iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Batterijpercentage en batterijproblemen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/145340-batterijpercentage-batterijproblemen.html)

Ezswo 30-09-13 12:21

Batterijpercentage en batterijproblemen
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele weken/maanden last van "raar gedrag" van mijn iPhone5. Ten eerste merk ik dat de batterij echt veel sneller leeg gaat dan voorheen, terwijl mijn gebruik niet gewijzigd is. Mijn iPhone is binnen een dag schoon leeg, terwijl dat voorheen minimaal 2 dagen was en meestal nog wel meer.

Het gekke daarbij is dat het batterijpercentage "sprongen" vertoond. Hij kan zomaar van het ene moment op het andere 10% verspringen (verspringt hij opeens van 48 naar 35 ofzo). En vanochtend stond hij bijvoorbeeld op 7% en valt hij gewoon uit. Leg ik hem aan de lader en dan begint bij met 7%? Rare problemen dus.

Is dit herkenbaar voor iemand (oplossing?), of is het gewoon verstandig om contact op te nemen met de Apple Store?

Groeten,
Ezra

Guest-20180925190238 30-09-13 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ezswo (Bericht 919246)
Het gekke daarbij is dat het batterijpercentage "sprongen" vertoond.

Het zou kunnen dat de accu niet meer gekalibreerd is. Dat percentage is niet meer dan een berekening. Om correct te kunnen berekenen moeten de parameters wel juist zijn.

1) Sluit de iPhone met de originele USB-kabel aan de originele lader aan;
2) Voer een harde reset uit;
3) Laat de accu opladen tot 100%;
4) Laat na het bereiken van 100% capaciteit het toestel nog ca. 30 minuten aan de lader;

Als dat niet helpt is het tijd om met Apple te gaan praten.

Ezswo 30-09-13 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 919249)
Het zou kunnen dat de accu niet meer gekalibreerd is. Dat percentage is niet meer dan een berekening. Om correct te kunnen berekenen moeten de parameters wel juist zijn.

1) Sluit de iPhone met de originele USB-kabel aan de originele lader aan;
2) Voer een harde reset uit;
3) Laat de accu opladen tot 100%;
4) Laat na het bereiken van 100% capaciteit het toestel nog ca. 30 minuten aan de lader;

Als dat niet helpt is het tijd om met Apple te gaan praten.

Thanks, ga ik ff proberen!

wollie1979 30-09-13 14:32

Heb hetzelfde probleem met mijn 4S. Echter, dit probleem kreeg ik precies nadat ik iOS7 had geïnstalleerd.

Ik zal ook de kalibratie eens uitproberen.

Ezswo 30-09-13 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wollie1979 (Bericht 919310)
Heb hetzelfde probleem met mijn 4S. Echter, dit probleem kreeg ik precies nadat ik iOS7 had geïnstalleerd.

Ik zal ook de kalibratie eens uitproberen.

Ik hoopte juist dat het met iOS7 minder zou worden, maar ik heb helaas geen verbetering (of verslechtering) gezien.

wollie1979 30-09-13 16:58

Volgens mij keren de batterijproblemen elke keer weer terug bij de eerste nieuwe iOS versie. Dat was volgens mij ook bij iOS6 destijds. Later is dit met updates wel wat verbeterd. Hopelijk doet Apple dat ook nog voor iOS7.

Goofy030 30-09-13 18:47

Ik heb sins vanmorgen precies dezelfde problemen.
Ga de dingen die ik hier lees even proberen ik hoop dat het helpt

Jenz 06-10-13 14:54

Ik heb mijn iPhone 5 net binnen gebracht.. Had ergens gelezen dat de eerste iPhone 5's een zwakke batterij hadden..

bk1986 06-10-13 16:39

Heb bij mijn vriendin haar iPhone dit ook eens voorgehad tot je de batterij zo zag leeglopen. Instellingen eens allemaal gereset en toen deed hij weer normaal

Avandes 14-10-13 14:32

Heb precies hetzelfde.. heb ik bijv. nog 18% valt ie ineens uit en verteld hij me dat ie aan de oplader moet. Na 10 min kan ik hem weer aan doen. Heeft 'ie ineens 20% batterij, open ik 1 app is het ineens 10%. Mijn iPhone is dronken.

n1mber 14-10-13 19:29

Ik herken het probleem....de ene dag kan ik best lang met 1% en de andere dag valt de telefoon al uit bij 6%.

Vandaag stond de telefoon op 7%. Ik steek de lader erin en hij springt meteen naar 13%.

Ik heb de accu gekalibreerd zoals beschreven hierboven.

