iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Prijs mobiele data na 15 juni, wanneer je over je limiet zit? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/177457-prijs-mobiele-data-na-15-juni-wanneer-over-limiet-zit.html)

JEROENDB 17-06-17 15:11

Prijs mobiele data na 15 juni, wanneer je over je limiet zit?
 
(Naar aanleiding afschaffing roaming 15 juni) Op de website van Telenet (België) vind ik bij wigo : "Standaardtarief per MB mobiele data (buiten de toegewezen data per nummer) : 0,06 euro. Dus 60 euro per 1 GB.(ik heb dit ook gemerkt bij andere providers) Ben je in het buitenland, ga je boven je inbegrepen verbruik, dan worden dezelfde tarieven aangerekend als in België. Maar ik heb begrepen dat er maar max. 7,70( +btw) euro mag aangerekend worden per (extra) verbruikte GB ? Volgens mijn bescheiden mening is de informatie op de websites niet correct? Of vergis ik mij?

ik citeer (europa.eu) : "Heeft u een formule met beperkt of zeer goedkoop dataverkeer (minder dan 3,85 euro / GB in 2017), dan mag uw provider een limiet voor "redelijk gebruik" bij dataroaming vaststellen. De limiet wordt berekend op basis van de retailprijs van uw mobiele bundel in eigen land, net als bij formules met onbeperkt surfen (zie boven). Uw provider moet u van tevoren informeren over deze limiet en u waarschuwen als u de limiet bereikt. Let op: u kunt gewoon blijven dataroamen, maar uw provider zal u wel iets extra's aanrekenen. Hoe dan ook, u hoeft nooit méér te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 7,70 euro per GB aan data in 2017 plus btw, en 6 euro per GB plus btw in 2018. Dit tarief zal na 2018 nog verder dalen."

Ook op deze website wordt er gesproken over 7,70 euro + btw....

In nederland weet ik niet hoe dit zit, maar in België zijn er nog andere providers die 5 cent of mss 10 cent per mb vragen. (maakt 50 of 100 euro per GB)

Afijn, mijn vraag (60 euro per GB over je limiet) mag dit, klopt het?
Ik zoek op internet een antwoord, maar is me niet duidelijk. Bij telenet weet men het blijkbaar zelf ook niet. Krijg toch geen antwoord.

Dank voor iemands idee!

Jeroen.

Scooter 17-06-17 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JEROENDB (Bericht 1033268)
(Naar aanleiding afschaffing roaming 15 juni) Op de website van Telenet (België) vind ik bij wigo : "Standaardtarief per MB mobiele data (buiten de toegewezen data per nummer) : 0,06 euro. Dus 60 euro per 1 GB.(ik heb dit ook gemerkt bij andere providers) Ben je in het buitenland, ga je boven je inbegrepen verbruik, dan worden dezelfde tarieven aangerekend als in België. Maar ik heb begrepen dat er maar max. 7,70( +btw) euro mag aangerekend worden per (extra) verbruikte GB ? Volgens mijn bescheiden mening is de informatie op de websites niet correct? Of vergis ik mij?

ik citeer (europa.eu) : "Heeft u een formule met beperkt of zeer goedkoop dataverkeer (minder dan 3,85 euro / GB in 2017), dan mag uw provider een limiet voor "redelijk gebruik" bij dataroaming vaststellen. De limiet wordt berekend op basis van de retailprijs van uw mobiele bundel in eigen land, net als bij formules met onbeperkt surfen (zie boven). Uw provider moet u van tevoren informeren over deze limiet en u waarschuwen als u de limiet bereikt. Let op: u kunt gewoon blijven dataroamen, maar uw provider zal u wel iets extra's aanrekenen. Hoe dan ook, u hoeft nooit méér te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 7,70 euro per GB aan data in 2017 plus btw, en 6 euro per GB plus btw in 2018. Dit tarief zal na 2018 nog verder dalen."

Ook op deze website wordt er gesproken over 7,70 euro + btw....

In nederland weet ik niet hoe dit zit, maar in België zijn er nog andere providers die 5 cent of mss 10 cent per mb vragen. (maakt 50 of 100 euro per GB)

Afijn, mijn vraag (60 euro per GB over je limiet) mag dit, klopt het?
Ik zoek op internet een antwoord, maar is me niet duidelijk. Bij telenet weet men het blijkbaar zelf ook niet. Krijg toch geen antwoord.

Dank voor iemands idee!

Jeroen.

Misschien raar gezegd maar is het als klant gewoon niet beter toch maar een bundel te nemen voor buitenland om zeker achteraf niet in de zak gezet geweest te zijn?

