iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Batterij gezwollen en iphone 4 gebarsten (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/75115-batterij-gezwollen-iphone-4-gebarsten.html)

g0uq1x 14-10-10 20:50

Batterij gezwollen en iphone 4 gebarsten
 
Beste iPhone-vrienden,

Ik heb mijn iPhone 4 nu 5-6 weken. Van de ene op de andere dag stond de achterklep 2 mm open. Ik merkte het op bij schoonmaken. Ik dacht wat krijgen we nou. Op youtube gevonden hoe ik de achterklep openmaakt, dacht gewoon terugschuiven. Het openen is heel makkelijk, twee schroefjes onderin losmaken en je schuift hem zo open.

Wat blijkt nu: de BATTERIJ IS GEZWOLLEN in de linker bovenhoek, waardoor het dekseltje niet goed sluit. De batterij ziet er een stuk groter uit dan een originele die ik had gekocht. Ik heb hem toch maar teruggestuurd met het risico dat ik een nieuwe IOS-versie krijg, waarvoor nog geen jailbreak is helaas.

Sorry, ik ben net aangemeld en kon dit belangrijke bericht niet plaatsen bij NIEUWS. Ik heb nergens op internet iets dergelijks kunnen vinden.

Groeten

WDS001 14-10-10 20:53

//Bericht afgesplitst naar een apart topic.

Guest-20180925190238 14-10-10 21:09

De iPhone gebruikt een LiPo (Lithium-Polymer) accu. Als een LiPo opgeblazen is betekent dat dat 1 of 2 cellen stuk zijn. Als er een cel stuk is wordt er gas ontwikkeld. Die gasdruk kan heel aardig oplopen.

Dit gebeurt alleen maar bij LiPo's van zeer slechte kwaliteit. Ik geloof nooit dat het hier om een originele accu gaat.

Je mag die iPhone niet meer opladen als je een vuurwerk wilt vermijden. Breng die onmiddellijk terug naar de verkoper.

EDIT:
Dat gas dat nu ontstaat is giftig en zeer ontvlambaar.

WDS001 14-10-10 21:11

Citaat:

De batterij ziet er een stuk groter uit dan een originele die ik had gekocht.
Gaat het hier eigenlijk om een batterij die je apart hebt gekocht? Of nog steeds over de originele iPhone-batterij?

Chrisl 14-10-10 21:28

Citaat:

De batterij ziet er een stuk groter uit dan een originele die ik had gekocht.
Klinkt als een niet originele accu.......

g0uq1x 19-10-10 02:02

Het ergste is dat het gewoon de originele iphone 4 batterij is, de telefoon heb ik pas 6 weken. Nog erger is dat ik vandaag een bericht heb ontvangen van de servicedesk dat hij buiten de garantie valt, vanwege val-stoot-klem schade!!!!!! Dat ding is nooit gevallen. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik denk dat meer mensen dit gaan meemaken, nog een iphone 4 schandaal.

roymeer 19-10-10 06:49

Dat de batterij bij jou is opgezwollen, wil niet meteen zeggen dat er een nieuw schandaal is. Schandelijk is het natuurlijk wel dat ze zich beroepen op val schade. Ik zou er zeker niet accoord mee gaan. Ik zou alleen de tweede accu verzwijgen. Succes!

Guest-20180925190238 19-10-10 07:56

Een LiPo accu kan niet stuk gaan door vallen, absoluut niet. Een LiPo gaat stuk als hij van slechte kwaliteit is of door opladen met meer dan 1C.

Wijs de service dienst op die opgeblazen LiPo en op het brandgevaar dat hier kan ontstaan. De gasdruk is inderdaad zo sterk dat de achterkant van het iDevice kan loskomen.

Ik denk dat de service dienst die accu helemaal niet bekeken heeft.

nebilem 19-10-10 08:55

Als je de Iphone openmaakt vervalt je garanatie. Had je niet moeten doen..

mykie 19-10-10 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nebilem (Bericht 588003)
Als je de Iphone openmaakt vervalt je garanatie. Had je niet moeten doen..

Als je je batterij moet verwisselen hoe doe je dat dan zonder de achterkant wisselen. Volgens mij is Apple verplicht om sinds dit jaar in de eu telefoons te verkopen waar de batterij makkelijk verwisseld kunnen worden.

Voor je iPhone als ze deze niet willen repareren voor garantie zelf een batterij te bestellen en deze te verwisselen.

Guest-20180925190238 19-10-10 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mykie (Bericht 588027)
Als je je batterij moet verwisselen hoe doe je dat dan zonder de achterkant wisselen. Volgens mij is Apple verplicht om sinds dit jaar in de eu telefoons te verkopen waar de batterij makkelijk verwisseld kunnen worden.

