iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Eerste ervaringen Iphone 3G (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/15979-eerste-ervaringen-iphone-3g.html)

tescione 12-07-08 13:27

Eerste ervaringen Iphone 3G
 
Ik ben het forum een beetje aan het doorspitten maar ik lees nergens eigenlijk de echte ervaringen met de telefoon, dus ik zal de ervaringen (en de nieuwe mogelijkheden) van de eerste uren kort samenvatten.

offtopic
: Kopen
Ik heb denk ik erg veel geluk gehad met de aanschaf. Ik heb donderdag eind van de dag gebeld naar de belcompany in Woerden en ben als 16e op de inschrijflijst gezet. Ze kregen er iets van 12 en aangezien een paar mensen voor mij niet kredietwaardig waren kon ik hem gisteravond alsnog ophalen.

Bereik
Ik woon zelf in Utrecht stad en ik heb altijd goede ervaringen met het netwerk van T-mobile gehad. Ik merk nu echter heel vaak dat het 3g-netwerk wegvalt en dat de telefoon niet automatisch naar gsm overschakelt. Er vreemd want ik zou hier volledig bereik moeten hebben. Ik vraag me ook af of het speciale iphone-abbo geactiveerd is. Ik heb namelijk gewoon een verlenging en dus ik kan bellen. Als ik 3G uitschakel dan zie ikhet bereik op gsm meteen oplopen naar volledig.
Mijn download snelheid bedraagt 17 kbyte per seconden en dat komt nog geen eens in de buurt van de snelheden die je zou verwachten. De belcompany heeft me ook aangeraden om maandag of dinsdag te bellen naar t-mobile om te vragen of alles goed geregistreerd staat. Misschien ben ik nu wel gewoon op mijn "web 'n walk" abbo aan het internetten (128 k bit/sec).

Visual voicemail
Gisteravond werkte het nog niet, maar zojuist lukte het mij om door op de voicemailknop te drukken visual voicemail te activeren. Een eigen verzonnen pincode werkte niet, maar met 1234 deed hij het wel. Misschien werkt een eigen code bij anderen wel maar anyway bij mij nu ook.

GPS
Ik heb gisterenavond een stuk door de wijk hier gewandeld en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de nauwkeurigheid van de GPS. De telefoon gaf tot enkele meters nauwkeurig aan waar ik liep, en de de "moving map" functie werkt wel gewoon, terwijl ik in sommige reviews las dat niet het geval is. Ik denk dat een programma als tomtom uitstekend uit de voeten kan met een dergelijk signaal.

Mobile me
Ik heb de trial van deze service aangevraagd en ik moet zeggen ik ben behoorlijk onder de indruk. Misschien omdat ik nog nooit ervaring heb gehad met die push-technologie, maar het werkt steeds lekkerder (eerst heel traag, nu al een stuk beter) misschien omdat Amrika ligt te slapen vanochtend. Wijzigingen zijn binnen 10 seconden over en weer doorgegeven.

Batterij
eerste indruk: die gaat snel ja!

Graag hoor ik van anderen hun ervaringen en aanvullingen op mijn verhaal.

jefjef 12-07-08 13:45

Hier ook mijn eerste ervaringen:

look en feel is in 1 woord prachtig. Voor mij als windowsgebruiker overzichtelijk maar ook weer niet echt. Als Nokia gebruiker (met name Nokia Suite) gebruikersonvriendelijk.

Ik heb dus via iTunes mijn contacten geimporteerd, waarom kan ik via diezelfde iTunes mijn contacten niet beheren? bijvoorbeeld wijzigen/verwijderen? Ik moet al mijn contacten (200+) via mijn iPhone op roepen en per stuk bewerken. Indien iemand een betere oplossing heeft graag! Dit geldt hetzelfde voor mijn foto's

Ook heb ik mijn iPhone toegang gegeven op mijn Wi-Finetwerk. Alle instellingen in mijn iPhone kloppen (SSd, WEP enz..) maar geen verbinding! Safari geeft aan geen server gevonden. Ben ik iets vergeten?
Graag verneem ik van jullie

Modbreak:
We willen hier graag ervaringen horen en niet een verkapte vraag om hulp. Hier kan je gewoon andere topics voor gebruiken


absrnd 12-07-08 14:04

ik zelf heb nog niet veel werk ervaring, want ik heb nu vakantie, maar hier mijn eerste bevindingen

Kopen, Do. nacht bij de launch party gekocht, en later gelijk via iTunes kunnen activeren, werkte als een speer.
maar ik heb geen aansluitkosten hoeven te betalen waar eerder over gesproken werd !?

Bereik, T-Mobile heeft in huis minder bereik dan Telfort waar mijn oude iPhone op zit, maar 3G gaat toch sneller met het laden van websites, en mail binnen halen (attachements)

Visual Voicemail, telefonisch mijn voicemail instellingen gedaan en een code gecreerd, en die kon ik bij visual voicemail instellen en werkte gelijk prima

Batterij, gisteren een groot deel van de dag mee zitten klooien, maar geen video of muziek geluisterd, en de batt was nog niet half leeg, en dat viel mij mee :)

algemeen, ik heb alle info van mijn oude iPhone laten overzetten op de nieuwe, en dat liep zonder problemen, opvallend was dat de gemaakte foto's van de oude ook in Camera roll map stonden, wat met de oude 8Gb naar oude 16Gb niet was.

wel een paar keer last gehad dat de iPhone vertraagde en vast liep in een paar menu's voor een paar seconden, en dat vond ik niet zo leuk, maar de home button werkte na 1 a 2 seconden gewoon weer.

ook was een keer de 3G verbinding automatisch uitgeschakeld en moest die weer handmatig aan zetten :?, dit nog maar een keer meegemaakt.

verder mis ik de dock om hem in te zetten, dit maakte het zeer makkelijk om snel te kijken of er mail is, maar die zal wel in de Apple store komen.

tescione 12-07-08 15:39

ik zit inmiddels op volle snelheid met 3g, ongeveer 1500 - 2000 kbit/sec. Bevalt erg goed :)

ButcherJF 12-07-08 15:50

Goed topic, dit. Zat er aan te denken iets soortgelijks te beginnen om aan te geven waar bugs uit de oude firmware al dan niet opgelost zijn, maar dat kan hier dus nu.

