//

iphone 5 batterij/garantie probleem

iphone 5 batterij/garantie probleem discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) ik heb al een tijdje een lastig batterijprobleem dat opspeelt. Als mijn lading rond de 10% komt valt plots mijn telefoon uit. Niet iedere keer ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 12-12-13, 23:24
Mr.Bluestar Mr.Bluestar is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 150
Standaard iphone 5 batterij/garantie probleem

ik heb al een tijdje een lastig batterijprobleem dat opspeelt.
Als mijn lading rond de 10% komt valt plots mijn telefoon uit. Niet iedere keer maar toch vrij regelmatig. Ik heb het ook een keertje gehad dat hij al uitviel met nog 29% lading beschikbaar. Om hem terug levend te krijgen moet ik hem aan de netlader hangen en dan geeft hij ook ineens aan dat hij op 10% zit.
Ik vermoed dat de batterij stilletjesaan zijn geest aan het geven is. Ik heb op de apple site eens gekeken naar de garantie hiervoor. Het toestel is in Duitsland gekocht op de dag van de release en is iets ouder dan een jaar. Nu spreken ze online van slechts 1 jaar garantie? Iemand een idee hoe ik toch de garantie kan claimen?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 12-12-13, 23:31
iaminthecloud iaminthecloud is offline
• iOS 7.1
• 7.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2013
Berichten: 51
Standaard

De garantie is 1 jaar bij Apple, maar wettelijk in Europa is de garantie 2 jaar, je kan hiervoor naar Apple, je moet wel even bellen.
Apple Nederland moet zich dus ook aan houden en dat zegt Apple zelf als je Apple belt op het nummer 0800 0200 570.
Dan kies je voor Technische ondersteuning, iPhone, en dan hoor je dat de garantie 2 jaar is en waar het geld.
  #3  
Oud 13-12-13, 09:07
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluestar Bekijk bericht
Als mijn lading rond de 10% komt valt plots mijn telefoon uit. Niet iedere keer maar toch vrij regelmatig.
Om te te beginnen kan je de accu eens kalibreren.
  #4  
Oud 13-12-13, 13:01
Mr.Bluestar Mr.Bluestar is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 150
Standaard

Ok, zal eerst de kalibratie eens uitvoeren en dan indien nog nodig contact opnemen met Apple voor de eventuele garantie.
  #5  
Oud 13-12-13, 13:05
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Niets is uitgesloten maar het is onwaarschijnlijk dat de accu van een iPhone 5 bij normaal opladen nu al defect is. Succes verder.
  #6  
Oud 14-12-13, 21:02
beyls beyls is offline
• iOS 7.0.4
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2012
Berichten: 8
Standaard

Ik heb volledig hetzelfde probleem... enkele maanden geleden was dit nog maar bij 10% dat hij uitviel, maar het blijft verergeren... Meestal valt hij uit vanaf de 30%, maar vandaag was hij al 'plat' op 46%... Mijn iPhone 5 is ongeveer 1 jaar uit. De batterijproblemen zijn pas begonnen vanaf ik iOs7 erop gezet heb.

Laatst gewijzigd door beyls; 15-12-13 om 22:50. Reden: typfoutje!
  #7  
Oud 15-12-13, 15:10
AlineKro AlineKro is offline
• iOS 7.0.4
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2012
Locatie: Kruishoutem
Berichten: 7
Standaard

Ik heb compleet hetzelfde probleem. Ik kocht m'n iphone wel in de Mediamarkt. Hoe zit dat dan met de garantie? Zal ik de gsm moeten inleveren en weken zonder iPhone zitten dan?
  #8  
Oud 15-12-13, 21:22
valencio valencio is offline
• iOS 7.1.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 287
Standaard

@beyls als je iphone 12 jaar oud was, had niemand de iphone 5 meer
  #9  
Oud 15-12-13, 21:47
arjan95 arjan95 is offline
• iOS 13.1.3
• iPadOS 13.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 751
Standaard

Maar ook na 12 jaar hoeft de batterij nog niet kapot te zijn : ik heb nog een Windows Laptop uit 2005 die nog anderhalf uur meegaat op een acculading (Originele accu, noot vervangen ) terwijl 3 uur Max was toen deze nieuw was
__________________
iPod touch 2G 8GB (25-09-2009 - 01-06-2011) ->
iPod touch 4G 32GB (27-01-2011 - verkocht) ->iPad 4 32GB (15-07-2013 - nu)
  #10  
Oud 16-12-13, 10:23
Mr.Bluestar Mr.Bluestar is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 150
Standaard

