iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Vochtschade aangetroffen, geen garantie: Wat nu? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/53200-vochtschade-aangetroffen-geen-garantie.html)

gadgeteer 24-07-09 14:00

Wie zegt dat er tijdens vervoer (in de al dan niet gesealde verpakking) nog geen condens in het apparaat is geweest?

Ook in een gesealde verpakking kan condens ontstaan na temperatuurwissel.

Ik blijf dit een interessant onderwerp vinden, kan een verkoper uitsluiten dat zo'n sensor al uitgeslagen was ten tijde van de verkoop?

boombastic911 24-07-09 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scoes (Bericht 266901)
Ik wil nu even het boekje over waterschade openslaan.
Ik sta dus zelf in een t-mobile shop, en als klanten hier een toestel komen
afhalen waarin waterschade geconstateerd is, staan ze voor 99% van de gevallen te kijken alsof ze water (ja flauw he) zien branden.
Het is altijd onmogelijk, toestel is pas 2 maanden oud, nooit in de regen gebeld en altijd dit soort verhalen..

Het is niet zo vreemd als een klant zo staat te kijken. Men heeft immers een Apple toestel waarvoor men bakken met geld neergeteld heeft en waarvan de consument mag verwachten dat hij onder normale omstandigheden (daar hoort het dragen van een toestel in een broekzak bij) geen vochtschade hoort op te lopen. Vooral niet bij een dergelijk duur toestel.

Citaat:

Zie gewoon heel duidelijk in dat die toestellen door ERKENDE reparateurs worden opgemaakt en gecontroleerd, het is niet de gemiddelde turk op de hoek die maar even een paar schroefjes losdraait. Er zijn hele duidelijke richtlijnen voor dit soort bepalingen.
Dat een bedrijf erkend is of niet zegt niets over de geleverde kwaliteit. Er zijn voorbeelden zat van bedrijven met een monopolie. Daarnaast ook opvallend dat je denigrerend doet over "de Turk" op de hoek terwijl je zelf niet bepaald een grammaticaal wonder bent.

Citaat:

Sommige toestellen kunnen inderdaad slechter tegen vocht dan anderen, maar zodra er vochtschade wordt geconstrateerd is dat gewoon een reden voor de afwijzing van garantie, wat er verder ook defect blijkt te zijn.
Met vloeistof schade is het (ja flauw he) dwijlen met de kraan open, defecten komen bijna altijd terug en verspreiden zich door het toestel.
Iedereen die hierboven reageerd "lijkt hier in te kunnen komen als het echt vochtschade is", maar kunnen vervolgens nooit geloven dat het ook echt vochtschade is.
Is het niet op zijn minst een beetje vreemd dat allerlei soorten schade gelinkt wordt aan vochtschade door Solid Vision? Van een duur toestel mag logischerwijs verwacht worden dat het zijn gemiddelde levensduur uit zit onder normale omstandigheden. Dan heb ik het niet eens over de vochtindicatoren van de iPhone die in aanraking staan met de buitenlucht. Als de gebruiker in de hoofdtelefoonaansluiting of dockconnector blaast om de stof die er in zit weg te krijgen, dan is hij op dat moment zich er niet van bewust dat het toestel vochtschade oploopt vanwege de damp die in de uitgeademde lucht zit.

De constatering van "vochtschade" staat open voor discussie. Het doorverwijzen naar Apple wat door T-Mobile medewerkers in de shop of bij de klantenservice vaak genoeg voorkomt, zegt wel iets over de professionaliteit van hen. Zij horen immers te weten dat Apple hier totaal niets mee te maken heeft.

Citaat:

Dit is dus geen principe kwestie en geen afwimpelen, je kunt de foto's gewoon opvragen.
Waaruit moet blijken dat het onderdeel op de verstuurde foto's van mijn toestel afkomstig zou moeten zijn? Goed vertrouwen? Werkt men tegenwoordig zo? Op goed vertrouwen heb ik ook vermeld dat het toestel nooit in aanraking is geweest met water maar daar had T-Mobile en Solid Vision maling aan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dorian81 (Bericht 328277)
Je zegt in jouw bericht toch zelf dat je nooit actie ondernomen hebt geloof ik... Of lees ik het nou zo verkeerd?