Kopen/activeren
Mazzel gehad gistermorgen, hij lag klaar 's morgens. Gistermiddag opgehaald ivm T-Mobileprobs. Ook met de thuisactivatie weer mazzel, ik was kennelijk net op tijd voor de iTunes Store problemen.
Ik zal wel zelf nog eea aan administratie moeten doen ivm nummerportering/opzeggen oud (Orange-)abonnement e.d. omdat de TM-medewerkers dit door de storing niet konden regelen. Desondanks: complimenten voor die lui, waren snel met een oplossing/workaround.

Bereik
Telefoneren geen verandering gemerkt.
3G werkt lekker vlot, mail en safari zijn duidelijk (veel) sneller.

GPS
Doet me denken aan de N95: eerste fix duurt heel lang en werkt eigenlijk alleen mbv Wi-Fi. Verder net als bij de N95 niet voldoende nauwkeurig, zelfs exact dezelfde afwijking als bij die gsm. Zijn de Nokia Maps misschien gebaseerd op dezelfde (Google) kaarten? Eens kijken of en hoe ie het doet als ik aan de wandel ga.

Visual Voicemail
Deed het tot voor kort niet, maar nav post van de TS nu weer geprobeerd en met de door hem genoemde code (1234) werkt het. Uitzoeken waar ik die standaard code kan veranderen.

Batterij
Even afwachten. Heb hem al een paar keer aan iTune gehangen om bijv. de AppStore te bezoeken, te syncen, dingetjes uit te proberen en dan wordt ie uiteraard weer geladen. Eerste indruk is goed.

Mobile Me
Eerst de trial weggeklikt gisteren, helaas. Kom er nu niet meer bij. Ligt er uit?

Overige
Mij viel op dat een paar bugs van FW 1.1.4 nog niet gerepareerd zijn in 2.0.
Zo is een vanuit Outlook gesyncte 'hele-dag-afspraak' op mijn iPhone nog steeds van 02:00 op de dag zelf tot 02:00 op de volgende dag. Wel begint nu de week standaard op maand ipv op zondag.
Ook heb ik al een keer gehad dat mijn 'systeemgeluiden' het niet meer deden nadat ik de 'stil-knop' had gebruikt. Uitsliden en weer aanzetten verhielp dat probleem.
Geluid is luider en voor mijn gevoel minder schel.

j.schun 14-07-08 01:16

:)Leuke topic. Hoop dat er veel uitgebreide verhalen komen. Super!

Kopen/activeren
Ik was op vrijdag 11 juli al om 05:30 uur bij de grote T-Mobile shop in Almere en ik was daardoor de eerste in de rij. Was daardoor al om 10:30 uur eigenaar van de 3G (16GB Black). Problemen met TM systemen begonnen eigenlijk meteen. Thuis activeren ging gelukkig meteen goed. Dus was om 11:00 uur up and running. Tijdens de problemen bleven de TM medewerkers rustig en kregen we zelfs een lekker kopje koffie tijdens het wachten. Dus dat hebben de mensen daar goed opgelost. Zelfs de mensen in de rij kregen koffie. (waren er in totaal 32, omdat TM maar 32 toestellen op voorraad had).

Bereik
Bereik in huis is ietjes slechter dan mijn KPN abo in mijn 1G iPhone. Maar nog steeds voldoende om te bellen e.d.

GPS
GPS vandaag getest en werkt prima. Zelfs in de auto. Bij 100 KM per uur werkt hij nog prima. Dat de kaart je alleen volgt in de ZOEK optie en niet in de ROUTE optie is wel vervelend. Dan moet je tijdens een route steeds op volgende pagina drukken. Misschien dat ik nog iets over het hoofd zie.

Visual Voicemail
Nog geen ervaring mee. Werkt nog niet bij mij. Pas rond 17 juli als mijn oude Orane abo is geporteerd.

Batterij
Ging heel snel leeg. Bij push aan voor alles en op 5 minuten interval en GPS gebruiken gaat hij binnen een dag leeg. Gelukkig kwam Apple vandaag met een pagina met tips voor beter batterij leven. Die aanbevelingen heb ik (zover ik dat eens was met Apple) doorgevoerd. Morgen kijken hoe het gaat.

Mobile Me
MobileMe is top. Werkt qua push erg goed op mijn iPhone. bijna direct als je mail binnen krijgt. Alleen tussen mijn Mac's werkt het pas als Sync heeft gedraaid. En dat zijn minimale intervallen van 15 minuten. Maar dar kom vast een update voor. Vooralsnog op de iPhone is het top! MobileMe werkt zelfs in combinatie met een Exchange push mail ernaast. Je kan helaas alleen meerdere mailboxen pushen en niet meerdere agenda's.

Ook worden (tot nu toe) niet mijn agenda items waar ik op geabonneerd ben gesynct. Dus ik zie in mijn iCal wel mijn eigen afspraken en die van mijn vrouw (via publish/aboneer optie) maar dat zie je niet op me.com of op je iPhone. Dat is jammer, heel jammer.

Overige
Het scherm is geler dan mijn iPhone G1. Apple zegt dat dit bewust is gedaan. Ik had het prettiger gevonden als je het zelf zou kunnen bepalen net als op je Mac. Dat er geen dock meer bij zit is ook jammer. Kost weer 25 euro extra in de store. Maar nog steeds geen zwarte dock.

