iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   3G alleen voor data gebruiken? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/17096-3g-alleen-voor-data-gebruiken.html)

pascalletje 22-07-08 16:03

3G alleen voor data gebruiken?
 
Is het hardware en software matig mogelijk dat je voor bellen het gsm netwerk gebruikt, en voor data 3G?
Zoals ik het nu begrijp, gebruikt de iPhone 3G voor zowel bellen als data 3G, maar aangezien ik hier weinig 3G ontvangst heb, heb ik hier heel vaak slecht bereik als 3G aanstaat.

cypher21 22-07-08 16:07

je vergist je gigantisch

3g is ALLEEN data (tenzij je via voip belt uiteraard)
Telefoon gaat gewoon via het GSM signaal

pascalletje 22-07-08 16:09

Hoe kan het dan dat ik op bepaalde plaatsen hier in de buurt geen ontvangst heb als 3G aanstaat, en perfecte ontvangst als 3G uitstaat?

cypher21 22-07-08 16:12

dat heeft met wat anders te maken, 3g vreet kennelijk wat signaal van de gsm weg waardoor dat signaal slechter wordt, maar dit staat los van het verbruik, dit gaat puur om signaalontvangst

postbus31 22-07-08 16:14

Euh, 3G = UMTS is toch ook gewoon voor spraak, en niet alleen data.

Heb nl hier met Orange helemaal geen gsm dekking, alleen UMTS en kan prima bellen, als ik het toestel (normale gsm) op alleen gsm zet heb ik NUL dekking.

Ezekiel 22-07-08 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cypher21 (Bericht 150345)
dat heeft met wat anders te maken, 3g vreet kennelijk wat signaal van de gsm weg waardoor dat signaal slechter wordt, maar dit staat los van het verbruik, dit gaat puur om signaalontvangst


is ook helaas niet waar.

het geen wat je ziet is 3G bereik op dat moment als je dan wegvalt en naar gprs gaat en voller bereik hebt is dat het bereik

pascalletje 22-07-08 16:17

Nu weet ik het helemaal niet meer :)

postbus31 22-07-08 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ezekiel (Bericht 150349)
is ook helaas niet waar.

het geen wat je ziet is 3G bereik op dat moment als je dan wegvalt en naar gprs gaat en voller bereik hebt is dat het bereik

Ja, het bereik van gsm (niet 3G)

Freepo 23-07-08 10:48

Jongens, een 3G (UMTS/HSDPA) netwerk is voor voice en data. Net als 2G (GSM/GPRS/EDGE). Het zijn andere antennes op de mast en het is dus ook echt een ander netwerk.

Mijn iPhone 3G heeft een waardeloze 3G ontvangst merk ik, mijn N95 geeft in ieder geval op dezelfde lokaties veel betere signaalindicatie. Overigens switchen beide toestellen van netwerk als dat nodig is. De N95 doet het alleen iets sneller.

En het valt me op dat de iPhone naar GSM lijkt te schakelen zodra er voor het dataverkeer een Wi-Fi verbinding is. De ontvangst van de telefoon wordt dan direct stukken beter.

Benny 31-07-08 14:34

Ik heb thuis 1 tot 3 streepjes 3G verbinding als ik op mn kamer op zolder zit, beneden heb ik af en toe 3G maar vaak schakelt ie over naar GSM/GPRS..

GPS werkt trouwens ook alleen als ik op zolder zit, beneden niet.

Ik fietste net naar mn sportschool waar een UMTS mast vlakbij staat en ik zag onderweg het signaal naar vol bereik gaan.. een speedtest kwam op 3 mbit :)

toen ik weer naar huis fietste zag ik de streepjes langzaam weer verdwijnen naar 1 of 2 maar alsnog zit ik dan tegen de 2mbit aan, snelheid is prima..

happy meal 31-07-08 17:47

Cypher21, pascalletje vergist zich helemaal niet gigantisch.

Freepo heeft het bij het rechte eind:
"Jongens, een 3G (UMTS/HSDPA) netwerk is voor voice en data. Net als 2G (GSM/GPRS/EDGE). Het zijn andere antennes op de mast en het is dus ook echt een ander netwerk."

UMTS is een volledig ander netwerk dat naast het (eigenlijk oubollige) GSM/GPRS-netwerk bestaat. Zowel op de zendmasten als in jouw iPhone zelf zitten fysiek verschillende antennes voor UMTS en GSM/GPRS.

Zo is er in Japan bijvoorbeeld haast geen 2G-netwerk omdat iedereen daar toch al 3G-mobieltjes heeft en de oude 2G-masten uit gebruik konden worden genomen.

DokieDokie 07-08-08 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door happy meal (Bericht 157486)
Cypher21, pascalletje vergist zich helemaal niet gigantisch.

Freepo heeft het bij het rechte eind:
"Jongens, een 3G (UMTS/HSDPA) netwerk is voor voice en data. Net als 2G (GSM/GPRS/EDGE). Het zijn andere antennes op de mast en het is dus ook echt een ander netwerk."

UMTS is een volledig ander netwerk dat naast het (eigenlijk oubollige) GSM/GPRS-netwerk bestaat. Zowel op de zendmasten als in jouw iPhone zelf zitten fysiek verschillende antennes voor UMTS en GSM/GPRS.

Zo is er in Japan bijvoorbeeld haast geen 2G-netwerk omdat iedereen daar toch al 3G-mobieltjes heeft en de oude 2G-masten uit gebruik konden worden genomen.

Maar...3G is toch HSDPA en geen UMTS? Of ben ik verkeerd geinformeerd.

marcoblom 07-08-08 15:04

3G is UMTS, en HSDPA is een uitbreiding op UMTS.

iScorpio 07-08-08 15:07

Volgens de site van Apple is UMTS het netwerk en HSDPA het gebruite protocol op dat netwerk.

bron: Apple - iPhone - Kenmerken - 3G

marcoblom 07-08-08 15:18

klopt wel een beetje: UMTS is een netwerk en protocol en werd al gebuikt voordat HSDPA en HSUPA bestonden. HSDPA is inderdaad een protocol op het UMTS netwerk en wordt ook wel 3.5G genoemd. Zie ook wikipedia (ik kan vanaf m'n iPhone geen tekst of link copy/pasten...).


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:25.