Ezswo 21-10-13 14:31

Paar weekjes verder even een update:

Het lijkt er bij mij op dat de harde reset wel geholpen heeft. De rare "sprongen" in batterijpercentage zijn zover ik kan zien verdwenen. Wel ben ik veel consequenter geworden in het totaal afsluiten van bijvoorbeeld Facebook en Whatsapp... die hebben echt een verschrikkelijke invloed op de batterijduur. Sinds ik dat doe, gaat het zienderogen beter.

Ook 3g connectie (vooral bij slecht bereik) heeft zo te zien behoorlijke invloed op batterijpercentage... die gaat bij gebruik van Safari op zo'n moment ook hard achteruit. Herkenbaar voor iemand?

Over het algemeen gaat het dus een stuk beter en ben ik wat meer tevreden... nog steeds wel erg snel leeg, maar goed, ik vrees dat we dat zullen moeten accepteren met de huidige generatie Smartphones.

Bedankt voor de tips allemaal!

Guest-20180925190238 21-10-13 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ezswo (Bericht 927063)
Ook 3g connectie (vooral bij slecht bereik) heeft zo te zien behoorlijke invloed op batterijpercentage... die gaat bij gebruik van Safari op zo'n moment ook hard achteruit. Herkenbaar voor iemand?

Ja, natuurlijk. :) Als de 3G veldsterkte zwak is gaat het zendvermogen van de radiochip naar maximaal 2.000 mW. Reken zelf maar uit wat dat betekent voor een accuutje van ca. 1.500 mAh.

Bubbly 22-10-13 03:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 927077)
Ja, natuurlijk. :) Als de 3G veldsterkte zwak is gaat het zendvermogen van de radiochip naar maximaal 2.000 mW. Reken zelf maar uit wat dat betekent voor een accuutje van ca. 1.500 mAh.

Hoe zit dat met de chip voor Wi-Fi(/BT)? Al mijn iPhones hebben veel zwakker bereik dan bijvoorbeeld een MacBook. Die chips hebben dus geen dynamisch zendvermogen?

Guest-20180925190238 22-10-13 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bubbly (Bericht 927235)
Hoe zit dat met de chip voor Wi-Fi(/BT)? Al mijn iPhones hebben veel zwakker bereik dan bijvoorbeeld een MacBook. Die chips hebben dus geen dynamisch zendvermogen?

De Wi-Fi/BT radiochip heeft een maximaal zendvermogen van 100 mW (20 dBm) voor Wi-Fi en 10 mW (10 dBm) voor Bluetooth. Dit zijn de maximale zendvermogens toegestaan volgens ETSI EN 300 328 (1.8.1).

De iPhone gebruikt een antenne met 0 dBi winst. In de MacBook Pro (en iPad) zit een antenne met 2.3 dBi winst. De radiochip in de iPhones gebruiken geen ALC/AGC en hebben dus geen dynamisch zendvermogen.

frankvisser92 22-10-13 10:23

Iemand enig idee hoe het komt dat mijn 4S na regelmatig bij 14% al uitvalt op ios 7.02?
Is ontstaan bij 7.00 of 7.02, zal dus gewoon een bug zijn en met een harde reset verholpen worden? Gelukkig ga ik vrijdag gelijk de 5S bestellen! whoehoe kan niet wachten

Guest-20180925190238 22-10-13 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door frankvisser92 (Bericht 927268)
Iemand enig idee hoe het komt dat mijn 4S na regelmatig bij 14% al uitvalt op ios 7.02?

Omdat de spanning van de accu onder de 3.7V is gevallen. En dat is gewoon geen bug maar een veiligheidsmechanisme.

frankvisser92 22-10-13 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 927269)
Omdat de spanning van de accu onder de 3.7V is gevallen. En dat is gewoon geen bug maar een veiligheidsmechanisme.

Klinkt logisch. Maar hoe kan het zijn dat dit al bij 14% gebeurt? tussen de 1 en 3% vindt ik nog acceptabel. Zodra ik hem aan de lader leg gaat ie gelijk weer aan en kan ik hem gebruiken tot 0%.

Guest-20180925190238 22-10-13 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door frankvisser92 (Bericht 927271)
Klinkt logisch. Maar hoe kan het zijn dat dit al bij 14% gebeurt?

Omdat de celspanning objectief wordt gemeten.

Het capaciteits-percentage is het resultaat van een berekening met één constante en twee variabelen. Die variabelen kunnen juist, ongeveer juist of foutief zijn. Na een kalibratie van de accu zijn die variabelen weer juist en het percentage ook.

frankvisser92 22-10-13 10:36

Dus met een harde reset zal het problemen verholpen moeten zijn?
Ik wacht vrijdag even af, Even kijken hoelang het zal duren voor ik mijn 5S thuis heb, 2 of meer weken dan zal ik een harde reset doen. Die paar dagen kan ik wel uithouden zo. anyway, thanks timo!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:01.