//

Batterijprobleem; backup/reset/restore anders dan shift-update ipsw?

Batterijprobleem; backup/reset/restore anders dan shift-update ipsw? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Al enkele dagen in 2016 springt mijn iPhone 6 opeens uit. Als ik de iPhone weer aan wil zetten krijg ik het plaatje dat ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 26-01-16, 21:45
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard Batterijprobleem; backup/reset/restore anders dan shift-update ipsw?

Al enkele dagen in 2016 springt mijn iPhone 6 opeens uit. Als ik de iPhone weer aan wil zetten krijg ik het plaatje dat ik mijn iPhone moet opladen, terwijl de iPhone vrijwel altijd nog meer dan 20% batterij had. Ik zie ook diverse LowBatteryLog events in "Diagnose en gebruik".

Omdat ik AppleCare+ heb op dit toestel heb ik contact opgenomen met Apple. Zij hebben op afstand een diagnose gedaan en vastgesteld dat de batterij nog goed is. Ze stellen de standaard oplossing voor; backup maken, wissen en eventueel backup terugzetten (dat hebben ze liever niet):

https://support.apple.com/en-us/HT201252

Ik heb echter sinds ik mijn Apple Watch heb iedere dag alle ringen voltooid en wil die streak niet kwijtraken...

Is een backup/erase/restore echt iets anders dan een shift-update van een ipsw bij een iOS update? (die heb ik vorige week nog gedaan voor iOS 9.2.1)

En hebben jullie nog andere tips?

Bijvoorbeeld hoe HealthKit data te exporteren/importeren zonder enig verlies?
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 26-01-16, 22:16
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Is een backup/erase/restore echt iets anders dan een shift-update van een ipsw bij een iOS update? (die heb ik vorige week nog gedaan voor iOS 9.2.1)
Uit jouw jailbreaktijd herinner je misschien nog dat er op elk iDevice, incl. de Apple TV 2/3/4, een root partitie (ca. 2 - 2.5 GB) en een user partitie is. Tijdens de initialisatie van Cydia werd er data overgeheveld van de root partitie naar de user partitie ("stashing").

Bij een restore wordt er een nieuw ipsw disk image op de root partitie gezet en de user partitie wordt gewist. Alle instellingen staan op de standaard waarden.

Bij een shift-update wordt er eerst een kopij gemaakt van alle persoonlijke instellingen (property lists) op de root partitie. Dan wordt er een nieuw ipsw disk image op de root partitie gezet. De persoonlijke instellingen worden teruggezet. Aan de user partitie wordt niet geraakt.

Vroeger kon men die processen volgen met:

Code:
nvram boot-args="-v"
nu helaas niet meer.
  #3  
Oud 27-01-16, 01:00
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Bij een restore wordt er een nieuw ipsw disk image op de root partitie gezet en de user partitie wordt gewist. Alle instellingen staan op de standaard waarden.
Bedoel je wellicht een erase ipv restore?

Ik had verwacht dat een restore wel instellingen (root partitie) (& data op user partitie) terugzet.
  #4  
Oud 27-01-16, 09:39
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Bedoel je wellicht een erase ipv restore?
Ik bedoel onderstaande functie (met of zonder ⌥):

  #5  
Oud 27-01-16, 11:30
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Ah, ik gebruikte de verkeerde termen ("Erase" ipv "Restore iPhone" en "Restore" ipv "Restore Backup").

Dank voor je uitleg. Ik hoop het vanavond te gaan proberen.
  #6  
Oud 28-01-16, 23:52
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Helaas nog niet aan toegekomen en vandaag klapte hij er weer uit (bij 21%).

Het valt me op dat diverse LowBatteryLog's een voltage kleiner dan 3500 mV geven.

