//

Garantie en de zwarte markt?

Garantie en de zwarte markt? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Hoi allemaal, ik zit met een vervelende vraag ivm de garantie. Ik ben van plan mij een iPhone te gaan aanschaffen via een vriend. Die ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01-08-13, 10:03
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Arrow Garantie en de zwarte markt?

Hoi allemaal,

ik zit met een vervelende vraag ivm de garantie.
Ik ben van plan mij een iPhone te gaan aanschaffen via een vriend. Die vriend koopt ze over van bedrijven die gsm's krijgen bij het aansluiten van abonnementen. De verkoopprijs van de iPhone 5 ligt daarom ook veel lager (16GB tussen de 450 en 500 euro). De iPhones worden netjes geleverd gesealed enz; (hij levert ook alleen maar aan vrienden).
Maar nu zit ik met de vraag ivm de garantie, je krijgt je iPhone mooi in een doosje (zonder kassaticket) en je garantie is al ingegaan toen dat bedrijf de iPhone heeft aangeschaft.
Wat als er nu iets met mijn iPhone gebeurd? Kan ik dan nog steeds bij Apple terecht (als het onder hun garantie valt), of kan ik mijn gsm dan weggooien omdat ik niet kan aantonen vanwaar ik mijn iPhone heb?
(Maar dan zou het toch ook niet moeten kunnen lukken met 2ehands iPhones?)

Groetjes
Nick
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 01-08-13, 10:36
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Qua fabrieksgarantie werkt het eigenlijk precies hetzelfde ja. Je kunt, mits binnen je eerste jaar, gewoon bij Apple terecht. Consumentenrecht zul je niet kunnen claimen. Dat moet bij het verkooppunt. Voor jou is dat die vriend, die er waarschijnlijk niets mee kan.

Het bedrijf waar hij die vandaag heeft kan er sowieso niets meer omdat zij het toestel zakelijk aanschaffen.

Je kunt uiteraard AppleCare aanschaffen, haha. Dan heb je twee jaar garantie via Apple en hoef je je daar geen zorgen om te maken.
__________________
War, war never changes
  #3  
Oud 01-08-13, 10:43
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Standaard

het 2e jaar normaal gezien toch ook? Apple was toch veranderd naar de 2 jaar vaste garantie?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 1 augustus 2013 om 10:47 ----------

is bij apple care ook waterschade, schermschade etc inbegrepen?
  #4  
Oud 01-08-13, 11:47
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Accidentele schade is niet inbegrepen. Wel in de VS met AppleCare+ volgens mij. Apple geeft 1 jaar garantie, verkooppunt vanaf het 1e jaar.

Als je je toestel direct bij Apple koopt, geeft Apple dus ook na het 1e jaar garantie volgens de consumentenwetgeving.
  #5  
Oud 01-08-13, 11:49
mrboolean's schermafbeelding
mrboolean mrboolean is offline
• iOS 14.5
• 12.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2011
Locatie: Rotterdam
Berichten: 260
Stuur een bericht via ICQ naar mrboolean
Standaard

Als ze gekocht zijn door een bedrijf kun je alleen de fabrieksgarantie van 1 jaar bij Apple claimen. Die is gewoon nog steeds 1 jaar (geen 2 jaar) en staat via het serienummer van de iPhone geregistreerd, dus een bon heb je dan niet nodig. Je kan alleen geen aanspraak maken op de wettelijke bescherming die je hebt via het consumentenrecht. Na de fabrieksgarantie sta je dus met lege handen.
  #6  
Oud 01-08-13, 12:12
iponemarco iponemarco is offline
• iOS 7.1
• 7.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2011
Berichten: 95
Standaard

ik heb ook een iphone gekocht via marktplaats.
je belt apple op en zet de iPhone je naam.
bij mij is dit altijd gelukt.
  #7  
Oud 01-08-13, 13:18
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Standaard

bedankt allemaal.. Hier kan ik al wat mee..
Ik wil zo'n 4 jaar met m'n iPHone verder kunnen, dus dan is 3 jaar zonder garantie riskant. Weet er hier iemand iets van verzekeren (in België dan?) liefst niet te duur

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 1 augustus 2013 om 13:21 ----------

Je moet wel weten, iPhone 5 voor iets minder dan 500 euro.. dat blijft bijna 200 euro goedkoper als in de winkel, daar kan ik hem wel flink voor laten verzekeren.
  #8  
Oud 01-08-13, 13:25
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Oh. België. Dan kun je sowieso volgens mij niets met een toestel als die niet van Apple is.