Als de accu defect is MOET je het toestel open maken om brandgevaar te vermijden. Er bestaan zelfs vuurvaste zakjes om defecte Lithium-Polymer accu's terug te brengen naar de verkoper (of om naar het chemisch afval te brengen).

g0uq1x 19-10-10 22:36

Mensen, nieuws on the block. Het blijkt dat die gasten bij voorbaat zich op de val-stoot-klemgarantie hebben beroept, want ze hebben aangegeven dat Apple geen garantie biedt als de klep openstaat. Conclusie is dan "gevallen". En dan geven ze ook nog eens onbeschaamd aan dat ze een "grondige" analyse hebben uitgevoerd en daaruit is gebleken dat de telefoon is gevallen. Nou ik kan ze zeggen dat deze NIET gevallen is. Dit batterij is gewoon spontaan gezwollen.

Dat de garantie van de iphone vervalt als je de achterklep opent, is toch absurd? Is dit echt zo??? Het zijn 2 schroefjes aan de onderkant, waarna je hem gewoon makkelijk kan openschuiven. Ik zie geen reden waarom de garantie zou verlopen. Meestal is dit bij andere aparaten niet zo en indien dit toch zo zou zijn, dan is er een waarschuwing: "WARRANTY VOID IF SEAL REMOVED". Ik heb geen seal kunnen zien.

Is er iemand die deze onzekerheid kan wegnemen. Wel vind ik bovenstaande aanleiding voor een nieuw schandaal hoor. Het feit dat die batterij is gezwollen en nog erger, hoe die klacht c.q. dat defect is afgehandeld.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb namelijk verzocht een echte analyse uit te voeren.

ButcherJF 20-10-10 07:18

Citaat:

Important: Do not open the hardware product. Opening the hardwareproduct may cause damage that is not covered by this warranty.
Only Apple or an AASP should perform service on this hardware product.
Uit de garantievoorwaarden van de iPhone 4, Apple-site. Het is heel gebruikelijk in garantieland dat de garantie vervalt als je een product openschroeft. Je kansen op garantie worden er iig niet beter op door dat te doen, zo kan wel gesteld worden.

g0uq1x 20-10-10 13:28

Koop geen iphone 4!!!!!
 
Update:

Ik heb een reactie gekregen van Solid-Vision:

Ze blijken de conclusie dat hij gevallen is genomen te hebben op basis van het openstaande klepje: "Een telefoon zwelt niet zomaar op".

"Wij mogen van Apple de klep niet openmaken". Wat is dat voor onzin? Ze denken gewoon echt dat ik hem heb laten vallen. Vervolgens T-Mobile gebeld: "Wij houden ons aan de conclusie van Solid-Vision en kunnen niets voor u doen". Appel gebeld, die verwijst mij via een antwoordapparaat naar mijn provider, dus T-Mobile.

Dit is echt zwaar *****. Ik loop gewoon tegen een muur aan. O ja, ze zeiden ook nog "Second opinion is op uw eigen risico".

Ik heb 2 abonnementen bij T-Mobile lopen. Ze kunnen echt de klere van me krijgen, want ze gaan allebei per direkt opgezegd worden.

Ook ga ik in ieder geval een aantal instanties inschakelen, want ik ben echt boos.

Als je ellende wil meemaken, dan moet je vooral een Iphone 4 kopen!!! Ik was er zeer tevreden mee, maar dit is echt een zware domper.

g0uq1x 21-10-10 01:05

Heeft iemand nog een tip wat ik nu kan doen?

evmw 21-10-10 10:55

Je hebt geen rechtsbijstandverzekering? Vraag is verder natuurlijk wat er allemaal beschadigd is, kosten voor vervanging van accu en achterzijde vallen op zich best mee als het daarbij blijft.

Waltero 21-10-10 11:16

Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, je hebt je toestel opengemaakt (hierbij vervalt je garantie op het toestel). Als er aantoonbare val of stootschade is dan kan de leverancier van het toestel (Apple) ook je garantie weigeren, want dan betreft het in bijna alle gevallen schade die niet uit zichzelf is voortgekomen.


In alle gevallen kan t-mobile hier als abonnements verstrekker toch niets aan doen??? Je hebt toestel garantie bij Apple met t-mobile als tussenpartij, die garantie (bij apple) is 2x verlopen na het openen van de achterkant (staat in de garantievoorwaarden)., en bij het laten vallen/stoten van je toestel (hierdoor kan het toestel hardwarematige gebreken gaan vertonen).



__

Onder garantie vallen alle gebreken die een (in dit geval) telefoontoestel vertonen zonder dat de gebruiker hiervoor verantwoordelijk kan zijn. Dus alle gebreken die het toestel door zichzelf heeft gekregen. In de praktijk betekend dit vaak softwarematige problemen. Een toestel kan in principe geen hardware-matige problemen uit zichzelf gaan vertonen behalve als er een ontwerp fout is (denk aan de Samsung D900 die met bosjes terug kwamen door het slidesysteem wat niet goed was).

