//

iPod Touch vs. iPhone?

iPod Touch vs. iPhone? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste mensen, Ik ben me er van bewust dat dit voornamelijk een iPhone forum is, en ik verwacht dan ook niet anders dan dat ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 13-11-09, 02:55
Quicky Quicky is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 5
Standaard iPod Touch vs. iPhone?

Beste mensen,

Ik ben me er van bewust dat dit voornamelijk een iPhone forum is, en ik verwacht dan ook niet anders dan dat ik hier voornamelijk pro-iPhone reacties ga krijgen . Vandaar dat ik het zou appreciëren om vooral van die mensen te horen die zelf zich ook deze vraag hebben gesteld alvorens voor de iPhone te gaan.

Allereerst wil ik even aangeven waarom ik überhaupt een iPhone of iPod Touch zou willen:
  1. Ik gebruik Google Calendar omdat ik het overgrote deel van mijn tijd achter de computer zit, en begin stilletjesaan strontziek te worden van het feit dat ik nooit mijn agenda bij de hand heb als ik ergens anders ben (ik heb op dit moment nog een hele oude telefoon zonder kalender en zo).
  2. Er zijn een aantal Apple Store apps die ik erg graag zou gaan gebruiken waaronder bepaalde To Do applications. Tevens is de Apple Store (en mobile applications wereld) een groeiend fenomeen en ik twijfel er niet aan dat als ik een iPod Touch of iPhone koop ik binnen twee jaar een aantal apps gebruik waar ik niet meer zonder zou willen.
  3. Je e-mail kunnen checken onderweg en geen Google Maps kaartjes meer moeten uitprinten is uiteraard handig.

Nu heb ik uitgerekend dat mits mijn telefoongebruik (waar nogal wat buitenlandkosten bij komen) en inclusief alle eenmalige kosten een nieuwe normale telefoon + iPod Touch mij ongeveer €31 zou kosten per maand voor twee jaar. Een iPhone abonnement bij T-Mobile voor twee jaar zou me €40 per maand kosten. Neem deze cijfers nu even van mij aan, ik heb het vrij goed uitgedokterd in functie van mijn verbruik en de bijbehorende kosten.

Op zich scheelt het niet zoveel, maar...

Voordelen van een iPod Touch + normale mobiel:
  • Langere levensduur batterij
  • Ook een 1-jarig contract is mogelijk (zo'n tweejarig contract is best een commitment als student)
  • Bijna een kwart goedkoper

Voordelen van de iPhone:
  • Internet ook waar geen Wi-Fi is
  • Camera
  • Slechts één apparaat meer nodig (muziek, PDA en telefoon in één)
  • Ik hoef niet onmiddelijke €300 neertellen voor het apparaat (in tegenstelling tot de iPod Touch)

Voordelen van beide t.o.v. mijn huidige situatie (iPod nano + oude prepaid telefoon):
  • Agenda en dergelijke altijd bij de hand
  • Apple Store apps

Ik ben ook maar een student, dus €40 is best veel en het is ook helemaal nog niet zeker dat ik uberhaupt een iPod Touch of iPhone ga kopen aangezien ik zonder die dingen maar €19 per maand zou betalen, wat dus nog een pak goedkoper is.

Graag wil ik dus van jullie - en zeker ook diegenen die zelf ook getwijfeld hebben - even horen wat jullie argumenten uiteindelijk waren om voor de iPhone of iPod Touch te gaan en wat jullie ervaringen zijn ondertussen in functie van die argumenten.

Alvast bedankt,
Tijl

Laatst gewijzigd door Quicky; 13-11-09 om 03:00.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 13-11-09, 16:23
ℜuben's schermafbeelding
ℜuben ℜuben is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2009
Berichten: 214
Standaard

Ik heb sinds een paar weken beiden; iPhone en iPod Touch. De enige reden om er een iPod Touch bij de kopen (iPhone had ik eerst) is voor multi-player spelletjes en om een "backup" achter de hand te hebben mocht mijn iPhone ineens overlijden.

Heel sporadish neem ik de iPod Touch mee en laat ik de iPhone thuis. Ik mis dan altijd mijn directe internetverbinding. Je beseft vaak pas hoe vaak je internet gebruikt als het niet beschikbaar is. Niet even iets opzoeken, geen e-mail, geen chat, geen handige on-the-fly synchronisatie (ik gebruik MobileMe).

