iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   iPhone 8PLUS heeft geen auto helderderheidsregeling meer (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/183013-iphone-8plus-heeft-geen-auto-helderderheidsregeling-meer.html)

raverke95 27-08-18 20:07

iPhone 8PLUS heeft geen auto helderderheidsregeling meer
 
Beste forummers,


Al -tig keer schermen, cameraatjes enz. vervangen in diverse iPhones.

Laatst kwam ik op een tweedehandssite voor een prikje een iPhone 8PLUS tegen met gebroken scherm.

Het toestel deed de gekste dingen (lijntjes, streepjes, touchscreen dat soms wegviel, enz.).
Scherm vervangen en klaar.


Wat ik meteen vermoedde: de flatcable waar de ear-speaker, proximity sensor en lichtsensor opzitten was ook beschadigd geraakt. Klopte, want niets werkte er nog van, op de frontcamera na.
Dat kabeltje ook besteld, alles werkt daar nu ook van, op de lichtsensor na.


Ga je naar instellingen-algemeen-aangepaste weergave, dan moet er tussen "KleurFilters" en "Verminder Witpunt" nog een regeltje staan met "automatische helderheid". Dat staat er niet. Enkel het infotekstje "Als je automatische helderheid uitschakelt..."
Ook de kleurtoon toets die je moet zien als je 3D toucht op het helderheidsbalkje is niet aanwezig (enkel de Night Shift toets).


Op het toestel staat iOS 11.4.1


Mijn vraag: is dat zo'n gevalletje wanneer je zelf je scherm vervangt er vanalles geks gaat gebeuren? Zo ja, valt dat op één of andere manier op te lossen, want ik dacht dat Apple dat bugje in een bepaalde software-versie weer ongedaan gemaakt had.


Tnx alvast voor jullie hulp.


Gert

raverke95 27-08-18 21:29

1 Bijlage(n)
En dat ziet er dan zo uit:


2018-08-27 21.21.47.png


Inmiddels eens de laatste iOS 12 beta geïnstalleerd, echter geen verbetering...

yermolai 28-08-18 07:57

Mijn eerste vraag zou zijn, is het een origineel scherm, en kabeltjes die je vervangen hebt.
Als het imitatie spul is, dan zou ik deze problemen kunnen plaatsen.

raverke95 28-08-18 09:39

Het is inderdaad imitatiespul, de kabeltjes toch, ondanks het Apple logo erop geloof ik nooit dat het origineel is.
Wat me er van tegenhoudt is dat het apparaat zijn probleem ook al deed met het originele scherm & kabeltjes erin. Ik heb hem even zien werken toen alles nog origineel was en dan had hij die "schakelaar" ook niet.


Inmiddels heb ik toch verschillende teksten voorbij zien komen van gelijkaardige problemen dankzij die "bug" in iOS 11. Keer op keer is die "lichtschakelaar" wel aanwezig, maar regelt hij gewoon niet.



Is het verstandig het toestel eens in DFU mode te resetten? Of loop je dan het risico hem niet meer opgestart te krijgen mocht het toch aan een hardwarefout liggen?
Heb hem nu even in gebruik en verder loopt het toestel zoals een iPhone dat hoort te doen.

BlankStar 07-09-18 12:55

Wil zeggen dat de ambient light sensor niet (meer) werkt of het kabeltje er naartoe.

raverke95 07-09-18 20:06

Ik heb inmiddels ook al aangegeven gekregen van de leverancier van dat kabeltje dat hij veel problemen heeft gehad met die lichtsensors. De flex-cables die hij tegenwoordig toegeleverd krijgt bevatten zelfs totaal geen sensor meer.
Ik heb er een foto van gehad en effectief, er zit een houten blokje in de plek.


Heeft er iemand een idee waar je ergens in NL of België zulk kabeltje origineel kan bestellen. Ik plaats het zelf, maar moeilijk om uit te vissen waar je origineel spul koopt...


bedankt alvast...


