iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Ervaringen VOIP op IPhone (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/40494-ervaringen-voip-op-iphone.html)

vortex 27-07-09 22:17

Ervaringen VOIP op IPhone
 
Hallo,

Ik ben van plan om een IPhone te kopen om zo over 3G VOIP gesprekken te voeren (orange stopt met gratis onderling bellen en andere goede aanbiedingen zijn er nu niet op dat gebied).

Een alternatief is natuurlijk VOIP op de IPhone met 3G T-Mobile netwerk. Ik vind echter geen echte gebruikerservaringen. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het nu in de praktijk werkt.

Ik ga voornamelijk naar een andere IPhone t-mobile gebruiker bellen, denk ongeveer een of twee uur per dag. Een directe point-to-point voip verbinding naar elkaar lijkt me dus het beste, is dat ook mogelijk (met tools)?

Wat is de geluidskwaliteit (veel echo / haperingen / grote of hinderlijke vertragingen) etc etc. Werkt het ook nog over GPRS?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en er forumtopics zijn waarin ik meer ervaringen kan vinden houd ik me aanbevolen!

;)

Timmeh_ 27-07-09 22:26

// Verplaatst naar Ervaringen.

kingster 28-07-09 12:27

Voip werkt prima op de iPhone. Maar niet onder alle omstandigheden. Alles valt of staat met een goede internetverbinding. En die is bij T-mobile niet overal in nederland optimaal (ook bijvoorbeeld binnenshuis).

Wi-Fi is dan een goed alternatief, maar moet je willen. Het is natuurlijk ook zo dat je, wanneer je voip wilt gebruiken, eerst het voip-programma moet opstarten en een verbinding moet leggen, wat allemaal wat langzamer omslachtiger is dan gewoon direct een nummer bellen. Maar het werkt verder wel. Ook wordt mijn iPhone wat warmer en is de accu wat sneller leeg.

Ik bel veel via voip naar en van het buitenland via Wi-Fi. En merk af en toe best wel eens een echo of vertraging. Maar ik ben tevreden. Het scheelt me erg veel geld op internationale gesprekken.

westervoort2003 28-07-09 13:00

hoe en waar voip kunnen vinden
 
waar en wordt de voip gebruikt, zou je me willen helpen.

alvast bedankt,

Westervoort

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kingster (Bericht 330481)
Voip werkt prima op de iPhone. Maar niet onder alle omstandigheden. Alles valt of staat met een goede internetverbinding. En die is bij T-mobile niet overal in nederland optimaal (ook bijvoorbeeld binnenshuis).

Wi-Fi is dan een goed alternatief, maar moet je willen. Het is natuurlijk ook zo dat je, wanneer je voip wilt gebruiken, eerst het voip-programma moet opstarten en een verbinding moet leggen, wat allemaal wat langzamer omslachtiger is dan gewoon direct een nummer bellen. Maar het werkt verder wel. Ook wordt mijn iPhone wat warmer en is de accu wat sneller leeg.

Ik bel veel via voip naar en van het buitenland via Wi-Fi. En merk af en toe best wel eens een echo of vertraging. Maar ik ben tevreden. Het scheelt me erg veel geld op internationale gesprekken.


kingster 28-07-09 13:22

sorry, ik begrijp je niet

bubmc 31-08-09 23:26

ik heb getest met Siphon en Siax (beide via jailbreak te verkrijgen in Cydia). Dit zijn SIP programmaatjes waarmee je dus een vast nummer kunt bellen. Icm met backgrounder zou je dan in theorie op je vaste nummer gebeld kunnen worden op je iPhone. Echter ik heb gemerkt dat het nog niet helemaal lekker werkt over 3G. ik heb 3G van Vodafone en die heeft een latency van 330ms gemiddeld waardoor de andere partij m'n stem af en toe weg hoort vallen. Latency van t-mobile weet ik niet maar geloof dat die wat lager is dus misschien beter resultaat daar. Over Wi-Fi werkt het iig prima.
Met niet-SIP apps als skype en fring heb ik geen ervaring. Zou je kunnen testen over 3G als je het draait icm voipover3g (verkrijgbaar in Cydia).
Het bereikbaar houden van een vast SIP-nummer door de app op de achtergrond te laten draaien (via backgrounder) heb ik ook geen goeie ervaringen mee, zeker op de 3G wordt dat een probleem ivm beperkt geheugen (SIP app wordt dan afgesloten door iPhone memory managment).

