iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Iphone als Android kloon en killer? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/70458-iphone-android-kloon-killer.html)

dikdirk 31-08-10 15:15

Iphone als Android kloon en killer?
 
Ik heb de afgelopen 2 jaar enorm genoten van mijn vertrouwde 3G en ben dit jaar goed gaan kijken naar de verschillende specs van alle toestellen (voornamelijk Iphone 4 vs HTC Desire vs Samsung Galaxy vs HTC Desire HD) en heb uiteindelijk besloten om vanwege de prijs voor een Android toestel te gaan. En het toestel bevalt me eigenlijk zo goed dat ik me nu niet zozeer afvraag óf er android killers bestaan, maar óf Apple nog wel terug kan komen of dat het eigenlijk al te laat is.

Na spelen met Iphone 4, Samsung Galaxy en mijn eigen desire kom ik tot de volgende verschillen:

OS: Iphone heel degelijk, alles eigenlijk standaard aanwezig. Android: enorm tweakbaar en mooi.

Bediening: geen verschil; beide mooie touchscreens. Apple makkelijker om direct te gebruiken. Android: meer tweaking mogelijk en iets lastiger om door te krijgen.

Batterij: Mijn batterij van mijn iphone ging ongeveer een jaar mee en werd toen zienderogen zwakker. Android telefoons: meeste hebben vervangbare batterij. Iphone: batterij niet te vervangen

Agenda: Iphone makkelijk synchroniseren tussen outlook en iphone. Android: (voor mij echt een voordeel) makkelijk synchroniseren tussen outlook, android en google calendar

Prijs: Android toestellen over het algemeen net wat goedkoper.

Waardevastheid: Super goed van de Iphone. Ik heb voor mijn 2 jaar oude 3g toestel nog 180 euro gekregen bij de mediamarkt (zonder dat ik een nieuw abbo oid hoefde af te sluiten). Waardevastheid van de betere android toestellen ook goed, maar niet
zo goed als de Iphones

Abonnement: Iphone abonnement qua data heel erg goed: echt onbeperkt internet. Verder goede prijs voor internet + belminuten. Tmobile heeft wel behoorlijk slechte 3g dekking, maar goed ik zit er vanwege de prijs ook nog steeds bij. Android: alle mogelijke aanbieders mogelijk.

Navigatie: Android gratis navigatie binnen Nederland. Iphone heeft TomTom (betaalde app). Tomtom komt in toekomst naar Android maar is er nu nog niet.

FaceTime: Iphone kan leuk video chatten. Android kan dit ook maar een zeer beperkt aantal toestellen heeft een camera aan de voorkant. Iphone: videochat alleen via Wi-Fi; android ook via 3g

Internet: Beide zelfde feeling. Android heeft Flash!

Muziek en data: Wat een verademing om met android te werken! Na aansluiten van de computer kan ik direct mijn muziek eropgooien/ afhalen en bij het bestandssysteem. De telefoon is meteen als data opslag te gebruiken. Bij Iphone moet dit via Itunes en kan je niet zomaar op een andere computer bij jouw muziek

Tethering: Android aansluiten op een laptop en je kan internetten op je laptop. Verboden en alleen met jailbreak mogelijk bij Apple.

Market: Appstore market van Apple op dit moment nog echt de beste: alle belangrijk apps werden vorig jaar nog eerst voor Iphone uitgebracht en daarna pas voor android. Op dit moment loopt de Android market nog steeds achter maar is het verschil heel klein. Voorbeeldje: whatsapp al een tijdje voor Iphone aanwezig en nu nog in beta voor Android. Verder de voor mij belangrijkste en leukste apps al op beide systemen: rabobank internetbankieren, nu.nl, layar, etc. etc. Met de enorme groei die android doormaakt is het wel te voorspellen waar de meeste ontwikkelaars over een half jaar mee bezig zijn.

Al met al is een Iphone nu een heerlijk toestel en werkt gewoon direct makkelijk en goed zonder veel moeite. Wil je iets meer tweaken, meer mogelijkheden en een toestel dat gericht is op de toekomst dan is android echt de toekomst.

Maar goed, dit is mijn bescheiden mening. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die beide typen toestellen al goed uitgeprobeerd hebben.

chaser2600 31-08-10 15:52

mjah, ik heb ook beide.. ik vraag me af wat de toekomst zal zijn van Android met al die verschillende toestellen (lees verouderde Android versies en verschillende scherm resoluties).
Dit is bij de iphone een enorm voordeel en stimuleert developers te ontwikkelen voor het platform.

Voor mij spelen de nadelen die je opnoemt niet zo'n grote rol en voor mij is dan de iphone nog steeds het fijnste device.
Android is goed op weg maar de kracht die Apple wel heeft door de hardware en software volledig onder controle te hebben die mist bij Android helaas.

Dragon 31-08-10 16:29

@TS

Mooie vergelijking, denk dat dit best bruikbaar is voor beginners die toch noch twijfelen.
Wil niet zeggen of alles klopt, het is toch meer voor veel punten een gebruikers ervaring.

