iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Vochtschade aangetroffen, geen garantie: Wat nu? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/53200-vochtschade-aangetroffen-geen-garantie.html)

toon54 23-02-10 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dorian81 (Bericht 265796)
Ik heb me aangemeld omdat ook mijn iPhone niet gerepareerd gaat worden, omdat de sensor verkleurd is. Ik lees hier meerdere malen dat het gewoonweg je eigen schuld is, maar daar ben ik het echt niet mee eens.

Ik heb mijn iPhone na 4 maanden naar iFactors teruggebracht omdat mijn Wi-Fi niets meer deed, maar doordat ik nog een andere abonnement had en ook een andere telefoon, heb ik mijn iPhone nauwelijks gebruikt. En zeker niet in de regen enz. Hij is dus niet blootgesteld aan vocht. Als hij dat wel zou zijn geweest, was ik waarschijnlijk niet eens gaan proberen hem te laten maken, want dan wist ik vantevoren dat ik veel ging betalen.

Nu valt dit binnen de wet van 1 mei 2003. Ik mag er ten eerste vanuit gaan dat ik een deugdelijk product heb gekocht. Een mobiele telefoon die na 4 maanden nauwelijk en zeker niet slecht gebruik een Wi-Fi heeft die niet meer werkt en dan ook nog een vochtsensor heeft die uitgeslagen is, is geen deugdelijk product. Als je er niet van binnen mee naar buiten kan lopen, is het geen mobiele telefoon meer: je bent dan namelijk helemaal niet mobiel.

Ten tweede ligt de bewijslast volgens de wet niet bij mij, maar bij de verkoper. Zij moeten aantonen dat het gebrek er niet al was toen ik mijn iPhone kocht. Helaas zijn de medewerkers van iFactors sterk geneigd mij te laten bewijzen dat de telefoon niet in aanraking is geweest met vocht.

Het uitslaan van de sensor is voor hen genoeg om de garantie te laten vervallen. Echter zegt het uitslaan van de sensor niet dat er vochtschade is, laat staan dat het zegt dat dat de oorzaak is van mijn kapotte Wi-Fi.

Mijn telefoon repareren houdt in dit geval in dat mij verdekt een nieuwe telefoon wordt aangeboden, die ik natuurlijk wel zelf moet betalen: kosten voor "reparatie" zijn 565 euro.

Wil ik dat niet, dan moet ik 95 euro onderzoekskosten betalen. En onderzoek kan niet uit meer bestaan dan de sensor bekijken, want het bedrijf waar T-mobile mijn iPhone naartoe heeft gestuurd, mag mijn telefoon niet openen. Meer dan alleen dat bekijken, kan er dus niet gebeurd zijn.

Hoewel ik natuurlijk ook besef dat ik waarschijnlijk aan het kortste eind trek, ben ik nu nog volop bezig om mijn recht te behalen. Ik vind echt gewoonweg dat dit daadwerkelijk niet kan. Ik zou het begrijpen als ik mijn telefoon niet goed gebruikt had, echt waar. Het is nog erger: ik gebruik die Wi-Fi zo weinig, dat als ik ook maar enig vermoeden had dat ik er zelf schuld aan was, ik hier niet eens aan begonnen was. Lekker jammer dat die Wi-Fi het niet doet in dat geval.


juridisch is de vochtsensor voldoende om aan te tonen dat er sprake is van vocht. In en hoever dit invloed heeft op de schade wordt dan door Apple beslist. Echter er is een ontsnappingsweg namelijk: De wet zegt dat een product moet voldoen aan de eisen welk er in normaal verkeer aan mag worden gesteld. Indien binnen 6 maanden na aankoop er iets kapot gaat dan is het zo dat de wet ervanuit gaat dat het apparaat al stuk was tijdens de verkoop. Hier wringt wat want hoewel er sprake is van een verkleuring wat dus vochtinwerking impliceert zou je kunnen stellen dat dit kan zijn gebeurt tijdens het verlaten van de productieband naar overhandiging aan de klant. de verkoper controleerd niet . Dit is dan voldoende om de bewijslast om te draaien en de verkoper moet dan bewijzen dat de sensor ongeschonden was bij verkoop en dat kan hij niet

Guest 23-02-10 12:52

Juridisch gesproken, zijn die vochtindicatoren niet genoeg.

