iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Batterijprobleem; backup/reset/restore anders dan shift-update ipsw? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/170654-batterijprobleem-backup-reset-restore-anders-shift-update-ipsw.html)

XIII 26-01-16 21:45

Batterijprobleem; backup/reset/restore anders dan shift-update ipsw?
 
Al enkele dagen in 2016 springt mijn iPhone 6 opeens uit. Als ik de iPhone weer aan wil zetten krijg ik het plaatje dat ik mijn iPhone moet opladen, terwijl de iPhone vrijwel altijd nog meer dan 20% batterij had. Ik zie ook diverse LowBatteryLog events in "Diagnose en gebruik".

Omdat ik AppleCare+ heb op dit toestel heb ik contact opgenomen met Apple. Zij hebben op afstand een diagnose gedaan en vastgesteld dat de batterij nog goed is. Ze stellen de standaard oplossing voor; backup maken, wissen en eventueel backup terugzetten (dat hebben ze liever niet):

https://support.apple.com/en-us/HT201252

Ik heb echter sinds ik mijn Apple Watch heb iedere dag alle ringen voltooid en wil die streak niet kwijtraken...

Is een backup/erase/restore echt iets anders dan een shift-update van een ipsw bij een iOS update? (die heb ik vorige week nog gedaan voor iOS 9.2.1)

En hebben jullie nog andere tips?

Bijvoorbeeld hoe HealthKit data te exporteren/importeren zonder enig verlies?

Guest-20180925190238 26-01-16 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016063)
Is een backup/erase/restore echt iets anders dan een shift-update van een ipsw bij een iOS update? (die heb ik vorige week nog gedaan voor iOS 9.2.1)

Uit jouw jailbreaktijd herinner je misschien nog dat er op elk iDevice, incl. de Apple TV 2/3/4, een root partitie (ca. 2 - 2.5 GB) en een user partitie is. Tijdens de initialisatie van Cydia werd er data overgeheveld van de root partitie naar de user partitie ("stashing").

Bij een restore wordt er een nieuw ipsw disk image op de root partitie gezet en de user partitie wordt gewist. Alle instellingen staan op de standaard waarden.

Bij een shift-update wordt er eerst een kopij gemaakt van alle persoonlijke instellingen (property lists) op de root partitie. Dan wordt er een nieuw ipsw disk image op de root partitie gezet. De persoonlijke instellingen worden teruggezet. Aan de user partitie wordt niet geraakt.

Vroeger kon men die processen volgen met:

Code:

nvram boot-args="-v"
nu helaas niet meer.

XIII 27-01-16 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 1016067)
Bij een restore wordt er een nieuw ipsw disk image op de root partitie gezet en de user partitie wordt gewist. Alle instellingen staan op de standaard waarden.

Bedoel je wellicht een erase ipv restore?

Ik had verwacht dat een restore wel instellingen (root partitie) (& data op user partitie) terugzet.

Guest-20180925190238 27-01-16 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016074)
Bedoel je wellicht een erase ipv restore?

Ik bedoel onderstaande functie (met of zonder ⌥):

http://www.imgdumper.nl/uploads9/56a...t_08.35.24.jpg

XIII 27-01-16 11:30

Ah, ik gebruikte de verkeerde termen ("Erase" ipv "Restore iPhone" en "Restore" ipv "Restore Backup").

Dank voor je uitleg. Ik hoop het vanavond te gaan proberen.

XIII 28-01-16 23:52

Helaas nog niet aan toegekomen en vandaag klapte hij er weer uit (bij 21%).

Het valt me op dat diverse LowBatteryLog's een voltage kleiner dan 3500 mV geven.

@timosha, jij geeft regelmatig aan dat de batterij dan is aan het overlijden: http://forum.iculture.nl/f28/iphone/...tml#post895881

Weet jij of Apple dit ook remote kan zien? Ze beoordeelden mijn batterij (op afstand) als gezond.

Guest-20180925190238 29-01-16 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016218)
Weet jij of Apple dit ook remote kan zien? Ze beoordeelden mijn batterij (op afstand) als gezond.

Of Apple de toestand van de accu remote kan zien weet ik niet. Ze moeten in ieder geval wel die crashlogs kunnen zien. En die zien er niet gezond uit.

Nogmaals:
1) De nominale celspanning van de iPhone accu is 3.7 V;
2) Valt de celspanning onder de 3.7 V maakt de Power Daemon (powerd) een noodstop om schade aan de accu te vermijden;

XIII 29-01-16 12:21

Ja, dat dat dacht ik al van jou geleerd te hebben. Dank voor je bevestiging.

Misschien moet ik dan nog maar eens een chat met Apple support starten en mijn zorg hierover uiten.

Guest-20180925190238 29-01-16 12:24

Synchroniseer die iPhone met iTunes op een Mac dan worden de crashlogs overgezet naar de OS X Condole logs. Dan heb je tenminste (harde) bewijzen dat er iets niet klopt me de accu.

XIII 29-01-16 14:00

Dank voor die tip!

XIII 01-02-16 00:05

Vandaag dan maar dat herstel gestart. Dat is veel meer werk dan ik hoopte, want:

- alle TestFlight (beta) Apps moet je handmatig opnieuw installeren
- alle zelfgemaakte Apps moet je handmatig opnieuw installeren
- de gekoppelde Apple Watch moet ook van een backup hersteld worden
- je moet aardig wat keren het wachtwoord van je Apple ID invullen

Nou ja, na 2 uur bijna klaar (hoop ik).