@timosha, jij geeft regelmatig aan dat de batterij dan is aan het overlijden: http://forum.iculture.nl/f28/iphone/...tml#post895881

Weet jij of Apple dit ook remote kan zien? Ze beoordeelden mijn batterij (op afstand) als gezond.
  #7  
Oud 29-01-16, 10:05
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Weet jij of Apple dit ook remote kan zien? Ze beoordeelden mijn batterij (op afstand) als gezond.
Of Apple de toestand van de accu remote kan zien weet ik niet. Ze moeten in ieder geval wel die crashlogs kunnen zien. En die zien er niet gezond uit.

Nogmaals:
1) De nominale celspanning van de iPhone accu is 3.7 V;
2) Valt de celspanning onder de 3.7 V maakt de Power Daemon (powerd) een noodstop om schade aan de accu te vermijden;
  #8  
Oud 29-01-16, 12:21
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Ja, dat dat dacht ik al van jou geleerd te hebben. Dank voor je bevestiging.

Misschien moet ik dan nog maar eens een chat met Apple support starten en mijn zorg hierover uiten.
  #9  
Oud 29-01-16, 12:24
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Synchroniseer die iPhone met iTunes op een Mac dan worden de crashlogs overgezet naar de OS X Condole logs. Dan heb je tenminste (harde) bewijzen dat er iets niet klopt me de accu.
  #10  
Oud 29-01-16, 14:00
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Dank voor die tip!
  #11  
Oud 01-02-16, 00:05
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Vandaag dan maar dat herstel gestart. Dat is veel meer werk dan ik hoopte, want:

- alle TestFlight (beta) Apps moet je handmatig opnieuw installeren
- alle zelfgemaakte Apps moet je handmatig opnieuw installeren
- de gekoppelde Apple Watch moet ook van een backup hersteld worden
- je moet aardig wat keren het wachtwoord van je Apple ID invullen

Nou ja, na 2 uur bijna klaar (hoop ik).
  #12  
Oud 04-02-16, 23:34
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

In een nieuwe chat wil Apple dat ik het toestel herstel zonder een backup terug te zetten.

Ze volharden dat die batterijmeldingen door een fout in de backup kunnen komen...
  #13  
Oud 05-02-16, 08:23
TouchMe's schermafbeelding
TouchMe TouchMe is offline
• iOS 11.3
• 9.3.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Sep 2011
Berichten: 401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
In een nieuwe chat wil Apple dat ik het toestel herstel zonder een backup terug te zetten.

Ze volharden dat die batterijmeldingen door een fout in de backup kunnen komen...
Zou je dat dan niet gewoon even een poosje ( aantal dagen?) kunnen proberen of is dat een te groot probleem voor jou?
  #14  
Oud 05-02-16, 09:24
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Ze volharden dat die batterijmeldingen door een fout in de backup kunnen komen...
Jij gebruikt toch geen backups met jailbreak restanten. Dan kan een backup ook zulke problemen niet veroorzaken.

Heb trouwens nooit begrepen hoe een normale backup problemen kan veroorzaken. Of hoe er fouten in een backup kunnen komen. Dat is toch niet meer dan een kopij van een werkend systeem. Ik heb al tientallen backups (zonder jailbreak restanten) teruggezet om toestellen te klonen. Nog nooit een probleem gehad.
  #15  
Oud 05-02-16, 11:34
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TouchMe Bekijk bericht
Zou je dat dan niet gewoon even een poosje ( aantal dagen?) kunnen proberen of is dat een te groot probleem voor jou?
Het is wellicht flauw, maar ik heb sinds juni een Apple Watch en iedere dag alle 3 de ringen volgemaakt. Als ik enkele dagen zonder backup werk verlies ik die perfect streak (tot mijn verbazing wordt bij het terugzetten van een iPhone backup ook onvoorwaardelijk de inhoud van de Watch vervangen door de inhoud van de Watch backup in die iPhone backup).

Als Apple een export en import van Health data had geïmplementeerd was dit geen probleem, maar dat hebben ze helaas niet gedaan...

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 5 februari 2016 om 10:37 ----------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Jij gebruikt toch geen backups met jailbreak restanten. Dan kan een backup ook zulke problemen niet veroorzaken.
Dat leek mij ook, maar Apple probeert het probleem zo bij mij neer te leggen; ik vind dit behoorlijk teleurstellend.