PS: is dat flex kabeltje van een iPhone 7 Plus niet hetzelfde?

mrdollar 08-09-18 00:04

https://www.icreatemagazine.nl/nieuws/iphone-schermreparatie-bug-automatische-helderheid/

Er is een apparaat op de markt waarbij je het oude scherm erop koppelt en het nieuwe scherm ook.
Hij kopieert alles naar het nieuwe scherm en je automatisch helderheid werkt weer na behoren.
Geloof me dit is echt zo want doe dit wekelijks.
Kijk hier maar naar: https://www.rewatechnology.com/alsambient-light-sensor-programmer-for-iphone-8-8-plus-x-15475.html

raverke95 08-09-18 20:06

Had ik reeds gezien, maar in mijn geval zit er effectief geen lichtsensor op die flatcable. Toen ik gisteren dat bericht hier kreeg (tnx to Blankstar) heb ik de iPhone snel even terug opengeschroefd... Op de plek waar de lichtsensor zit, zit effectief gewoon een houten blokje gekleefd om dat gat in het scherm te bestoppen :mad:


Het is nu zo... Maar goed, in eerste instantie wil ik graag een een flex cable bekomen waar een werkende lichtsensor zit.

Mijn vraag van gisteren dus herhaald: weet iemand waar ik zo'n originele flex cable zou kunnen bestellen. Lijkt moeilijk te zijn...

BlankStar 10-09-18 11:21

https://www.ifixit.com/Store/iPhone/iPhone-8-Plus

Al veel dingen besteld, nooit problemen mee gehad. Goeie kwaliteit.

edit: hebben een EU-store ook, maar die heeft minder op stock. Als je het daar niet vindt, even kijken op de link die ik heb gegeven.

raverke95 10-09-18 21:06

Inderdaad, ik heb moeten zoeken op de USA versie. Maar kijk dan eens mee:
https://www.ifixit.com/Store/iPhone/...le/IF372-015-1


Op de plaats van die lichtsensor zit dat witte blokje dat ik nu ook heb.
Er is duidelijk sprake van "Proximity sensor" en "Front camera". Geen lichtsensor helaas.

Speciaal verhaal bij die iphone 8...

raverke95 16-09-18 09:40

Intussen ergens een "degelijke" flex cable kunnen kopen. Ik heb hem geplaatst en de auto-helderheidsregeling doet het prima nu.

Nog geen true-tone, maar dat zal me een worst wezen; het beeld van een LCD schermpje lijkt toch sowieso nergens op.


Blij dat de 8 plus nu volledig in orde is :)

faire4u 17-09-18 12:50

Heb je dat apparaatje om het serie nr van het scherm te kopieëren niet nodig gehad om het werkend te krijgen?

raverke95 17-09-18 20:32

Neen, het werkte zo.

Het heeft wel een minuut of 2 geduurd alvorens het ging, dat was opmerkelijk. Ik had zoiets van dan maar niet, maar ik laat de sensor toch zitten.

Toen ik de iPhone had dichtgeschroefd en het licht in mijn werkruimte uitdeed werd het scherm plots donkerder. Intussen zijn we een week verder en de boel doet het fantastisch.



Opmerkelijk: normaal vind je de "schakelaar" van auto-helderheid onder instellingen- algemeen-toegankelijkheid-aangepaste weergave.
Bij mij staat die schakelaar niet onder aangepaste weergave, maar onder vergrootglas.


Ik draai momenteel de Golden Master van iOS 12 bèta. Toen ik nog op iOS 11 zat (toen wel nog met de kabel zonder sensor), stond die knop ook onder vergrootglas.


Speciaal...

BlankStar 18-09-18 08:27

Blij te horen dat het in orde is gekomen :D

raverke95 23-09-18 09:48

Wellicht of een instelling, of iets normaal, maar als min of meer beginnend iPhone gebruiker kom ik er toch niet uit...


De auto-helderheidsregeling past zich tijdens het werken op de iPhone perfect in real time aan. De nieuwe sensor doet zijn werk goed.


Als ik 's nachts bvb naar het toilet moet pak ik even de iPhone vast en gebruik het licht van het schermpje om even door de slaapkamer te wandelen.
Doe ik dat staat de helderheid van het lockscreen (als je ontgrendelt ook van het homescreen) telkens op 1/4. Storend, want heel de kamer is zo verlicht.
Je kan de helderheid vlug terug op minimum zetten, maar eens uit en aan floept ze terug op 1/4.



Ik weet van bij mijn Samsung tijd dat die de manuele setting onthield en van daaruit verder werkte als je dan in een lichtere ruimte kwam.


Kan zulks bij de iPhone 8 + ook niet geregeld worden?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:00.