Wat ook een nadeel is (vind ik) is dat de iPod Touch geen GPS heeft. Ook als wandelaar kan navigatie-software reuze handig zijn en de GPS wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door openbaar vervoer apps.

De camera vind ik persoonlijk geen gemis, die ik toch tamelijk bagger tot totaal onbruikbaar.

Wat ik wel weer een groot gemis vind is dat de iPod Touch ook geen ingebouwde mic heeft. Ik ben nogal een opname-freak en maak heel veel gebruik van de memorecorder. Voor de iPod Touch moet je dan weer een extra koptelefoon met mic aanschaffen, want op de bijgeleverde koptelefoon zit dat niet.

Kortom; IK zou persoonlijk absoluut voor de iPhone gaan als ik één van de twee moest kiezen. Maar uiteindelijk blijft het natuurlijk een persoonlijke keus die erg afhankelijk is van wat je er mee wilt doen en hoe veel belang je hecht aan het overal hebben van een internet aansluiting.
  #3  
Oud 13-11-09, 16:37
Quicky Quicky is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 5
Standaard

Dank voor de reactie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
Je beseft vaak pas hoe vaak je internet gebruikt als het niet beschikbaar is.
Ja, ik denk dat van iPhone teruggaan naar iPod Touch inderdaad wel een groot gemis is. Als je nog nooit een iPhone gehad hebt zal dat wellicht heel wat minder pijnlijk zijn, maar ik ben wel geeky genoeg om die drang te voelen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
Wat ook een nadeel is (vind ik) is dat de iPod Touch geen GPS heeft.
Mja, hier kan ik me wel wat bij voorstellen. GPS had ik nog niet echt in gedachten genomen eigenlijk aangezien ik ook geen auto heb en ik met Google Maps er normaal gewoon kom . Maar het is een factor, ja.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
De camera vind ik persoonlijk geen gemis, die ik toch tamelijk bagger tot totaal onbruikbaar.
Op zich wel waar, alleen heb ik op dit moment helemaal geen camera met videomogelijkheid en dan is iets beter dan niets. Maar ok, het is wel goed om te weten dat de kwaliteit niet om over naar huis te schrijven is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
Wat ik wel weer een groot gemis vind is dat de iPod Touch ook geen ingebouwde mic heeft.
Dit is voor mij een stuk minder belangrijk. Ik zie me dit nog niet echt gaan gebruiken, maar wie weet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
Maar uiteindelijk blijft het natuurlijk een persoonlijke keus die erg afhankelijk is van wat je er mee wilt doen [...]
Zeker waar, vandaar dat ik deze thread wilde gebruiken om wat meer voor- en nadelen mee te kunnen laten wegen in mijn beslissing .
  #4  
Oud 13-11-09, 16:44
ℜuben's schermafbeelding
ℜuben ℜuben is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2009
Berichten: 214
Standaard

Ook een punt om rekening mee te houden is de mogelijkheid tot Jailbreaken als je dat van plan bent. Mijn onlangs aangeschafte iPod Touch is hier helaas "te nieuw" voor. Ik zit nu met een z.g. Tethered Jailbreak, wat betekend dat ik 'm bij een reset/herstart persé aan moet sluiten op mijn Mac met Blackrain om weer verder te kunnen. Nu komt een herstart gelukkig niet zo vaak voor en als 'ie aangesloten is ben je binnen een minuut weer klaar. Maar je zal net zien dat 'ie dan eens vastloopt als je van huis bent en dan heb je er niks meer aan tot je weer thuis bent. Maar misschien was je helemaal geen Jailbreak van plan, dan maakt het niets uit natuurlijk.

