//

Gestolen iPhone gekocht in een winkel

Gestolen iPhone gekocht in een winkel discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Zoals gezegd: je hebt hem te goeder trouw gekocht en ben je dus de eigenaar. Gefeliciteerd met het "inmiddels-flink-in-waarde-gedaalde" toestel.......



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #61  
Oud 04-08-10, 15:10
Suriboy777 Suriboy777 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 340
Standaard

Zoals gezegd: je hebt hem te goeder trouw gekocht en ben je dus de eigenaar. Gefeliciteerd met het "inmiddels-flink-in-waarde-gedaalde" toestel....

Laatst gewijzigd door Suriboy777; 04-08-10 om 15:15.
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #62  
Oud 05-08-10, 08:42
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Gisteren op gaan halen.. blijkbaar is de zaak nog niet voor de rechter gekomen maar toch krijg ik mijn telefoon terug op voorwaarde dat _als_ de telefoon terug moet, ik hier alsnog afstand van moet doen!

Leuk geregeld... wie weet hoe lang het nu nog gaat duren wegens de "prioriteiten" van de politie.
  #63  
Oud 05-08-10, 09:50
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

Juridische zaken vergen veel tijd, gelukkig (voor de normale burger) geven ze jouw Iphone iets minder prio dan de echte boeven

Mooi dat je 'm iig terug hebt!
  #64  
Oud 05-08-10, 09:57
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snoepzak Bekijk bericht
Gisteren op gaan halen.. blijkbaar is de zaak nog niet voor de rechter gekomen maar toch krijg ik mijn telefoon terug op voorwaarde dat _als_ de telefoon terug moet, ik hier alsnog afstand van moet doen!

Leuk geregeld... wie weet hoe lang het nu nog gaat duren wegens de "prioriteiten" van de politie.
tegen dat die zaak is voorgekomen heb wil jij die telefoon helemaal niet meer. Ten vroegste eind volgend jaar zal dat zijn ofzo dusja
  #65  
Oud 05-08-10, 10:57
mdl mdl is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 69
Standaard

Goed dat je hem iig terug hebt. Alleen ik denk niet dat je hem nu kunt verkopen omdat de politie hem terug kan vragen. Dit is wel jammer!
  #66  
Oud 05-08-10, 11:00
01420 01420 is offline
• iOS 9.0.2
• 9.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2009
Berichten: 40
Standaard

Of inleveren bij de winkel waar hij vandaan komt, geld terug vragen en bewijs van inlevering vragen.
  #67  
Oud 05-08-10, 11:02
Suriboy777 Suriboy777 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 340
Standaard

Ik kan je adviseren om je andere Iphone te verkopen en deze te gebruiken en vervolgens gewoon gaan voor de I-4 GS / I-5. Dan kan je deze iphone gerust op de planken leggen.
  #68  
Oud 05-08-10, 17:03
koen_dr koen_dr is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2008
Locatie: België
Berichten: 76
Standaard

Hier in België mag je de goederen houden na wederzijds overleg als je kan bewijzen dat je handelde in goeder trouw en tevens de correcte marktprijs betaald hebt en dusdanig kan voorleggen dat je echt wel van niets wist.

M'n tante heeft hetzelfde meegemaakt met een gestolen wagen, gelukkig marktconform aangekocht bij een automarchant en ze heeft hem nu nog...
  #69  
Oud 10-09-10, 14:24
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Vandaag een brief van de politie ontvangen dat ik onschuldig bevonden ben door hun, mocht er door de rechter anders bepaald worden dan krijg ik dat nog te horen..
Heb inmiddels al 4 mensen die de iPhone willen overkopen maar dit schiet niet op zo, hoe lang zal het nu nog gaan duren voordat mijn zaak bij de rechter voor gaat komen?
  #70  
Oud 27-09-10, 10:41
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Oke, volgende stap is dus de rechtszaak tegen degene die de inbraak gepleegd heeft.
Ik wilde weten wanneer de zaak voor zou komen, dus bel ik de politie. Die verwijzen me door naar de rechtbank in Breda. Die verwijzen me weer door naar het OM. Bij het OM vragen ze vervolgens naar een GELEIDELIJST nummer, deze kon ik bij de politie opvragen.
Opgevraagd.. bel ik weer terug naar het OM, maar nu heb ik blijkbaar weer een naam nodig van een raadsman aangezien ze mij niet mogen vertellen wanneer de zaak voor gaat komen wegens privacy omstandigheden. Ik word dus weer van het kastje naar de muur gestuurd.. Lekker allemaal.

