iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   4.2.1 AirPrint via gedeelde printer onder Win7-instructies (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/78352-4-2-1-airprint-via-gedeelde-printer-onder-win7-instructies.html)

JaytB 24-11-10 12:59

4.2.1 AirPrint via gedeelde printer onder Win7-instructies
 
Ik heb sinds gisterenavond mijn niet-officieel-AirPrint-compatibele printer perfect werkend op mijn iPhone en iPad. Ik wilde dit ergens in een topic posten, maar kon niet echt een geschikt topic hierover vinden. Vandaar dus deze post.

Dit is voor alle mensen die teleurgesteld waren om te horen dat AirPrint niet voor gedeelde printers zou werken. De instructies hieronder zijn voor Windows 7. Op OSx kan het trouwens ook, maar dat heb ik zelf nog niet getest (aangezien mijn hoofdmachine een Win7 PC is). Als iemand zich geroepen voelt, mag je de instructies hier altijd posten.

En hier dan de instructies:

1. *Voor 64-bit Windows: Maak een folder aan in 'C:\Program Files (x86)', en noem deze 'AirPrint'
*Voor 32-bit Windows: Maak een folder aan in 'C:\Program Files', en noem deze 'AirPrint'

2. Download 'AirPrint.zip'. Download link: AirPrint.zip

3. Unzip de bestanden uit 'AirPrint.zip' naar de AirPrint folder die je in stap 1 hebt aangemaakt

4. Open 'CMD' als Administrator: Klik start -> typ: cmd (NIET op enter drukken) -> klik mbv rechtermuisknop op 'cmd' (verschijnt in het start menu bovenaan na het intypen) -> selecteer 'run as Administrator'

5. Copy/Paste volgende commando's in het cmd-venster:
64bit:
* sc.exe create AirPrint binPath= "C:\Program Files (x86)\AirPrint\airprint.exe -s" depend= "Bonjour Service" start= auto

* sc.exe start AirPrint

32bit:
* sc.exe create AirPrint binPath= "C:\Program Files\AirPrint\airprint.exe -s" depend= "Bonjour Service" start= auto

* sc.exe start AirPrint

6. Klik allow/toestaan als je een firewall waarschuwing zou krijgen

7. Reboot PC

De printer zou nu zichtbaar moeten zijn in AirPrint.

Als er een slotje bij je printer staat, betekend dit dat je bij het eerste gebruik je windows user-id en wachtwoord moet ingeven.
Als je geen wachtwoord hebt, moet je het guest-account aanzetten als je wilt kunnen afdrukken.


Zo, hopelijk hebben jullie er wat aan.

iScorpio 24-11-10 15:14

Kan bevestigen dat dit goed werkt :)

jp74 24-11-10 21:39

idd...net geprobeerd en bij mij werkt het ook

PietjeP-HGZ 28-11-10 09:14

Thnxxx werkt perfecto

matchware 28-11-10 09:23

Hier werkt ie ook.
Heb wel eerst een wachtwoord op de pc moeten zetten vooralleer ik hem aan de praat kreeg.

Thx

Fasty 28-11-10 09:40

eens kijken of dit werkt. Maar hier moet mijn windows pc dus voor aan staan voor dat hele airprint gebeuren? Vind ik jammer ik dacht dat airprint via draadlose printers werkte zonder computer ertussen.

Ik gebruik hiervoor printshare dat is pas fijn

blackmolley 29-11-10 14:49

Geldt dit ook voor de 3GS met OS 4.2.1 of is dit alleen voor de iphone 4?

JaytB 29-11-10 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blackmolley (Bericht 607551)
Geldt dit ook voor de 3GS met OS 4.2.1 of is dit alleen voor de iphone 4?

Ik heb het zelf niet getest, maar dit zou ook voor de 3GS moeten werken.

Laat je even weten of het werkt (of niet)?

blackmolley 29-11-10 17:04

OK want het gekke is dat ik het gisteren geprobeerd heb via bluetooth en de HP Photosmart printer die ik heb ziet wel de iphone maar de ihone ziet niet de printer. Nou is Bluetooth sowieso niet het sterkste punt vd iphone maar dat je dus met veel poe haa 4.2 moet installeren omdat je dan wireless kan printen en het blijkt dus niet te werken, dan ben ik er al gelijk weer klaar mee ....