Ik heb de kalibratie uitgevoerd, althans dat denk ik. Heb de iPhone volledig laten ontladen tot hij dus vanzelf uitviel. Dan heb ik hem aan de lader gehangen (een originele Apple lader). Vervolgens na een hele nacht laden heb ik de power- en homeknop gelijktijdig ingeduwd tot hij dus opnieuw opstartte. Daarna heb ik hem dus normaal gebruikt.
Toen ik gisteren het laatst naar mijn iPhone keek had hij nog ongeveer 15% over en het volgende moment was hij uitgevallen. Vrees dus dat oftewel dat ik die kalibratie niet goed heb uitgevoerd of dat er wel degelijk iets mis is.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn batterij het wel goed doet qua prestatie, daar heb ik geen klachten over. Zatermiddag van de lader gehaald en pas zondagavond is hij uitgevallen.
  #11  
Oud 16-12-13, 13:51
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluestar Bekijk bericht
Toen ik gisteren het laatst naar mijn iPhone keek had hij nog ongeveer 15% over en het volgende moment was hij uitgevallen.
Ik zal een poging doen om iets simpel ook simpel uit te leggen met een vergelijking.

In een auto heeft men tot de laatste druppel benzine het volledige vermogen van de motor ter beschikking. Met een accu is dat niet zo.

Als de accu van een iPhone volledig is opgeladen dan staat er een vermogen ter beschikking van: 1.440 mAh X 4.2 V = 6,048 W.

Vooropgesteld dat de kalibratie van de accu goed is staat er bij 15% restcapaciteit een vermogen van: 216 mAh X 3.7 V = 0,799 W ter beschikking.

Als er nu bij 15% restcapaciteit een app of proces is die meer dan 216 mAh nodig heeft valt te iPhone uit. Zo'n proces kan het wisselen van een GSM/UMTS/HSPDA base cell zijn. Of een Wi-Fi verbinding met hoge bandbreedte. Of, of of, ......

En daarom verschijnt er (waarschijnlijk) bij ca. 20% restcapaciteit een pop-up met een waarschuwing dat er moet geladen worden. Er verschijnt ook een rood ringetje in het accu symbool. Terug naar de auto. Als dat rood/oranje brandstoflampje gaat branden ga je toch ook spoedig tanken. Of niet?
  #12  
Oud 16-12-13, 14:34
Mr.Bluestar Mr.Bluestar is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 150
Standaard

Bedankt voor je simpele uitleg, heb wel een electronicadiploma maar ik durf dat al eens te vergeten.
Maar om het ook simpel te houden, als mijn wagen me verteld dat ik nog 100km kan rijden als mijn brandstoflampje gaat branden en na 10km sta ik al aan de kant van de weg dan is er iets mis met het aansturen van dat lampje. Dat lampje moet dan inderdaad gecalibreerd worden en daar loopt het dus mis.
Dus als er iemand me verteld hoe ik exact kan calibreren dan hoor ik het graag maar het gewoon volladen en volledig laten leeglopen en dan een magic trick met de 2 knoppen waarna er niets gebeurd is volgens mij geen exacte calibratie.

Heb dit ooit met een laptopbatterij gedaan met een tool waar dit proces een volledige dag in beslag nam waarbij 5 volledige cycli werden doorlopen.
  #13  
Oud 16-12-13, 14:44
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluestar Bekijk bericht
Dus als er iemand me verteld hoe ik exact kan calibreren dan hoor ik het graag maar het gewoon volladen en volledig laten leeglopen en dan een magic trick met de 2 knoppen waarna er niets gebeurd is volgens mij geen exacte calibratie.
Om exact te kalibreren zijn er drie (3) parameters nodig. Één (1) constante zijnde de ontwerpcapaciteit van de accu. Die parameter is opgeslagen in de chip van de accu.

En twee (2) variabelen. De capaciteit/bootspanning tijdens het opstarten en de capaciteit bij het bereiken van 4.2 V celspanning. Met die drie (3) parameters kalibreert de power daemon (powerd) de accu.

Ik ga het hier bij laten. Succes verder.
  #14  
Oud 16-12-13, 15:40
cderooij cderooij is offline
• iOS 8.1.1
• 8.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Noordwijkerhout
Berichten: 25
Standaard Accu probleem

Ik had hetzelfde probleem, mijn iPhone5 viel ook geregeld uit.

Ik heb een afspraak gemaakt bij de Genius bar, Apple Store, en daar hebben ze een diagnose gedraaid en daar bleek inderdaad mij accu "niet optimaal" te zijn.

