iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Peperdure rekening door IOS8 update (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/158967-peperdure-rekening-door-ios8-update.html)

stefanr 06-10-14 15:59

Peperdure rekening door IOS8 update
 
Beste mensen,

Gister heb ik de iPhone 4s van mijn moeder ge-update naar IOS8. Ik deed dit thuis terwijl ik verbonden was met Wi-Fi. De update heb ik via iTunes gedaan op mijn laptop, met een usb kabel verbonden aan de iPhone. Update geïnstalleerd en geen problemen gehad.

Vanochtend werd toen mijn moeder wakker werd ontving ze een sms van Vodafone, in deze sms stond dat ze €100,- over haar data bundel heen zat. Om even een beeld te schetsen van de bizarheid van dit bedrag: Ze speelt af en toe een spelletje Wordfeut en stuurt 3 whats'app berichten per dag. Verder heeft ze geen apps op haar telefoon die data gebruiken.
Gelijk Vodafone opgebeld, zij vertelden dat ze gister bijna 2GB aan data had gebruikt via 3G verbinding en dat haar rekening €490,-(!) was..

Kunnen jullie mij misschien meer opheldering bieden, voordat ik Vodafone de schuld ga geven? Naar mijn weten kan je de update niet uitvoeren als je niet verbonden bent met Wi-Fi (wat ik wel was, want ik voerde de update thuis uit). Daarnaast heb ik de update gedaan via iTunes op mijn computer, wordt de update dan niet gedownload via de internetverbinding van mijn pc?

De vraag nog iets korter: 'Kan het zijn dat IOS8 via 3G verbinding gedownload is op de iPhone, terwijl ik Wi-Fi verbinding had en de update via iTunes op mijn pc uitvoerde?'

Graag lees ik jullie antwoord.

faire4u 06-10-14 16:08

Ikzelf denk dat er na de update van IOS 8 er instellingen over het hoofd is gezien waardoor de iphone constant verbinding maakt met internet om b.v. App's te updaten, mails binnen te halen etc etc.

CanonNL 06-10-14 16:10

Wat vervelend zeg!

Ik denk dat vodafone gelijk heeft. hun hebben jou dit vast geleverd, en dat zal vast niet fout zijn.

Maar €490,- voor 2gb?? als vodafone dat serieus vraagt aan zijn klanten zijn het oplichters. een abbo met 2gb kost je 30 euro per maand ofzo iets.

Ik zou dit sws niet zomaar betalen. 1gb kost een provider €4,- (zoiets).

bij t-mobile komen ze je auto wassen als ze zo'n fout maken...

stefanr 06-10-14 16:22

@faire4e Ik heb de update gister om 11 uur 's avonds gedownload en vanochtend om 8 uur de sms ontvangen, het moet dus haast wel door de update komen en niet door het verbruik daarna.

@CanonNL Ik vond het ook een absurd bedrag, mijn moeder heeft zojuist Vodafone weer gebeld. Ze zijn bereid het bedrag te verlagen naar €100,- aangezien zij normaal na €100,- extra kosten je dataverbruik stop horen te zetten.

Toch vraag ik me nu nog steeds af of het uberhaupt wel mogelijk is een software update uit te voeren als je iPhone niet verbonden is met Wi-Fi. Daarnaast heb ik dus ook de update via iTunes uitgevoerd op mijn pc..

daveensannie 06-10-14 16:36

Als jij het via i-tunes hebt gedaan, dan krijg je de update via je pc binnen en dus niet via je tel.

stefanr 06-10-14 16:55

@daveensannie Dat leek mij dus ook.. Thanks voor de bevestiging! Heb je misschien ook enig idee waar de telefoon dan 2GB data aan heeft verbruikt? Na de update werd er gelijk automatisch gevraagd of ik weer wilde verbinden met de Wi-Fi thuis, dit heb ik gedaan waarna de telefoon niet meer gebruikt is tot de volgende ochtend.

Sjaakafhaak 06-10-14 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stefanr (Bericht 978093)
@daveensannie Dat leek mij dus ook.. Thanks voor de bevestiging! Heb je misschien ook enig idee waar de telefoon dan 2GB data aan heeft verbruikt? Na de update werd er gelijk automatisch gevraagd of ik weer wilde verbinden met de Wi-Fi thuis, dit heb ik gedaan waarna de telefoon niet meer gebruikt is tot de volgende ochtend.

wellicht kan je een specifiecatie van Vodafone krijgen, welke tijden en hoeveel data en IP. Wat ik hier boven las, mss heeft die id. auto apps geupdate na je ios8. Ik heb inmiddels ook 80 apps die een update willen. Maar zoveel gig, vind ik vreemd. Of is de hele camera roll opneiuw ge synced?