Die 6 maanden gaan er alleen over dat binnen 6 maanden de verkoper moet aantonen/bewijzen dat jij als koper zelf die schade hebt veroorzaakt (wat ze met die sensor eigenlijk doen, hoe krom ik dat ook vind). Na 6 maanden is de bewijslast omgekeerd: jij als koper moet aantonen dat problemen met het apparaat geen gevolg zijn van jouw gebruik van het apparaat.

In de praktijk heb je hier niet zoveel aan. Maar meer dan bovenstaande houdt het niet in.

Jawel, ben dus een paar keer terug geweest naar de T-Mobile shop en Apple store, daar werd mij verteld dat ik de firmware moest updaten. Hoe dan ook, dit doet er kennelijk niet toe. Ik heb te maken met gebogen indicatoren in de dockconnector wat volgens Solid Vision is toe te schrijven aan "verkeerd gebruik" en niet aan vochtschade. Best opvallend omdat op de brief die ik thuis toegestuurd heb gekregen van SV zij vermelden dat er vochtschade geconstateerd is. Ik vraag me echt af op hoeveel manieren je een iPhone lader in de dockconnector kan schuiven zodat er schade kan ontstaan. Omdat die 6 maanden verschrijden zijn ligt de bewijslast dus bij mij begrijp ik. Hoe ik moet bewijzen dat ik mijn iPhone juist heb gebruikt is mij een raadsel. Voldoet een presentatie aan de rechter hoe ik mijn lader in de dockconnector van mijn toestel schuif?

morphsie 24-07-09 17:18

Troost je ik heb vandaag net hetzelfde aan de hand met Dynafix. iPhone een jaar lang normaal gebruikt en na een laatste laadbeurt is mijn laadkabel doorgebrand (!!!) en op die manier is de dock connector beschadigd geraakt. Vandaag het verdict gekregen: vochtschade! Er zit gewoon niets anders op dan nog maar eens 200 euro te betalen voor een nieuw toestel... Ik ga wel nog een aangetekende brief versturen, maar wat zal het maken?

lans0088 24-07-09 20:16

vochtschade door zweethanden
 
Bij Tmobile loop je tegeneen muur op. Wel heb ik na lang aandringen 2 maanden beltegoed teruggekregen. Het enege wat ik je kan aanraden is een mail te sturen naar VARA radio kassa, die zouden na de vakantie met de verzamelde klachten actie ondernemen

boombastic911 24-07-09 20:34

Het is duidelijk dat Solid Vision het toestel niet conroleert op het mankement waarvoor hij toegestuurd wordt, maar gewoon een blikje werpt op de stikkers die in bijna alle gevallen een zogenaamde vochtschade laat zien.

Als jij 200 euries wil lappen voor een simpele dockconnector, ga je gang. Elders maken ze je toestel voor nog geen 60 euro.

dorian81 25-07-09 08:00

@ Boombastic: Volgens mij heeft Morphie het over Dynafix en niet over SV of is dat hetzelfde?
Daarnaast doet SV dat duidelijk niet altijd Boombastic. Er is bij mijn telefoon niet gewoon een blikje geworpen op de sensor en verder niks. Tenminste, niet door SV, want dan had ik ws geen nieuwe gekregen.

Het is heel fijn dat je hier zoekt naar info, dat je je frustraties deelt, maar het zou wellicht handig zijn als je niet steeds generaliseert. Dat SV bij jou handelt op een manier die volgens jou niet door de beugel kan (wat ik erg goed begrijp van jouw kant), wil in dit geval niet zeggen dat dat in alle gevallen gebeurt. Zeker niet als de voorgaande berichten juist niet over SV gaan, maar over andere reparatiebedrijven.

