iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Rare sms-jes over gestolen iPhone 5s (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/160850-rare-sms-jes-over-gestolen-iphone-5s.html)

ormsambeek 06-12-14 14:03

Rare sms-jes over gestolen iPhone 5s
 
4 Bijlage(n)
Ongeveer een jaar geleden is de iPhone 5s van mijn vriendin gestolen uit haar jaszak. Direct "zoek mijn iPhone" geraadpleegd maar uiteraard was de iPhone al direct uitgeschakeld. Vervolgens de gestolen modus ingeschakeld zodat de nieuwe eigenaar niets met de iPhone zou kunnen. Aangifte gedaan en de politie kan er weinig mee. Verder heel vervelend allemaal, maar vrij snel besloten om gewoon een nieuwe te kopen.


Enkele maanden later krijg ik op mijn telefoon (dit nummer stond gelinkt aan de gestolen modus van de gestolen iPhone) verschillende keren rare sms-jes van een vreemd (zuid-Amerikaans) telefoonnummer, zie bijlagen. Uiteraard niets met de link gedaan en contact gezocht met de Apple helpdesk. Hier werd bevestigd dat de telefoon zich waarschijnlijk in zuid-Amerika bevindt, op deze manier probeerde men de inloggegevens te achterhalen om de telefoon te unlocken. Deze berichten kwamen allen binnen tussen juni en augustus.


Aanvankelijk dacht ik dat men de moed had opgegeven om nog iets met de iPhone te kunnen tot ik vandaag wederom een smsje kreeg over deze gestolen iPhone. Nu staat er echter enkel "Apple" als afzender en kan ik nergens een nummer achterhalen, zie laatste bijlage. Uiteraard ga ik niet op mijn telefoon direct op die link drukken, maar het maakt me wel nieuwsgierig.


Iemand hier ervaring met dit soort praktijken en/of weet er iemand of het laatste smsje verschilt van de eerdere?

Guest-20180925190238 06-12-14 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ormsambeek (Bericht 986614)
Enkele maanden later krijg ik op mijn telefoon (dit nummer stond gelinkt aan de gestolen modus van de gestolen iPhone) verschillende keren rare sms-jes van een vreemd (zuid-Amerikaans) telefoonnummer, zie bijlagen. ?

Die "rare" berichtjes (of gelijkaardige) ontvang je als je in verloren modus hebt aangevinkt dat er een bericht moet gestuurd worden als het toestel online komt en dus gevonden is. Ik denk echter niet dat deze berichten van Apple afkomstig zijn. Heb ze eens vergeleken met de berichten die ik ontvangen heb van een gestolen iPhone.

Op de link in dat laatste plaatje vul je beter geen gegevens in. Dat is een phishing site om aan de iCloud gegevens te geraken.

ballegooier 07-12-14 07:36

Je kunt het misschien omdraaien nu; zet de huidige eigenaar onder druk om geld te betalen in ruil voor jij due iPhone verwijderd uit jouw iCloud :)

Roos79 07-12-14 10:38

En in het ene sms'je gaat het om een 16gb en de andere om 32gb?

ormsambeek 07-12-14 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roos79 (Bericht 986679)
En in het ene sms'je gaat het om een 16gb en de andere om 32gb?

Dat is precies de reden waarom ik het meteen al niet vertrouwde, maar het sms'je van gisteren heeft een totaal andere opzet.

Sandervries8 07-12-14 19:48

Ik heb het linkje even ingetypt maar je komt op de spaanse (denk ik) iCloud site terecht

Guest-20180925190238 07-12-14 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sandervries8 (Bericht 986745)
Ik heb het linkje even ingetypt maar je komt op de spaanse (denk ik) iCloud site terecht

Een Spaanstalige phishing site bedoel je waarschijnlijk. :-)

Sandervries8 07-12-14 19:55

het is inderdaad een aparte site als ik inlog op mijn Apple ID kom ik op een Soort kaartje terecht in venezuela
http://www.icloudus.tracingmyiphone....53rerer23434=8

Guest-20180925190238 07-12-14 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sandervries8 (Bericht 986747)
het is inderdaad een aparte site als ik inlog op mijn Apple ID kom ik op een Soort kaartje terecht in venezuela

Heb jij jouw Apple ID gebruikt om op die site in te loggen? :confused::eek: Wijzig dan maar heel vlug het paswoord van jouw Apple ID.

Sandervries8 07-12-14 19:58

ik ben wel zo slim geweest om eerst mijn code te veranderen en daarna weer terug te verander hoor haha:-):d

FridgeNL 07-12-14 20:00

:confused:

Off-topic
ROFLOL



:D:D

ballegooier 07-12-14 22:59

Ik dacht ook even WTF maar Sandervries8 is niet voor een gat te vangen :D

RWK 08-12-14 05:00

Op het eerste gezicht ziet het er goed nagemaakt uit, totdat je even verder kijkt..

Sandervries8 08-12-14 08:09

ik vonde het er gelijk al niet vertrouwd uitzien

Con 08-12-14 20:29

Inloggen met je gegevens? Je moet gewoon een random Apple id en wachtwoord invoeren, dan zal je ook "inloggen". Immers de personen willen je wachtwoord en slaan deze dus op als je inlogt, elke wachtwoord en Apple id is dus juist.

Sandervries8 08-12-14 21:05

dat heb ik ook geprobeerd toen ik "maar wat intypte"
was het fout dit heb ik 3 keer gedaan en toen heb ik mijn w8 woord verrander en toen ingelogt

vj1 09-12-14 07:56

misschien kan je hier Icloudus.com Whois Lookup - Who.is - Who.is iets mee. staat informatie op van wie de domain name Icloudus is, staan zelfs namen en adressen bij (in Nederland) weet wel niet of het echte adressen zijn.

ormsambeek 10-12-14 10:52

Kreeg twee dagen later wéér een sms, dit keer van iCloud.com. Wellicht met de extra info van de link hierboven toch maar weer eens een belletje naar de politie.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:12.