Johnno87 06-10-14 20:35

Je kan toch zien welke app of iets data verbruikt.

nance30 06-10-14 20:56

Laats was er op tv programma kassa dat Vodafone wel hele Vreemde rekeningen stuurt. Er zijn heel veel mensen met hoge rekeningen kijk daar eens naar misschien is dit ook wel jou probleem.

wollie1979 06-10-14 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnno87 (Bericht 978161)
Je kan toch zien welke app of iets data verbruikt.

Dat klopt, maar dan krijg je een overzicht van waarschijnlijk een lange periode gebruik van apps. Als deze gegevens niet kort voor de update gereset zijn dan kun je hier geen betrouwbaar beeld uit halen.

Ik vind het overigens ook een absurd hoog bedrag en zou het toch nader laten uitzoeken.

Guest-20180925190238 07-10-14 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wollie1979 (Bericht 978204)
Ik vind het overigens ook een absurd hoog bedrag...

Dat hangt er van af welk abonnement het is. Wij hebben hier nog een stokoud T-Mobile NL Flex 20 abootje (met een hele grote pot geld die elke maand groter wordt).

1 MB data kost 1,- € indien op het Hollandse T-Mobile netwerk verbruikt. Reken maar uit hoeveel 2.000 MB (= 2 GB) dan zou kosten. Dus wij gebruiken dat abootje niet in Holland. Maar wel in het buitenland want daar worden de EU data prijzen aangerekend.

RWK 07-10-14 11:54

Als je nou eens naar instellingen > mobiel netwerk gaat: Mobieldatagebruik

Daar zou je dan als het goed is zien dat je over de 2GB heen bent gegaan en kan je daaronder kijken wat zoveel data heeft geslurpt.

Wat T-mobile wel doet maar Vodafone niet automatisch, is je snelheid drastisch naar beneden halen als je over je belbundel bent. Dit hoor je handmatig zelf in te stellen: Zou ik doen als ik jou was.

Ook is er enige onduidelijkheid over een SMS'je die je zou moeten krijgen als je over je databundel heen gaat. Bij de nieuwe abonnementenvorm vanaf april 2014 krijg je een SMS'je bij 80% en 100% overschrijding. Bij oudere abonnementen krijg je hem helemaal niet of nadat het maximale verbruikt hebt buiten je bundel: Dit wordt automatisch ingesteld op 100€ als ik me niet vergis.

Ik zou ook eens hier kijken: Archief » Uitzending » radartv.nl

Een tijdje geleden veel aandacht besteed op TV. Veel Vodafone klanten die last hadden van onverklaarbare MB's met als gevolg: Torenhoge rekeningen.

Blazez 07-10-14 12:43

Nou ik dit zie moet ik er ineens aan denken dat ik afgelopen weekend voor iemand de ipad heb geupdate. De update heb ik geheel aan de laptop gedaan inc downloaden en installeren. Maar op de ipad was ineens na de update veel meer ruimte dan verwacht beschikbaar.
Bij een andere iphone heb ik ook gezien dat deze de softwareupdate zelf al had gedownload terwijl ik hem altijd aan itunes update.

Deze twee ervaringen vertellen mij dat het (bij mij in ieder geval) wel is voorgekomen dat een device de update zelf download in afwachting van installatie.
Of dit via 3g gebeurd, dat weer ik dan weer niet. De ipad waar ik het over had heeft geen 3g, dus die heeft zeker weten alleen over Wi-Fi gedaan. De telefoon, dat weet ik niet.

Yobotje 07-10-14 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stefanr (Bericht 978065)
Beste mensen,

Gister heb ik de iPhone 4s van mijn moeder ge-update naar IOS8. Ik deed dit thuis terwijl ik verbonden was met Wi-Fi. De update heb ik via iTunes gedaan op mijn laptop, met een usb kabel verbonden aan de iPhone. Update geïnstalleerd en geen problemen gehad.

Vanochtend werd toen mijn moeder wakker werd ontving ze een sms van Vodafone, in deze sms stond dat ze €100,- over haar data bundel heen zat. Om even een beeld te schetsen van de bizarheid van dit bedrag: Ze speelt af en toe een spelletje Wordfeut en stuurt 3 whats'app berichten per dag. Verder heeft ze geen apps op haar telefoon die data gebruiken.
Gelijk Vodafone opgebeld, zij vertelden dat ze gister bijna 2GB aan data had gebruikt via 3G verbinding en dat haar rekening €490,-(!) was..

Kunnen jullie mij misschien meer opheldering bieden, voordat ik Vodafone de schuld ga geven? Naar mijn weten kan je de update niet uitvoeren als je niet verbonden bent met Wi-Fi (wat ik wel was, want ik voerde de update thuis uit). Daarnaast heb ik de update gedaan via iTunes op mijn computer, wordt de update dan niet gedownload via de internetverbinding van mijn pc?