Laatst gewijzigd door Snoepzak; 27-09-10 om 10:45.
  #71  
Oud 08-11-10, 10:40
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Ben er via het OM achter gekomen dat er nog geen datum is voor de rechtszaak, dus tot die tijd kan ik niets met het toestel doen.. Dat er nog geen datum bekend is betekend ook dat het sowieso nog 2 maanden duurt voordat de zaak voor gaat komen. Toen ik vroeg of het uiteindelijk 1,5 jaar zou kunnen duren zei de persoon aan de lijn dat dit het geval wel kon zijn...

Iemand enig idee of ik iets kan doen aan het feit dat mijn telefoon straks niets meer waard is? Kan ik mijn geleden schade verhalen op de hun? Even als de uren dat ik voor niets gezeten heb en niet naar mijn werk kon gaan?
  #72  
Oud 08-11-10, 11:53
markzijlstra markzijlstra is offline
• iOS 5.0 Beta
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 102
Standaard

Goed om te lezen dat je inmiddels je toestel weer terug hebt. Voor degene die het interesseert (gezien de discussie zonder diepgaande argumenten):

Wanneer een particulier een gestolen goed koopt in een winkel rust er op de verkrijger derdebescherming jegens de eigenaar van het goed (in casu de iPhone) ingevolge artikel 3:86 BW. Een geldige overdracht (3:84 BW) is pas mogelijk wanneer het goed geleverd wordt door een beschikkingsbevoegde, iemand die een goed steelt is niet beschikkingsbevoegd. Om te voorkomen dat consumenten hier stil bij moeten staan geldt er, ingeval van het door verkopen van gestolen goederen in een winkel, de bescherming van artikel 3:86, lid 3 BW.

De consumentenbescherming geldt onverkort indien de verkrijger (te goeder trouw, hij mag dus niet af weten van de diefstal voorafgaand aan de verkoop) het goed koopt in de 'normale' handel. Een telefoonwinkel lijkt mij hieraan te voldoen.
__________________
iPhone US-> iPhone 3G 8GB-> iPhone 3GS 16GB-> iPhone 4 16GB... iMac 27'' 3.2ghz 8gb ram... iPad Wi-Fi 16GB
  #73  
Oud 08-11-10, 12:05
raafeersan raafeersan is offline
• iOS 3.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 3
Standaard

Jij hoeft je helemaal nergens meer druk over te maken.
Je hebt je telefoon terug. Dit kan alleen maar beslist zijn door een officier van justitie cq de hulpofficier van justitie dan wel een parketsecretaris.
Dat betekent dat de rechter helemaal geen beslissing meer gaat nemen over je telefoon. De aanklager heeft al besloten dat JIJ rechtmatige eigenaar bent van de telefoon. Ook als is die gestolen.
Onderzoek door de politie heeft uitgewezen dat je de telefoon in een winkel te goeder trouw hebt gekocht. Je bent slachtoffer geworden van heling.

De politie zal namens justitie de winkeleigenaar of de winkel als rechtspersoon als verdachte gaan aanmerken. Van jou is al besloten dat je geen verdachte meer bent. dat zal niet meer veranderen. Tenzij de winkelier, die gehoord zal gaan worden als verdachte in eens kan aantonen dat jij bijv. de telefoon voor €10 euro hebt gekocht. Dan heb je wat uit te leggen. Maar daar gaan we niet van uit.

De winkelier is degene met het probleem. De politie kan middels jouw verklaring (bewijs) en de telefoon (bewijs) en de aangifte van de benadeelde de winkelier gaan vervolgen. Hij zal moeten aantonen van wie hij de telefoon heeft gekocht en voor welke prijs. Net zoals jij hebt moeten en kunnen doen.

Zo zal de politie hopelijk de identiteit van de volgende verdachte achterhalen.
Uiteindelijk is er iemand die een probleem heeft. Moeten voorkomen en de schade gaan betalen.

JIJ niet. De politie heeft je al gezegd dat je geen verdachte meer bent. geseponeerd is geseponeerd.....

Nog 1 tip voor een ieder.
Schrijf altijd je IMEI nummer op. Zodra je telefoon gestolen wordt en je aangifte doet bij de politie, zal je telefoon indien die gebruikt wordt, altijd worden getraceerd!!!!