Als laatste heb ik nog een klein puntje. Zodra ik video kijk en het volume harder/zachter zet is het precies contra. Dit is in 2.0 nog steeds niet opgelost. Dit terwijl de iPhone prima weet hoe om je het toestel houdt. Dit is een detail, maar aangezien het om Apple gaat, zou ook dit tot in detail moeten werken. Iets wat me opvalt, sorry... :)

Verder uiterst tevreden over de 3G. Klasse apparaat. En ja we zijn early adapters, dus we moeten even door de eerste probleempjes heen.

tescione 14-07-08 14:27

Na een paar dagen gebruik valt me het volgende op:

Het batterijverbruik met alle opties aan gaat mij echt te snel. Ik weet dat je in hebt begin altijd veel zit te rommelen met speedtestjes, push-gedoe etc. Maar om 13:00 van oplader halen en om 19:00 leeg is wel erg snel. Ik ga nu een aantal dagen push niet gebruiken om te kijken of dat misschien helpt.
Het kan overigens ook zijn dat de batterij nog een beetje moet inkomen en dat hij na een aantal vol/leeg cycli zijn volledige capaciteit heeft. We zullen zien. Mijn doel is een dag gebruik met Wi-Fi, 3g en bluetooth aan (mijn 1e iphone haalde het op deze manier net 2 dagen). We zullen het meemaken en ik zal het resultaat hier posten!


NickV1 14-07-08 15:40

Mijn eerste ervaring is ook uitstekend.

Zeker het internetten op 3G snelheid overtreft mijn verwachtingen qua snelheid en netwerk dekking van T-mobile. Was gisteren met de auto van amsterdam naar eindhoven en heb onderweg bijna constant 3G dekking gehad. (Dus lekker youtube filmpjes kijken)

De batterij valt me echter wel iets tegen. Hoop dat bij normaal gebruik de batterij wat langer mee gaat. Nu kan ik hem echt na 8 uur gebruiken ongeveer weer opladen.

GPS werkt ook uitstekend.

Met Wi-Fi heb ik wel af en toe wat moeilijkheden. Netwerken waar niet naar verbonden kan worden etc. Ook heb ik thuis soms plotseling geen verbinding meer terwijl mijn laptop gewoon online blijft. Een reboot van de router bied hierbij meestal de oplossing.

De app store vind ik ook super.

Ben over het algemeen zeer tevreden!

DokieDokie 14-07-08 22:53

Misschien ben ik de eerste die minder positief is. Mijn ervaring met de iPhone 3G is tot nu toe nog verre van bevredigend en teleurstellend te noemen.

Kopen/activeren
Ik was al eerste aan de beurt bij Belcompany en ze hadden mij gereserveerde iPhone 16Gb white keurig klaarliggen. Na 2 uur wachten totdat misschien TAS weer zou gaan werken toch maar naar kantoor gegaan. Later die middag om uur of 5 weer heengegaan en maar toestemming gegeven op op papier te registreren.

Bereik GSM
Ronduit slecht, mijn oude iPhone 1G heeft vol bereik met T-Mobile, de 3G heeft amper 2 streepjes en vaak maar 1. Ik woon midden in de stad Groningen, lijkt me dat dat daar niet aan kan liggen.

Bereik 3G
Ronduit slecht, ik heb zeker nog geen 3G en als ik dat wel heb moet T-Mobile zich schamen. Mijn Ipaq met GPRS laad de pagina 2x zo snel in. Laatsgenoemde kan dus omdat hij nog niet goed is ingesteld bij T-Mobile.

GPS
Buiten best aardig en redelijk accuraat, maar in de auto waardeloos en lang niet snel genoeg.

Visual Voicemail
Nog geen ervaring mee. Werkt nog niet bij mij.

Batterij
Enige wat me nog meevalt, hij gaat met beeldscherm op 30% ongeveer net zo lang mee als mijn 1G, ongeveer 24-28 uur.

MS Exchange/Pushmail
Positief, werkt goed, jammer dat het spamfilter niet werkt.

Accessoires
- Geen dock meegeleverd
- Dunner/goedkoper poetsdoekje als bij de 1G

Design
- Scherm is geler, niet echt mooi
- Mooi afgewerkt, maar door het gladde plastic glibberig
- Apple logo erg krasgevoelig (zitten er nu al op)

Geluid
Geluid van de boxjes is iets beter, headphoneopening mooier afgewerkt en nu tenminste universeel.

Conclusie:
Mooi apparaat, maar tot nu toe voor mij absoluut geen significante verbetering t.o.v. 1G/2G. Sterker nog; als genoemde punten niet verbeteren/veranderen, voel ik me redelijk genaaid door Apple/T-Mobile :mad:

Update:
- Zojuist tot de conclusie gekomen dat geen enkele van mij Appstore apps nog werken. Na starten springt ie gelijk weer naar de springdock. Rebooten helpt niet.
- Zojuist tot de conclusie gekomen dat wanneer je 3G uitschakelt, je direct vol bereik hebt en gprs aanspringt.

Wat nu? Opnieuw installen? Afwachten? Terugsturen? Ik baal hiervan.

4myra 19-07-08 10:59

kopen/activeren
hoefde vrijdag 11 juli niet in een lange rij (6) te staan, doch door activeringsproblemen bij t-mobile kreeg ik het toestel pas zaterdag. Pas maandag achtergekomen, dat het toestel niet door t-mobile geactiveerd werd, dus dinsdag kon ik echt werken.

bereik
mijn eerste teleurstelling. Ik had de iphone gekocht om lekker in de trein te kunnen emailen en browsen. Het bereik tussen A'dam en Amersfoort is slecht doordat op de route regelmatig moest worden geschakeld tussen 3g en 2g en iphone heeft de onhebbelijkheid om dit niet direct te doen. Er is een hele lange timeout, waardoor het bereik op deze manier nihil is. Tip: als je in de trein zit, stel je iphone op 2g, want dan heb je tenminste geen/minder last van de timeouts.

positiefs
de browser en email werkt lekker als je op volle snelheid werkt (dus niet in de trein). het is absoluut een verademing tov opera mini/gmail op je nokia of je windows mobile. Visual voicemail en sms is ook aardig.

verder zijn de spelletjes en gadgets van de AppStore (als ze niet crashen) leuk of handig.

minder leuk
de batterij sucks!Zonder veel te doen loopt het tegen 18.00 bijna leeg. Ik moet hem elke avond opladen. De appstore applicaties crashen te vaak.

nog niet geprobeerd
gps op straat, mobileme.

de grootste teleurstelling
na 3 dagen gebruik moest ik de iphone gisteren terugbrengen. Resetten hielp niet meer, ik kreeg alleen een appeltje te zien. Zie mijn relaas onder rubriek Problemen.

rdeckard 23-07-08 22:47

iPhone indrukken na 10 d.
 
