iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   iPhone 6 heeft stof/puntje in camera? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/159173-iphone-6-heeft-stof-puntje-camera.html)

Robin98 11-10-14 13:38

iPhone 6 heeft stof/puntje in camera?
 
Hey,

Ik heb sinds een aantal dagen een iPhone 6, en ben tot de ontdekking gekomen dat als zonlicht op de camera schijnt, er duidelijk een soort van puntje in de camera zit. Het glas op de cameralens zelf is niet bekrast denk ik, het puntje zit er aardig duidelijk onder en ik heb een case om mijn iPhone zitten waardoor hij niet meer op de camera ligt. Daarnaast krast het glas ook heel moeilijk, dus een kras lijkt me heel sterk. Nu zit het puntje niet op de lens zelf, dus invloed op de foto's heeft het niet (overigens zijn de foto's echt heel mooi) (EDIT: Ik heb een aantal foto's geschoten, en het heeft in sommige omstandigheden toch wel wat invloed, er zitten ook minuscule puntjes op de lens denk ik), maar mijn vraag is of dit normaal is?

Hier twee foto's:

http://i59.tinypic.com/2ltrok0.jpg

Het gaat op dit puntje:

http://i57.tinypic.com/xf6m9e.jpg

Alvast bedankt!

john1979 11-10-14 15:04

Ik zie als ik even snel kijk wel meer van die puntjes zitten. Ik zou even contact opnemen met Apple of naar een van de Apple Stores gaan. Een ASP kan natuurlijk ook.

http://static.afbeeldinguploaden.nl/...24/Aonc1Vh.jpg

Robin98 11-10-14 15:25

Bedankt voor je info. Ik heb zojuist ook een filmpje bekeken en het lijkt erop dat deze persoon het ook heeft:

http://www.youtube.com/watch?v=kE0cqxBJJTA

Is het niet normaal? Ik las ook dat heel veel iPhone 5 gebruikers stof bij hun camera hebben, zal dit 'probleem' niet bij meer iPhones voorkomen? Als die man van dat filmpje zijn iPhone onder de lens stopt dan zie ik ook wel puntjes...

Of is dit echt een groot probleem waarvoor ik mijn iPhone moet laten omruilen?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 11 oktober 2014 om 17:13 ----------

Ik heb net de verkoper gesproken (Typhone) en ze willen het toestel terug hebben en ze laten een deskundige nakijken of het mijn fout is of een productiefout (lijkt mij natuurlijk een productiefout, het zit binnen in, het glas is niet beschadigd), maar het is maar het wat de deskundige ervan denkt. Bij een productiefout krijg ik een gloednieuwe iPhone, anders wordt hij ter reparatie aangeboden...

john1979 11-10-14 17:20

Tja de bewijslast ligt bij hun aangezien de iPhone net een paar dagen oud is. Hun zullen dus moeten bewijzen dat het jou schuld is als zij van mening zijn dat het door je zelf komt. Jij hoeft je onschuld niet te bewijzen.

Of het wel of niet normaal is.....

Stel je zelf de volgende vraag.......Is het normaal dat er stofdeeltjes achter het glas van de camera zit? Ik zeg heel simpel NEE dat is niet normaal. Achter het glas hoort het 100% schoon te zijn. En aangezien het een vaste lens is die niet te wisselen is hoort dit ook zo te blijven.

Dus de deskundige kan niets anders zeggen dat dat je (aangezien ze je dit hebben toegezegd als het jou schuld niet is) een nieuwe iPhone zal krijgen van ze.

Robin98 11-10-14 17:42

Bedankt John. Ik wil mijn telefoon niet ter reparatie aanbieden, heb daar al te vaak met andere telefoons meegemaakt dat ik een onbeschadigd toestel ter reparatie aanbood en hem beschadigd terug kreeg. Ik ben nou eenmaal heel dankbaar en zuinig met mijn spullen.

Ik ga de foto als bewijsmateriaal opsturen. Ik ga er van uit dat zij ook van mening zijn dat het niet mijn schuld is, en anders zou ik idd zoals jij zegt wel een goed bewijs moeten hebben van hun. Het zit duidelijk achter het glas, en het glas zelf is gloednieuw, geen krasje te zien. De iPhone is 3 dagen oud, oftewel ik heb hem 3 dagen. Hopelijk krijg ik gewoon een nieuwe, geen zin om een bekrast toestel terug te krijgen.

ipeertje 11-10-14 18:17

Of ga naar een van de Apple Stores in Nederland, je krijgt dan gewoon meteen een nieuw toestel mee.