Voor de rest vraag jij je dezelfde dingen af als ik, zeker als het over de sensor gaat en in hoeverre uitslaan van de sensor aangeeft dat je telefoon stuk is gegaan door vocht. En of zo'n duur aparaat niet, zoals jij zegt, gewoon gebruikt moet kunnen worden.

Mijn vorige iPhone was duidelijk gevoeliger dan die ik nu heb. Bij deze is de sensor niet rose gekleurd, terwijl hij veel meer gebruikt is en de kans dat deze in contact is gekomen met wat dan ook aan vocht is vele malen groter dan bij mijn vorige...

boombastic911 25-07-09 10:02

Ik generaliseer niet Dorian, mijn stelling is gebaseerd op meerdere berichten van gebruikers op diverse fora zoals gsm-forum, tweakers, kassa en Belgische sites.

Wel vreemd dat mijn iPod mini uit 2004 die de gekste situaties meegemaakt heeft geen mankementen vertoont, op een zeer zwakke batterij na dan. Geen vochtschade ondanks dat ik hem altijd in mijn broekzak heb gedragen en geen kapotte dockconnector vanwege "verkeerd gebruik". Dat laatste vind ik zelfs een beledigende beschuldiging van SV.

Maar goed, dat jij positieve ervaringen eraan over hebt gehouden wil nog niet zeggen dat er geen wantoestanden rondom de iPhone zijn. Of dat nu aan Apple ligt of SV maakt voor de consument vrij weinig uit, die wil namelijk een werkend apparaat.

forrestgumpx 25-07-09 12:35

interessante thread.... zelfs op CNN is er iets aan toegewijd.

Moisture, cold irritate some smart phone users - CNN.com

boombastic911 06-08-09 14:46

Al helemaal als bij een second opinion (wat volgens T-Mobile niet elders mag dan alleen bij Solid Vision) blijkt dat de vochtindicatoren nog keurig wit zijn en er verder geen sporen van watererosie worden aangetroffen!

boombastic911 06-08-09 14:49

Bij de second opinion dat ik heb laten uitvoeren door een ander bedrijf (wat volgens T-Mobile niet elders mag dan alleen bij Solid Vision) is gebleken dat de vochtindicatoren nog keurig wit waren en zijn er verder geen sporen van watererosie aangetroffen... Rara hoe kan dat? :rolleyes:

forrestgumpx 07-08-09 09:40

En bij wie heb je die 2nd opinion gedaan?

Rein82 12-08-09 13:41

Dat wil ik ook wel weten inderdaad... ik heb namelijk heel verstandig mijn perfect werkende iPhone opgestuurd omdat er haarscheurtjes inzaten en aangezien ik overal las dat het geen garantie is als ze voelbaar waren heb ik hem uiteindelijk toch maar opgestuurd.

En krijg ik de brief die meerdere hebben gehad van Solid-Vision... vochtschade geconstateerd en een rekening (+-269euro) om hem te laten repareren. Iets wat ik zeker niet ga laten doen en zet grote vraagtekens bij die verkleurde stickers, daarnaast hebben haarscheurtjes helemaal niks te maken met eventueel verkleurde stickers in een perfect werkende iPhone... zucht..

Rein82 12-08-09 13:42

Waar heb je die second opinion laten doen? Ik heb namelijk heel verstandig mijn perfect werkende iPhone opgestuurd omdat er haarscheurtjes inzaten en aangezien ik overal las dat het geen garantie is als ze voelbaar waren heb ik hem uiteindelijk toch maar opgestuurd.

En krijg ik de brief die meerdere hebben gehad van Solid-Vision... vochtschade geconstateerd en een rekening (+-269euro) om hem te laten repareren. Iets wat ik zeker niet ga laten doen en zet grote vraagtekens bij die verkleurde stickers, daarnaast hebben haarscheurtjes helemaal niks te maken met eventueel verkleurde stickers in een perfect werkende iPhone... zucht..

