//

iOS 7 multitasking vs. 'ververs app op achtergrond'

iOS 7 multitasking vs. 'ververs app op achtergrond' discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Sinds iOS 7 is de functie 'ververs app op achtergrond' verschenen. Waar ik nu niet precies achter kom, is of je een app je nou ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 14-12-13, 14:10
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Question iOS 7 multitasking vs. 'ververs app op achtergrond'

Sinds iOS 7 is de functie 'ververs app op achtergrond' verschenen.

Waar ik nu niet precies achter kom, is of je een app je nou moet aanzetten onder die functie, wil je dat die app achtergrond functies kan draaien.

Als ik het artikel van iPc begrijp, kun je de achtergrond functionaliteit uitschakelen:
Citaat:
Vanaf iOS 7 is het mogelijk om bepaalde apps in de achtergrond informatie te laten vergaren. Dit zullen applicaties op slimme momenten doen, bijvoorbeeld als je de iPhone voor iets anders gebruikt of als je met een draadloos netwerk verbindt. Hierdoor verbruikt het achtergrondproces volgens Apple niet bizar veel batterijkracht. Ben je bang dat je iPhone toch minder lang mee kan door het bijwerken van apps, dan kun je per applicatie de nieuwe optie uitschakelen
Ik dacht dus eerst dat ik de 'Zoek vrienden' app ook ingeschakeld moest houden, wilde ik mijn positie kunnen laten opvragen door mijn partner (en vice versa) Zojuist eens even gestest, maar dat blijkt helemaal niet nodig. Kennelijk voldoet de 'oude' multitasking zoals die in eerder iOS versies al zat?

Apps als Strava (gps tracking), Navigon, Flitsmeister, Herinneringen, Podcast, maar ook WhatsApp en Facebook, kunnen allemaal speciaal aan of uitgezet worden.

En - gek genoeg staat de app 'Radio 1' (eender welke NPO radio app) er niet tussen, en die stopt dus met afspelen / streamen zodra de app naar de achtergrond verdwijnt (dus niet eens afgesloten door mij als gebruiker)

Ik had zelf het volgende hierover gevonden op internet, maar begrijp er maar weinig van:
Citaat:
iOS 4 and greater supported multitasking for some specific use cases:
- iOS 4 and greater supported multitasking for some specific use cases:
- A program needing a limited amount of time to finish a task (such as uploading a file) and can be suspended after that. It would not be woken up until the user went back to the app.
- Playing audible content to the user while in the background, such as Pandora.
- Recording audio while in the background
- Keeping the user informed of their location, such as a navigation app
- VoIP apps like Skype
- Newstand apps which update content occasionally
- Communicating with plugged in accessories (added in iOS 5)
- Apps which communicate with Bluetooth devices (added in iOS 6)

iOS 7 adds two additional use cases for multitasking.

- A program can register that it wants to download small sets of information regularly. For example, it could download twitter updates regularly. This new API allows you to specify that you'd like to be woken up to download information every so often. For instance, a program could say it wants to download information after it's been asleep at least fifteen minutes. The system will then try to find a time where it can wake up as many apps at once to do their work. Minimizing the number of times the device wakes up will help it save battery.

- A program can register to be woken to download content if it receives a remote notification. The idea is that it can download the content and be ready to display it if you go into the app.
Hieruit lijk ik op te maken dat deze functie niet het op de achtergrond draaien van apps zozeer aan of uitschakelt, maar het betreft een extra soort op de achtergrond draaien ten opzichte van vorige iOS versies. Dus m.a.w. de 'oude' multitask functies blijven het nog steeds doen?

Wie kan hier wat licht over laten schijnen? Wanneer is een app toestaan om op de achtergrond te verversen aan te raden?
Aanvulling: En klopt het dat de Radio 1 app gewoon door zou moeten afspelen op de achtergrond, los van deze iOS 7 'ververs app op de achtergrond' functie (want dit is een 'oude' multitasking feature - "Playing audible content to the user while in the background, such as Pandora")?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 14-12-13 om 14:58. Reden: Eigen toelichting stond op verkeerde plek.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 14-12-13, 14:18
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Wie kan hier wat licht over laten schijnen? Wanneer is een app toestaan om o pde achtergrond te verversen aan te raden?
Ik heb een paar apps die daar gebruik van maken. De (voor mij) belangrijkste is Day One.

