iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/189652-waarom-de-leeftijd-voor-apple-pay-nederland-16-jaar.html)

mackaaij 10-06-20 18:52

Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar?
 
Heeft iemand enig idee waarom er een leeftijdsbeperking van 16 jaar zit op Apple Pay? Kinderen mogen wel een bankpas-met-pincode die kwijt kan raken of kapot gaan. Maar geen Apple Pay.

Apple geeft zelf aan: "Apple Pay is niet beschikbaar voor kinderen jonger dan 13 jaar. Leeftijd verschilt per land of regio."
https://support.apple.com/nl-nl/HT204506

ING geeft aan dat de leeftijdsbeperking bij Apple zit:
https://twitter.com/ingnl/status/1269885597969051650

Op iPhone kan een kind geen geboortedatum corrigeren - het is alleen-lezen. Volgens een tip op het Bunq-forum kun je via Apple Support de leeftijd van je kind wijzigbaar maken. Het kind krijgt dan een melding op de telefoon. Daarna kan het kind de geboortedatum "corrigeren" zodat het morgen 16 wordt. De ouder krijgt een e-mailbericht voor het goedkeuren van die wijziging.

Vervolgens kun je echter nog steeds niet verder bij ING. De app geeft aan: "Je hebt geen rekeningen waarop Apple Pay werkt." Ook als je het proces vanuit Apple Wallet start - de app werkt momenteel niet zoals op de website van ING is beschreven door de wijziging in de interface van enkele maanden terug.

ING tipt (dit was telefonische support) om in de profielinstellingen de leeftijd te "corrigeren" maar dat blijkt niet mogelijk. Dat kan alleen op kantoor met geldige legitimatie. En dat gaat natuurlijk nooit zo gebeuren.

ING krijgt de vraag voor Apple Pay vaker maar blijft zich vervolgens achter bestaand beleid en Apple verschuilen. Apple legt de leeftijdsgrens van 16 jaar op volgens ING, terwijl die leeftijdsgrens dus ook 13 kan zijn.

Vragend om een inhoudelijke toelichting kom je dan uit op het (schriftelijk, jawel) indienen van een beleidsklacht. Dat gaan we natuurlijk doen want ik zie het verschil niet tussen betalen met een bankpas die kapot kan gaan en kwijtraken vs een smartphone. Waarbij Apple Pay ook nog eens beveiligd is met gezichtsherkenning of een vingerafdruk tov een bankpas-met-pincode.

Overstappen naar een andere bank omwille van beleid "uitleggen" met cirkelredenaties en het afpoeieren van klanten naar een ideeënbus in plaats van denken in oplossingen is zeker een optie. Bij Bunq schijnt het bijvoorbeeld wel mogelijk te zijn maar over die bank lees je dan - zonder onderbouwing - dat je daar ook niet wilt zijn.
https://www.reddit.com/r/Netherlands...s_other_banks/

ABN AMRO neemt het niet serieus en Rabobank reageert niet eens op een potentiële nieuwe klant:
https://twitter.com/abnamro/status/1168874792566558725

hnky 10-06-20 20:54

Als het 16 jaar is, wacht je toch gewoon? Overstappen heeft waarschijnlijk geen zin, want het is overal 16 dacht ik.

mackaaij 10-06-20 21:51

Een paar jaar wachten omdat het ooit besloten beleid is? Ik ben benieuwd of het écht overal zo is. Bij Bunq schijnbaar niet als je het forum zo bekijkt.

mackaaij 14-07-20 14:13

ING Bank heeft een reactie gestuurd op mijn beleidsklacht: "Het klopt dat klanten onder de 16 jaar geen gebruik kunnen maken van Mobiel Betalen en/of Apple Pay Dit is een beleidsmatig besluit geweest".

Ze nemen de suggestie mee: "We vinden uw feedback heel belangrijk. Wij nemen daarom uw suggestie voor het mogelijk maken van Mobiel Bankieren / Apple Pay voor onder de 16 jaar mee in het verbeteren en uitbreiden van Mobiel betalen."

Ik ga er nog een brief overheen sturen want het blijft een cirkelredenatie en verwijzing naar de ideeënbus. Waarom is dit besloten en gaan we zelf nog meemaken dat de leeftijdsgrens omlaag kan?

mackaaij 27-09-20 19:20

Deze week contact gehad met ING Bank omdat ik niets meer had gehoord. ING Bank verwijst naar "de overheid" en gaf de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit als startpunt mee. Die verwezen (op Twitter) door naar de Autoriteit Persoonsgegevens dus daar wacht ik nu op.

Blazez 29-09-20 14:19

Mocht het echt (bewezen) bij het besluit van de bank liggen, dan kan je altijd nog een petitie starten op een van de bekendere sites. dan kan je daarmee (hopelijk) laten zien dat er meer mensen zijn die die grens verlaagd willen zien.
Plus flink reklame maken voor de petitie. 1 klant zegt niets, een wens van heel veel klanten maakt wellicht een verandering mogelijk.