Robin98 11-10-14 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ipeertje (Bericht 979352)
Of ga naar een van de Apple Stores in Nederland, je krijgt dan gewoon meteen een nieuw toestel mee.

Maar ik heb het toestel van Typhone i.c.m. een abonnement. Ik kan het dan toch alleen bij Typhone omwisselen? Of als ik naar een Apple Store ga met de factuur krijg ik ook een nieuwe? Ik heb hem daar niet gekocht...

ipeertje 11-10-14 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robin98 (Bericht 979354)
Maar ik heb het toestel van Typhone i.c.m. een abonnement. Ik kan het dan toch alleen bij Typhone omwisselen? Of als ik naar een Apple Store ga met de factuur krijg ik ook een nieuwe? Ik heb hem daar niet gekocht...

Maakt niet uit bij welke winkel je hem gekocht hebt, met een Europese iPhone heb je overal in Europa bij Apple zelf 1 jaar garantie.
Wat je ook kan doen is Apple bellen, zij halen hem dan op en je krijgt binnen enkele dagen een andere.

Ik weet alleen niet zeker of je garantie bij Typhone dan vervalt, dat zal je zelf moeten navragen.

Robin98 11-10-14 19:53

Bedankt ipeertje! Dan ga ik dat doen, anders kan ik weer 2 weken op een ander toestel gaan wachten. Ik ga gewoon bij de dichtstbijzijnde Apple Store langs! Zullen ze hier denk je wel een nieuw toestel voor geven? Want dit is wel een productiefout neem ik aan...

ipeertje 11-10-14 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robin98 (Bericht 979365)
Bedankt ipeertje! Dan ga ik dat doen, anders kan ik weer 2 weken op een ander toestel gaan wachten. Ik ga gewoon bij de dichtstbijzijnde Apple Store langs! Zullen ze hier denk je wel een nieuw toestel voor geven? Want dit is wel een productiefout neem ik aan...

Hoogstwaarschijnlijk wel, maar wil je zekerheid, dan zou ik even Apple bellen.

Robin98 11-10-14 21:33

Ok, thanks. Ik krijg dan neem ik aan wel een gloednieuwe geseald toch? Als ik alles terug geef dan...oordopjes oplader etc etc.

Zal ik eerst bij een iCentre langs gaan (hier om de hoek) en vragen of een officiële Apple Store hem voor dit probleem zal vervangen? Dan ziet een deskundige het probleem ook i.p.v. door de telefoon! Misschien is dat beter.

RWK 12-10-14 02:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robin98 (Bericht 979378)
Ok, thanks. Ik krijg dan neem ik aan wel een gloednieuwe geseald toch? Als ik alles terug geef dan...oordopjes oplader etc etc.

Zal ik eerst bij een iCentre langs gaan (hier om de hoek) en vragen of een officiële Apple Store hem voor dit probleem zal vervangen? Dan ziet een deskundige het probleem ook i.p.v. door de telefoon! Misschien is dat beter.

Het enige wat een iCentre zal doen is hem zelf ook naar Apple opsturen. Het is beter dat je gewoon contact opneemt. Zij kunnen je dan hun contactgegevens naar jou sturen, zodat jij een foto/video kan e-mailen.

Trouwens, als ik mij niet vergis, neemt de iCentre alleen toestellen aan onder garantie die bij hun aangeschaft zijn. Alle Apple Resellers. Ze hebben niks met Apple te maken, dus de garantie die via hun gaat, is in principe hetzelfde als andere winkels die iDevices verkoopt.

Of langs een Apple Store gaan, maar dan a.u.b. wel een afspraak @ the Genius bar.

Robin98 12-10-14 15:35

Bedankt. Ik heb een afspraak gemaakt. Geven ze bij de Apple Store een gloednieuwe iPhone (geseald dus, echt gloednieuw) of een refurbished toestel?

RWK 12-10-14 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robin98 (Bericht 979480)
Bedankt. Ik heb een afspraak gemaakt. Geven ze bij de Apple Store een gloednieuwe iPhone (geseald dus, echt gloednieuw) of een refurbished toestel?

Of ze vervangen de cameramodule of geven een nieuwe. Een refurbished model is niet te onderscheiden van een nieuw model.

En er is dus niks mis met een reburbished model. Alle componenten wat erin zit zal sowieso bij de 6 nieuw zijn.

De vervangende toestellen zul je uiteraard geseald ontvangen.

Robin98 12-10-14 15:45

Ok, bedankt. Maar een refurbished toestel is toch al eens gebruikt? Of zal dat bij de iPhone 6 nog niet het geval zijn aangezien hij pas op de markt is? Ik heb natuurlijk wel betaald voor een gloednieuw toestel, vandaar dat ik het even vraag.