Nu zeggen ze weer dat een 3rd party App dit zou veroorzaken, terwijl ik ook low battery logs heb waarbij geen enkele App draait, maar het voltage wel/ook onder de 3500mV valt.

Ik heb vanavond nog een afspraak bij een Genius bar. Hopelijk vind ik daar meer begrip/expertise.
  #16  
Oud 05-02-16, 11:42
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Ik heb vanavond nog een afspraak bij een Genius bar. Hopelijk vind ik daar meer begrip/expertise.
Ik denk het wel. Waarschijnlijk ben je terecht gekomen bij één van die gesjeesde studentjes. Die spelen voor 9,11 €/uur bij Teleperformance in Maastricht AppleCare.

Succes gewenst.
  #17  
Oud 06-02-16, 21:50
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Uiteindelijk een nieuw toestel gekregen!

Helaas blijk ik nu nog bij enkele Apps data kwijt te zijn, omdat die blijkbaar niet worden teruggezet op een ander device (zelfs bij gebruik van een versleutelde backup!); ook bij Apps waar ik dat niet had verwacht, omdat security daar geen grote rol zou hoeven te spelen.
  #18  
Oud 07-02-16, 10:43
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Uiteindelijk een nieuw toestel gekregen!
Tof! Dan was er toch iets meer aan de hand dan een vernaggelde backup of app van derden.

Citaat:
Helaas blijk ik nu nog bij enkele Apps data kwijt te zijn, omdat die blijkbaar niet worden teruggezet op een ander device (zelfs bij gebruik van een versleutelde backup!);
Dat heb je een hele tijd geleden al eens geschreven in een discussie over backups. Ik kan dat niet reproduceren. Ik clone dus regelmatig test toestellen. De clone is steeds identiek aan het origineel incl. alle data. Ook de data van zelf geknutselde (in house) apps wordt teruggezet.
  #19  
Oud 07-02-16, 15:25
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Dat heb je een hele tijd geleden al eens geschreven in een discussie over backups. Ik kan dat niet reproduceren. Ik clone dus regelmatig test toestellen. De clone is steeds identiek aan het origineel incl. alle data. Ook de data van zelf geknutselde (in house) apps wordt teruggezet.
Oh, dat kan. Het is waarschijnlijk een gevolg van deze beveiligingsmaatregel:

"Backup keybag is created when an encrypted backup is made by iTunes and stored on the computer to which the device is backed up. A new keybag is created with a new set of keys, and the backed-up data is re-encrypted to these new keys. As explained earlier, non-migratory keychain items remain wrapped with the UID-derived key, allowing them to be restored to the device they were originally backed up from, but rendering them inaccessible on a different device."

Ik weet dat bijvoorbeeld 2FA App Duo Mobile dit doet en dat is goed. Ook de App van mijn bank gebruikt blijkbaar deze beveiliging en daar ben ik alleen maar bij mee. Ik ben echter verbaasd dat Apps waar security geen grote rol speelt, bijvoorbeeld TodoMovies, vergelijkbaar gedrag vertonen. Dat had ik niet verwacht en dus geen individuele backup binnen die App gemaakt, waardoor ik de gegevens daarin nu kwijt ben. Reden te meer om nog eens na te denken over het gebruik van Apps die data in hun eigen silo houden.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Foto's verwijderen uit filmrol is anders dan voor de update Nevanda Muziek, foto & video 0 19-11-11 10:00
geen netwerk meer 3GS na reset +shift nouska1976 iPhone algemeen 1 15-08-10 16:46
SDK 3.1.3 anders dan anders? Hamertej Ontwikkelen voor iOS 3 04-02-10 17:59
ipod touch restore- verlies je dan je january update? Funnyplay iPhone algemeen 10 16-05-09 22:24
Windows: gezocht : adressen en goed backup programma (anders dan itunes of microsoft stuff) lk1 Desktop-applicaties 0 04-05-09 09:27

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:33.