XIII 04-02-16 23:34

In een nieuwe chat wil Apple dat ik het toestel herstel zonder een backup terug te zetten.

Ze volharden dat die batterijmeldingen door een fout in de backup kunnen komen...

TouchMe 05-02-16 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016591)
In een nieuwe chat wil Apple dat ik het toestel herstel zonder een backup terug te zetten.

Ze volharden dat die batterijmeldingen door een fout in de backup kunnen komen...

Zou je dat dan niet gewoon even een poosje ( aantal dagen?) kunnen proberen of is dat een te groot probleem voor jou?

Guest-20180925190238 05-02-16 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016591)
Ze volharden dat die batterijmeldingen door een fout in de backup kunnen komen...

Jij gebruikt toch geen backups met jailbreak restanten. Dan kan een backup ook zulke problemen niet veroorzaken.

Heb trouwens nooit begrepen hoe een normale backup problemen kan veroorzaken. Of hoe er fouten in een backup kunnen komen. Dat is toch niet meer dan een kopij van een werkend systeem. Ik heb al tientallen backups (zonder jailbreak restanten) teruggezet om toestellen te klonen. Nog nooit een probleem gehad.

XIII 05-02-16 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TouchMe (Bericht 1016596)
Zou je dat dan niet gewoon even een poosje ( aantal dagen?) kunnen proberen of is dat een te groot probleem voor jou?

Het is wellicht flauw, maar ik heb sinds juni een Apple Watch en iedere dag alle 3 de ringen volgemaakt. Als ik enkele dagen zonder backup werk verlies ik die perfect streak (tot mijn verbazing wordt bij het terugzetten van een iPhone backup ook onvoorwaardelijk de inhoud van de Watch vervangen door de inhoud van de Watch backup in die iPhone backup).

Als Apple een export en import van Health data had geïmplementeerd was dit geen probleem, maar dat hebben ze helaas niet gedaan...

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 5 februari 2016 om 10:37 ----------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 1016599)
Jij gebruikt toch geen backups met jailbreak restanten. Dan kan een backup ook zulke problemen niet veroorzaken.

Dat leek mij ook, maar Apple probeert het probleem zo bij mij neer te leggen; ik vind dit behoorlijk teleurstellend.

Nu zeggen ze weer dat een 3rd party App dit zou veroorzaken, terwijl ik ook low battery logs heb waarbij geen enkele App draait, maar het voltage wel/ook onder de 3500mV valt.

Ik heb vanavond nog een afspraak bij een Genius bar. Hopelijk vind ik daar meer begrip/expertise.

Guest-20180925190238 05-02-16 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016603)
Ik heb vanavond nog een afspraak bij een Genius bar. Hopelijk vind ik daar meer begrip/expertise.

Ik denk het wel. Waarschijnlijk ben je terecht gekomen bij één van die gesjeesde studentjes. Die spelen voor 9,11 €/uur bij Teleperformance in Maastricht AppleCare.

Succes gewenst. :)

XIII 06-02-16 21:50

Uiteindelijk een nieuw toestel gekregen!

Helaas blijk ik nu nog bij enkele Apps data kwijt te zijn, omdat die blijkbaar niet worden teruggezet op een ander device (zelfs bij gebruik van een versleutelde backup!); ook bij Apps waar ik dat niet had verwacht, omdat security daar geen grote rol zou hoeven te spelen.

Guest-20180925190238 07-02-16 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016646)
Uiteindelijk een nieuw toestel gekregen!

Tof! Dan was er toch iets meer aan de hand dan een vernaggelde backup of app van derden.

Citaat:

Helaas blijk ik nu nog bij enkele Apps data kwijt te zijn, omdat die blijkbaar niet worden teruggezet op een ander device (zelfs bij gebruik van een versleutelde backup!);
Dat heb je een hele tijd geleden al eens geschreven in een discussie over backups. Ik kan dat niet reproduceren. Ik clone dus regelmatig test toestellen. De clone is steeds identiek aan het origineel incl. alle data. Ook de data van zelf geknutselde (in house) apps wordt teruggezet.

XIII 07-02-16 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 1016658)
Dat heb je een hele tijd geleden al eens geschreven in een discussie over backups. Ik kan dat niet reproduceren. Ik clone dus regelmatig test toestellen. De clone is steeds identiek aan het origineel incl. alle data. Ook de data van zelf geknutselde (in house) apps wordt teruggezet.

Oh, dat kan. Het is waarschijnlijk een gevolg van deze beveiligingsmaatregel:

"Backup keybag is created when an encrypted backup is made by iTunes and stored on the computer to which the device is backed up. A new keybag is created with a new set of keys, and the backed-up data is re-encrypted to these new keys. As explained earlier, non-migratory keychain items remain wrapped with the UID-derived key, allowing them to be restored to the device they were originally backed up from, but rendering them inaccessible on a different device."

Ik weet dat bijvoorbeeld 2FA App Duo Mobile dit doet en dat is goed. Ook de App van mijn bank gebruikt blijkbaar deze beveiliging en daar ben ik alleen maar bij mee. Ik ben echter verbaasd dat Apps waar security geen grote rol speelt, bijvoorbeeld TodoMovies, vergelijkbaar gedrag vertonen. Dat had ik niet verwacht en dus geen individuele backup binnen die App gemaakt, waardoor ik de gegevens daarin nu kwijt ben. Reden te meer om nog eens na te denken over het gebruik van Apps die data in hun eigen silo houden.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:38.