Allereerst is het niet tmobile of apple die een garantiebepaling doet. SV is verantwoordelijk voor deze bepalingen, en ook door apple aangesteld om deze uit te voeren volgens de door apple opgestelde richtlijnen.
Ik ben het helemaal eens met het punt dat een afwijzing van garantie, op een defect wat duidelijk niets met vochtschade te maken heeft (of lijkt te hebben), in dit voorbeeld de haarscheuren, in de ogen van een consument niet terecht is.
Echter is dit niet alleen met de iphone zo, maar met alle verkochtte telefoons in nederland. Bij constatering van een minimale blootstelling aan vocht wordt de garantie direct op alle punten geweigerd.
Hierachter zit het idee, dat een toestel dat vochtig is geworden op het moment van reparatie een bepaald defect bevat wat wellicht verholpen kan worden, maar net zo goed binnen twee weken weer terug ter reparatie kan voor het volgende defect, opnieuw veroorzaakt door dezelfde vochtschade.
Wat ik uit ervaring weet te vertellen is dat vocht zelf niet eens het grootste probleem is. Electrische circuits tot ongeveer 12 volt kunnen zelfs onder water functioneren, zolang er geen kortsluiting bij komt kijken. Voeg echter zuurstof toe aan vocht en je hebt roest; dit is de echte killer. Bij het openmaken van een toestel kan de lucht (lees=zuurstof) direct bij alle componenten, en zal hier de nodige schade aan aanrichten.
Conclusie: Bij een echt flinke vochtschade stapelen de problemen zich in de loop van de tijd op en heb je uiteindelijk een waslijst aan reparaties nodig, die dan allemaal onder de garantie betaald worden door de mobiele aanbieder. Geloof mij als ik zeg, dat je dan met de totale reparatiekosten al snel over de nieuwwaarde van een iphone heenzit.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de iphone water veel slechter tolereert dan andere toestellen, ik denk echter wel dat apple de nodige fouten heeft gemaakt in de productie/after sales procedures.
1.
Een "vochtschade" komt (bij een iphone) vaak pas aan het licht als er zich een compleet ander probleem zich voordoet. In het geval van de iphone is dit voor 95% van de gevallen een gescheurde behuizing/missende mute-knop/ander mechanisch iets.
Ik weet bijna zeker, dat als de behuizing beter in elkaar zat, die toestellen met "vochtschade" gewoon het twee jarige contract zouden overleven.
2.
De vochtindicatoren. Ik heb nog nooit een toestel verkocht waar deze van de buitenkant zichtbaar zijn. De indicatoren zullen waarschijnlijk sneller verkleuren dan bij telefoons waarbij bijvoorbeeld de enige zichbare indicator op de batterij zit. Dit laatste geldt eigenlijk voor alle andere mobiele telefoons.
3.
Een medewerker van een reparatiecentrum moet (van apple) een garantie bepaling binnen een aantal minuten kunnen uitvoeren.
Toestellen openmaken gebeurt dus ook niet, en een echte uitvoerige inspectie van het binnenwerk wordt er niet gedaan (bron =
Garantieprocedure voor iPhone 3G uitgelekt > Nieuws > iPhoneclub.nl).
Het is zwart of wit. Verkleurde indicator aan de buitenkant is een forse prijsopgaaf naar je huisadres.
4.
Het ontbreken van afsluitrubbertjes.
Goed voorbeeld is de MDA compact 5. De USB port is daarop bijna hermetisch afgesloten met een rubbertje, waar je echt flink kracht op moet zetten om deze weer terug te krijgen als je em loshaalt.
Kijk maar eens naar de gemiddelde sony/nokia/htc. Op de open plekken waar vocht zich zou kunnen verzamelen, zitten regelmatig stukes rubber/plastic die de open gaten tot op zeker hoogte afdichten. De iphone heeft deze niet, en apple kennende zal dit met design te maken hebben.
5.
Ander puntje, heeft niet veel met het bovenstaande te maken, maar vind ik wel relevant. Ik vind dat alle problemen rond de haarscheuren door Kassa en andere media te sterk zijn neergezet. Elke iphone zou er last van hebben, apple is de schuldige en ga zo maar door. In kassa wordt verteld dat "dit sowieso garantiewerk is", vervolgens zijn klanten twee keer zo verbaasd als de garantie plots geweigerd wordt om een andere onderliggende reden.
Uiteraard zijn in je recht staan en je recht krijgen twee totaal verschillende werelden, dit zal helaas altijd het geval blijven. Je zal er toch zelf achteraan moeten...
Ik zou het toch wel intressant vinden om een zaak als deze bij de kanton rechter neer te leggen en ben benieuwd naar de uitspraak.
Je moet ook wel toegeven, veel mensen zijn "te lui" om naar hun recht op zoek te gaan, en gaan spreekwoordelijk maar met de armen om zich heen staan zwaaien als zij denken niet in hun recht te staan.
Daarnaast wil ik nog eenmaal benadrukken, dat er toch zat mensen zijn die gewoon met hun toestel in de regen bellen en denken dat dit niets uitmaakt. Vervolgens zijn ze in de winkel hoogstverbaasd als er dan vocht in blijkt te zitten. Moraal: Behandel je telefoon alsof het je kindje is...
Wat trouwens ook nog een belangrijk feitje voor dit verhaal is:
Iphone's worden NIET gerepareerd, maar altijd vervangen voor een nieuw/refurbish. Dit zou dus betekenen dat een toestel met (en daar komen de aanhalingstekens weer) "vochtschade" wordt ingenomen en uiteindelijk na refursish weer opnieuw gaat worden verstrekt aan iemand anders die voor een reparatie komt. Het risico dat zo'n toestel defecten gaat vertonen door een eerdere vochtschade is te groot, op die manier wordt het probleem alleen maar opgeschoven naar de volgende klant.
Apple heeft natuurlijk een naam hoog te houden.
Mijn overkoepelende mening is echter wel dat, op z'n MINST, de backcover altijd vervangen dient te worden als hier haarscheuren inzitten, ook al druipt het vocht uit het toestel. Deze twee zaken kunnen gewoon niet met elkaar te maken hebben en hier dient apple zich sterk voor te maken.
Zo, ik kan uren doorlullen maar laat het voorlopig even hierbij, en ben benieuwd naar jullie meningen, specifiek over de 5 genummerde punten.
Oja, en de iphone van Dorian81 is inmiddels onderweg naar SV met een klachtomschrijving die moet afleiden van de "vochtschade", laten we met ze allen op het beste hopen..
Just my 2000 (euro)cents
PS: @ Dorian81 @ 29 mei 2009, 20:29
Huh, welk geslacht bedoel je dan? :P