iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   iPhone 11 ultra breedbeeld foto's slecht (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/187340-iphone-11-ultra-breedbeeld-foto-s-slecht.html)

railrunner 11-10-19 18:04

iPhone 11 ultra breedbeeld foto's slecht
 
Ik heb hier een iPhone 11 maar die maakt met de "gewone" breedbeeld lens wel goede foto's in 3:4 en 16:9 verhouding echter gebruik ik de nieuwe ultra breedbeeld lens zien de foto's er belabberd uit !
In beide verhoudingen (3:4 en 16:9) zie je met de ultra groothoek zeer veel ruis, onscherp en er lijkt een gele waas op de foto te liggen.
Geen scherpe details meer maar wazig dus.
Ik heb inmiddels flink wat foto's met een statief gemaakt in de 4 mogelijke standen groothoek 3:4 en 19:9 en ultra groothoek 3:4 en 16:9 en die zijn inmiddels bij Appel voor nader onderzoek.


Iemand anders dit ook ?:mad:

peerenbooms 13-10-19 11:02

Geen probleem met ultra groothoek
Iphone 11 red

railrunner 13-10-19 12:27

Hier ook de iPhone 11 red met 64 Gb

Voor de duidelijkheid onderin een link naar de 4 voorbeelden.

Ik heb de benaming aangepast aan de info en ze zijn vrijwel op hetzelfde moment gemaakt met een statief.

De Groothoek foto's (16-9 en 4-3 verhouding) zijn goed maar de Ultra Groothoek foto's zijn erg slecht !


Weinig detail, grauw en enorm veel ruis aan de zijkanten.
Vooral te zien op de donkere bank en de structuur van het behang.


Wat mij ook verbaast is dat ze erg veel kleiner zijn in Mb dan de foto van de gewone groothoek.
Het lijkt erop dat de JPG compressie op hol slaat.
De foto's zijn nu bij Apple en ik krijg dinsdag een telefonische terugkoppeling.


Index van /railrunner/

peerenbooms 13-10-19 13:16

Het is wel zo dat bij ultra groothoek gebruik er geen beeldstabilisatie toegepast wordt, hetgeen wil zeggen dat een miniscule beweging zorgt voor onscherpe beelden vooral binnenshuis waarbij de sluitertijd groter is dan buiten bij zonnig weer.
Probeer eens een paar buitenopnames te maken.

Tevens moet je bij gebruik van ultra groothoek de camera perfect recht hebben anders krijg je vertekening.

Ik heb uit de hand binnenshuis ook de test zoals jij hebt gedaan en idd is de uhd minder scherp en minder gedetailleerd. Dus idem.

Buitenshuis prima althans stukken beter. Omdat je geen structuur van ern plat vlak hebt.

In principe maak ik weinig gebruik van de camera , heb daar een sony cybershot hx400 voor. ��

Een noot: ik mis de sluitertijd klikken bij de camera gebruik.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 13-10-19 om 13:47 ----------

Additioneel info.

Schakel bij ultra breed beeld de live modus uit.
Mijn test foto was bijzonder scherper.

Tevens moet je ervoor zorgen dat je vingers niet in de buurt van de lenzen komen.
Ben benieuwd naar je ervaring.

railrunner 15-10-19 11:47

De Apple engineers zijn er inmiddels mee bezig en vinden het een interessant probleem.
Er is ook iemand die dit herkend en ik ben dus niet de enige met dit probleem.
Het lijkt erop dat als er iets minder licht is bij een foto met de nieuwe Ultra Groothoek dat de JPG compressie op hol slaat dus een software probleem.
Zodra er meer bekend is meld ik het hier dus.
Als ik op de foto's inzoom die gemaakt zijn met de normale groothoek lens vind ik deze ook niet zo goed als die van mij iPhone 8 plus maar daar komt binnenkort de Deepfusion nog overheen en ik gok dat de camera software gewoon nog niet af is. (is eigenlijk ook zo).

peerenbooms 15-10-19 20:54

Ben zeer benieuwd naar het resultaat toestel moet gewoon perfect werken.
Naast de camera prestatie vind ik het geluid van de 11 ook nog niet optimaal .

railrunner 30-10-19 11:19

Na een telefonisch contact met Apple (ze hebben veel testfoto's van mij).


Eigenlijk is de Ultra Groothoek dus een simpel goedkoop ding waar ze zelf ook niet helemaal raad mee weten lijkt het.
Met de standaard groothoek lens heb je nu Deepfusion en kun je nachtfoto's maken maar de Ultra groothoek dus niet.


De Ultra groothoek dus geen Deepfusion en geen nachtmodus en eigenlijk ook niet echt binnenfoto's want het lensje moet zo veel licht hebben dat je dat eigenlijk nooit hebt.
Maak je toch binnen foto's dan zie je bij donkere vlakken enorm veel ruis en onscherpte en mede hierdoor slaat de JPG compressie helemaal de plank mis en comprimeert veel te veel.
Ook aan de zijkanten van de Ultra breedtbeeld foto moet je geen mensen hebben want die zien eruit als bij een lachspiegel (punt hoofd enz.).
Ook deze vertekening is voor Apple blijkbaar geen reden om die extra super chip in te zetten om dit enigszins te verbeteren.
Apple adviseert mij om in RAW te fotograferen en zo met andere software misschien een iets betere foto te krijgen (compressie).


Kortom die extra lens is een lege doos.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:45.