S¡mon 31-08-09 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bubmc (Bericht 345845)
ik heb getest met Siphon en Siax (beide via jailbreak te verkrijgen in Cydia). Dit zijn SIP programmaatjes waarmee je dus een vast nummer kunt bellen. Icm met backgrounder zou je dan in theorie op je vaste nummer gebeld kunnen worden op je iPhone. Echter ik heb gemerkt dat het nog niet helemaal lekker werkt over 3G. ik heb 3G van Vodafone en die heeft een latency van 330ms gemiddeld waardoor de andere partij m'n stem af en toe weg hoort vallen. Latency van t-mobile weet ik niet maar geloof dat die wat lager is dus misschien beter resultaat daar. Over Wi-Fi werkt het iig prima.
Met niet-SIP apps als skype en fring heb ik geen ervaring. Zou je kunnen testen over 3G als je het draait icm voipover3g (verkrijgbaar in Cydia).
Het bereikbaar houden van een vast SIP-nummer door de app op de achtergrond te laten draaien (via backgrounder) heb ik ook geen goeie ervaringen mee, zeker op de 3G wordt dat een probleem ivm beperkt geheugen (SIP app wordt dan afgesloten door iPhone memory managment).

Ik denk dat nieuwe gebruikers niet altijd een jailbreak willen uitvoeren. Verder is deze persoon denk ik nog onbekend met al die termen.

seminifeer 01-09-09 08:55

Ik ben ook een ex Orange klant die gratis onderling belde. TMobile heeft nu het familypack ingevoerd. Voor 10 euro voor 6 T-Mobilenummers 1000 minuten per maand. Dat is niet onbeperkt maar ik vind het geen slecht aanbod.

Voor VOIP over 3G kun je beter een ander toestel kopen. Een goede netwerkdekking maar ook een goede ontvangst zijn essentieel. De Iphone scoort op dat vlak niet zo goed. En je moet je toestel ook nog eens jailbreaken.
Bij een Nokia is dat bijvoorbeeld niet nodig.
Zonder jailbreaks heb je minder problemen, als je er alleen af en toe mee wilt spelen is het niet zo belangrijk. Maar als je een bedrijfszekere voip toepassing wilt zou ik niet voor de Iphone kiezen.

Michael_D 02-09-09 18:06

Hier geen enkel probleem. Mijn Iphone draait over 3g VOip als een zonnetje.
Vaste landline nummers gratis, perfecte kwaliteit over Vodafone.
Ga via de zoekfunktie aan de slag.Suc6

seminifeer 03-09-09 09:33

Vodafone heeft een betere netwerkdekking wat voor minder problemen zal zorgen.
En Michael heeft uiteraard een jailbreak.

bubmc 03-09-09 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Michael_D (Bericht 346598)
Hier geen enkel probleem. Mijn Iphone draait over 3g VOip als een zonnetje.
Vaste landline nummers gratis, perfecte kwaliteit over Vodafone.
Ga via de zoekfunktie aan de slag.Suc6

welke software gebruik je?

Michael_D 01-10-09 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bubmc (Bericht 346841)
welke software gebruik je?

Maak gebruik van Fringle, SIP :voipbuster, en heb uit cydia voipover3g gebruikt.
Bel gratis naar vele landlines, gratis mobiel V.S. rest super goedkoop.
Werkt niet via je BT carkit, maar gebruik in de auto de draad- headset.
Jailbreak is toegepast.

loek2009 06-10-09 09:34

Heb dezelfde cominatie als michael (een tijd geleden alweer) en bij mij zorgde het voor zeer grote vertragingen (tegen partij kon mij pas horen na 1 a 2 seconden)

fring, voipstunt account en voipover 3g

Michael_D 06-10-09 20:50

Is sterk afhankelijk van je provider in mijn geval Vodafone was dik in orde.

loek2009 06-10-09 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Michael_D (Bericht 361793)
Is sterk afhankelijk van je provider in mijn geval Vodafone was dik in orde.

zoals vermeldt, heb ik dus ook


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:00.