JaytB 29-11-10 17:15

@blackmolley
Mmm, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik snap wat je bedoeld. Ik keek ook erg uit naar het printen mbv mijn shared printer. Maar in de uiteindelijke release was deze optie plots verdwenen. Gelukkig vond ik bovenstaande instructies om het boeltje toch nog werkende te krijgen. Mss zelf eens even je probleem googlen. Als je printer tot de officiële lijst van ondersteunde printers hoort, zou het toch moeten werken.

Robbee 29-11-10 20:03

Is er ook een oplossing voor de Mac ?

JaytB 29-11-10 20:17

UPDATE: AirPrint hacktivator is op vraag van Apple verwijderd. Maar, er is door dezelfde makers een identiek (maar dan zonder Apple code) tooltje ter beschikking gesteld. De nieuwe tool noemt AirPrint Activator, en kan je hier downloaden: AirPrint Activator « Netputing


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robbee (Bericht 607832)
Is er ook een oplossing voor de Mac ?

Toeval bestaat niet, zeggen ze toch hé? Laat ik nu net een artikel aan het lezen zijn over het activeren van AirPrint voor de Mac, krijg ik plotseling jouw berichtje te zien in mijn inbox :)
Er bestaat blijkbaar een 1-klik oplossing voor de Mac (vr Win zou het er ook al ergens zijn).
Link naar het artikel: AirPrint Hacktivator enables AirPrint for any printer

En als je Engels niet zo goed is, hier nog een directe link naar het benodigde bestandje: http://netputing.com/wp-content/uplo...vator-v1.7.zip

Even installeren, hacktivator switch op on zetten en afdrukken maar...

Succes!

my00 30-11-10 14:34

Er is mij even iets niet duidelijk. Indien je wilt printen hoe dien je dan de iPad connecten met je PC/Laptop?
Ik neem aan met de kabel en waar moet ik dan de printer vinden?
De service draait maar ik zie geen printers als ik bijvoorbeeld zoek naar printers in mijn mail.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Mvg,

René

JaytB 30-11-10 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door my00 (Bericht 608355)
Er is mij even iets niet duidelijk. Indien je wilt printen hoe dien je dan de iPad connecten met je PC/Laptop?
Ik neem aan met de kabel en waar moet ik dan de printer vinden?
De service draait maar ik zie geen printers als ik bijvoorbeeld zoek naar printers in mijn mail.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Mvg,

René

AirPrint= geen kabels

Het enige wat je zou moeten doen is:

1. Zorg dat je PC en iPad op hetzelfde (home) netwerk zijn aangemeld
2. Deel de gewenste printer in Windows
3. Volg de stappen uit de eerste post

Je PC moet natuurlijk wel aanstaan als je gaat printen.

my00 30-11-10 14:57

Ok,

Zal het vanavond thuis dan eens proberen. Hier op het werk werkt het niet!!
Stappen had ik al genomen en krijg ook te zien dat alle services draaien.

JaytB 30-11-10 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door my00 (Bericht 608368)
Ok,

Zal het vanavond thuis dan eens proberen. Hier op het werk werkt het niet!!
Stappen had ik al genomen en krijg ook te zien dat alle services draaien.

Mmm, op je werk? Zal vast wel een stevige firewall tussen staan. Waarschijnlijk houd deze de communicatie naar je printer tegen.

my00 30-11-10 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JaytB (Bericht 608382)
Mmm, op je werk? Zal vast wel een stevige firewall tussen staan. Waarschijnlijk houd deze de communicatie naar je printer tegen.

Laptop en iPad zitten op het zelfde netwerk. Zal vanavond melden of het thuis wel functioneerd.

JaytB 30-11-10 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door my00 (Bericht 608440)
Laptop en iPad zitten op het zelfde netwerk. Zal vanavond melden of het thuis wel functioneerd.

Ben benieuwd.

Fasty 30-11-10 18:49

Bij mij werkt het toch niet en ben echt niet de stomste. Maar ik denk dat dit komt omdat mijn printer ook draadloos op het netwerk zit. En niet via usb via de windows pc of mijn mac laptop. NOg iemand hier..

my00 01-12-10 09:12

Het werkte helaas niet. Maar dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de beveiliging op de laptop van de zaak. Zal het morgen eens proberen op de prive laptop.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:00.