In principe heb je met Apple of servicepartijen niets te maken. Jij hebt een contract met de winkelier die jou het product geleverd heeft. Dat die reparatie/garantie/etc uitbesteed aan Apple, is niet jouw pakkie an.

De bewijslast mbt. schade ligt bij de leverancier. Alleen vocht aantonen is in die zin niet voldoende, men moet ook aantonen dat het defect daadwerkelijk door vocht is veroorzaakt.

Tot zover is het dus allemaal goed geregeld in NL mbt. garantie, de consument heeft veel rechten.

Helaas; in de praktijk is gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde, dus maakt het niet zo heel veel uit wat er in de wet staat.

Erg leuk als je juridisch gesproken recht hebt op garantie, als de leverancier weigert deze te verlenen, heb je toch een probleem. Het aanschafbedrag van een iPhone is te laag om er rechtzaken over te beginnen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het NIET zo dat de verliezende partij de gehele rechtzaak betaald. Hier zit een grens aan qua bedrag, en die grens is lager dan wat je kwijt zult zijn aan juridische kosten (advocaat etc).

Het enige wat hierin interessant kan zijn voor consumenten, is om zich te groeperen. 20 man met een iPhone waarop onterecht geen garantie verleend wordt wegens vermeende vochtschade, kunnen dat wel als 1 rechtzaak aanhangig maken, en dan kan het kostentechnisch wel interessant zijn.

WvB22 23-02-10 13:25

Nu zou een rechtsbijstandsverzekering handig zijn geweest. Een beetje mosterd na de maaltijd maar dit vind ik één van de weinige verzekeringen die wel nuttig kunnen zijn. Niet eens zozeer om echt gebruik van te maken maar als zo'n winkelier moeilijk blijft doen je dan kan zeggen "Tot bij de rechtbank" en je dat ook kan waarmaken. Vaak is dat voldoende om de andere partij alsnog over de brug te laten komen en bijvoorbeeld een onderzoek af te laten dwingen dat bewijst dat de schade inderdaad door vocht én aan onvoorzichtig handelen te wijten is. Een paar druppels regen moet de iPhone kunnen doorstaan.

Tip: vaak zit bij een lidmaatschap van een vakbond een rechtsbijstandsverzekering. Dat kan je een hoop geld schelen en sla je twee vliegen in één klap.

Guest 23-02-10 14:06

Andere tip, ook al heb je geen rechtsbijstand, zeg heel af en toe in de gesprekken 'mijn rechtsbijstandverzekering'.. dus bv:

winkelier: nee u heeft geen garantie
jij: volgens mijn rechtsbijstandsverzekering wel

Is natuurlijk een beetje bluf, maar goed, als het werkt, werkt het.

devi74 23-02-10 23:03

vandaag heb ik mij toestel dus naar pda-repair gebracht. daar hebben ze hem in 10 minuten gemaakt. nieuwe trilmotortje erin en klaar voor 39e. daar vroegen ze bij apple 280euro voor. hij was dus afgekeurd voor vochtschade, en wat denk je geen enkel spoortje van vochtschade te zien. vandaar dat ze ook de sticker er maar alvast afgehaald. oplichters zijn het gewoon!!!

DKKKK 24-02-10 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guest (Bericht 419778)
Juridisch gesproken, zijn die vochtindicatoren niet genoeg.

In principe heb je met Apple of servicepartijen niets te maken. Jij hebt een contract met de winkelier die jou het product geleverd heeft. Dat die reparatie/garantie/etc uitbesteed aan Apple, is niet jouw pakkie an.

De bewijslast mbt. schade ligt bij de leverancier. Alleen vocht aantonen is in die zin niet voldoende, men moet ook aantonen dat het defect daadwerkelijk door vocht is veroorzaakt.

Tot zover is het dus allemaal goed geregeld in NL mbt. garantie, de consument heeft veel rechten.

Helaas; in de praktijk is gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde, dus maakt het niet zo heel veel uit wat er in de wet staat.