Kopen/activeren
Mijn eerste iPhone (3G) kocht ik op 11 juli. Opm. : de store v/d mobiele provider noteerde bestellingen aan de vooravond van de internationale lancering. Een goede zet zo bleek later, want rond 13u00 (op 11/7) kondigde de verkoper uitputting van stock aan.

De Belgische wetgeving staat geen koppelverkoop toe en dus waren er weinig problemen met activatie e.d. zoals in andere landen. Overigens stelde de verkoper voor de activatie en registratie thuis af te handelen. Omdat mijn keuze vanwege een gunstig tariefplan en behoorlijke 3G dekking nationaal toch naar Apples’ preferred mobile provider uitging liep de verkoop van contract en device behoorlijk vlot. Een aanvraag voor nummeroverdracht zou wel een wachtperiode van 48 u tot gevolg hebben, aldus de salesperson. In de praktijk was de omschakeling van provider binnen de 12 u gerealiseerd, zodat ik zaterdagochtend meteen alle features van de iPhone kon ontdekken. Prima service dus.
Opm. : het gevolg van deze wetgeving is echter wel een zeer hoge aankoopprijs voor het toestel :mad:

Ziehier een samenvatting van ervaringen gedurende de eerste 10 dagen na aankoop.

Navigatie
. GPS is, samen met 3G en Wi-Fi, een behoorlijke energievreter. Een rit van +- 55 km (of 45 min.) leidde tot een resterende batterijcapaciteit van ong. 50 %. N.B. slechte ontvangst was geen issue op een van de drukke snelwegen tussen twee Belgische steden.

Mail
. het configureren van diverse mailaccounts - met fetch i.p.v. push ingeschakeld - liep behoorlijk vlot. Ook het instellen van Exchange AS voor de bedrijfsaccount stelde geen problemen. Jammer dat de persoonlijke contacten niet meer beschikbaar zijn na deze ingreep. Omdat dit kan leiden tot een behoorlijke boomstructuur, dient één mailaccount als primair ingesteld en kan dus slechts één mailbox tegelijk getoond. Om de content van andere mailboxen te bekijken, dient dus telkens up/down door de boomstructuur genavigeerd. Misschien kan alles alsnog samengevoegd tot een tree en een zoekbox bovenaan geplaatst voor snel zoeken.

Agenda
. Bij de agenda wordt één view getoond met een overzicht van alle afspraken voor de verschillende geconfigureerde accounts. Hoe onderscheid maken tussen privé- en Exchangecalendars ? Simpel : door kleurcodering per agenda.
Opm. betreffende Exchange functionaliteit :
. schrappen of verplaatsen van mails is niet mogelijk indien de iPhone offline is
. bij het inplannen van afspraken via de iPhone kunnen geen medew. geselecteerd uit de Exchange organisatie.

AppStore
. het aanbod van apps was de eerste dagen nog beperkt, maar neemt inmiddels toe. Slechts enkele programma’s/spelen zijn gratis. Bij deze laatste ‘prijscategorie’ is het uitkijken voor zakelijke applicaties die gratis worden aangeboden, maar slechts volledige functionaliteit bieden na intekenen op webservices (betalend).

Telefoon / SMS
. prima belkwaliteit
. aardige presentatie van SMS features

Remote bediening
. leuke feature bij gebruik van meegeleverde Apple earplugs
. knopje onder rechter earplug kent diverse functies
.. bij telf; één klik = beantwoorden/beëindigen gesprek
.. bij iPod; één klik = afspelen nummer starten/stoppen; ‘dubbelklik’ = volgend nummer afspelen
. volumeknoppen op toestel zijn ook nog makkelijk te bedienen, zelfs wanneer het toestel in (soepel) lederen etui zit

Internet browser
. Safari werkt prima (geen baby internet idd; wat een verademing t.o.v. wap-based devices)

MobileMe
. vanwege opstartproblemen bij Apple, zelfde problemen gekend als andere gebruikers (inter)nationaal
. nu alles up-and-running is, werkt het buitengewoon (en binnen ook :o)

Batterijtips :
. Wi-Fi uit (tenzij voor data roaming)
. bluetooth uit, tenzij bij gebruik headset natuurlijk
. Fetch ipv push voor mail
. scherm dimmen na één minuut
. data roaming uit (was default ingesteld bij aankoop)

Safety tips
. toestel (automatisch) vergrendelen mbv pincode

Aanbevolen accessoires (idd extra kosten, volume & gewicht ) :(:

. een iPhone 3G etui (leder of andere)
. een (weldra verkrijgbare) externe batterij
. bluetooth headset
. zelfklevende beschermfolie voor scherm (hoewel behoorlijk krasbestendig, aldus tests)

Poserman 28-07-08 00:15

ervaringen iPhone 3G 8GB
 
Ik heb de vorige niet gehad, dus dit is mijn eerste iPhone, met de opsomming van mijn ervaringen met dit toestel, en mijn ervaringen met t-mobile.

