iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Hallelujah! (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/180358-hallelujah.html)

belgiumiphone 15-01-18 13:25

Hallelujah!
 
Beste iCulture-genoten,

In 2009 kocht ik mijn eerste iPhone; dat was toen een zwarte iPhone 3GS - 32GB. Voordien had ik enkele Nokia smartphones gehad, waarvan de laatste de Nokia N95 was. In die tijd was die Nokia trouwens een toptoestel !

Maar dus in oktober 2009 de eerste echte smartphone gekocht en dat was de iPhone 3GS. Zalig was dat. Vanaf dag één wel altijd een jailbreak toegepast op de iPhone. Standaard werken de iPhones heel goed en vlot, maar de jailbreak laat toch altijd wat extra's toe. Zo erger ik mij bijvoorbeeld al aan de grote iconen op de iPhone. Een van de eerste zaken die ik bij de jailbreak van mijn iphone doe, is de icoontjes verkleinen en één rij en één kolom toevoegen per pagina. Doorheen de jaren is iOS natuurlijk geëvolueerd. Zo hadden we de eerste jaren van de iPhone bijvoorbeeld de jailbreak-tweak Sbsettings, waarmee je via een swipe aan de overkant een aantal toggles had om o.a. Wi-Fi, bluetooth, data en locatiebepaling aan en uit te zetten. Intussen is dat geïntegreerd in iOS, in het ControlCenter (of bedieningspaneel).

Echter... sinds iOS 11 kun je in het Conctrolcenter zelf toggles toevoegen of verwijderen. Maar bijvoorbeeld locatiebepaling kun je nog steeds niet toevoegen als toggle. Wat er voor mij echt over was, is het feit dat je sinds iOS 11.1 (of zo) met de Wi-Fi en bluetooth toggles in het Controlcenter de Wi-Fi en de bluetooth niet meer volledig uitzet. Dat is er voor mij over. Ik wil hier niet de discussie aangaan of het nuttig is dat de Wi-Fi in een soort sluimerstand blijft staan of niet en over het feit of dit weinig of heel weinig energie verbruikt. Als ik Wi-Fi/bluetooth uitzet, wil ik gewoon dat het uitgezet wordt. Punt. En ik weet wel dat je het via het instellingen menu wel volledig kunt uitzetten, maar ik heb het hier over de snelknoppen in het Controlcenter.

Aangezien er sinds iOS 10 geen deftige jailbreak is voor de iPhone, om dit soort Apple-irritaties op te lossen, begon ik er toch meer en meer aan te denken om over te stappen naar Android. Android heeft de voorbije jaren enorme stappen vooruit gezet en is nu een volwassen besturingssysteem. Enige nadeel in vergelijking met iOS is nog de grotere kans op malware en virussen. Maar als je verstandig omgaat met je smartphone, is dit geen echt issue.

En dus heb ik sinds 08/01/2018 een Samsung Galaxy S8 plus. En ik moet zeggen: dat toestel bevalt mij enorm. En met Android kan ik eenvoudigweg Wi-Fi, Bluetooth, locatiebepaling, enz. wél volledig uitzetten via de toggles. En de vrijheid om de samsung te koppelen aan de PC en bestanden over te zetten via de verkenner (bv. muziek), is ook heel handig. Hallelujah!, dacht ik.

Vind ik iOS nu een slecht besturingssysteem? Neen, natuurlijk niet. Maar Android is tegenwoordig evenwaardig aan iOS, en biedt bijkomend veel vrijheid.

Het grote voordeel van Android is ook dat je de keuze hebt tussen verschillende merken... en verschillende budgetten. Ik heb nu nog het vlaggenschip van Samsung, maar de volgende keer kan dat evengoed een OnePlus of een Huwaei zijn, aan een (veel) lagere prijs. Ik moet zeggen: dit heeft ook meegespeeld bij mijn beslissing. De prijzen van de iPhones (en zeker van de Plus versies en van de iPhone X) zijn niet meer te verantwoorden.

Ik zeg niet dat ik nooit meer terugkeer naar de iPhone. Maar laat me voorlopig maar experimenteren met Android en geniet van de Samsung Galaxy S8 Plus, wat een beest van een toestel!

trimix 15-01-18 19:10

gelukkig heb we zelf de keuze
Ik persoonlijk ben zeker geen fan van Andriod
Heb eigenlijk nog maar heel weinig gebruikte Andriod phone s gezien die na een jaar nog fatsoenlijk functioneren
Daarin tegen heb ik al diversen Apple iphone s gezien die het na 3/4 jaar nog prima doen
En daarbij is denk ik ook wel algemeen bekend dat de beveiliging van ios beter is dan die van Andriod
Een te open systeem is voor de meeste mensen geen goed iets
Apple heeft dat toch allemaal wat beter afgeschermd

TMG1961 15-01-18 22:16

Ik heb jaren android telefoons gehad. Laatste was een nexus 6, nooit een probleem mee gehad, werkte perfect. Toen mijn vorige abo aflliep wilde ik een nieuwe telefoon. De nexus 6 verkocht en een iphone genomen. Telefoon werkt, alles doet het prima maar 1 ding is voor mij een dealbreker en dat is de echt belabberde accuduur. Ik haal nog niet eens de avond. Volgende telefoon is weer een android.

trimix 16-01-18 07:21

gebruik zelf een iphone 6s heeft gewoon een batterijduur van 2 dagen met redelijk intensief gebruik facebook , whatsapp hele dag gewoon internet aan
Ook nog een 5s van een jaar of 3 oud batterij gaat nog langer mee

Guest-20180925190238 16-01-18 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TMG1961 (Bericht 1039842)
Volgende telefoon is weer een android.

Dan koop er maar geen van Samsung! De accu's van de iPhone's worden door Samsung (en een Samsung filiaal in China) geproduceerd.

TMG1961 16-01-18 10:35

Geen idee wat het gaat worden. Voorlopig hou ik de 6s, heb hem nog niet heel lang, ongeveer half jaartje.

belgiumiphone 16-01-18 16:47

De batterijduur is bij alle smartphones een issue, als je die (te) veel gebruikt. Toestellen die er bovenuit schieten zijn de plus toestellen van Apple, vooral de 8 plus. Maar ik heb de voorbije jaren geen Android toestellen gehad, dus daarover kan ik mij niet uitspreken. De Galaxy s8 plus doet het redelijk. Op het einde van de dag heb ik nog gemiddeld 15% over.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:11.