelijk om de tekst te lezen. Ondertussen heeft hij de telefoon van tafel gepakt, zonder dat ik het door had. Weer een leerzame les voor mij; ik leg mijn telefoon nóóit meer op tafel, ook al ligt hij naast mijn hand!

De iphone 4s vind ik overigens ook de beste optie, maar op dit moment qua budget veel te duur om los te kopen. 3 mnd wachten tot deze goedkoper is duurt te lang; ik zit nu helemaal zonder telefoon. Dat geeft wel aan hoe verslaafd ik aan m'n telefoon was, best zorgwekkend ;) De verzekering vergoedt overigens maar 250 euro, maar goed, het is in ieder geval iets...

Ik ga nog even nadenken, meer tips zijn natuurlijk welkom!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:06.