ik had een week van te voren de iPhone gereserveerd bij de BelCompany in Rotterdam. Ik stond de 11e om 8:15 voor de deur te wachten tot deze openging (9:30), om direct mijn telefoon op te halen. Toen deze eenmaal openging, was het al snel duidelijk dat de software van Nokia (TAS) en de servers van T-Mobile het af had laten weten. Het was niet mogelijk om deze mee te krijgen op dat moment. Er werd mij verteld dat ik deze aan het einde van de dag wel op zou kunnen halen. Een collega van mij kwam om 9:45 in de winkel, en we hebben samen tot 11:00 gewacht, om te kijken of het zou gaan lukken. Toen er echt geen hoopvol uitzicht was, zijn we naar ons werk gegaan. Aan het einde van de dag ging mijn collega eerst weg, en belde mij later op (op zijn oude iPhone) dat hij em al had. Ik ben na werktijd direct naar Rotterdam gegaan om deze op te halen, om te horen dat ik geweigerd ben door T-Mobile. Dit zou kunnen komen omdat ik een betalingsachterstand gehad heb, of door een BKR registratie. Ik heb echter geen leningen en geen credit card, en ik ben opgezocht in het BKR door iemand die ik ken (telefoon abonnementen worden daar ook in vermeld), en die melde mij dat ik volledig schoon ben in dat systeem. Ik moest van T-Mobile een schriftelijk aanvraag indienen aan de BKR afdeling, om hun uit te laten zoeken waarom ik ben geweigerd (dat mogen ze dus niet door de telefoon zeggen, volgens de meid die ik aan de lijn had). Ik heb op vrijdag mijn schriftelijke (e-mail) verzoek ingediend, in de hoop dat ik na twee werkdagen wel bericht zou krijgen. Dit bleek niet het geval, en de iPhone die klaarlag was ondertussen al naar iemand anders gegaan. Er ging een week voorbij zonder reactie. De donderdag erna verscheen in de middag een brief bij mij thuis op de mat, met een verontschuldiging van T-Mobile er in. Er was een fout gemaakt bij het automatische systeem, waardoor ik geweigerd was. Vrijdag heb ik gebeld, en de BelCompany in Gouda had nog iPhone's op voorraad, welke ik dezelfde dag nog kon ophalen. Ik heb mijn iPhone dus nu wel in mijn bezig, na een flinke tijd wachten.

positief:
- supermakkelijk te bedienen
- scherm reageert goed
- geluidskwaliteit bellen is goed
- kwaliteit scherm is goed
- prachtig ontwerp

negatief:
- kwaliteit muziek is beneden de maat
- geen FLAC/OGG ondersteuning
- speaker geeft geen mooi geluid (ok ik moet er niet veel van verwachten, maar laat het dan weg)
- Loopt regelmatig vast (minimaal 3x per dag)
- Werkt alleen met itunes
- Standaard geen custom apps mogelijk, zoals een goede messenger (er is er nu eentje, maar die vind ik niet zo prettig)
- Programma's sluiten direct af als je terug gaat naar het hoofdscherm (niet prettig bij de messenger die er is, die wil ik aanlaten)
- Geen mogelijkheid gevonden om GPS uit te zetten
- Geen mogelijkheid gevonden om het woordenboek uit te zetten (mijn grootste irritatie tot nu toe)
- Bij het toetsenbord heb ik het hekje nog niet gevonden, terwijl ik die wel nodig heb
- Niet mogelijk om twee computers te gebruiken in combinatie met de iPhone (muziek staat op mijn pc, en mijn contacten en agenda op mijn macbook, op het moment dat ik de muziek er op zet, en dan de iPhone aan mijn macbook hang, haalt deze eerst alle muziek er af. Als ik daarna de iPhone aan mijn pc hang om de muziek er weer op te zetten, gooit itunes eerst de contacten en agenda afspraken er af....)
- iPhone word aardig warm. als ik deze gewoon neerleg op tafel, en ik pak deze een paar minuten later op, is deze nog steeds heel erg warm. Dit is dus zonder dat deze op dat moment opgeladen word. Bij het opladen kan ik het me nog voorstellen.
- Tot nu toe elke dag moeten recoveren omdat ik applicaties niet meer op kan starten. Elke dag andere applicaties geprobeerd, maar hij blijft na enkele uren weigeren om applicaties op te starten (De basis applicaties van Apple blijven wel werken).
- De iPhone kan je alleen registreren met een credit card, of via een omweg. Ik heb de omweg gekozen (itunes voucher van een band die een album weggeeft, waarna je een account kan maken waar je geen credit card voor nodig hebt), omdat ik niet van plan ben om een credit card aan te vragen puur omdat Apple dat nodig vind.
- bij de email is het niet mogelijk om bijlages te versturen (hoe moet ik nou mijn net geschoten foto's versturen? eerst naar een pc lopen? dat is ook niet handig.

ondanks dat mijn lijstje met negatieve punten een stuk langer is, ben ik wel heel erg blij met de iPhone.

dank je mods, voor het verplaatsen van mijn topic hier naartoe. ik had dit topic over het hoofd gezien.
*yay mijn manager gaat misschien iphones regelen voor de hele afdeling, dan heb ik er dalijk twee :)*

futaba32 28-07-08 16:09

review iphone 3G, 8g
 
Hey iedereen! :D ik heb mijn iPhone 3G sinds 11juli, een dikke 2 weken, dus lang genoeg voor een review denk ik.. :p

Kopen: om 11 juli, ben ik een kwartiertje voor de openingstijd van het mobistar centre in Wilrijk (Antwerpen) gaan aanschuiven, er waren ongeveer 10 mensen voor me. Na een half uurtje wandelde ik tevreden naar buiten met mijn 3G. De mensen waren zeer vriendelijk en de activatie ging zeer vlot. eenmaal thuis heb ik de iPhone zo'n 12u in de lader gezet.