Deze is gewoon onder garantie vervangen (1 jaar standaard, 2 jaar als je bon hebt waarop te zien is dat je hem als consument gekocht hebt).

Dus ga gewoon langs, dan weet je het zeker.

Met vriendelijk groet,

Cor

P.S. het vervangen duurt max een uurtje
  #15  
Oud 21-12-13, 22:16
Mr.Bluestar Mr.Bluestar is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 150
Standaard

vandaag naar Haarlem geweest om mijn probleem voor te leggen. Diagnose tool bleek inderdaad te wijzen op een probleem met de batterij. De batterij hadden ze op een uurtje vervangen. Er werd me wel duidelijk gemaakt dat de batterij normaal een verbruiksitem is dat onderhevig is aan slijtage en daarom niet standaard zomaar vervangen werd. Maar omdat hij al een uitval veroorzaakt bij 30% is er besloten om toch de gebruikersgarantie toe te passen. Al bij al maakt het mij niet zoveel uit hoe ze het flikken, ze hebben me netjes en correct behandeld dus kan ik niet anders dan tevreden zijn.
  #16  
Oud 03-12-14, 16:21
anoukforza anoukforza is offline
• iOS 8.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2014
Berichten: 2
Post

Mijn batterij van de iPhone 5 vertoont dezelfde issues als Mr Bluestar en is 1,5 jaar oud. Via een diagnose van Apple is gebleken dat mijn batterij aan vervanging toe is, morgen ga ik dan ook naar de Genius Bar. Ter voorbereiding ben ik even in de garantie gegevens gedoken en deze wil ik graag met jullie delen.

Consumentenbond
Ten eerste een heldere uitleg van de Consumentenbond over de basisgedachte. Ter informatie: als Europa regels aanneemt met verordeningen etc. dan worden die doorgaans vertaald naar een van de Nederlandse wetten. In dit geval is de basis het Nederlandse BW (Burgerlijk Wetboek) artikel 7:1

Garantie: wat is je recht? | Consumentenbond

Wettelijke garantie
Op grond van de wet hebt u bij een consumentenkoop recht op een deugdelijk product (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Dit wil zeggen dat u recht hebt op een product dat conform de opgewekte verwachtingen functioneert (conformiteitsvereiste, zie Consumentenkoop I: Recht op een deugdelijk product). Dit recht wordt ook wel de wettelijke garantie genoemd .

Hoe lang duurt de wettelijke garantie?
Sommige verkopers zullen u vertellen dat u maximaal twee jaar garantie hebt op een product. Dit berust op een misverstand. Het klopt dat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie een wettelijke termijn van twee jaar is opgenomen, maar dat is een minimumtermijn. Elke EU-lidstaat mag zijn eigen regels hierover opstellen. Zolang deze regels maar voordeliger voor de consument zijn dan de gestelde minimumvereisten.

De Nederlandse wetgever heeft er voor gekozen om aan de consument een grotere bescherming dan de minimumtermijn te bieden. In de wet wordt dan ook geen tijdsverloop aan de wettelijke garantie verbonden. Hoewel de wettelijke garantie dus in principe oneindig is, wordt deze beperkt door de verwachte levensduur ofwel technische levensduur van het desbetreffende product (zie ook Consumentenkoop I). Dit betekent dat de wettelijke garantietermijn in Nederland duurt zolang u redelijkerwijs kunt verwachten dat het product meegaat. De wettelijk garantietermijn kan dus – afhankelijk van het product – wel vijf of meer jaren duren.

Consumentenkoop II: Garantie, bewijslast en aanspreekpunt · eJure.nl / Recht & ICT
  #17  
Oud 04-12-14, 18:23
anoukforza anoukforza is offline
• iOS 8.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2014
Berichten: 2
Standaard

Heb uiteindelijk een nieuwe batterij gekregen! Daar vroeg hij eerst 75 euro voor, maar nadat ik aangaf gebruik te willen maken van de consumentenwetgeving, kreeg ik hem gratis.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Iphone garantie probleem door afzetterij? rachelh iPhone algemeen 6 01-09-13 16:02
iPhone 5 met vervangen batterij, geldt gewone garantie verder? steffen123 iPhone algemeen 12 30-08-13 17:30
opgezwollen batterij, geen garantie bij Telfort geertvanderlinden Overige providers Nederland 5 04-08-13 10:56
iPhone batterij en wi-fi problemen - garantie? Sentenis iPhone algemeen 16 28-03-10 15:06
Iphone 2G batterij probleem YBinnenweg iPhone algemeen 7 29-08-09 10:45

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:24.