Groet,
Raafeersan
  #74  
Oud 08-11-10, 19:47
Snoepzak Snoepzak is offline
• iOS 6.1.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: 's-Gravenmoer
Berichten: 51
Standaard

Thanks voor de tips!
Maar ik vraag me af waarom ze anders zeggen dat ik nu 'bewaarder' van de telefoon ben tot de zaak voorgekomen is. Ik mag niets doen met de telefoon van ze.. ook al heb ik hem nu weer in gebruik.
  #75  
Oud 08-11-10, 20:12
sjowol's schermafbeelding
sjowol sjowol is offline
iFoneguide Repo Master
• iOS 6.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Los Angeles, California
Berichten: 1.133
Standaard

nou ben ik geen advocaat maar in mijn simpele gedachtegang zou ik zeggen dat je alle geleden schade op de winkel kan verhalen. imho is dat het volledige aankoopbedrag van de iphone (of de vervangende iphone die jij hebt moeten aanschaffen door hun schuld), de tijd dat jij hebt vastgezeten en/of bent ondervraagt waarvoor ik persoonlijk niet alleen de uren zou claimen die je niet gewerkt hebt maar daar ok nog een deel smartegeld bovenop. je hebt immers onterecht vastgezeten en hebt al die stress moeten doorstaan het is dan ook niet meer dan normaal om hiervoor een redelijke vergoeding te ontvangen. als ik jou was zou ik nog maar eens een keertje met een advocaat gaan praten en goed kijken wat mogelijk is want dit is natuurlijk te belachelijk voor woorden en het kan niet zo zijn dat jij hiervan de dupe bent. wat ditsoort zaken betreft ben ik blij dat ik in amerika woon, haha had die winkel mooi een fikse schadevergoeding laten betalen! maar als ik jou was zou ik niet rustten voordat al je schade volledig is vergoed, ik zu het niet pikken als ik hier ook maar 1 cent armer van zou worden!
__________________
Maybe fun is just fragments of existence with better packaging.

Laatst gewijzigd door sjowol; 08-11-10 om 20:15.
  #76  
Oud 08-11-10, 20:18
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

[QUOTE=raafeersan;
....
Nog 1 tip voor een ieder.
Schrijf altijd je IMEI nummer op. Zodra je telefoon gestolen wordt en je aangifte doet bij de politie, zal je telefoon indien die gebruikt wordt, altijd worden getraceerd!!!!

Groet,
Raafeersan[/QUOTE]
Ehm hoe kom je daar bij? Ik moet zeggen dat deze zaak mij verbaasd om het feit dat een politie achter een gestolen iPhone aan gaat. Je leest wel eens van die succesverhalen, maar net zo goed gevallen van slachtoffers die bij de politie een compleet dossier van find my iPhone gps historie t/m ip nummers en al afleveren, en dan is het: sorry, maar we hebben belangrijker dingen te doen, voor nu ondernemen we geen actie.
Ik wil niet trollen, maar de voormalig eigenaar heeft denk ik als 'voordeel' dat het hier een woninginbraak betrof.

Maargoed, welk systeem wordt en dan gebruikt om te kijken adhv imei gegevens waar een telefoon zich bevindt? En hoe wist de politie de TS op adresniveau te localiseren?
  #77  
Oud 08-11-10, 22:31
raafeersan raafeersan is offline
• iOS 3.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 3
Standaard

Hoe kan de politie je Iphone traceren??
Nou wat dacht je van je telefoongegevens opvragen......
Zodra je simkaart in de gestolen telefoon gaat, slaat je provider alles op.

Politie vraagt je belgegevens op bij de provider.
Als je een abonnement hebt, ben je dus zo gevonden.

Bel je prepaid. Dan is t even puzzelen.

Dat de politie zegt dat je bewaarder bent is vreemd.
Ik zou daar even navraag over doen. Ik denk dat ze zich vergissen.

Als je een voorwerp vindt en je meldt dat bij de politie, zou je bewaarder kunnen zijn.
Je mag het voorwerp thuis bewaren.
Als er na een jaar de eigenaar zich niet gemeld heeft, is het voorwerp van jou. Jij bewaart het zolang.
Dat is geregeld in het burgerlijk recht.

Dat is nu niet het geval. De telefoon werd in beslag genomen. Die plicht heeft de politie. Onwenselijke goederen, zoals wapens en verdovende middelen moeten door de politie in beslag worden genomen. Strafvordering. Er werd besloten dat jij de telefoon terug kreeg.
Blijkbaar is besloten dat jij dus eigenaar bent.

Laatst gewijzigd door raafeersan; 09-11-10 om 08:45.
  #78  
Oud 08-11-10, 22:43
raafeersan raafeersan is offline
• iOS 3.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Ehm hoe kom je daar bij?
Veel ervaring
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe een gestolen Ipad2 lokaliseren? crisiz84 iPad algemeen 11 05-04-13 14:20
iPhone 4 gekocht; nu nog een passend abonnement TeunD Overige providers Nederland 16 12-08-10 12:11
Iphone gestolen: Verzekering ziet het als een telefoon, ik als een computer chapp Archief 33 10-09-09 23:29
Gestolen iPhone! Wie heeft een kassabon!? MarkBender Archief 29 24-06-08 18:39

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:12.