Bellen/sms: met het bellen geen enkel probleem. Het toetsenbord van de smsjes vond ik zeer onhandig. ofwel typte ik op het foute lettertje of die woordenboek veranderde mijn woorden,.. maar nu ben ik het gewend en gaat alles veel sneller.

netwerk/verbinding: ik bel met proximus, en heb altijd verbinding. ook met 3G heb ik nog nooit in de kou gestaan. ik heb een data-abbo genomen van 15euro per maand voor 50gig en dit werkt perfect. heb vandaag mijn factuur gekregen en ik moest niets bijbetalen en zit er toch zo goed als elke dag op :o

app store: eerst was ik nogal teleurgesteld omdat je enkel een itunes account kunt maken als je een credit card hebt. (in nederland kan dit wel denk ik he?!) maar dit was opgelost met de nummer van mijn vader, die ik achteraf gewist heb om toevallige foute aankopen te vermijden :rolleyes:. ik heb verschillende apps op mijn iphone staan, en ze gaan er zonder moeite op of af, zowel via itunes als via de iphone zelf.

batterij: de eerste dagen deed ik er net geen 2 dagen mee, maar dat komt natuurlijk doordat je er constant mee bezig bent. nu zit ik roch al aan de 3e dag en staat het icoontje nog aan de helft.

algemeen gebruik: over het gebruik van de wekker, de agenda, notities,... ben ik zeer tevreden. ze werken perfect.

Matthi 28-07-08 16:14

@ Futaba32

Hier kan je een US account verkrijgen. Zonder kredietkaart :p

How to get a US iTunes account - free! - MacTalk Forums

Blackherrie 28-07-08 18:32

vanaf het eerst uur erbij geweest (nummer 285 in Rotterdam )

positief :
- geen jailbreak / unlock onzin nodig, hij werkt gewoon out of the box!
- zie bovenstaande
- Push mail (exchange) werkt als een zonnetje!
- Geen resets of ander crashes gehad (was met de 1e generatie wel anders, die ikhad)

Negatief :
- batterij had wat meer power mogen hebben. Zowieso elke dag opladen en soms 2keer per dag.

Uitermate blij met de nieuwe 3g. Gewoon zoals een mac moet zijn. Werken uit de doos!
Super.

futaba32 28-07-08 20:10

@ matthi

thx wist ik ni :p ma heb er al eentje he

koolenboer 31-07-08 18:18

Kopen/activeren
Ondanks dat ik een iphone 2g bezitten wilde ik toch een witte iphone 3g
voor je gevoel is het toch lekkerder dat je gewoon kunt updaten wanneer je maar wilt
Mijn aankoop verhaal is erg vreemd en ik mag me volgens mij gelukkig prijzen dat ik er een hebben kunnen bemachtigen.
Afgelopen dinsdag heb ik om 12:15 mijn witte iphone besteld bij t-mobile in mijn woonplaats. Levertijd was 8 weken zeiden ze!?
Toch maar besteld....Heel de dag lopen dubben of ik nou mijn reservering zou laten staan of dat ik toch voor de vodafone super sim zou gaan in combinatie met mijn iphone 2g. Ik dacht dat ik voorlopig toch geen kans maakte en besloot toch maar om mijn 2g te voorzien van de vodafone super sim. Ik stond bij vodafone in de winkel,waar de verkoper mijn contract uitprintte, toen ik werd gebeld door t-mobile dat ze 4 iphone's binnen hadden gekregen en dat er een witte bij zat en die had niemand besteld. Of ik hem wilde komen ophalen ?
WAT DENK JE ZELF !

gebruik
op mijn iphone 2g stond firmware 2.0 al.
Het werkte perfect. Nu heb ik een iphone 3g en baal als ik eerlijk ben enorm van firmware 2.0 op mijn legale toestel !
Het is echt traaaaaaaaag
maar dan ook rete traag.
aan uit zetten helpt niet want na een paar minuten begint het gelazer weer.
contacten zoeken duurt echt lang
het toestel reageert gewoon niet lekker.
eerste avond dat ik het toestel had parlingo geinstalleerd om te kunnen msn-en
werkt niet lekker vond ik en eraf gegooit
vervolgens loopt de iphone vast om vervolgens eindeloos op het apple logo scherm te blijven hangen. Gelijk al een herstel !!
Al met al vind ik de firmware 2.0 echt slecht !

t-mobile & 3g
Hier komt een puntje waar ik erg positief over ben.
T-mobile en het 3g netwerk
ik heb overal in mijn woonplaats perfecte dekking en kan tot nu toe overal bellen en over het 3g netwerk beschikken. Het 3g is echt een dag en nacht verschil als je het vergelijkt met het edge netwerk op mijn iphone 2g.
Je kan lekker you-tube filmpjes kijken en ze zijn zo geladen !
echt helemaal top dat 3g !

appstore
ik gebruik al jaren itunes om mijn muziek te kopen
het werkt perfect. En ik moet zeggen dat de app store net zo goed werkt.
Ik heb al flink wat games gekocht en ze zijn erg goed.
Lees wel altijd even de reviews van de apps want die zeggen je veel.
Tevens heb ik gemerkt wanneer ik apps koop via de iphone ze niet altijd gesyncd worden met itunes op mijn imac. Dus koop nu meestal via mijn mac.

Batterij
Ik gebruik hem veel op een dag
push email aan
en kijk regelmatig filmpjes
en bellen natuurlijk
batterij houd het makkelijk 1,5 dag vol
valt me niet tegen na al die negatieve berichten.

conclusie
als apple de iphone stabiel krijgt door firmware 2.1 verwacht ik een groot suc6 voor de iphone. Mocht hij zo onstabiel blijven gaat apple zijn reputatie verliezen. Want beloven van alles maar tot nu toe is de iphone 3g & mobile me veelte onstabiel en dat kun je niet maken terwijl mensen wel gewoon de volle mep moeten betalen.

We zullen zien wat de toekomst ons brengt.

Matthi 31-07-08 20:22

ik lees veel berichten over de firmware, dat die zo traag zou zijn.. Hier heb ik volledig geen last van.. Toch raar dat dit bij de ene persoon wel is en dan bij andere weer niet.

koolenboer 31-07-08 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Matthi (Bericht 157568)
ik lees veel berichten over de firmware, dat die zo traag zou zijn.. Hier heb ik volledig geen last van.. Toch raar dat dit bij de ene persoon wel is en dan bij andere weer niet.

ja raar is dat
en soms werkt het lekker hoor
maar meestal is het te traag vaag
ben trouwens er ook achter gekomen dat wanneer hij zegt dat je nog maar 20% van je battery hebt je nog best lang kunt door gaan
ik zit nu al 45 minuten crash bandicoot te spelen en hij doet het nog steeds !?

seahorses 24-09-08 08:54

Ervaringen met nieuwe iphone 3G plus en minpunten
 
Wat ziet hij er gelikt uit...super.
ligt lekker in de hand

Internet is inderdaad super snel. erg handig!