DaveD30 12-08-09 14:33

Vraag gewoon een foto op. Let wel op dat ze het imei nummer en de vochtschade op 1 foto moeten hebben. Hebben ze dat niet dan dienen ze op een andere manier te bewijzen dat het om jou toestel gaat.
Kunnen ze dat niet dan moeten ze hem repareren of vervangen.

Dit heb ik ooit van een medewerker van een telecomzaak gehoord die op die manier een reparatie voor me had geregeld.:D

jeroenvdv 12-08-09 14:36

Ben hier flink in discussie met T-mobile. T-mobile's reparatie-hondje ProAssist weigert mijn afgebroken mute-knop binnen garantie te repareren omdat vochtschade is geconstateerd.

Ik ben nu ernstig aan het mailen met de Zakelijke Klantenservice van T-mobile. Onderstaande 2 mailtjes zijn werkelijk de meest hilarische:

T-mobile stuurde:
Citaat:

Geachte heer Van der Velden,

U heeft ons een e-mail gestuurd waarin u aangeeft dat er van uw iPhone een knop is afgebroken maar u een prijsopgave heeft ontvangen in verband met vochtschade.

Het is mogelijk en uit uw beschrijving zelfs waarschijnlijk dat het defect niet door vocht veroorzaakt is en dat een reparatie uw toestel weer normaal laat functioneren. Gezien het feit dat de vochtindicator verkleurd is, valt echter te verwachten dat uw toestel op termijn opnieuw gebreken gaat vertonen. Omdat Apple streng toeziet op de kwaliteit van de gebruikerservaring van haar producten zijn hier afspraken over gemaakt met T-Mobile. Hierom kunnen wij in het geval dat de vochtindicator verkleurd is slechts overgaan tot vervanging van het toestel. Omdat vocht de reden is voor deze vervanging, valt dit niet binnen de garantie van uw toestel.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Als u nog vragen heeft, dan kunt u deze stellen per e-mail via xxx@xxx of contact opnemen met T-Mobile Klantenservice Zakelijke Markt via ons gratis telefoonnummer: xxxx.

Met vriendelijke groet,

T-Mobile Klantenservice Zakelijke Markt
Ik antwoordde:
Citaat:

Geachte heer/mevrouw,

Volgens uw e-mail komt het er dus op neer dat mijn probleem binnen de garantie valt maar niet binnen de garantie gerepareerd wordt omdat er mogelijk in de toekomst problemen kunnen ontstaan door een oorzaak die buiten de garantie valt. Kortom, de Europese wettelijk vastgelegde garantie wordt geweigerd omdat er de kans bestaat dat daarmee gelijk een mogelijk toekomstig probleem dat niet binnen de garantie valt gratis wordt voorkomen? Dit is een conclusie waar zowel ik als de Consumentenbond geen boodschap aan zullen hebben.

Ik ben diep teleurgesteld in deze houding richting een goede klant, die tot voor kort zeer tevreden was met T-mobile. Voor T-mobile als telefoonprovider en -leverancier zou het naar mijn idee belangrijker moeten zijn dat de klanten een goede ervaring met T-mobile hebben dan met een leverancier van T-mobile zoals Apple.

Ik hoop dat u nog eens goed naar de door mij wat beter beschreven conclusie van uw verhaal kijkt en zelf ook inziet dat dit werkelijk te gek voor woorden is.

Jeroen van der Velden

PuDDinG 12-08-09 14:39

Beste Mensen,

Ik heb inmiddels mijn Iphone weer terug (16gb ipv 8gb) :).

Nadat ik mijn telefoon terug had gekregen van SV.
Ben ik terug gegaan naar de TM-shop. en daar mij geklaag lopen doen.
Zij gaven aan dat zij mij niet konden helpen en dat ik naar de klantenservice moest bellen.
Daar mijn geklaag lopen doen, verwezen me weer door naar de TM-shop.

