iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   bedrijfsmatig 50 iphones beheren (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/69268-bedrijfsmatig-50-iphones-beheren.html)

14skillz 20-08-10 23:10

bedrijfsmatig 50 iphones beheren
 
Hoe kan ik het best centraal en bedrijfsmatig, 50 iphones activeren/beheren/synchroniseren/backupen ?

Er rekening mee houden dat elke werknemer het ding gebruikt voor photo's, apps, calender en contact gegevens.

De n00bs zelf alles in itunes te laten doen is onmogelijk, daar komen nitwits niet uit.

Hermadrid 20-08-10 23:15

Jij heb een goede bedrijfsleven dan 50 iphones voor je werknemers regelen. Maar ik weet geen antwoord op je vraag dus sorry. (offtopic)

vhrgamer 20-08-10 23:22

Ik weet dat het mogelijk is, mijn vader heeft een bedrijf waar een aantal van zijn werknemers met iphones werkt (15 man), alle mail, foto's en agenda kan worden aangepast door zijn secretaresse weet ik. Ik zal wel even vragen hoe het met dat systeem zit enzo...

evmw 21-08-10 08:53

Daar hebben we toch gewoon een Exchange Server of vergelijkbaar systeem voor?

14skillz 21-08-10 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evmw (Bericht 539461)
Daar hebben we toch gewoon een Exchange Server of vergelijkbaar systeem voor?

Ja, daarmee vang je het synchroniseren van een paar dingen af.
Nu nog het activeren, beheren en backupen van de rest.

14skillz 02-10-10 21:01

geen oplossing dus, zakelijk niet aantrekkelijk.... jammer :-(

Dragon 03-10-10 11:06

Hoe doe je dit dan met andere merken mobieltjes??

14skillz 03-10-10 13:34

Blackberry en en Windows Mobile hebben reeds goeie Corporate Business oplossingen.

Apple heeft voor de iPhone natuurlijk ook wel business oplossingen, maar die zijn helaas niet zo geweldig als de rest van het toestel.

De bedrijfsmatige ondersteuning voor Android toestellen wordt ook met de dag beter.

Rick202 03-10-10 16:09

Ja dit is iets voor apple om in de toekomst aan te gaan werken.
zit ook weer een hoop geld voor ze in

ppl 03-10-10 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 14skillz (Bericht 575916)
Blackberry en en Windows Mobile hebben reeds goeie Corporate Business oplossingen.

Windows Mobile wordt straks niet meer ondersteund en Blackberry, sja, dat is een verhaal apart. Er valt aardig wat te beheren maar niet alles en heel veel zaken gaan via de servers van RIM zelf. Of je daar nou op zit te wachten als bedrijf... Er is wel iets van een Enterprise versie maar daarvoor zul je echt diep in de buidel moeten tasten. Of dat nog rendabel is met 50 van die dingen is dan weer vers 2.

Op dit moment zit je gewoon met de situatie dat qua technisch beheer er gewoonweg geen oplossing is. Er is geen enkel apparaat waarmee je dat kunt doen zoals je het zou willen. Je zult dan al snel naar zaken op gebied van beleid moeten zoeken. Je kunt eenvoudig als beleid instellen dat gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het apparaat en wat erop staat en niet systeembeheer (sowieso al een goeie maatregel, is men doorgaans ook wat zuiniger op de apparatuur en gaan ze er geen gekke dingen mee doen zoals voetballen, zwemles geven, aan de hond voeren, stuiteren, etc.). Dat kun je ook aanmoedigen door toch iTunes overal op te installeren en mensen te voorzien van een dock. Iedere dombo weet wel hoe hij een iPhone in een dock moet proppen. Als je dat soort dingen ook meeneemt in je afbakening van wat je wel/niet ondersteund kun je als IT-afdeling ook een stuk efficiënter te werk gaan en weten gebruikers ook wat ze kunnen verwachten.

Wat betreft het activeren, dat lijkt me opzich wel iets wat je als IT-afdeling zou willen doen. Je doet een snelle config van het apparaat en overhandigd dat als werkend geheel waar de betreffende gebruiker voor moet tekenen. Daardoor heb je veel meer de regie over het apparaat en het feit dat het ding ook werkend wordt afgeleverd. Als de gebruiker dan terug komt zeuren is het vrijwel zeker dat diegene heeft lopen rommelen (ook al spijker je het volledig dicht er zijn er nog bij die gaan lopen rommelen en alles om zeep weten te helpen). Zoals gezegd kun je het backuppen de verantwoordelijkheid van de gebruiker maken. Die moet het ding maar in z'n dock zetten. Het ligt er ook een beetje aan wat je wil backuppen. Als dat alleen mail, contactpersonen en de agenda is dan ben je al klaar met iets als Exchange. Wellicht dat de dienst waar je gebruik van wil maken ook wel een serveroplossing heeft, dan zou je dat als service richting de users aan kunnen bieden. Heb je een wireless sync en is er weer minder reden om die iPhone aan een computer te hangen. Of je dat ook wenselijk en mogelijk is zul je voor jezelf na moeten gaan natuurlijk.

Ik denk dat de oplossing voornamelijk op beleidsniveau zit. Hoe gaat het bedrijf om met mobiele apparaten zoals smartphones en laptops? Wat mogen gebruikers op de door het bedrijf verstrekte apparatuur wel en niet doen? Welke services biedt systeembeheer voor mobiele apparatuur? Als je die dingen al vorm hebt gegeven kun je eens gaan kijken naar de technische invulling: hoe ga je bepaalde dingen technisch afdwingen? Is er bij jullie al eens over dit soort zaken nagedacht? Wat kwam daar uit?

14skillz 03-10-10 20:30

het beleid verschild per bedrijf/klant


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:57.