RWK 12-10-14 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robin98 (Bericht 979486)
Ok, bedankt. Maar een refurbished toestel is toch al eens gebruikt? Of zal dat bij de iPhone 6 nog niet het geval zijn aangezien hij pas op de markt is? Ik heb natuurlijk wel betaald voor een gloednieuw toestel, vandaar dat ik het even vraag.

Klopt, je hebt betaald voor een gloednieuwe. Een refurbished toestel is een remanufactered toestel. Dit betekent dat het toestel door de zware kwaliteitseisen van Apple is doorgekomen. Deze toestellen zijn van te voren eerst goed getest, als ze niet door de tests komen, gaan ze weer terug naar de fabriek, om het hele proces opnieuw te ondergaan. Totdat ze wel door de tests heen komen.

Hierbij wordt dus het scherm, interne componenten, batterij > alles, nagekeken en desnoods vervangen. De iPhone 6 is pas net op de markt dus het toestel zal niet eerder gebruikt zijn. Wel kan het zijn dat het toestel niet door de eerste testronde is gekomen, waardoor hij terug naar de fabriek moest, om hem daar in orde te maken voor testronde 2.

Je hoeft je totaal geen zorgen te maken over de kwaliteit van deze remanufactured toestellen. Deze zijn juist beter gecontroleerd op fouten. Mooi van alles is dat als je toestel wat gebruikerssporen heeft, bij een vervangend toestel een compleet nieuwe hebt zonder enkele beschadiging. En als blijkt dat deze toch beschadigd is vervangen ze die ook meteen.

Overigens loopt je garantie door en als het toestel niet voldoet, heb je daar gewoon garantie op.

Noem mij eens een bedrijf op die je per direct een nieuw toestel geeft als jou toestel curen vertoont. Er wordt veel geld neergelegd maar je krijgt daar wel een goed product voor terug. En als dat de eerste keer niet goed gelukt is, vervangen ze hem ter plekke voor een andere.

Voor meer informatie: https://store.apple.com/Catalog/US/I...certified.html

Robin98 12-10-14 16:31

Dat is dan wel goed als ik het zo hoor, ik heb al sinds vorig jaar een iPad en ben daar ook heel erg over te spreken. Ik lees ook volop dat de garantie van Apple zeer goed is, dus hopelijk komt het goed. Als ik langs de Apple Store ben geweest zal ik hier nog een berichtje achterlaten om u (en natuurlijk de rest van het forum) te laten weten hoe het is verlopen! Bedankt voor uw hulp! U heeft me echt veel wijzer gemaakt op dit gebied!

Robin98 17-10-14 22:37

Vandaag dus naar de Apple Store geweest, had al een paar dagen geleden een afspraak gemaakt bij de Genius Bar. Ik ben zeer teleurgesteld in de service die ik heb gekregen. Ik had keuze uit een reparatie of €275,- betalen voor een nieuw toestel. De "Genius" kon het toestel niet vervangen omdat het volgens hem geen invloed had op de foto's. Reparatie wil ik niet aangezien ik daar erg slechte ervaringen mee heb gehad. Hele mooi service van Apple hoor...

Ach ja, ik koop toestel van €700,- en krijg niet eens behoorlijke service. Waardeloos dit. Erg jammer.

RWK 17-10-14 22:42

Tja, uiteindelijk heeft het inderdaad geen invloed op de kwaliteit van de foto's aangezien de puntjes niet op de lens zit. Ze zitten aan de rand. Een genius neemt een iPhone alleen in als het probleem hinderlijk is voor de gebruikservaring. Ervaar jij mindere kwaliteit? Dan zou je dit moeten kunnen aantonen al ben je daar niet tot toe verplicht. Het kan juist je garantieclaim sterker maken.

Je kan proberen het toestel op te sturen. Daarbij vertel ik je dat de wijze waarop ze in de Store controleren toch anders is als je hem opstuurt naar de reparatiecentrum, want in de Store controleren ze het toestel van top tot teen, en werd hij niet ingenomen, terwijl, als je hem opstuurt, ik altijd een remanufactured toestel heb ontvangen. Ze zullen hem ongetwijfeld ook in het reparatiecentrum gecontroleerd hebben, maar ik heb me laten vertellen dat ze daar zoveel binnen krijgen, dat het goed controleren geen tijd voor is. Ik krijg ook altijd binnen 3 dagen me nieuwe iPhone in huis, woensdag weg, vrijdag terug. Misschien is dat dus een optie.

Succes ;)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:11.