De vraag nog iets korter: 'Kan het zijn dat IOS8 via 3G verbinding gedownload is op de iPhone, terwijl ik Wi-Fi verbinding had en de update via iTunes op mijn pc uitvoerde?'

Graag lees ik jullie antwoord.

Zo snel mogelijk de website van Tros radar of Kassa, ben het vergeten, opzoeken en daar aanmelden want Vodaphone ligt onder vuur met spookrekeningen.

Blazez 07-10-14 13:50

Even advocaat v/d duivel spelen. Wat kan Vodafone er aan doen dat jij (jouw telefoon) 2Gb+ via 3g staat te downloaden? Ik weet dat het fijn is om tegen grote bedrijven te trappen, maar in dit geval is het niet de schuld van Vodafone.
Ok, dat ze blijkbaar niet gestopt zijn na een bepaalde limiet, dat kan je ze kwalijk nemen, maar daar hebben ze al op gereageerd door de rekening terug te brengen naar een bedrag dat geldt voor deze limiet.

Tot aan die limiet, dat heb je gebruikt, en dat zal je dan toch ook moeten betalen? Niet leuk, maar het is wel zo, toch?

Yobotje 07-10-14 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blazez (Bericht 978334)
Even advocaat v/d duivel spelen. Wat kan Vodafone er aan doen dat jij (jouw telefoon) 2Gb+ via 3g staat te downloaden? Ik weet dat het fijn is om tegen grote bedrijven te trappen, maar in dit geval is het niet de schuld van Vodafone.
Ok, dat ze blijkbaar niet gestopt zijn na een bepaalde limiet, dat kan je ze kwalijk nemen, maar daar hebben ze al op gereageerd door de rekening terug te brengen naar een bedrag dat geldt voor deze limiet.

Tot aan die limiet, dat heb je gebruikt, en dat zal je dan toch ook moeten betalen? Niet leuk, maar het is wel zo, toch?

Onzin, Vodaphone kan niet aantonen waarmee gedownload wordt en belazert de kluit! Kijk maar eens op Trosradar. Wellicht heeft Vodaphone een nieuwe graaicultuur aangemeten ten koste van argeloze abonnees.

stefanr 07-10-14 14:17

Thanks voor jullie antwoorden. Heb Vodafone opgebeld en jullie informatie gebruikt voor mijn verhaal tegen ze. Zij konden niet verklaren waar de kosten vandaan kwamen. Ik dreigde het hele verhaal op hun Facebook te zetten en toen waren ze snel overstag. Mijn moeder hoeft nu de extra kosten niet te betalen en zelfs de standaard abonnementskosten hoeft ze deze maand niet te betalen:D. Hierdoor denk ik dat de fout wel degelijk bij Vodafone lag, anders hadden ze nooit zo makkelijk toegegeven.

Thanks voor jullie hulp, het heeft mijn moeder 490 euro bespaard:)

oompaul 07-10-14 14:21

Heb je niet toevallig je hotspot op je iPhone aan gehad.

Blazez 07-10-14 14:23

Kijk, dat zijn nog eens mooie berichten. Gefeliciteerd.
Je snapt dan echt niet dat ze niet iets opzetten waarin je kan nazien wat voor een data je dan gebruikt hebt. Maar dat zal er wel weer mee te maken hebben dat dat niet mag (packet inspection) ivm privacy.
Zo zit je als bedrijf dus tussen twee vuren in.
Maar voor jou perfect. voor zo een bedrag wil je nog wel eens even bezig zijn.

Yobotje 07-10-14 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stefanr (Bericht 978339)
Thanks voor jullie antwoorden. Heb Vodafone opgebeld en jullie informatie gebruikt voor mijn verhaal tegen ze. Zij konden niet verklaren waar de kosten vandaan kwamen. Ik dreigde het hele verhaal op hun Facebook te zetten en toen waren ze snel overstag. Mijn moeder hoeft nu de extra kosten niet te betalen en zelfs de standaard abonnementskosten hoeft ze deze maand niet te betalen:D. Hierdoor denk ik dat de fout wel degelijk bij Vodafone lag, anders hadden ze nooit zo makkelijk toegegeven.

Thanks voor jullie hulp, het heeft mijn moeder 490 euro bespaard:)

Eigenlijk erg, gelukkig is dit goed afgelopen. Vodaphone heeft lang tegengesputterd en is uiteindelijk overstag gegaan. Jouw dag en die van je moeder is weer goed.
Een wijze raad: gebruik deze ervaring goed in de toekomst! Laat je niet zomaar van alles welgevallen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:16.