iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Hoe weet iPhone door wie er gebeld wordt? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/177803-weet-iphone-door-wie-gebeld-wordt.html)

Helanren 17-07-17 14:47

Hoe weet iPhone door wie er gebeld wordt?
 
Niet zozeer een "het werkt niet" vraag, maar meer algemeen, en misschien met privacy implicaties.

Ik heb onlangs voor het eerst een iPhone gekocht. Heb verder geen Apple apparaten, zal waarschijnlijk ooit wel een Apple account gehad hebben omdat ik wel eens eerder (tijdelijk) iTunes op de PC gehad heb, maar heb daar verder nooit wat mee gedaan.

Ik heb mijn telefoonboek nog maar gedeeltelijk overgezet (doe dat handmatig, dan wordt het ook weer opgeschoond), dus als ik gebeld wordt komt er of een naam in beeld (van mijn contacten die er al wel weer instaan), of alleen een nummer (van "onbekenden") of "onbekend nummer" o.i.d. voor anonieme bellers.
Vorige week echter kreeg ik een nummer te zien met daarbij ook meteen de boodschap "misschien [naam]?". Het bleek mijn neef te zijn, en de naam klopte inderdaad. Dit was de eerste keer dat hij me op mijn "nieuwe" telefoon belde.

Bij controle echter bleek dat ik noch dat nummer noch zijn naam al in mijn contacten had gezet. Hoe weet de iPhone/de software/Apple dan wie dat was??? Ik kan maar drie dingen bedenken:
- Apple zoekt in al zijn eigen bestanden/de cloud/het hele www of dat nummer "bekend" is
- ik heb mijn zus (of een andere wederzijdse kennis) in mijn contactenlijst, zij heeft mijn neef in haar lijst, de software denkt (weer na zoeken in andere bestanden?) "dan zal jij hem ook wel kennen"
- ongeveer 6 weken geleden, voor ik de iPhone kocht stuurde hij me een email, en hij gebruikt als standaard ondertekening "[naam], website xxx.nl, tel. 06-xxxxxxxx". Dat specifieke mailtje heb ik nooit op mijn iPhone geopend, maar het staat nog wel in mijn gmail inbox, en die heb ik natuurlijk al wel eens bekeken.

In alle gevallen vind ik het eigenlijk nogal beangstigend dat Apple onze nummers en namen op de een of andere manier aan elkaar weet te linken. Of is er misschien nog een "onschuldiger" verklaring mogelijk?

Guest-20180928213307 17-07-17 18:22

eens googlen levert je snel deze info:

instellingen > contacten > contacten uit apps

Guest-20180925190238 17-07-17 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NICK666 (Bericht 1033806)
instellingen > contacten > contacten uit apps

Klopt! :) Maar ik vind die complottheorieën toch interessanter. :rolleyes:

Guest-20180928213307 18-07-17 01:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 1033807)
Klopt! :) Maar ik vind die complottheorieën toch interessanter. :rolleyes:


Ik ook .. zou Trump er iets mee te maken hebben?

Helanren 18-07-17 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NICK666 (Bericht 1033806)
eens googlen levert je snel deze info:

instellingen > contacten > contacten uit apps

Mijn Google wist me helaas niet aan die informatie te helpen.......:o

Alles wat ik vond ging voornamelijk over hoe je zelf, bewust, info van de ene plek naar de andere kunt overzetten. Ik blijf het een gek idee vinden dat er, op het moment dat ik gebeld wordt (neem ik aan tenminste) meteen ook duizenden emails bekeken worden om te zien of er ergens een match is.
Zoals ik de beschrijving bij "contacten uit apps" lees kan ik dat als ik wil uitzetten (ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n instelling opt-in, niet opt-out was, als je het nou toch over complottheorieën hebt), maar aan de andere kant klinkt dat "adresaanvullingen" wel weer handig. Hmmm.

In ieder geval, dank voor het snelle antwoord!

Guest-20180925190238 18-07-17 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Helanren (Bericht 1033828)
Ik blijf het een gek idee vinden dat er, op het moment dat ik gebeld wordt (neem ik aan tenminste) meteen ook duizenden emails bekeken worden om te zien of er ergens een match is.

Dat is ook een stapelzot idee en daarom werkt het ook niet zo. Goegel eens op "Apple Spotlight". Succes verder. :-)

Helanren 19-07-17 01:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 1033830)
Goegel eens op "Apple Spotlight".

Daar wordt ik op zich niet vrolijker van :). Wat ik zo gauw over Spotlight kan vinden is dat het een min of meer locale zoekfunctie is waarmee je in je apparaat data kunt opsporen (waarna Apple over je schouder meekijkt omdat alles wat je vond aan hen wordt doorgestuurd). Maar voorzover ik dat begrijp kijken ze pas mee als je zelf de opdracht "zoek xyz" hebt gegeven.
In dit geval heb ik zelf zeker nog nooit gezocht naar telefoonnummers die wel ergens op mijn telefoon, maar nog niet in mijn contacten stonden. Als die zoektocht naar dat binnenkomende telefoonnummer niet "op het moment van bellen" plaatsvond, wil je dan zeggen dat Apple, eh, "proactief" mijn hele apparaat al eens bekeken heeft "voor het geval dat"????

Glotter 19-07-17 11:25

Helpt deze site?:
https://www.apple.com/privacy/approa...ersonalization

jap74 19-07-17 17:52

Volgens mij is de simpele verklaring: Je neef heeft je een email gestuurd waarin hij ook zijn telefoonnummer heeft meegestuurd. Of hij heeft je een keer een whatsapp gestuurd. Spotlight zoekt in je iPhone naar dat nummer en ziet dan dat de afzender (mogelijk) je neef is. Je iPhone doet dat supersnel. De meeste mensen vinden snelheid heel fijn.

Helanren 19-07-17 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glotter (Bericht 1033839)

Tot op zekere hoogte ;). In ieder geval lijken ze privacy serieus te nemen (en laten we eerlijk zijn, er is toch al zoveel over je bekend - en ik heb gmail ook de deur niet uitgedaan).
Aan de andere kant, het blijft me toch een beetje een raadsel hoe aan een binnenkomend telefoontje zo snel een naam uit een oude email kan worden gehangen...

In ieder geval iedereen bedankt voor alle hulp en suggesties!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:55.