En nog even over de camera; ik heb een 3G, die camera is gewoon k.u.t. maar als jij NU een iPhone met een abonnement gaat nemen neem ik aan dat het een 3GS wordt? En daar schijnt de camera al weer beter van te zijn maar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
  #5  
Oud 13-11-09, 16:54
Quicky Quicky is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
Maar misschien was je helemaal geen Jailbreak van plan, dan maakt het niets uit natuurlijk.
Op zich was ik nog niet van plan om te gaan jailbreaken, nee. Misschien dat ik het ooit wel doe, maar ik ga het voorlopig niet als een cruciale factor beschouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ℜuben Bekijk bericht
[...] maar als jij NU een iPhone met een abonnement gaat nemen neem ik aan dat het een 3GS wordt? En daar schijnt de camera al weer beter van te zijn maar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Ja, het wordt een 3GS, ja. Ik ga maar eens youtube filmpjes checken van de 3G en 3GS .
  #6  
Oud 13-11-09, 17:37
kuotje's schermafbeelding
kuotje kuotje is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Den Bosch
Berichten: 2.038
Standaard

Qua prijs scheelt het met de 3G en 3GS wel wat. Maar als je voor de iPhone gaat, ga aub voor de 3GS. De 3GS is sneller, werkt makkelijker dus. (RAM)
Maar in jou geval als student en je hebt het meest voorkeur aan de agenda is een iTouch goed genoeg. Wil je echt mail, GPS, en een goede camera dan zou ik echt voor de iPhone gaan.

Toch zijn er wat min punten. Ik heb nu net me iPhone af gegeven aan me verzekering ProAssist. Want me bereik was heel erg slecht ( tijdens bellen viel die weg of ik hoorde niks meer ) en dit probleem is al best vaak voorgekomen ( vooral de nieuwe 3G modellen (let op: niet 3GS). Maar de Apple Store is echt geweldig. Ik heb nu een Nokia E71 gekregen. En ik mis me iPhone nu al want kan niet meer 'klieren' met de iPhone. ( op me nokia zit niks. ) Maar daarentegen is het bereik veel beter van me Nokia E71.

Maargoed dit moet je maar meenemen met je keuze. En snap als student zijnde is een iPhone duur. Ik heb zelf een abbo van €50,- per maand en die kun je ook ergens anders goed aan besteden. Maar het is GEEN weggegooid geld echt niet.
__________________
~ "You have more fun with your pants off!" >>
  #7  
Oud 15-11-09, 05:34
Quicky Quicky is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kuotje Bekijk bericht
[...] ga aub voor de 3GS.
Dat was ik inderdaad van plan . Bedankt voor de info!

Nog andere meningen omtrent de iPod Touch vs. de iPhone?
  #8  
Oud 15-11-09, 15:29
remundo7000's schermafbeelding
remundo7000 remundo7000 is offline
• iOS 15.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 636
Standaard

Ik had eerst een iPod touch 2G en het is een geweldig ding! Als je een nieuwe koopt zit daar ook de koptelefoon bij met microfoon, dan kun je ook skypen over Wi-Fi. Maar alles staat al in de post van kuotje: als je het kan betalen, neem een iPhone 3GS. Daar kan je nóg veel meer mee! Als je echt te weinig geld hebt kun je ook via marktplaats een iPod touch 2e hands kopen, dan kost het nog minder. Let wel op dat je een 2e of 3e generatie koopt, 1e generatie iPod touch is een stuk minder
  #9  
Oud 15-11-09, 20:07
ℜuben's schermafbeelding
ℜuben ℜuben is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2009
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door remundo7000 Bekijk bericht
Als je een nieuwe koopt zit daar ook de koptelefoon bij met microfoon...
Hoe nieuw moet 'ie dan zijn? Ik heb een aantal weken geleden een iPod Touch gekocht, dusdanig nieuw dat 'ie niet volledig te jailbreaken is, maar daar zat echt een standaard koptelefoon zonder microfoon bij hoor.
  #10  
Oud 15-11-09, 20:59
remundo7000's schermafbeelding
remundo7000 remundo7000 is offline
• iOS 15.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 636
Standaard

ipod touch van 8 GB zit het niet bij, alleen die van 32 en 64 GB. Die van 8 GB zou namelijk hetzelfde zijn als vorig jaar, niet "nieuw". Maar als dat zo zou zijn, was hij toch ook untethered te jailbreaken?
Kennelijk heeft apple toch iets veranderd.
Reageren

Labels
iphone, ipod touch, vergelijking



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPod touch: iPod Touch 2g 8gig MC jailbreakme.com iPod/Safari crasht forrestgumpx Jailbreak 9 22-08-11 12:30
ipod touch3g geeft aan dat het een ipod touch 2g is erik1995 iPhone algemeen 3 07-10-10 17:35

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:37.