Ik was er helemaal klaar mee en vriendelijke meneer van de klantenservice uitgelegd dat ik niet nogmaals naar de TM-shop ga en dat hij maar een klacht mag aanmaken.
En 10 dagen later krijg ik onderstaande mail van de klantenservice:

Naar aanleiding van uw klacht heeft T-Mobile After Sales u meerdere malen getracht telefonisch te bereiken, helaas is dit niet gelukt. Ik kan u als volgt berichten.
Ik betreur het dat uw toestel niet aan uw verwachtingen voldoet. T-Mobile After Sales wil dan ook uw toestel omruilen voor een goed werkend en goed uitziend toestel van het zelfde type. Wanneer u hiermee akkoord gaat kunt u uw toestel, per aangetekende post, de kosten hiervan worden vergoed, opsturen naar:
T-Mobile Klantenservice BV
Postbus 16272
2500 BG Den Haag
Ter attentie van de afdeling After Sales Support
Gebouw A6
Graag bij uw toestel uw T-Mobile mobieletelefoonnnummer en/of klantnummer vermelden, zodat wij uw gegevens kunnen terugvinden. Wanneer wij uw toestel hebben ontvangen zullen wij u hierover telefonisch berichten.
Voor vragen of opmerkingen kunt u op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur telefonisch contact opnemen met T-Mobile Klantenservice Consumenten Markt via het gratis nummer 0800 – 7111 met het verzoek u door te verbinden met de afdeling T-Mobile After Sales. Onze medewerkers staan u graag te woord.


Dus nu heb ik hem weer terug.

groeten.

Aussie 17-08-09 17:14

Hallo,

bij mij was er ook vochtschade (nooit regen of wind gezien) vast gesteld. Enigste optie was het toestel omruilen voor een nieuw en €282 dokken! Nu vraag ik me af of dit dan een 3GS is of terug een 3G? De mijne was een witte 3G 16 GB.

Iemand ervaring mee?

Gr

King1987 17-08-09 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aussie (Bericht 339354)
Hallo,

bij mij was er ook vochtschade (nooit regen of wind gezien) vast gesteld. Enigste optie was het toestel omruilen voor een nieuw en €282 dokken! Nu vraag ik me af of dit dan een 3GS is of terug een 3G? De mijne was een witte 3G 16 GB.

Iemand ervaring mee?

Gr

Zonder ervaring, maar met 100% zekerheid, jij krijgt een 16GB 3G terug. Waarom--> die hebben ze nog liggen. In Amerika krijg je zelfs nog je 2G netjes terug omgeruilt. Anders leverde ik hem ook wel in, 282 voor een 3Gs is niet veel geld ;)

jeroenvdv 23-09-09 15:35

We zijn er nog steeds niet uit hoor.. T-mobile heeft me als reactie op mijn klachtenafdeling-brief compensatie van 2 maanden 50% op de maandlasten aangeboden. Ik ga daar uiteraard niet mee akkoord (komt neer op totaal EUR 100, de offerte voor reparatie is 275 euro dus ik heb voorgesteld dat ze me gewoon die laatste ontbrekende 175 euro ook storten. Of gewoon zonder zeiken m'n telefoon repareren. Doneer verd*mme 200 euro per maand aan dat hopeloze bedrijf en als dank krijg ik geen wettelijk verplichte (!!!!) garantie.

Ik ontbind mijn contract per direct zodra er over een week nog geen gerepareerde of vervangen iphone retour is. Incasso wordt gestopt en ik eis binnen 1 week mijn nummer vrijgegeven. Kan ik naar een andere provider en eens zien of die WEL normaal kunnen werken.

Lexie 20-10-09 23:45

Bij mij is er ook helaas vochtschade geconstateerd maar hij werkt verder prima, klein defectje.

Dus heb hem gewoon ongerepareerd laten terug sturen maar tot mijn verbazing moet ik wel 50 euro onderzoekskosten betalen? Dit lijkt me toch gewoon service van T-mobile? Daarnaast is het mij van tevoren niet verteld en ook bij het afhalen van het toestel niet.

Kunnen ze dit maken?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:56.