200 euro.

Stel de verzekering is 10 euro.

10 euro x 12 maanden = 120 euro.

120 euro x 4 jaar = 480 euro
120 euro x 3 jaar = 360 euro

Voorbeeldje.
  #9  
Oud 01-08-13, 13:30
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Standaard

Alvast bedankt..
Denk het wel hoor, veel mensen kopen gsm's bij hem dus hij zal wel weten hoe het moet? zal het hem ook is vragen

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 1 augustus 2013 om 13:33 ----------

België moet toch ook een opvang systeem hebben voor tweedehands iphones? Dus er zal wel een methode zijn
  #10  
Oud 01-08-13, 13:48
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

In Nederland heb je ook geen opvang systeem. Alleen werkt de garantie iets anders
  #11  
Oud 01-08-13, 13:59
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Standaard

Oké, zal er nogw at over nadenken, dat verzekeren in belgie is oplichterij... Hebben ze getest in een belgisch programma Volt.;
  #12  
Oud 01-08-13, 16:12
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Standaard

Apple geeft nu 2 jaar garantie op online aankopen in België | Apple Nieuws Vlaanderen
daarin staat toch dat apple 2 jaar garantie geeft
  #13  
Oud 01-08-13, 16:15
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

"Vanaf vandaag krijg je 2 jaar garantie op aankopen in de Online Apple Store."

;-)
  #14  
Oud 01-08-13, 16:19
ARTPOPNick ARTPOPNick is offline
• iOS 7.1.2
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2013
Berichten: 14
Standaard

Apple moet wettelijk gezien toch ieder van hun toestellen aannemen binnen de 2 jaar, is wettelijk verplicht.. webshop of niet. Als het hun toestel is en nog geen 2 jaar oud is moeten ze het aannemen
  #15  
Oud 01-08-13, 16:39
Bubbly's schermafbeelding
Bubbly Bubbly is offline
• iOS 10.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 2.876
Standaard

Nee, als zij het verkocht hebben moeten ze het aannemen. Als je het bij je provider hebt gehaald, blijft alleen de fabrieksgarantie van 12 maanden over.
__________________
Disclaimer: Tips en advies op het internet volg je altijd op eigen risico
  #16  
Oud 03-08-13, 08:41
Pleur's schermafbeelding
Pleur Pleur is offline
• iOS 10.3.1
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Locatie: Het schone Zuiden met een zachte "G"
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?
Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Overleg hiervoor met uw verkoper. Hij blijft verantwoordelijk.
Vanuit: Garantie | ConsuWijzer.nl

Of:
Citaat:
Waar moet u op letten als u (fabrieks)garantie heeft?
Vaak probeert een verkoper u te verwijzen naar de fabrikant of de groothandel. Ook als u een (fabrieks)garantie heeft, hoeft u daar geen genoegen mee te nemen. De verkoper is de partij waarmee u de overeenkomst heeft. Dus is hij aansprakelijk voor het naleven van de overeenkomst. Gaat u voor een reparatie rechtstreeks naar de fabrikant zonder of buiten de termijn van de fabrieksgarantie? Dan heeft deze het recht om eventueel kosten (bijvoorbeeld voor arbeidsloon) in rekening te brengen.
Vanuit: http://www.consumenteninformatiepunt...kopen-in-de-eu
  #17  
Oud 03-08-13, 10:05
Con Con is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Locatie: Naast jou
Berichten: 150
Standaard

Je kan op nieuwe toestellen ook Apple Care afsluiten, denk dat dat goedkoper is dan een verzekering.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Garantie iPhone uit USA (veel gedoe en onduidelijkheden, geen garantie?) jerpsx iPhone algemeen 22 23-07-13 14:18
Garantie via provider verloopt na garantie via Apple Store? adamba iPhone algemeen 4 24-04-12 11:07
What about the media markt? borgqueenx Koopinformatie Nederland 5 25-10-11 13:30

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:43.