In dit geval denk ik dat je een fout hebt gemaakt tijdens het opladen, of dat er door val/stoot schade iets mis gegaan is in de batterij. Helaas betekend dit dus geen garantie want gebruikersschade.
__

g0uq1x 22-10-10 15:23

Beste mensen, lang leve te consumentenrechten in dit land. Waarom? Lees dit aandachtig, want dit gaan jullie ooit een keer nodig hebben!

Ten eerste wordt hier heel veel geroepen dat in de garantievoorwaarden staat dat de garantie vervalt als de achterklep wordt geopend, maar als je goed leest staat er letterlijk het volgende:

Important: Do not open de hardware product. Opening the hardware product may cause damage that is not covered by this warranty. Only Apple of an AASP should perform service on this hardware product.

Wat hier dus eigenlijk letterlijk staat, is NIET dat de garantie vervalt als het product wordt opengemaakt, maar dat mogelijk intern iets beschadigd wordt bij openen wat niet onder de garantie zou kunnen vallen. Dat is toch heel wat anders dan openen --> garantie vervalt. Er staat openen --> beschadig je iets bij het openen --> mogelijk valt die beschadiging niet onder de garantie. Nergens op de iphone 4 staat, zoals eigenlijk bij alle apparaten die ik ooit heb gehad, een zegel over een schroef of iets dergelijks waarop staat "warranty void if seal removed".

Ten tweede heb ik het juridisch helemaal uitgezocht met goed nieuws.
Als je een contract met een telecomprovider aangaat, dan ga je een vertrouwensband aan waar jij en je provider in het contract voor tekenen. Dit is de eerste 6 maanden bindend blijkt. De rechter zal dus zeggen: "T-Mobile, u moet deze klant vertrouwen de eerste 6 maanden, want u heeft hiervoor getekend, namelijk dat je hem vertrouwen zal".

Ten derde verschuilt T-Mobile zich achter de ("onafhankelijke") reparatieservice, dus kunnen ze mij zogenaamd niet helpen. Echter, de reparatieservice schuilt zich achter de Apple bepalingen dat zij (onzin) het apparaat niet mogen openen. Echter, ten eerste geldt dat Applebepalingen alleen gelden in Nederland als ze binnen de wet vallen. Als zij iets bepalen wat onwettig is, is dat in Nederland niet geldig en heb je dus volop rechten als consument. Dit spelletje speelt het Amerikaanse meubelbedrijf Seats & Sofas namelijk ook, maar ook zij hebben een zaak tegen mij verloren.
Sowieso heb ik een contract met T-Mobile en niet Apple, waardoor de bepalingen van Apple wettelijk voor mij niet gelden, maar die van T-Mobile.

Ten vierde ben je in Nederland onschuldig totdat je schuld is bewezen. In mijn verhaal ben ik schuldig verklaard totdat ik mijn onschuld heb bewezen, maar zo werkt de wet in Nederland dus niet. Degene die mij schuldig heeft verklaard (telefoon laten vallen) moet dit zwart op wit aantonen. Dit hebben ze ook niet gedaan.

Conclusie:
- T-Mobile moet mij op contractbasis de eerste 6 maanden sowieso wettelijk vertrouwen als ik zeg dat mijn iPhone niet is gevallen. Rechter beschermt de klant.
- Aangetoond moet worden dat de iPhone gevallen is, maar dit is niet gebeurd en kan ook niet, omdat hij niet gevallen is.
- Zij moeten ook snel een beslissing nemen, omdat je zonder telefoon kan en zit (3 weken wettelijk).

Resultaat:
- Een nieuw iPhone wordt opgestuurd na overleg van bovenstaande.
- Vertrouwen in T-Mobile kan begraven worden, dat contract wordt zeker niet verlengd en ik heb 2 abonnement lopen.

g0uq1x 22-10-10 15:27

Toevoeging op bovenstaande "Ten vierde" (vergeten te noemen): ze hebben gezegd dat ik de telefoon heb laten vallen (schuldig) en dat ik een second opinion op eigen kosten moeten doen, maar dit is dus onwettelijk, omdat ik gewoon volop rechten heb en helemaal niets hoeft aan te tonen. Ik ben onschuldig en zij moeten indien gewenst een second opionion of aantonen dat ik de telefoon heb laten vallen.

g0uq1x 22-10-10 15:28

Voor de mensen die willen weten of Apple-apparaten veilig zijn, het volgende, check de plaatjes aub!!!!

Mensen die hetzelfde als ik hebben meegemaakt:

Enkele links van Apple-apparaten waarbij soortgelijke situaties zich hebben voorgedaan:
http://www.solide-ict.nl/solide/blogs/admin/gezwollen-accu-apple-luister-je-mee
http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=111472
http://www.flickr.com/photos/frolab/2662423118/
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=473792&tstart=30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:41.