iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   iphone or android (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/141535-iphone-or-android.html)

atlas 09-07-13 12:36

iphone or android
 
Ik heb altijd een iPhone gebruikt vanaf de eerste variant die in Nederland te koop was. De laatste Phone was een 4S.
Nu heb ik sinds een maand een Xperia T van Sony met Android 4.1.2
Wat mij opvalt na een maand gebruik en dat in vergelijk met iPhone.

Uit de doos een Xperia T van sony met een HD scherm, opvallend is het plastic gevoel, bijna speelgoed net als de samsung G S3 die ik een korte tijd geprobeerd heb. Beeld is goed en zelfs in volle zon leesbaar. Klepje voor sim kaart en SD kaart vreselijk dun en kwetsbaar en sluit niet 100% vlak.

De iPhone daarentegen, voelt 100x degelijker aan en ziet eruit als een stuk serieus smartphone gereedschap. Toy vs Tool verschil zou ik zeggen.

Misschien nog belangrijker, iOS 6.1.3 vs Android 4.1.2
iOS uit de doos werkt gelijk makkelijk intuïtief en stabiel, voeg simpel wat apps toe en klaar ben je.

Android is een ander verhaal, eerst goed uitzoeken hoe het een en ander werkt, oftewel veel minder intuïtief, relatief lang bezig om hem naar je zin te krijgen. na een week toestel gereset naar fabrieksinstellingen en overnieuw begonnen met de opgedane informatie.
Apps erop zetten is easy en widgets neer zetten waar je ze wilt, alles is in te stellen, opvallend meer instellings mogelijkheden dan iOS. Grappige zaken als swipe en automatisch foto's maken als iemand lacht zijn leuk, maar wat is de batterij ineens snel leeg. kijken wat er allemaal draait, uiteindelijk apps geïnstalleerd zoals battery docter met apps killer. Eigenlijk ben je nu tijd kwijt aan het beheren van je telefoon, zorgen dat er niet teveel openstaat en dat de instellingen voortdurend aangepast worden naar je gebruik op dat moment. Dit was op iOS totaal geen probleem en had nauwelijks aandacht nodig, dit is dus de prijs voor een open platform denk ik.
Na een aantal crashes van de telefoon vraag ik mij af of de volgende Android hopelijk stabieler werkt.

nog ff in het kort
1. iOS intuïtief vs. Android uitzoeken en leren.
2. iOS vrij vaste vorm van UI, Android veel meer aan te passen.
3. iOS geen SD kaart, Android vaak SD card slot aanwezig. (niet op alle modellen)
4. iOS via usb op PC foto's eraf halen, Android via usb werkt als externe opslag en zo alles te kopiëren deleten enz.
5. iOS weinig beheer nodig, Android hoe meer je eruit wil halen hoe meer werk je eraan hebt.
6. iOS batterij tijd goed maar afhankelijk van gebruik, Android afhankelijk van gebruik en van hoe je het beheer uitvoert.
7. iOS updates voor de laaste 3 a 4 modellen tegelijk uit, Android, het is maar afwachten of de fabrikant de nieuwste android beschikbaar stelt.

Mijn conclusie.
Beide vind ik een prima platform, echter;

iOS voor gebruikers die iets goeds willen waar niet teveel beheer voor nodig is en intuïtief te gebruiken is gecombineerd met hardware die werkelijk degelijk aanvoelt en een luxe uitstraling heeft.

Android meer geschikt voor gebruikers die niet schrikken van uitzoeken beheren en tot in den treure instellen van wat men ook maar wilt. Helaas met meestal goedkope plastic behuizingen maar wel vaak met SD kaart slot en op de pc als externe opslag te gebruiken.

Mijn voorkeur? Ik ben meer gecharmeerd van iOS met de hardware van Apple.
Dat Android meer open lijkt dan iOS is tot nu toe voor mij nauwelijks een voordeel gebleken, maar heeft wel als nadeel dat je meer werk hebt aan je smartphone als je het maximale eruit wilt halen.

belgiumiphone 09-07-13 13:25

Ik vind dat je het "beheer" van Android overdrijft.

Ok, je moet meer zaken instellen (alhoewel velen dat eerder als "mogen" zullen zien). Maar als je een beetje overweg kunt met dit soort zaken, ben je er relatief snel uit. Een nieuwe smartphone en zeker een nieuw platform (iOS->android) doe je toch ook om nieuwe zaken te ontdekken?

Eenmaal je Android leren kennen hebt, normaal op een paar dagen, is het even eenvoudig.

Wat betreft het beheer van de achtergrondprocessen. Android heeft een eigen zeer goede app killer waarmee je zowel apps kunt afsluiten als RAM geheugen kunt vrijmaken. Bovendien heb je de functie spaarstand, die je kunt activeren als het nodig is.

Dus ja, bij iOS moet je minder zelf instellen. Alhoewel, met iOS 6 en 7 worden de instellingsmogelijkheden alsmaar uitgebreider. Ik denk niet dat iedereen even goed overweg kan met de instellingen van Berichtgeving of met iCloud.
Maar eenmaal je Android kent, is het ook kinderspel.

Wat mij betreft kies je eerder omwille van de looks (zakelijke look iPhone vs plastic van Android) en omwille van de voorkeur naar ecosysteem toe.

atlas 09-07-13 13:32

De build in app killer van android werkt net iets te omslachtig, App killer maakt het wat prettiger. Wat iCloud betreft, dat is pas eenvoudig en supersimpel, kan tot nu toe geen andere service tegen op imho. De spaarstand killed geen apps die nog actief zijn, dus dat vind ik niet echt een goede optie.
De pro android mensen die vinden al dat instellen en beheren waarschijnlijk gewoon leuk, echter ik heb al vele malen diverse vrienden moeten helpen om android goed draaiende te krijgen. Terwijl mijn oudere zus en digibeet haar iPhone zonder hulp kon instellen en gebruiken, lmao. Zegt mij allemaal genoeg.

apotheosis 09-07-13 14:40

Android moetk nimmer hebben. Je ziet door het bos de bomen niet meer.
Wat ik allemaal moest gaan doen om bv die batterijduur een beetje beter te krijgen, manman, en an nog ging die telkens veel te snel af en dan zegde men; ge moet nen bootrom en noem maar op gaan doen, hallo zeg, ik kocht een nieuwe (toen) S2 en ge moet beginnen foefelen tot en met om die batterijduur goed te krijgen.
En de apps zijn beter bij Apple vind ik.
Ja, je hebt wat prutsen meer op een android, sommige vind ik handig, zeer vele andere niet. Ik houd graag alles simpel, iPhone is het beste er is vind ik.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:55.