JEROENDB 17-06-17 21:08

Dank voor uw reactie. Natuurlijk hebben we een bundel. Telenet wigo (internet-tv-mobiel)5 Gb (deze laatste geldt voor mobiele data, in ons geval 4 personen. Normaal gezien komen we hier mee toe en idd mochten we op vakantie gaan en we meer nodig hebben nemen we een wigo 10 GB (alhoewel het -denk ik - niet echt de bedoeling is je voor 1 of 2 maanden verandert). Het spijtige is dat je wanneer je data op is je geen optie hebt om voor 1 of 2 GB bij te kopen mocht je data op zijn. Ik wil daar gerust voor bij betalen. Maar geen 60 euro per GB. Ik wil gewoon weten of ze dit (60 euro) mogen vragen voor 1Gb over je limiet. Want op bv. europa.eu lees ik, maar mss verkeerd dat ze maar max 7,70 + btw mogen vragen per GB, voor mij zou dit geen probleem zijn maar lees ik dit wel juist?

Je zou kunnen denken wat is het probleem, maar we hebben hier thuis al meegemaakt, dat we bv 800 mb mobiele data verbruikt hebben niettegenstaande we thuis waren en Wi-Fi hadden, maar blijkbaar als je Wi-Fi thuis hebt en je "iPhone" gaat in slaapstand kan hij mobiele data verbruiken....

Werner1963 18-06-17 13:24

is je inbegrepen verbruik op? Dan betaal je voor je extra verbruik daar evenveel als in België.

Bron : https://www2.telenet.be/nl/klantense...eer-in-europa/

XIII 18-06-17 13:57

In 2016 was het nog €60 per GB, nu inderdaad €7,70:

https://www.consuwijzer.nl/thema/roa...t-15-juni-2017

en

https://www.consuwijzer.nl/telecom-p...ten-buitenland

Misschien is de website van je provider nog niet bijgewerkt?

JEROENDB 18-06-17 15:20

Dank voor jullie reactie.

Werner 1963, het klopt idd, je moet 60 euro per GB bijbetalen buiten je bundel.

XIII, als ik uw artikels lees, begrijp ik ook dat je - in mijn geval - 60 euro moet bijbetalen + 7,7 euro + btw.

Maar als ik dit artikel lees, lees ik toch iets anders...

Roaming in de EU. Tarieven, redelijk gebruik, limieten. - Uw Europa

Ik citeer een stukje : Datalimieten: bundels met beperkt mobiel surfen in eigen land

Heeft u een formule met beperkt of zeer goedkoop dataverkeer (minder dan 3,85 euro / GB in 2017), dan mag uw provider een limiet voor "redelijk gebruik" bij dataroaming vaststellen. De limiet wordt berekend op basis van de retailprijs van uw mobiele bundel in eigen land, net als bij formules met onbeperkt surfen (zie boven). Uw provider moet u van tevoren informeren over deze limiet en u waarschuwen als u de limiet bereikt. Let op: u kunt gewoon blijven dataroamen, maar uw provider zal u wel iets extra's aanrekenen. Hoe dan ook, u hoeft nooit méér te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 7,70 euro per GB aan data in 2017 plus btw en 6 euro per GB plus btw in 2018. Dit tarief zal na 2018 nog verder dalen."

Als ik dit zo lees vraag ik mij af of providers wel 60 euro mogen vragen voor 1G buiten uw bundel?

Werner1963 18-06-17 15:47

https://www2.telenet.be/nl/klantense...cteer-telenet/

Ze antwoorden je graag maar niet snel :)

XIII 18-06-17 16:34

Heb je beide links die ik postte gelezen?

JEROENDB 18-06-17 20:11

dank voor jullie reactie

@werner1963: ik heb idd contact opgenomen via email, men heeft me opgebeld, maar men heeft mijn vraag (of ze maar max 7,7 +btw max mogen aanrekenen buiten je bundel) niet kunnen beantwoorden, men ging navraag doen en me terug opbellen, maar geen antwoord. Ook via Facebook, daar vroegen ze waar ik deze info vandaan haalde (europa.eu) maar dan geen antwoord meer.

@XIII

Ik heb beide artikels gelezen, bij de artikels waar U naar verwijst is het volgens mij duidelijk, wanneer je over je limiet zit, betaal je 7,7 + btw en hetgeen dat ik ook in België moet betalen 0,06 euro per mb.