Erg leuk als je juridisch gesproken recht hebt op garantie, als de leverancier weigert deze te verlenen, heb je toch een probleem. Het aanschafbedrag van een iPhone is te laag om er rechtzaken over te beginnen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het NIET zo dat de verliezende partij de gehele rechtzaak betaald. Hier zit een grens aan qua bedrag, en die grens is lager dan wat je kwijt zult zijn aan juridische kosten (advocaat etc).

Het enige wat hierin interessant kan zijn voor consumenten, is om zich te groeperen. 20 man met een iPhone waarop onterecht geen garantie verleend wordt wegens vermeende vochtschade, kunnen dat wel als 1 rechtzaak aanhangig maken, en dan kan het kostentechnisch wel interessant zijn.

Je slaat de spijker op z'n kop, behalve bij je conclusie wat mij betreft :)

In dit geval kom je namelijk bij de kantonrechter terecht. Je hebt hier geen advocaat nodig en je betaald alleen griffierechten. Ik weet eerlijk gezegd niet onder welke categorie zo'n zaak valt, maar het zal een bedrag van rond de 100 euro zijn. Dit is je iPhone meer dan waard, bovendien wil je natuurlijk je gelijk halen.

Ik heb op dit moment ook wat problemen met mijn iPhone. Als Saturn moeilijk gaat doen (via T-Mobile of Apple) zal ik er uiteindelijk niet voor terugdeinzen om naar de rechter te stappen.

Maar ik neem aan dat het zover niet zal komen :)

Guest 24-02-10 16:14

Je zult een dagvaarding moeten hebben die conform eisen is opgesteld, en voor een kantonrechter gaan staan zonder representatie (lees: advocaat) lijkt mij voor veel Nederlanders een kansloos iets..

DKKKK 24-02-10 17:01

Hm daar heb je me deels te pakken want ik had even niet aan de dagvaarding gedacht ;) Volgens mij is dat iets van 70 e dus in totaal 170 e. Er van uit gaande dat je de zaak wint zal de kantonrechter de winkel waarschijnlijk veroordelen om de kosten te betalen. Dit moet je wel al van te voren vragen.

De gewone Nederlander kan zich prima redden bij de kantonrechter hoor. Die is daar op ingesteld.

Feit is dat de meeste mensen dit veel te ingewikkeld vinden en zich dus laten afschepen. Begrijpelijk maar onnodig want zo groot is de stap naar de rechter nou ook weer niet. Maak je dat ook nog eens mee! :)

jurre 26-02-10 17:37

link: Klacht melden over T-Mobile? Binnen 2 weken \’schade\’ met iPhone van T-mobile KlachtENoplossing.nl

iPhone vochtschade binnen 2 weken // GEEN GARANTIE // meer dan 300 euro reparatie

Ik heb een iPhone bij T-mobile aangeschaft. Binnen 2 weken vertoonde het apparaat gebreken: displayverlichting deed het niet en het toestel gaf de melding dat de SIM geblokkeerd was terwijl het toestel de hele tijd aan had gestaan. Ik had het toestel tot dan toe grotendeels binnen en met extra zorg gebruikt (er is dus niks bijzonders mee gebeurd). Na het toestel bij de T-mobile shop in Utrecht te hebben afgegeven kreeg ik een aantal dagen later een brief dat de gebreken zogenaamd het gevolg waren van vochtschade en dat het niet onder de garantie van Apple valt. Ik kon het defecte toestel terugnemen of de reparatie-/ en overige kosten betalen van meer dan 300 euro! Na niet geholpen te worden aan de lijn met de slordige klantenservice van T-mobile (niet terug bellen en geen aantekeningen maken) moest ik maar een brief sturen naar de afdeling klachten.

Wat ik erg flauw en bijzonder klantonvriendelijk vind is dat T-mobile en Apple zich achter Solid Vision en de bijbehorende procedures verschuilen ten koste van mij als klant. Elk weldenkend mens accepteert toch niet dat een product bij normaal gebruik binnen 2 weken(!!!) al gebreken vertoond, en verwacht op z’n minst dat het bedrijf in kwestie uit zichzelf zorgt een oplossing.