1e update naar 2.1 al gedaan, geen problemen.

Wat wel irritant is dat je niet fijn kan inzoomen op de internet pagina's..
nu kan je lastig bepaalde dingen aanklikken...
(iemand suggesties??)

Youtube geweldig!

wat ik wel ontzettend jammer vind is dat je zelf geen videootjes kan maken.

foto's kan je alleen via je fotoalbum versturen

jammer dat je geen memo's kan opnemen

en erg jammer dat je niet kan MMSen

en jammer dat je geen smilies bij je sms berichten kan voegen.

zou daar nog eens een update voor komen??

eigenlijk vind ik hem al met al net iets tegenvallen....
of heb ik dingen over het hoofd gezien?

graag jullie reacties.
groetjes!;)

seahorses 24-09-08 09:44

het zoommen heb ik inmiddels al gevonden...:p

wastaal 24-09-08 09:49

tsja, alles wat je zegt is waar en had je van tevoren kunnen weten. Als je de opties wildie je noemt dan zit er niets anders op dan een jailbreak te doen. Ik heb mijn iphone ook sinds een week en heb hem ook reeds gejailbreaked met QuickPwn. Binnen 10 minuten klaar.

Bomans 24-09-08 09:52

https://forum.iculture.nl/images/icons/icon2.gif samengevoegd

iphoneremon 25-09-08 21:24

goedenavond allen,

even een vraag. ik heb sinds 2 weken een iphone....top.
k heb gellijk mijn muziek gedownload uit itunes. stom stom stom stom...... ik krijg die nummers er van zijn levensdagen niet meer af. wie o wie kan me helpen.

alvast bedankt

remon

truckdiver 25-09-08 21:55

muziek uit je iphone halen?
sluit hem aan en open itunes
ga nu naar muziek bovenaan en dan kan je selecteren welke albums je erop wil hebben.
vink je er uit dan worden die bij de volgende sync van je iphone gehaald

xynta 25-09-08 22:24

3G: Heel erg goede ervaring, ook al heb ik op sommige plekken waar ik voorheen 3G volledige ontvangst hebt, op de iPhone heb ik hier een streepje of één minder. Maar over het algemeen gaat het schakelen tussen Edge en 3G goed en wordt mijn e-mail altijd netjes opgehaald, zowel Mobileme als mijn eigen zakelijke POP3 e-mail adres.

Levering: Ene maandag besteld en de volgende maandag was het pakketje al binnen, ik ben zeer tevreden over de manier waarop T-mobile mijn bestelling heeft verwerkt en vervolgens binnen 7 dagen de telefoon heeft opgeleverd.

Visual Voicemail: Ik heb het zelf niet, want ik heb een aangepast Relax 1000 abonnement, mijn broertje heeft echter een week na mij zijn iPhone gekregen met een i abbonement, het ziet er goed uit maar het heeft voor mij niet genoeg toegevoegde waarde om 500 van mijn belminuten en mijn onbeperkte sms bundel in te leveren.

GPS: Ik heb het een paar keer voor de lol gebruikt, als mijn vriendin eens weer een keertje aan het shoppen was. Al lopende gaf die inderdaad zoals eerder hier aangegeven een vrij correcte positie aan (binnen enkele meters). Ik denk dat een tomtom applicatie voor deze telefoon ideaal zou kunnen zijn.

Mobile Me: Ik heb ondertussen een Mobile Me account aangevraagd, ik gebruik het nu 2 weken. Het werkt perfect, en ik heb het ondertussen als een nieuwe ondersteuningsmethode voor de klanten van mijn bedrijf toegevoegd. Ideaal, ik kan direct reageren op binnen gekomen e-mail berichten.

Batterij: Batterij gaat bij mij met intensief gebruik ongeveer 10 uurtjes mee, ik heb vandaag 3 uur muziek geluisterd, 1 uur geinternet, 30 minuten gegamed, 2 uur en 30 minuten gebeld en de gehele dag door 3G en Wi-Fi aangehad met Push en Fetch e-mail. Batterij is nu op 20 procent, rest van de tijd heeft die op standby gestaan. Oja en ik heb ook nog 4 SMS berichten ontvangen.

Geluid: Goed, zeker iPod kwaliteit, niks over te klagen.

Firmware: Ik persoonlijk heb nog geen enkele problemen gehad met de firmware, met uitzondering van soms lange laadtijden met de contactenlijst en sms berichten. Maar mijn broertje dan net weeer het tegenovergestelde terwijl die dezelfde telefoon alleen dan in het wit heeft. Zijn games zijn er al 4 keer mee opgehouden, zijn geluid deed het 1 keer helemaal niet meer, na een reboot dan weer wel en hij heeft al een keer gehad dat z'n iPhone player (multimedia) spontaan vastliep. Daarnaast heeft ie met een iPhone abbonement slechter 3G ontvangst dan mij zelf op dezelfde locatie.

iphoneremon 25-09-08 22:31

hoi truckdriver.

dat is nu een beetje het probleem.
ik klik eerst op mijn iphone in itunes. dan ga ik naar muziek bovenin het tabbladje. en druk op sync. het probleem is dat de muziek niet van mjn iphone gaat naar itunes. ik heb 200 nummers op mijn iphone maar er omt nix terug in mijn bibliotheek van itunes. er gebeurd gewoon nix.

ik baal ervan. ik heb al wel een aantal teksten gelezen maar er gebeurd gewoon nixxx.

remon

iphoneremon 25-09-08 22:44

nog even wat. ik heb via itunes een programma gedownload. nu geeft de compuer aan dat ik geen bevoegdheid heb voor deze computer, ik kan daarom het programma niet op mijn iphone krijgen

wie kent dat probleem
alvast bedankt
remon

seahorses 17-10-08 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door seahorses (Bericht 197559)
Wat ziet hij er gelikt uit...super.
ligt lekker in de hand

Internet is inderdaad super snel. erg handig!
maar niet altijd even goed bereikbaar

1e update naar 2.1 al gedaan, geen problemen.