Ik ben wel benieuwd waar dan uiteindelijk de beslissing ligt. Hou ons op de hoogte.

mackaaij 09-10-20 00:29

De Autoriteit Persoonsgegevens reageerde niet op Twitter en was (net weer deze week) telefonisch onbereikbaar. Ik heb de vraag via de post voorgelegd en werd vandaag netjes teruggebeld.

In het kort is volgens de AVG/GDPR voor kinderen tot 16 jaar toestemming nodig van de wettelijk vertegenwoordiger voor de verwerking van persoonsgegevens. Dat is dus geen belemmering. Als Apple Pay een ander doel voor gegevensverzameling is, is wel opnieuw toestemming nodig (naast het openen van een bankrekening). Gaat volgens de Autoriteit Persoonsgegevens om AVG artikel 8 en UAVG artikel 5.

De Autoriteit Persoonsgegevens denkt dat Apple de lat misschien voor de zekerheid op 16 jaar legt voor Nederland maar dat hoeft dus niet. ING heeft echter al aangegeven dat de beperking bij "de overheid" vandaan komt. Mocht Apple toch de lat op 16 jaar leggen wegens de leeftijdsgrens in Nederland dan zou de wet naar 13 jaar aangepast moeten worden - dat duurt lang en de Autoriteit Persoonsgegevens kent die route niet.

De Autoriteit Persoonsgegevens denkt dat het issue ook het aangaan van een overeenkomst/verbintenis kan zijn. Die mogen minderjarigen niet zelf aangaan (maar daarvoor mag je waarschijnlijk ook weer toestemming geven). De Autoriteit Persoonsgegevens verwijst inhoudelijk naar de Autoriteit Consument en Markt. Die ga ik eens vragen of ze de case van Apple Pay of leeftijdsgrens herkennen.

De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert daarna bij ING te vragen naar de Functionaris Gegevensbescherming, die weet of ING danwel Apple het als privacy-issue ziet of niet.

Blazez 12-10-20 14:52

Du in het kort . . A wijst naar B, B wijst naar C, C wijst naar D en zo draait iedereen om alles heen omdat niemand lijkt te weten wie of waar dit zo besloten is.
Is dat een beetje een juiste samenvatting?
\Heel erg vreemd overigens om te lezen hoor. Wel super leuk dat je er zo druk mee bezig bent. Dit is voer waar de culture redactie samen met jou een mooi artikel over kan maken. Met (hopelijk) een paar mooie opvolg artikelen als er toch iets nieuws komt.

mackaaij 12-10-20 23:24

Yep, goede samenvatting �� De redactie weet mij te vinden als ze er meer mee willen doen. Ik denk dat ik deze week tijd heb voor de volgende stap.

mackaaij 15-10-20 11:26

Reactie Autoriteit Consument en Markt: "Uw vraag of melding gaat over veilig en betrouwbaar betalingsverkeer. Dit valt buiten ons werkgebied. Wij hebben daardoor niet de juiste kennis in huis om uw vraag te beantwoorden. Wij verwachten dat u bij De Nederlandsche Bank terecht kunt."

Benieuwd wanneer het cirkeltje rond is :)

mackaaij 15-10-20 14:02

De Nederlandsche Bank verwees door naar Currence (voor wie Apple Pay geen product is) en de Rijksoverheid. De Rijksoverheid heeft een ticket aangemaakt voor het Ministerie van Financiën waar ik hopelijk binnen zes werkdagen een antwoord op krijg.

mackaaij 22-10-20 15:50

Het Ministerie van Financiën verwijst terug naar de AVG:

"Apple Pay baseert zich op Europese wetgeving, namelijk artikel 8 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bij de uitvoering van diensten door Apple Pay worden persoonsgegevens verwerkt. Op basis van de AVG is onder meer toestemming nodig van de consument om persoonsgegevens rechtmatig te mogen verwerken. In de betreffende bepaling is opgenomen dat alleen kinderen boven de 16 zelf toestemming kunnen geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens (daaronder is toestemming van ouders nodig). De betreffende bepaling in de verordening geeft lidstaten de mogelijkheid deze leeftijdsgrens te verlagen (tot 13 jaar). In de Nederlandse uitvoeringswet bij deze verordening is er niet voor gekozen deze leeftijdsgrens te verlagen."

Dus het cirkeltje lijkt rond, nu de FG van ING Bank te pakken zien te krijgen.

Blazez 22-10-20 16:25

Ge-wel-dig. Wat een gekkigheid. Echt zoveel complimenten voor je om dit zo na te gaan en hier te posten. Kafkaiaans is hier zeker een goede bewoording.

mackaaij 06-11-20 12:29

Tussentijdse update: Ik heb de mail naar de Functionaris Gegevensbescherming op 31 oktober 2020 gestuurd. Kreeg net als eerste reactie:

"Hartelijk dank voor uw e-mail en de heldere uiteenzetting van de situatie.
Namens de functionaris gegevensbescherming geven wij reactie.

