iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Jailbreak of spyware verdwenen na herstel? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/170768-jailbreak-spyware-verdwenen-na-herstel.html)

memka 01-02-16 20:22

Jailbreak of spyware verdwenen na herstel?
 
Hallo,
Ik heb twee dagen geleden mijn iPhone herstelt omdat ik de indruk had dat er mee 'geknoeid' was. Wellicht ben ik paranoia, maar mijn vorige (android) is volledig afgeluisterd met key-logger etc. Hierdoor ben ik nog wat huiverig.

Nu is mijn vraag de volgende:
is na herstel de eventuele spyware verdwenen, vervalt een jailbreak dan oftewel is mijn telefoon weer 'schoon'?:confused:
Ik heb mijn telefoon niet naar fabrieksherstellingen gezet, maar wel herstelt.

Wat mij opviel is dat ik na de update mijn facebook account zonder pardon uitviel. Uw sessie is geeindigd....
Toen ik inlogte kreeg ik een melding in mijn inbox van mijn emailaccount dat er ingelogd was op mijn facebook via mac os x internet account. :confused:
Ik heb geen mac os x internet account.
Er is een laptop van Apple aanwezig in huis, maar hier maak ik nooit (maar dan ook nooit!) gebruik van.

Jullie begrijpen dat mijn huivering (of paranoia, geef het beestje een naam :P ) weer aangewakkerd werd.

Wie kan mij helpen?
Groet, Mem :)

ad9007i 02-02-16 23:11

normaal is na een herstel je iphone clean en is de jailbreak verdwenen.
Je moet weten dat een iphone beter beveiligd is dan een android telefoon!
Hier zal je dus ook geen virus of wat dan ook tegenkomen, wat bij android wel het geval is. Bij apple ben je veilig :)

Wally© 02-02-16 23:21

Tenzij je natuurlijk tweaks hebt geinstalleerd van niet zo kosjere Cydia repos...

En je de restanten van een jailbreak met die tweaks hebt terug gezet via een back-up na een herstel...

jemmie 02-02-16 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wally© (Bericht 1016442)
Tenzij je natuurlijk tweaks hebt geinstalleerd van niet zo kosjere Cydia repos...

En je de restanten van een jailbreak met die tweaks hebt terug gezet via een back-up na een herstel...

Maar deze tweaks/restanten kunnen niet bij geinstaleerde apps komen om bv als keylogger te werken, doordat de apps in sandboxes geinstaleerd zijn.

XIII 03-02-16 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jemmie (Bericht 1016443)
Maar deze tweaks/restanten kunnen niet bij geinstaleerde apps komen om bv als keylogger te werken, doordat de apps in sandboxes geinstaleerd zijn.

Huh? Met een jailbreak verbreek je die beveiliging toch?

jemmie 03-02-16 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 1016449)
Huh? Met een jailbreak verbreek je die beveiliging toch?

Ja, maar, volgens mij, als je daarna herstel zal je weer een standaard ios hebben inclusief sandboxes
De jailbreak kan aileen resten achterlaten in de backup die voor vreemd gedrag kunnen zorgen van je ios.

XIII 03-02-16 10:45

Oh, even gemist dat je de situatie zonder jailbreak beschrijft.

FridgeNL 03-02-16 13:32

Even voor de duidelijkheid....

Volledig herstellen (vanuit DFU) en als nieuwe telefoon configureren. Dus geen backup terugzetten! Dat is de enige manier om geen rommel meer op je device te hebben. Contacten, notities e.d. kan je gewoon backuppen en terugzetten via icloud ;-)

memka 06-02-16 21:52

Heel veel dank voor de reacties. :)
Als echte nitwit ben ik na lang zoeken op dit forum terechtgekomen.

Ik heb regelmatig gelezen dat je een telefoon kunt jailbreaken zonder dat de gebruiker dit opmerkt. Cydia icoon kan dan verborgen zijn.
Ik heb, op advies van diverse fora, mijn iPhone dus herstelt.
Om zeker te zijn de vraag hier gesteld of mijn telefoon nu schoon zou zijn.

Mag ik nu concluderen dat ik de telefoon alsnog naar fabrieksinstellingen moet zetten en dan alles er opnieuw op moet zetten?:confused:

Is het niet zo dat na een update de telefoon ook opnieuw herstelt?

Me paenitet ;)

TouchMe 07-02-16 10:33

Het gaat er om dat je GEEN backup terugzet!

Guest-20180925190238 07-02-16 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door memka (Bericht 1016648)
Ik heb regelmatig gelezen dat je een telefoon kunt jailbreaken zonder dat de gebruiker dit opmerkt. Cydia icoon kan dan verborgen zijn.

Inderdaad, zulke onzin leest men vaak. Cydia is de jailbreak niet. Cydia kan geïnstalleerd worden na een jailbreak. Maar dat is niet noodzakelijk. Er kan ook een jailbreak op het toestel staan zonder dat Cydia aanwezig is.

Voor de goede orde: Cydia is niet meer dan een browsertje en een GUI frontend voor de Debian package management tools (dpkg).

Citaat:

Mag ik nu concluderen dat ik de telefoon alsnog naar fabrieksinstellingen moet zetten en dan alles er opnieuw op moet zetten?
Nogmaals, de beste manier om een jailbreak, of andere ellende, kwijt te geraken is om het toestel te herstellen in DFU mode. En na het herstel geen backup terug te zetten met jailbreak restanten.

Citaat:

Me paenitet
De nihil :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:51.