Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 14skillz
(Bericht 575916)
|
Windows Mobile wordt straks niet meer ondersteund en Blackberry, sja, dat is een verhaal apart. Er valt aardig wat te beheren maar niet alles en heel veel zaken gaan via de servers van RIM zelf. Of je daar nou op zit te wachten als bedrijf... Er is wel iets van een Enterprise versie maar daarvoor zul je echt diep in de buidel moeten tasten. Of dat nog rendabel is met 50 van die dingen is dan weer vers 2.
Op dit moment zit je gewoon met de situatie dat qua technisch beheer er gewoonweg geen oplossing is. Er is geen enkel apparaat waarmee je dat kunt doen zoals je het zou willen. Je zult dan al snel naar zaken op gebied van beleid moeten zoeken. Je kunt eenvoudig als beleid instellen dat gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het apparaat en wat erop staat en niet systeembeheer (sowieso al een goeie maatregel, is men doorgaans ook wat zuiniger op de apparatuur en gaan ze er geen gekke dingen mee doen zoals voetballen, zwemles geven, aan de hond voeren, stuiteren, etc.). Dat kun je ook aanmoedigen door toch iTunes overal op te installeren en mensen te voorzien van een dock. Iedere dombo weet wel hoe hij een iPhone in een dock moet proppen. Als je dat soort dingen ook meeneemt in je afbakening van wat je wel/niet ondersteund kun je als IT-afdeling ook een stuk efficiënter te werk gaan en weten gebruikers ook wat ze kunnen verwachten.
Wat betreft het activeren, dat lijkt me opzich wel iets wat je als IT-afdeling zou willen doen. Je doet een snelle config van het apparaat en overhandigd dat als werkend geheel waar de betreffende gebruiker voor moet tekenen. Daardoor heb je veel meer de regie over het apparaat en het feit dat het ding ook werkend wordt afgeleverd. Als de gebruiker dan terug komt zeuren is het vrijwel zeker dat diegene heeft lopen rommelen (ook al spijker je het volledig dicht er zijn er nog bij die gaan lopen rommelen en alles om zeep weten te helpen). Zoals gezegd kun je het backuppen de verantwoordelijkheid van de gebruiker maken. Die moet het ding maar in z'n dock zetten. Het ligt er ook een beetje aan wat je wil backuppen. Als dat alleen mail, contactpersonen en de agenda is dan ben je al klaar met iets als Exchange. Wellicht dat de dienst waar je gebruik van wil maken ook wel een serveroplossing heeft, dan zou je dat als service richting de users aan kunnen bieden. Heb je een wireless sync en is er weer minder reden om die iPhone aan een computer te hangen. Of je dat ook wenselijk en mogelijk is zul je voor jezelf na moeten gaan natuurlijk.
Ik denk dat de oplossing voornamelijk op beleidsniveau zit. Hoe gaat het bedrijf om met mobiele apparaten zoals smartphones en laptops? Wat mogen gebruikers op de door het bedrijf verstrekte apparatuur wel en niet doen? Welke services biedt systeembeheer voor mobiele apparatuur? Als je die dingen al vorm hebt gegeven kun je eens gaan kijken naar de technische invulling: hoe ga je bepaalde dingen technisch afdwingen? Is er bij jullie al eens over dit soort zaken nagedacht? Wat kwam daar uit?
|