Solid Vision constateert schade die niet onder de garantie zou vallen en aan hun woord wordt niet getwijfeld, terwijl ik dus per definitie de boosdoener zou zijn. Wie bewijst mij dat er een degelijk product aan mij verkocht is. Wie bewijst mij dat er bij de afgifte in de winkel of bij het transport of bij Solid Vision niets met dit toestel is gebeurd. Of dat Solid Vision op de juiste wijze en met de juiste apparatuur getest heeft.

T-mobile zou op de bres voor zijn klanten moeten springen en zorgen dat er bij een product dat bij T-mobile is gekocht de klant tevreden is en blijft. T-mobile kan zich toch voorstellen dat een klant zeer verbolgen is, als een product na 2 weken ernstige gebreken vertoond, en zou uit zichzelf moeten zorgen voor een oplossing.

De wet voor de consumentenverkoop zegt dat het in Nederland wettelijk zo is geregeld dat de verkoper de eerste 6 maanden na de koop, bij gebreken, moet bewijzen dat de koper het artikel niet juist heeft gebruikt, en anders kan de koper dus aanspraak maken op reparatie of vervanging.

ravi72 26-02-10 21:22

Hallo allemaal,
Ik heb 3 weken geleden mijn tel naar Tmobile gebracht. De bekende scheuren in telefoon. Kreeg brief retourdat er vochtschade in zat en dus niet te repareren. Veel heen en weer bellen met aftersales en vooral aardig zblijven en vriendelijk. Ook al moet je 10keer je verhaal doen. Uiteindelijk al sresultaat een refurbished toestel black 16 g. Geen kosten alles uit coulance geen verzekering. Ik zeg hulde T-mobile. toestel 9 maanden oud en omgeruild en wel. Nogmaals grote klasse! Mag ook wel eens gezegd worden. Veel bellen netjes blijven en d juiste mensen spreken.

jtstyle 27-02-10 00:15

vochtprobleem wat is het eigelijk!!! hou de telefoon goed vast en er ziten al drupels achter op het toestel en wat denk je met de winter koud weer en dan lekker naar binnen waar het 20 graden is
met werken je telefoon met heet weer in je binnenzak
ik heb weleens me telefoon uit de zak gehaald en dat hij vochtig was
ze moeten die vocht strips gewoon IN de telefoon doen en niet waar ze zichtbaar zijn
gr jt

Guest 27-02-10 00:32

Die strips zijn getest, is wel een filmpje van te vinden, dus niet door Apple, en het is best lastig om ze per ongeluk te laten verkleuren. Dat lukt je iig niet door bv. van buiten naar binnen te gaan.

jtstyle 27-02-10 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guest (Bericht 421306)
Die strips zijn getest, is wel een filmpje van te vinden, dus niet door Apple, en het is best lastig om ze per ongeluk te laten verkleuren. Dat lukt je iig niet door bv. van buiten naar binnen te gaan.

sorry maar heb je rest ook gelezen !!!

ps het is gewoon onzin om die dingen op die plaats te plaatsen
die Klo+en dingen moeten ze plaatsen waar ze horen
dus bij de elektronica, vocht komt overal
gr jt

rwientjes 28-02-10 21:05

Mijn telefoon is helaas in het water gevallen. Heeft iemand tips wat ik hier het beste mee kan doen? Ik heb hem uitgezet en ligt nu bij de verwarming te drogen. Ik kan niet ontdekken hoe de telefoon zelf open te halen zodat het vocht eruit kan.

Iemand tips !!!

jtstyle 01-03-10 00:16

kijk even op youtube voor het elkaar halen van de iphone
en droog maken met een fuhn
gr jt

ButcherJF 01-03-10 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rwientjes (Bericht 421884)
Mijn telefoon is helaas in het water gevallen. Heeft iemand tips wat ik hier het beste mee kan doen? Ik heb hem uitgezet en ligt nu bij de verwarming te drogen. Ik kan niet ontdekken hoe de telefoon zelf open te halen zodat het vocht eruit kan.

Iemand tips !!!

