iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Geen faktuur van Apple (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/158961-geen-faktuur-apple.html)

janvdc 06-10-14 15:41

Geen faktuur van Apple
 
Na wat gesukkel via andere kanalen (Carrefour, Krëfel en zelfs een Apple Store in Spanje) bestelde ik een iphone6+ 64 via de online apple store.

Ik wens graag een factuur met BTW nummer, omwille van fiskale redenen.
Het blijkt onmogelijk om dat aan te passen op de website van Apple, dus ik heb hen gebeld. Na 28 minuten wachten (!) kreeg ik iemand aan de lijn die de vraag wel leek te begrijpen maar langs geen kanten wist hoe ze dit kon oplossen.

Vandaag werd ik teruggebeld (via een no-reply nummer) met het nieuws dat dat niet kan. Op mijn aandringen zou ze toch nog eens checken met de manager. "We begrijpen uw frustratie maar hier kunnen we u niet mee helpen".

Uiteindelijk kreeg ik ook nog eens een mail (via een no-reply adres) met de boodschap dat ze helaas om wettelijke redenen geen wijzigingen kunnen aanbrengen in mijn faktuur.

Hallo, Apple ? Dat betekent dat ik de BTW niet kan recupereren en dat ik de iPhone niet kan inbrengen als kost voor mijn bedrijf.

Ik heb het stilaan begrepen met de arrogantie van megabedrijven die denken dat zomaar alles kan en mag, en vanuit hun ivoren toren denken zich aan alle verplichtingen te onttrekken met een "sorry-mailtje" via no-reply kanalen.

Het lijkt me wettelijk niet correct dat ze me weigeren een faktuur te bezorgen met BTW nummer.

Wanneer komt er een apple store in België zodat we minstens iemand hebben om een gesprek mee te voeren?

Blazez 06-10-14 15:49

Ok, het is lullig voor je dat ze dit niet kunnen aanpassen, maar het is altijd wel amusant om te lezen dat mensen zelf een fout maken (blijkbaar zoals ik het lees ben je zelf vergeten dit vooraf op te geven? Dat is een aanname die ik doe) en dat het dan de schuld van het bedrijf is als dat niet aangepast kan worden. Zelfs als het aangegeven wordt dat dit door een wettelijke reden niet mogelijk is, is het nog steeds de schuld van het bedrijf, en niet van jezelf.

Als het toestel nog niet geleverd is, dan annuleer je de bestelling toch? Of je stuurt het toestel terug en besteld het opnieuw, en nu met invullen van de juiste gegevens?

Guest-20180925190238 06-10-14 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janvdc (Bericht 978028)
Hallo, Apple ? Dat betekent dat ik de BTW niet kan recupereren en dat ik de iPhone niet kan inbrengen als kost voor mijn bedrijf.

Hallo janvdc? Met een zakelijk account kan dat wel. Dus, je moet beginnen bij het begin: en zakelijk account aanmaken (zoals veel bedrijven dat doen).

Citaat:

Het lijkt me wettelijk niet correct dat ze me weigeren een faktuur te bezorgen met BTW nummer.
Aan een consument kan Apple dat wettelijk wel weigeren.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 6 oktober 2014 om 15:05 ----------

http://www.imgdumper.nl/uploads8/543...t_15.02.49.jpg

De Officiële Apple Online Store (België) - Bestel nu de nieuwe iPhone*6 en iPhone*6*Plus

janvdc 06-10-14 16:16

Ik had meteen geprobeerd om een BTW nummer toe te voegen bij de bestelling, maar dat kan blijkbaar niet. Vandaar mijn poging om telefonisch bij te sturen. Ik zag ook nergens een vermelding over een aparte procedure voor bedrijven. Dat hadden ze me ook wel kunnen melden.

Als ik er ééntje bestel via de "juiste" weg, moet ik de eerste ongetwijfeld terugsturen. Waarschijnlijk ook niet voor niks... Bovendien duurt het op die manier nog eens weken langer voor ik mijn iphone te pakken krijg.

Hierop kennen jullie het antwoord: als ik er vandaag een Iphone 6+ 64 gray zou willen oppikken in de Apple store in Nederland, kan dat dan of geldt daar ook een lange wachttijd?

Bomans 06-10-14 16:21

*oeps, te snel geantwoord. Je wil in NL eentje halen ...

janvdc 06-10-14 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blazez (Bericht 978030)
... ben je zelf vergeten dit vooraf op te geven

Je moet wel een onvoorwaardelijke Apple fan zijn om meteen te veronderstellen dat ik zelf de fout gemaakt heb, maar ik probeerde al meteen om een BTW nummer op te geven bij bestelling online en dat lukte niet. Dus heb ik hen gebeld.