;)

dikdirk 31-08-10 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chaser2600 (Bericht 550083)
mjah, ik heb ook beide.. ik vraag me af wat de toekomst zal zijn van Android met al die verschillende toestellen (lees verouderde Android versies en verschillende scherm resoluties).
Dit is bij de iphone een enorm voordeel en stimuleert developers te ontwikkelen voor het platform.

Ik begrijp wat je bedoelt maar heb hier zelf geen last van gehad. Het lijkt erop dat de programma's die ik veel gebruik erg goed geoptimaliseerd zijn voor Android. Wel krijg ik de kriebels als ik iets lees als:

Review: Galcon voor Android - Android - Androidplanet.nl

"Wij konden merken dat Galcon een poort is van de iPhone-versie. Zo zijn de planeten in Galcon niet rond, maar ovaal. Blijkbaar heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om het beeld simpelweg iets uit te trekken. Jammer, want hierdoor ziet de applicatie er niet zo mooi uit op Android-telefoons. “Aangezien Galcon voor Android een exacte poort is van de iPhone-versie (480×320) is het beeld vervormd”, zegt ontwikkelaar Phil Hassey. “Dit is de kostprijs als je een platform bent zonder standaard grootte of aspectratio’s.”

Dan denk ik dat het toch jammer is als sommige ontwikkelaars wel op een erg makkelijke manier met een simpele 'poort' even wat geld willen verdienen.

Met de enorm groeiende stroom van Android gebruikers gaan de meeste ontwikkelaars (voor zover ik het nu inschat) meer en meer voor Android telefoons ontwikkelen en daarna pas voor de Iphone. Ik zie de Iphone dan ook straks meer als een telefoon voor een kleinere groep liefhebbers die de piek van zijn 'lifecycle' gehad heeft. De Iphone wordt dan vergelijkbaar met MAC gebruikers versus Windows gebruikers, een artikel voor liefhebbers. Het lijkt op een lifecycle van: Iphone 2G (early adopters), Iphone 3G (early adopters & tech fans), Iphone 3Gs (tech fans & massa product), Iphone 4 (massa product), Iphone 5 en later (liefhebbers).

Maar goed, ik ben geen expert... wat denken jullie?

kriss 05-09-10 16:02

Ik heb de iphone 4 één dag kunnen testen,nu is hij in herstelling :)
Gelukkig heb ik mijn htc hero nog die werk opt android,deze heeft maar een processor die half zo snel is als iphone maar toch valt het reuze mee.Mijn eerste indruk van iphone 4 is dat het allemaal zo strak is,ik weet niet of ze widgets hebben of animated buttons zoals je op android kan plaatsen dat als aan en uit knopje voor bv Wi-Fi kan dienen.Android is ook losser om te werken,de iphones vind ik wat stijver.Maar ja ik heb de iphone 4 maar één dag kunnen gebruiken meschien zal mijn indruk over iphone wel veranderen.Ik zeg ook niet dat het een slecht toestel is,het is mooi en werkt goed allees mis ik sommige tools enzo die android heeft.

Justkuu 28-12-10 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chaser2600 (Bericht 550083)
mjah, ik heb ook beide.. ik vraag me af wat de toekomst zal zijn van Android met al die verschillende toestellen (lees verouderde Android versies en verschillende scherm resoluties).
Dit is bij de iphone een enorm voordeel en stimuleert developers te ontwikkelen voor het platform.

Voor mij spelen de nadelen die je opnoemt niet zo'n grote rol en voor mij is dan de iphone nog steeds het fijnste device.
Android is goed op weg maar de kracht die Apple wel heeft door de hardware en software volledig onder controle te hebben die mist bij Android helaas.

Er zijn bij Android natuurlijk ook budget phones en die heeft iPhone niet. Dat is een voordeel voor de iPhone als het om kwaliteit gaat. Wat je koopt is altijd goed. Sommige Androidtoestellen zijn bagger. Maar dat ligt niet aan Android zelf.

Als je kijkt naar de Nexus One / Nexus S / Htc Desire die werken allen uitstekend op Android. Als een Androidtoestel ruk is dan ligt dat meestal aan de fabrikant en niet aan Android natuurlijk.

Zelf heb ik een HTC Desire en ga ik volgende week de Nexus S bestellen denk ik. Ik leef thuis met 3 iPhonegebruikers. Mijn moeder heeft laatst nog een iPhone 4 aangeschaft. Geweldig ding. Erg solide. Het scherm is waanzinnig. En toch krijgt de Nexus S de voorkeur van mij, omdat hij toch lekkerder in de hand ligt ookal is het van plastic. De vorm pakt erg lekker vast en aan het scherm is ook niks te klagen. Hardware is erg goed en dan komt het op voorkeur van OS en Android heeft mijn voorkeur, omdat ik veel doe met custimization en custom roms. de iPhone 4 ligt mij alleen lekker in de hand met een hoesje. Maar met zo'n uiterlijk wil je er gewoon geen hoesje omheen.

belgiumiphone 28-12-10 16:18

Ik heb vorig weekend een budget Android toestel (een Samsung) getest en ik moet zeggen, ik was onder de indruk. Het was een toestel met een capacitive scherm.

