iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Opladers in stopcontact laten zitten? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/159895-opladers-stopcontact-laten-zitten.html)

Translatoria 29-10-14 19:19

Opladers in stopcontact laten zitten?
 
Ik liet de opladers voor iPhone en iPad altijd in het stopcontact zitten en maakte de apparaten alleen los door het kabeltje uit het lightning contact te trekken.

Een vriend die mij dat zag doen, zegt dat dat een slechte methode is. Hij wist ook niet waarom, maar raadde me aan de opladers ook uit het stopcontact te halen.

Klopt dit? Of kan ik de opladers gewoon laten zitten zonder dat er een iPhone of iPad aanhangt? Dat vind ik namelijk makkelijker.

Guest-20180925190238 29-10-14 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Translatoria (Bericht 982363)
Klopt dit? Of kan ik de opladers gewoon laten zitten zonder dat er een iPhone of iPad aanhangt? Dat vind ik namelijk makkelijker.

Dat klopt niet en dat is absoluut geen probleem. :-)

rubbererobbie 29-10-14 19:29

Hou wel rekening met dat de oplader stroom blijft gebruiken :)

Guest-20180925190238 29-10-14 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rubbererobbie (Bericht 982365)
Hou wel rekening met dat de oplader stroom blijft gebruiken :)

Waar verbruikt die oplader dan stroom voor (als er geen accu is aangesloten)?

rubbererobbie 29-10-14 19:35

Weet niet hoe je onderbouwd bent met electronica ?, het zijn geen kilowatt's. ongeveer :Elke omzetter heeft een nullaststroom:
“Bij de primaire wikkeling veroorzaakt het opgewekte wisselend magneetveld een zelfinductiespanning. Deze zelfinductiespanning werkt de netspanning tegen en is bij een onbelaste transformator gelijk aan de netspanning. Er zal geen stroom lopen. In praktijk loopt er echter toch een klein stroompje dit heet de nullaststroom I0. Hoe beter een transformator is hoe kleiner de nullaststroom.”

Nogmaals het zijn geen kilowatt's , maar velen kleintjes maken een groter stroomverbruik, voorbeeldje : een lekkende kraan, laat je ook niet lekken?, als je dit omrekent naar de prijs van de kubieke meter water en een nieuwe kraan, kan je heel lang blijven " lekken", maar verbruik is er wel degelijk , geldt ook voor de elektriciteit . Neem maar eens een verbruik, of energie meter , stop daarin een stekkerdoos met bv 3 stopkontaken en ga maar meten , als je 1 , 2 of 3 opladers erin doet zonder een verbruiker aan de oplader ......

Wally© 29-10-14 19:42

2 Bijlage(n)
Efkes de proef op de som genomen met een goeie power-meter...

Fotokes spreken voor zich...belast...onbelast...

Guest-20180925190238 29-10-14 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rubbererobbie (Bericht 982368)
Weet niet hoe je onderbouwd bent met electronica ?

Een heel klein beetje. :o

Citaat:

“Bij de primaire wikkeling veroorzaakt het opgewekte wisselend magneetveld een zelfinductiespanning. Deze zelfinductiespanning werkt de netspanning tegen en is bij een onbelaste transformator gelijk aan de netspanning. Er zal geen stroom lopen. In praktijk loopt er echter toch een klein stroompje dit heet de nullaststroom I0. Hoe beter een transformator is hoe kleiner de nullaststroom.”
En hoe zit dat met een schakelende voeding met een HF-transformator zoals in de Apple laders.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 29 oktober 2014 om 19:46 ----------

Laat maar zitten. @Wally heeft mijn vraag aanschouwelijk beantwoord. :)

peerenbooms 29-10-14 20:42

Ik heb een lader waarmee je 6apparaten tegelijk kunt opladen onbelast branden er 2 blauwe ledjes deze gemeten en stroom is 0,00
Specifcatie is < 0.5 W en dat is in principe te weinig om de meter de stroom te laten weergeven..

Uitgaande van 0.5W betekent dat in1jaar een verbruik van
0,5*24*365/1000=5kwh dus dat kost je dan 1€ per adapter.
Dus niet de moeite waard om hem ieder keer uit de wandcontactdoos te rukken en hem daarmee om zeep te helpen

Als je de adapter voelt en hij is warm of heet dan oppassen

iPhoneAlot 30-10-14 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wally© (Bericht 982374)
Efkes de proef op de som genomen met een goeie power-meter...

Fotokes spreken voor zich...belast...onbelast...

Gelukkig maar! In mijn huishouden hangen zoveel van die dingen op zoveel plaatsen, dat het energiebedrijf anders het vermoeden van een wietplantage zou krijgen...;)

Translatoria 30-10-14 13:18

Leuk en duidelijk. Bedankt.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:11.