Lees dit topic eens door, vele lotgenoten.

marijn-schipperus 08-03-10 15:36

Hallo

mijn iphone is vorige week spontaan overleden. Ik sloot hem aan op de oplader en hij ging niet meer aan. Hij reageerde nergens meer op en de pc herkende hem niet meer. Ik baalde maar ging ervan uit dat dit gewoon gerepareerd zou worden. Maar zoals velen kreeg ik ook het antwoord dat er vochtschade was geconstateerd. Ik ben in de drie maanden dat ik mijn iphone heb er heel zuinig op geweest en kan me niet voorstellen dat er zoveel vocht in mijn toestel is gekomen dat dit de schade veroorzaakt kan hebben. Ik heb verschillende mensen van de klantenservice gesproken, de foto's van de vochtindicatoren van solid vision ontvangen en uiteindelijk iemand van after-sales gesproken.
Omdat mijn iphone minder dan 6 maanden oud is zou t-mobile moeten bewijzen dat de schade is veroorzaakt door mij. Maar de medewerkster van after-sales zei dat de roze vochtindicatoren dit bewezen. Als ik iets anders vond mocht ik een klachtenbrief sturen. Nu vraag ik mij af of het zin heeft een brief te sturen? Is het zinvol om rechtsbijstand in te schakelen?reparatie kost €275 en als ik mijn iphone niet binnen twee weken ongerepareerd terug laat sturen of laat repareren betaal ik ook nog eens €42,50 onderzoekskosten. Ik ga zowiezo een brief sturen maar benieuwd of het zin heeft. Is het iemand gelukt om zijn iphone kosteloos te laten maken nadat er vochtschade was geconstateerd?
Iemand die mij kan helpen?
Marijn

toon54 08-03-10 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marijn-schipperus (Bericht 424186)
Hallo

mijn iphone is vorige week spontaan overleden. Ik sloot hem aan op de oplader en hij ging niet meer aan. Hij reageerde nergens meer op en de pc herkende hem niet meer. Ik baalde maar ging ervan uit dat dit gewoon gerepareerd zou worden. Maar zoals velen kreeg ik ook het antwoord dat er vochtschade was geconstateerd. Ik ben in de drie maanden dat ik mijn iphone heb er heel zuinig op geweest en kan me niet voorstellen dat er zoveel vocht in mijn toestel is gekomen dat dit de schade veroorzaakt kan hebben. Ik heb verschillende mensen van de klantenservice gesproken, de foto's van de vochtindicatoren van solid vision ontvangen en uiteindelijk iemand van after-sales gesproken.
Omdat mijn iphone minder dan 6 maanden oud is zou t-mobile moeten bewijzen dat de schade is veroorzaakt door mij. Maar de medewerkster van after-sales zei dat de roze vochtindicatoren dit bewezen. Als ik iets anders vond mocht ik een klachtenbrief sturen. Nu vraag ik mij af of het zin heeft een brief te sturen? Is het zinvol om rechtsbijstand in te schakelen?reparatie kost €275 en als ik mijn iphone niet binnen twee weken ongerepareerd terug laat sturen of laat repareren betaal ik ook nog eens €42,50 onderzoekskosten. Ik ga zowiezo een brief sturen maar benieuwd of het zin heeft. Is het iemand gelukt om zijn iphone kosteloos te laten maken nadat er vochtschade was geconstateerd?
Iemand die mij kan helpen?
Marijn

Beste martijn,

laat je niet overbluffen. Binnen 6 maanden kapot ligt de bewijslast bij de leverancier. De vochtsensoren ten spijt, ze zullen moeten bewijzen dat er sprtake is van vochtschade. Wie geeft jou de garantie dat er tijdens het transport niet het apparaat in de wasbak is gevallen of iets dergelijks.


anton

toon54 08-03-10 15:47

garantiezaken kunnen ook worden aangebracht bij de autoriteit consumentenzaken. dit is vrijwel kosteloos. Deze bekijkt dan of er sprake is van redelijkheid en billelijkheid.

wouter1981 08-03-10 18:04

Wat je moet doen is alle feiten, rechten en plichten duidelijk op papier zetten en deze in een nette, objectieve brief aangetekend sturen aan de aftersales en klachtenafdeling.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:44.