Toestel was even gemakkelijk als de iPhone te bedienen en de Android Market bevatte meer dan genoeg apps.

Als ik dan zie dat toptoestellen die op Android draaien te verkrijgen zijn aan een prijs van €500 (bv. de Samsung galaxy S), dan denk ik dat ik de volgende keer ook een Android toestel neem.

Pas op, ik vind de iPhone een geweldig toestel. Maar Apple overdrijft gewoon met zijn prijzen. €750 voor de 32gb versie is er echt wel over. Ik heb dat betaald omdat ik op het moment van de aankoop van mijn iPhone nog geen alternatieven zag. Maar op het moment van de vervanging van mijn iPhone zal ik wel uitkijken naar een Android toestel.

Het gesloten systeem van de iPhone stoort mij ook, maar dat kan omzeild worden door de Jailbreak.

Justkuu 28-12-10 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door belgiumiphone (Bericht 620094)
Ik heb vorig weekend een budget Android toestel (een Samsung) getest en ik moet zeggen, ik was onder de indruk. Het was een toestel met een capacitive scherm.

Toestel was even gemakkelijk als de iPhone te bedienen en de Android Market bevatte meer dan genoeg apps.

Als ik dan zie dat toptoestellen die op Android draaien te verkrijgen zijn aan een prijs van €500 (bv. de Samsung galaxy S), dan denk ik dat ik de volgende keer ook een Android toestel neem.

Pas op, ik vind de iPhone een geweldig toestel. Maar Apple overdrijft gewoon met zijn prijzen. €750 voor de 32gb versie is er echt wel over. Ik heb dat betaald omdat ik op het moment van de aankoop van mijn iPhone nog geen alternatieven zag. Maar op het moment van de vervanging van mijn iPhone zal ik wel uitkijken naar een Android toestel.

Het gesloten systeem van de iPhone stoort mij ook, maar dat kan omzeild worden door de Jailbreak.

Dan toch. De Nexus S is ook geen koopje. Ook overpriced als je het mij vraagt. Het gesloten systeem omzeilen met een jailbreak ben ik het niet mee eens. Met een jailbreak heb je de mogelijkheid applicaties te downloaden en nog wat andere toevoegingen (ik ben geen expert dus don't blame me for not knowing) en met Android is het vooral open, omdat fabrikanten kunnen kiezen wat ze ermee doen en de mogelijkheden naar skins en custimization en installeren van ROMS vallen onder open maar een aangepaste rom voor iPhones is volgens mij niet eens mogelijk (of in ieder geval als het mogelijk is met een verschrikkelijke omweg). Nou hoef je dat natuurlijk niet te willen. Voor veel mensen is gesloten zeker beter. Maar ik kan Jailbreak niet vergelijken met de openheid van Android. Net als dat Rooten niet te vergelijken is met Jailbreaken.

belgiumiphone 28-12-10 17:10

Wat voor wijzigingen/tweaks worden zoal in een custom rom voor android gestoken? Op dat vlak ben ik een leek :-)

jemmie 28-12-10 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Justkuu (Bericht 620097)
Dan toch. De Nexus S is ook geen koopje. Ook overpriced als je het mij vraagt. Het gesloten systeem omzeilen met een jailbreak ben ik het niet mee eens. Met een jailbreak heb je de mogelijkheid applicaties te downloaden en nog wat andere toevoegingen (ik ben geen expert dus don't blame me for not knowing) en met Android is het vooral open, omdat fabrikanten kunnen kiezen wat ze ermee doen en de mogelijkheden naar skins en custimization en installeren van ROMS vallen onder open maar een aangepaste rom voor iPhones is volgens mij niet eens mogelijk (of in ieder geval als het mogelijk is met een verschrikkelijke omweg). Nou hoef je dat natuurlijk niet te willen. Voor veel mensen is gesloten zeker beter. Maar ik kan Jailbreak niet vergelijken met de openheid van Android. Net als dat Rooten niet te vergelijken is met Jailbreaken.

Wanneer je de iPhone JB kun je wel wat meer dan app's downloaden. Je kunt dan net zo makkelijk skins en andere custom thema's installeren. OK de 'fabrikanten' kunnen niet hun eigen ROM maken, maar dat is volgens mij juist weer niet open, je volgt wat de fabrikant je oplegt.

En waarom zou je zelf een custom ROM willen maken? Dit zijn alleen maar opgelegde formaten van het OS, op de iPhone met JB installeer je alleen maar wat je zelf wil.

Heb zelf nooit een android gehad dus echt vergelijken kan ik het niet.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:30.