Ik citeer uit consuwijzer.nl :


"Heb ik een goedkoop abonnement?
Wilt u weten of u een goedkoop abonnement hebt? Dan deelt u uw maandelijkse abonnementskosten (exclusief BTW) door het aantal Gigabytes (GB’s) dat u daarvoor krijgt. Is de uitkomst van deze som lager dan 7,70? Dan hebt u een goedkoop abonnement. U betaalt dan minder dan EUR 7,70 per GB.

Een voorbeeld voor een goedkoop abonnement: u hebt een abonnement van EUR 15 per maand (exclusief btw) met 3 GB data . U betaalt per GB minder dan 7,70. Dan is uw databundel in een ander EU-land bijna 4 GB (15:7,70) x 2 = 3,9 GB. Dit is dus 0,9 GB meer dan de thuisbundel. Gebruikt u meer dan de 3GB van uw thuisbundel in een ander EU-land? Dan betaalt u het tarief dat u normaal ook in Nederland betaalt als u boven uw bundel uitkomt. Komt u boven de roaminglimiet (3,9 GB) uit? Dan betaalt u een toeslag (maximaal EUR 7,70 (exclusief BTW) per GB) plus het tarief dat u normaal ook in Nederland betaalt als u boven uw bundel uitkomt. Het totale bedrag mag niet meer zijn dan 200 euro exclusief BTW per GB."

Hier betaal ik 60 euro + 7,70 + btw

Ik citeer uit europa.eu :

"Datalimieten: bundels met beperkt mobiel surfen in eigen land

Heeft u een formule met beperkt of zeer goedkoop dataverkeer (minder dan 3,85 euro / GB in 2017), dan mag uw provider een limiet voor "redelijk gebruik" bij dataroaming vaststellen. De limiet wordt berekend op basis van de retailprijs van uw mobiele bundel in eigen land, net als bij formules met onbeperkt surfen (zie boven). Uw provider moet u van tevoren informeren over deze limiet en u waarschuwen als u de limiet bereikt. Let op: u kunt gewoon blijven dataroamen, maar uw provider zal u wel iets extra's aanrekenen. Hoe dan ook, u hoeft nooit méér te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 7,70 euro per GB aan data in 2017 plus btw, en 6 euro per GB plus btw in 2018. Dit tarief zal na 2018 nog verder dalen."

Hier betaal ik 7,70 euro + btw (en dan vraag ik me verder af of telenet voor het verbruik buiten mijn bundel nog 60 euro mag vragen?

Ik heb de vraag ook gesteld aan testaankoop, misschien kunnen ze me hierbij helpen.

Verder wordt er ook een berekening gemaakt van hoeveel je betaalt voor je abonnement en hoeveel GB je hebt. dan wordt er een berekening gemaakt hoeveel je in het buitenland mag gebruiken... ook een beetje ingewikkeld, wie weet dat? En ook in ons geval we hebben een bundel internet+tv+vast bellen+ mobiel bellen (5GB) voor 4 personen voor één bedrag 120 euro. Hoe moet ik deze berekening maken?

Werner1963 18-06-17 20:19

Als alles volgens de Europese regels/wetten zou zijn moet er nog heel veel veranderd worden :)
Het blijkt dat ieder zijn zin doet totdat er velen hun beklag doen en dan passen ze het aan om schaamrood te voorkomen. :)

Mail ze terug opnieuw

Maar let op : als ze zijn zoals onze politici dan kennen ze ook geen schaamte en proberen ze alleen hun zakken te vullen :)

XIII 19-06-17 10:26

Misschien is de Engelse tekst duidelijker?

Roaming in the EU. Charges, fair use policy and caps. - Your Europe

"In some specific cases (see below), beyond a reasonably high volume of roaming data at domestic price, you may have to pay a data roaming surcharge which will be equal to the wholesale (EU-wide) data cap (€7.70 / GB of data in 2017 plus VAT). This wholesale roaming price is the maximum your domestic operator has to pay a foreign operator when you use data roaming services."

Jouw operator mag dus maximaal €7,70 extra rekenen per GB (boven zijn reguliere tarief).

Werner1963 19-06-17 11:09

https://www.test-aankoop.be/hightech...uitzonderingen

JEROENDB 19-06-17 13:04

Dank voor jullie reactie, ik begrijp het niets aan te doen.

mucki 27-06-17 13:49

ja zoals steeds bij Europa geen kat die het juist weet en intussen heeft Proximus al een prijsverhoging aangekondigd vanaf augustus kwestie de verloren roaming miljoentjes te kunnen recupereren nietwaar

Werner1963 27-06-17 14:26

Probeer het eens uit en je zal het merken aan je factuur.
Laat het ons weten aub :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:07.