//

Gordijnsturing met Somfy motor en HomeKit

Gordijnsturing met Somfy motor en HomeKit discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste Apple liefhebbers, Nu ik bijna alle toestellen van Apple bezit, is er slechts de kers nog op de taart te zetten: eea gaan automatiseren ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 21-02-20, 20:19
raverke95 raverke95 is offline
• iOS 13.6
• iPadOS 14.0 beta
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2014
Berichten: 80
Standaard Gordijnsturing met Somfy motor en HomeKit

Beste Apple liefhebbers,

Nu ik bijna alle toestellen van Apple bezit, is er slechts de kers nog op de taart te zetten: eea gaan automatiseren met HomeKit.
Ondanks dit al even bestaat, vind ik nauwelijks fora waar je (als beginner) hierover kan discussiëren. Hopelijk mag het in dit subforum?

Waar ik eigenlijk vrij dringend naar op zoek ben, is de manier om een Somfy motor type 5091 die straks mijn nieuwe gordijnen zal aansturen, te koppelen met HomeKit.
Het interieurbedrijf zal de gordijnen plaatsen met een "kale" motor. De sturing zou ik zelf moeten voorzien. Helaas geen idee welk "schakelkastje" ik kan monteren om die motor via HomeKit te bedienen.

Kunnen jullie me op weg helpen?
tnx
Gert
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 28-02-20, 21:40
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Hmm, vermoedelijk zou je een eind kunen komen met iets als een home assistant of domoticz oplossing. Dat vraagt wel een aardige inzet, dat wel.

Ik kan je aanraden eens naar het forum van tweakers te gaan. Daar is een home automation (Duurzame Energie & Domotica) en een homekit topic.
Ik denk dat je daar je antwoord wel kan vinden.
  #3  
Oud 29-02-20, 08:26
raverke95 raverke95 is offline
• iOS 13.6
• iPadOS 14.0 beta
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2014
Berichten: 80
Standaard

Ik heb er me in de loop van de week al in verdiept. ttz: ik heb me al gerealiseerd dat het enkel via home-assistant zou kunnen gaan.
Kijken of er een goede how-to te vinden is op bvb tweakers
  #4  
Oud 29-02-20, 08:49
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Home assistant installeren is niet zo lastig. ISO op een micro sd zetten en booten. al een keer gedaan op een RaspberryPi.
Vooral even doorzetten in het begin. En lekker mee spelen.
Daar is inderdaad genoeg informatie over te vinden inclusief howto’s.
En tweakers is idd een goede plek voor vragen.
  #5  
Oud 02-03-20, 16:28
Freeltd Freeltd is offline
• iOS 17.3
• iPadOS 17.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2012
Locatie: Kortenberg
Berichten: 529
Standaard

Somfy werkt over IO control en dat is een aparte standaard. Velux werkt daar ook mee. Om deze te kunnen bedienen, heb je een aparte module nodig die je aan het internet koppelt. Een IO Control Unit die je van een aantal merken hebt en die ergens nog wel rond de €300 à €400 kosten.



Zelf heb ik een zonnewering en 3 veluxen die op IO homecontrol werken en ik ga het Velux Smart systeem aankopen. Met dit systeem zou ik ook andere toestellen kunnen bedienen die IO control hebben.


Als je bij Somfy zelf blijft, is het de Tahoma box die je erbij moet kopen.
  #6  
Oud 20-03-20, 11:50
raverke95 raverke95 is offline
• iOS 13.6
• iPadOS 14.0 beta
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2014
Berichten: 80
Standaard

Nu met de Corona crisis ligt heel het gordijnenproject even in de kast.
Middels HomeBridge op de Raspberry Pi heb ik wel iets werkend in elkaar geknutseld. Ik zou het volgens deze how-to willen maken:https://www.npmjs.com/package/homebridge-somfy

Lijkt het op het eerste zicht prima te doen.

To be continued...
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
PauluS Motor 2006-2008 (Motor Discussie) PauluS87 Chat en geruchten 79 17-06-08 20:43

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:25.