(Natuurlijk zou het gemakkelijker zijn als Apple de moeite deed om ook in België een apple store te voorzien, dat is altijd makkelijker dan eenrichtingsverkeer met een website.)

Ik wist niet dat er een aparte website bestaat voor bedrijven (zal ik meteen uitproberen zodra ik zeker ben dat ik de andere kan annuleren), en dat hadden ze me ook gewoon bij Apple kunnen melden, toch ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blazez (Bericht 978030)
... Als het toestel nog niet geleverd is, dan annuleer je de bestelling toch? Of je stuurt het toestel terug en besteld het opnieuw, en nu met invullen van de juiste gegevens?

Is het zo gemakkelijk? Nu mag ik het toestel verwachten tussen 9 en 13 oktober. Hoe lang zal ik moeten wachten als ik hem opnieuw moet bestellen. Elk contact met Apple leidt alleen tot meer frustratie en onduidelijkheden...

Bomans 06-10-14 16:27

Opnieuw bestellen via de Apple website:

Verzendklaar in 7-10 werkdagen.

Levering zal dus tussen 23 en 27/10 zijn.

Guest-20180925190238 06-10-14 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janvdc (Bericht 978055)
Je moet wel een onvoorwaardelijke Apple fan zijn om meteen te veronderstellen dat ik zelf de fout gemaakt heb, maar ik probeerde al meteen om een BTW nummer op te geven bij bestelling online en dat lukte niet.

Je hebt een artikel besteld als consument en dan krijg je geen factuur met BTW nummer. Als consument kan je ook geen BTW nummer opgeven. Stap nu uit die slachtofferrol en volg de juiste procedure (voor bedrijven). :rolleyes:

Succes verder. :)

Blazez 06-10-14 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janvdc (Bericht 978055)
Je moet wel een onvoorwaardelijke Apple fan zijn om meteen te veronderstellen dat ik zelf de fout gemaakt heb, maar ik probeerde al meteen om een BTW nummer op te geven bij bestelling online en dat lukte niet. Dus heb ik hen gebeld.

Ah heerlijk. Ja, en ik werk ook nog bij apple, en bij mediamarkt, en bij alle andere electronicazaken en bij eigenlijk alle andere winkels en websites waar men iets verkoopt of een dienst aanbied (ja ik heb het druk).

Je geeft zelf aan dat je het niet opgegeven hebt en later probeert te corrigeren.
Of ik een apple fan ben of niet, dat doet er helemaal niet toe. Het gaat er om dat jij (en zoveel anderen op verschillende consumentenfora) iets verkeerd doet, fout doet, niet volgens de regeltjes van het bedrijf doet, niet eerst uitzoekt etcetera (vul maar aan) en dat het dan de schuld van het bedrijf is waar jij iets besteld.
Dan is ineens het grote bedrijf (en niet alleen Apple, maar alle bedrijven) ineens een rotbedrijf met allemaal nare mensen die speciaal alleen maar jou willen dwarszitten.
En als iemand het dan in zijn hoofd haalt dat te benoemen, oei oei oei, dat kunnen we dan echt niet hebben.

Maar als extra tip:
Let me google that for you

janvdc 06-10-14 17:38

Beste Blazez,
Ik heb nergens vermeld dat Apple een rotbedrijf is met nare mensen, dat zijn uw woorden.
Gefrustreerd ben ik wel, en ik wil u graag delen waarom:

- geen Apple stores in België: wij moeten het doen met verdelers.
- op 19 sept stond ik als eerste in de rij bij Krëfel, die reclame maakt dat de nieuwe iPhones eraan komen. Voor dag en dauw. Ik bestel een 6+, 64Gb. "Da's vervelend, maar ik kan u enkel een 16Gb leveren. De toestellen van 64 en 128 zijn pas vanaf kerst in België beschikbaar". Met enige tegenzin bestel ik dus een 16Gb, en betaal een fors voorschot.
- op 22 sept doe ik aankopen bij Carrefour. Een verkoper in de media-afdeling verzekert me dat zij wél een 64Gb toestel kunnen leveren. Zeker weten, dat hebben we hier zwart op wit. Dus ik bestel er ééntje en annuleer telefonisch mijn bestelling bij Krëfel. "U kan uw voorschrift terugkrijgen op vertoon van uw kasticket".
- op 26 sept ben ik één van de eerste klanten bij Carrefour wanneer de deuren openen. "Wat jammer, maar we kregen geen 64Gb toestel binnen. Blijkbaar heeft Apple ons verkeerd geïnformeerd. Nee we weten niet wanneer die in ons land beschikbaar zijn, u kan beter bestellen via de website van Apple. Een toestel van 16Gb kunnen we u evenmin leveren, want die zijn gereserveerd. U bestelde iets anders, toch?"
- later die dag bij Krëfel. "Nee, we hebben geen Iphone 6+, ook niet de 16Gb. Ik wil uw voorschot graag terugbetalen maar daarvoor moet ik toelating van de manager en die is hier niet. komt u over een uurtje eens terug?
- Zelfde datum : ik consulteer de website van Apple. Probeer een BTW nummer toe te voegen aan mijn account. Dat lukt niet: moet telefonisch gebeuren. Dat kan niet meer vandaag: buiten de kantooruren. Dus ik bestel alvast het toestel online. Leveringstijd pas tussen 9 en 13 okt.
- volgende dag : lange wachttijd op telefoonnummer van Apple. Ik geef op.
- volgende dag : na 28 minuten wordt telefoon beantwoord. "ik begrijp uw vraag maar weet niet hoe we dat moeten oplossen. We bellen u terug".
- vandaag: apple belt me om te vragen wat mijn precieze probleem is. Ze begrijpen mijn bezorgdheid maar moeten eens navragen hoe dat moet.
- later vandaag: eenzijdige no-reply mail die me meldt dat een faktuur met BTW nummer niet mogelijk is.

Als u me kan zeggen waar/wanneer ik terecht kan voor een Iphone 6+ 64Gb die ik kan ter beschikking hebben uiterlijk op 13 oktober met een faktuur die ik in België kan inbrengen voor mijn bedrijfsbelasting, heb ik daar graag oor naar.



Vriendelijke groet en dank voor je advies,

stino90 06-10-14 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janvdc (Bericht 978082)
- Zelfde datum : ik consulteer de website van Apple. Probeer een BTW nummer toe te voegen aan mijn account. Dat lukt niet: moet telefonisch gebeuren. Dat kan niet meer vandaag: buiten de kantooruren. Dus ik bestel alvast het toestel online. Leveringstijd pas tussen 9 en 13 okt.


Ah landgenoot, jep hier ook een Belg, TELEURGESTELD omdat wij geen Apple-store hebben maar daarvoor allerminst gefrustreerd.

Als ik het goed begrijp heb je toch besteld terwijl je goed genoeg wist dat je geen BTW-nummer hebt ingegeven, waarna je de bestelling toch bevestigt. En dan bij Apple gaan bellen om een bestelbus aan te passen. Als dat bij wet niet mogelijk is, is dat spijtig genoeg niet mogelijk. Eigen schuld, dikke bult of interpreteer ik uw zin verkeerd?

In elk geval, doet er niet toe. Annuleer als de bliksem die bestelling en bestel een nieuwe... Als de al niet annulatie niet gratis is, kost het u maximum 10 euro dacht ik

janvdc 06-10-14 20:58

Stino,
Als de website stelt dat ik mijn faktuurgegevens niet online kan aanpassen maar telefonisch, lijkt het me geen fout om te denken dat het zal lukken.
Maar als je wil lezen dat het mijn fout is: geen probleem daarmee.
Wat ik wel graag zou lezen is duidelijke informatie waar ik deze week nog een Iphone6+ 64 kan vinden. Met faktuur, uiteraard. Ik wil daarvoor gerust wel een eindje om.

Annuleren lukt in deze fase NIET, stelt de Apple website. Wel na de levering. Tja...

Groetjes

Guest-20180925190238 06-10-14 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door janvdc (Bericht 978146)
Wat ik wel graag zou lezen is duidelijke informatie waar ik deze week nog een Iphone6+ 64 kan vinden. Met faktuur, uiteraard. Ik wil daarvoor gerust wel een eindje om.

Daar lopen al minstens drie lange topics over (Duitse, Franse en Nederlandse Apple Stores). Ga daar eens lezen. :rolleyes:

multiblade 06-10-14 22:18

http://forum.iculture.nl/f41/kopen-v...l-factuur.html

Blazez 06-10-14 22:31

ik denk dat die geen btw bon erbij doet :-)

janvdc 07-10-14 00:11

Nee, ik denk ook niet dat dit mijn BTW probleem oplost. :rolleyes:
Toch bedankt.

multiblade 08-10-14 22:14

Heb je het hem gevraagd? Niet geschoten........


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:07.