We hebben uw mail in behandeling genomen en in onderzoek gesteld bij de verantwoordelijke afdeling.
Zodra wij meer informatie hebben krijgt u van ons bericht."

Als ik niets hoor ga ik er begin volgende maand weer achteraan.

Blazez 07-11-20 15:32

Leuk om te lezen weer, dat blijf ik zeggen. Ik ben wel zo onbeleefd geweest om dit draadje eens door te posten op tweakers. Hier dus :
https://gathering.tweakers.net/forum...73064#64573064

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

mackaaij 11-11-20 00:05

Ik heb een reactie van ING Bank:

"We hebben terugkoppeling gekregen van de verantwoordelijke afdeling.

Hierbij de gegeven reactie:
Apple hanteert verschillende leeftijdsgrenzen per land voor een ‘volwaardige icloud account’, wat een harde eis is.
In Nederland is dit helaas nog steeds 16 jaar.
Een 13-jarige kan een icloud account hebben, maar alleen onder toezicht (family sharing).
ING Heeft Apple al een aantal keer gevraagd dit te veranderen, maar dit hebben ze niet kunnen doen.
Het is absoluut geen onwil van ING, maar een verbod vanuit Apple.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht."

Ik ga ze vragen om mij fatsoenlijk terug te bellen. ING valt met dit antwoord terug op Apple (terwijl het eerst nog aan "de overheid" lag). Apple is het issue niet meer, de leeftijd is daar immers inmiddels al aangepast. Al onze accounts vallen onder Family Sharing, dus dat kan het issue ook niet zijn.

mackaaij 11-11-20 22:15

De voor Apple Pay verantwoordelijke ING-medewerker nam vandaag telefonisch contact met mij op met excuses voor de inconsistente informatievoorziening en toelichting. Hij herkent de situatie, heeft zelf twee kinderen onder de 16 jaar. ING Bank wil het liefst mobiel betalen vanaf 8 jaar mogelijk maken maar is gebonden aan een overeenkomst met Apple.

Apple legt de leeftijdsgrens voor iCloud-diensten binnen Nederland op 16 jaar. Vermoedelijk is die leeftijdsgrens afgeleid van de Nederlandse implementatie van GDPR (AVG). ING Bank geeft aan dat Apple één leeftijdsgrens voor kinderen hanteert over álle iCloud-diensten (zoals iCloud Storage en Apple TV). Doordat Apple de dienst Apple Pay niet los wil zien is het een lastige discussie voor ING Bank met een alles-of-iets insteek van Apple.

Hoewel mijn dochter voor Apple inmiddels 16 jaar is, heeft ING Bank een eigen controle ingebouwd. Naar zeggen vanwege de overeenkomst met Apple. Die overeenkomst mag ik helaas niet inzien. Dus hoewel toestemming van de ouders voldoende is voor "de overheid" ligt wat ING Bank betreft Apple dwars.

Ik heb ING Bank daarom naast de overeenkomst gevraagd om contactgegevens bij Apple maar kreeg alleen een verwijzing naar "Apple UK". Natuurlijk ga ik Apple hier ook over bellen maar of ik daar de juiste contactpersoon weet te bereiken... Als iemand een ingang heeft hoor ik het graag.

mackaaij 12-11-20 10:57

Apple verwijst naar feedback (dat lezen mensen maar je krijgt niet altijd een reactie) en stuurt mij adresgegevens van het hoofdkantoor in Ierland om een brief te schrijven waarop hoogstwaarschijnlijk wel reactie volgt. Ik laat het weer weten als er een reactie op de brief binnen is gekomen.

SvdS 16-11-20 17:02

Super! Dat kind van 8 geen gebruik van apple pay kan en mag maken is heel erg logisch. Maar kind van 13 zou het wel moeten kunnen, desnoods alleen te aanvragen na opnieuw officiële goedkeuring van de ouders.

mackaaij 14-12-20 17:22

Apple (of iemand die daarvoor een uitzoekt) belde mij nav de brief al een paar keer terug over Apple Pay. Inmiddels is er gesproken met het team dat verantwoordelijk is voor de overeenkomsten met Nederlandse banken. Het beleid is inderdaad een leeftijdsrestrictie van 16 jaar in Nederland.

Waarom dit beleid zo is, is nog niet duidelijk. Ik mocht feedback indienen (wat ik al gedaan heb maar waar Apple niet persoonlijk op terug komt).

Aangedrongen op uitzoeken waarom de restrictie er is: mijn dochter wil dit niet, ik wil het niet, de bank wil het niet en het lijkt me ook voor Apple handig als mensen direct Apple Pay gebruiken en niet bijvoorbeeld de Android-variant. Daarbij lijkt het me voor Apple praktisch als ze zichzelf minder zelfbedachte restricties opleggen.

Ik ga er nog een keer over terughoren.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:36.