Wat wel irritant is dat je niet fijn kan inzoomen op de internet pagina's..
nu kan je lastig bepaalde dingen aanklikken...
(iemand suggesties??)
dat heb ik inmiddels gevonden....

Youtube geweldig!

wat ik wel ontzettend jammer vind is dat je zelf geen videootjes kan maken.

foto's kan je alleen via je fotoalbum versturen (en niet meerdere tegelijk)
wat waardeloos is dat met synchroniseren je niet ze in een mapje apart krijgt maar tig mapjes die je niet eens kan openen zonder adobe photoshop
tevens als je ze stuurt via mail stuurt hij ze als een .bmp bestand.
erg irritant dus. nou kan je geen foto's op hyves plaatsen.
je krijgt dus niet een net mailtje met een .jpg bijlage

jammer dat je geen memo's kan opnemen

en erg jammer dat je niet kan MMSen
sms is daarin tegen wel grappig met die ballonetjes
jammer dat je geen smilies bij je sms berichten kan voegen.
zou daar nog eens een update voor komen??

bluetooth headset werkt wel goed, maar kan niets via andere telefoon verzenden en/of ontvangen erg ouderwets!!

mail werkt regelmatig niet, mss ligt het wel aan de provider.

eigenlijk vind ik hem al met al net iets tegenvallen....
of heb ik dingen over het hoofd gezien?

graag jullie reacties.
groetjes!;)

ik hoop echt dat er voor een aantal zaken nog updates komen.

lars.nieuwenhuizen 21-01-09 17:20

Mijn eerste ervaringen waren een stuk minder.
Ik heb gisteren mijn iphone gekocht... een 16GB zwart model.

Ik helemaal blij naar huis.
Kom ik er 's avonds achter dat de trilfunctie niet werkt.
Vandaag terug gegaan naar de winkel.. Ik ben hem 3 tot 4 weken kwijt,
T-mobile moet vaststellen of ie kapot is zo ja krijg ik een nieuwe.
Als ze hem nog kunnen repareren ben ik hem 5 tot 6 weken kwijt.

Ik kan dus niet anders zeggen dan dat mijn eeste ervaringen met de iPhone zeeer zeeeeer zeeeeeeer slecht zijn:mad:

Ik baal hier echt enorm van.

Ik hoop dat dit snel opgelost is.

X-Tince 21-01-09 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lars.nieuwenhuizen (Bericht 246863)
Mijn eerste ervaringen waren een stuk minder.
Ik heb gisteren mijn iphone gekocht... een 16GB zwart model.

Ik helemaal blij naar huis.
Kom ik er 's avonds achter dat de trilfunctie niet werkt.
Vandaag terug gegaan naar de winkel.. Ik ben hem 3 tot 4 weken kwijt,
T-mobile moet vaststellen of ie kapot is zo ja krijg ik een nieuwe.
Als ze hem nog kunnen repareren ben ik hem 5 tot 6 weken kwijt.

Ik kan dus niet anders zeggen dan dat mijn eeste ervaringen met de iPhone zeeer zeeeeer zeeeeeeer slecht zijn:mad:

Ik baal hier echt enorm van.

Ik hoop dat dit snel opgelost is.

Dat je daarmee akkoord bent gegaan! Als ik mijn Iphone een dag heb en hij doet het niet, neem ik echt geen genoegen met 4 weken reparatie tijd (misschien wel meer!). Ik had gewoon een nieuwe Iphone geeist! Kom op man 1 dag!

alvani 21-01-09 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lars.nieuwenhuizen (Bericht 246863)
Mijn eerste ervaringen waren een stuk minder.
Ik heb gisteren mijn iphone gekocht... een 16GB zwart model.

Ik helemaal blij naar huis.
Kom ik er 's avonds achter dat de trilfunctie niet werkt.
Vandaag terug gegaan naar de winkel.. Ik ben hem 3 tot 4 weken kwijt,
T-mobile moet vaststellen of ie kapot is zo ja krijg ik een nieuwe.
Als ze hem nog kunnen repareren ben ik hem 5 tot 6 weken kwijt.

Ik kan dus niet anders zeggen dan dat mijn eeste ervaringen met de iPhone zeeer zeeeeer zeeeeeeer slecht zijn:mad:

Ik baal hier echt enorm van.

Ik hoop dat dit snel opgelost is.

Kan het zijn dat de trilfunctie niet werkt als de iPhone via een datakabel is aangesloten op een lader of computer? Ik heb dit nog niet getest op de iPhone, maar ik heb jaren geleden wel eens een Nokia terug gebracht, omdat ik dacht dat de trilfunctie niet werkte, maar in de winkel aangekomen, werkte het ineens wel. Bleek dat ik de telefoon alleen maar aan de lader had gehad toen ik 'm testte en dan werkt automatisch de trilfunctie niet.

Scoes 21-01-09 20:40

Klopt, veel toestellen schakelen de trilfunctie uit als ze aan de usb liggen,
maar de iphone niet.

Ik heb lars een pb gestuurd, hij moet idd niet akkoord gaan met die reparatie.
Binnen acht dagen heb je recht op een nieuw toestel uit de voorraad!

lars.nieuwenhuizen 01-02-09 20:38

Heb gisteren gelukkig mijn iPhone weer op kunnen halen, viel me eerlijk gezegd nog mee dat het gisteren al kon. Ik weer zielsgelukkig naar huis.

En gelukkig hij deed het weer helemaal perfect, dus ik zal van de week een weergave geven van mijn echte eerste indrukken :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:55.