Voeg ik iets toe aan Day One, en dat gebeurt heel vaak, op een Mac, iPad of iPhone dan wordt die nieuwe data op de achtergrond gesynchroniseerd. Niet alleen iCloud kan dit nieuwe mechanisme gebruiken maar bijvoorbeeld ook DropBox. Bij DropBox zijn dat apps die hun data in de directory "Apps" zetten.
  #3  
Oud 14-12-13, 14:24
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

De nieuwe functie "Background Fetch" is vooral handig bij Apps die volgens de oude regels niets in de achtergrond mochten doen.

Voor mij betekent dit bijvoorbeeld dat nieuwe RSS feeds in Reeder, tweets in Tweetbot en podcasts in Instacast 's ochtends meteen klaarstaan in plaats van dat ik in iedere App via een handmatige pull to refresh nieuwe informatie moet binnenhalen. Fijn!
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #4  
Oud 14-12-13, 15:08
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Ok, dus in beider jullie gevallen gaat het om actief speuren, maar vooral het daadwerkelijk downloaden van nieuw materiaal (2e functie omschreven in kader)

De 'ververs app op achtergrond' is dus NIET bedoeld om het (gehele) multitasking an sich 'uit' te zetten (danwel per app te laten beheren) maar om eventueel extra taken te laten doen op de achtergrond, als je dat wilt. En die niet ondersteund worden door de 'oude' multitasking functies?

Voor gps tracking apps is het dus niet per-se nodig om die te laten verversen op de achtergrond, aangezien positiebepaling of gps locatiebepaling nog steeds valt onder de 'oude' multitasking regels, vermoed ik nu. Zal het eens gaan testen.

Apple's eigen Podcast app behoeft dus ook niet per-se aan te staan, want die heeft in de app al een functie voor automatisch downloaden van nieuw materiaal.

Blijft raar dat Radio 1 het afspelen stopt na afsluiten, maar ik lees zojuist in de reviews in de App Store dat meerdere mensen hier last van hebben. En dit dus zeer waarschijnlijk los van dit onderwerp staat.
  #5  
Oud 15-12-13, 00:54
wollie1979 wollie1979 is offline
• iOS 13.6
• iPadOS 13.6
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 697
Standaard

Even puur op je Radio 1 app gericht:
Apps als Tunein en Radium draaien prima op de achtergrond door als je ze afsluit. Deze apps hebben een grote verzameling van radiozenders, waaronder uiteraard ook radio 1 ;-)
  #6  
Oud 10-01-14, 13:54
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Ja inmiddels is Radio1 ge-updatet en speelt nu weer af op de achtergrond, zonder dat die toegestaan is in 'ververs op achtergrond' lijst.
Dat was kennelijk een bug in de app.

Toch ben ik er nog niet helemaal uit. Voor iOS 7, hield ik altijd m'n fietsritjes met cyctastic bij, die app kon altijd je route (gps gegevens) bijhouden, ook als de app was afgesloten / op de achtergrond liep.
Ook Navigon, een turn by turn navigatie app voor de auto liep altijd gewoon door als je de app tussendoor afsloot om bijv even een andere app te bekijken (bv flitsmeister)

Nu sinds iOS 7 werken bovenstaande apps niet meer op diezelfde manier op de achtergrond. Ik moet deze apps nu dus toestaan op de achtergrond te verversen, anders sluiten ze zichzelf helemaal af wanneer je app even sluit om te switchen naar een andere app. M'n fietsroute is zolang ik de app (naar de achtergrond) afsloot, niet bijgehouden, en Navigon start ook helemaal opnieuw op en herrekend opnieuw de route naar m'n bestemming (die functie zit er gelukkig al heel lang in, dat als de app crasht of geforceerd wordt afgesloten, hij na herstart automatisch opnieuw de route berekend naar je bestemming die je daarvoor had ingegeven)

Dat is toch raar? Deze nieuwe iOS 7 multitask functies kwamen toch bovenop de al sinds iOS 6 bestaande functies?
Of kan het dan zijn dat de app makers zelf ervoor gekozen hebben dat deze apps moeten kunnen verversen op de achtergrond, willen ze normaal blijven werken op de achtergrond?
Reageren

Labels
apps bijwerken updaten, ios 7, multitasking, refreshing data, verversen



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ververs op achtergrond surfertje iPhone algemeen 0 22-09-13 10:39

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:00.