iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Iphone 3GS 2 dagen na aankoop kapot (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/78798-iphone-3gs-2-dagen-na-aankoop-kapot.html)

Boskant88 29-11-10 15:19

Iphone 3GS 2 dagen na aankoop kapot
 
Ik zit met het volgende problemen en heb hierover een aantal vragen:

Enkele weken geleden heb ik via marktplaats een tweedehandse iPhone 3GS 16 GB met een T-Mobile simlock gekocht. Ik heb deze thuis gejailbreaked. Unlocken was nog niet mogelijk vanwege de baseband.
Ik heb de iPhone 2 dagen intensief gebruikt. Heb er dus niet mee gebeld, maar wel met verschillende applicaties gespeeld.
Na 2 dagen was de telefoon leeg en heb ik hem aan de oplader gehangen. Na 5 min ging het echter fout. Er kwam een soort schok uit de oplader en toen ik keek kwam er nog een grote vonk uit. Ik trok de iPhone en de oplader snel uit het stopcontact, maar de oplader was al bruin/zwart en dus doorgebrand. De iPhone reageerde nergens op, maar ik dacht dat dit kwam doordat de accu leeg was.

De volgende dag heb ik een nieuwe oplader gekocht. Helaas reageerde hij ook met deze oplader nergens meer op.

Ik heb hierna contact opgenomen met de persoon waarvan ik de telefoon had gekocht. Deze vertelde me dat de accu misschien kapot was gesprongen.

Om dit te onderzoeken ben ik met mijn iPhone naar een winkel gegaan in Eindhoven. Ik heb mijn telefoon hier laten onderzoeken. Er is van alles geprobeerd maar mij werd verteld dat de iPhone helaas niet meer te herstellen was.

Ik heb opnieuw contact opgenomen met de verkoper. Hij verteld me dat de telefoon opgestuurd kon worden naar Apple om te kijken of zij er misschien iets aan konden doen en of dit onder de garantie viel.
Hij vertelde echter wel dat ik sowieso een redelijk bedrag aan onderzoekskosten aan Apple moest betalen, ook al koos ik er niet voor om de telefoon te repareren. Mocht ik de telefoon niet willen repareren en had ik geen zin om deze onderzoekskosten te betalen, dan zou ik de telefoon ook milieuvriendelijk kunnen laten verwijderen. Hiervoor hoefde ik dan niks te betalen.

Ik baal natuurlijk erg van dit probleem. Ik heb flink geld betaald voor een telefoon die het uiteindelijk maar 2 dagen heeft gedaan. Nu zit ik met een paar vragen:

- Alleerst: Kon de persoon die mij de telefoon heeft verkocht dit probleem vantevoren aan zien komen? Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien het een soort kortsluiting was, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid.
- Is dat verhaal over het milieuvriendelijk verwijderen van de iPhone waar? Ik heb er namelijk nooit eerder iets over gehoord.
- Het meest verstandige, en misschien ook wel het enige, wat ik nu nog kan doen is het toestel op sturen naar Apple lijkt mij. Verwachten jullie dat ik kans maak op garantie? Of zien jullie nog andere mogelijkheden?

Als iemand denkt me misschien te kunnen helpen met dit probleem zou ik het erg graag horen. Alvast bedankt!

Guest-20180925190238 29-11-10 15:26

Indien die lader een ORIGINELE Apple lader is denk ik dat je een heel goede kans maakt bij Apple voor reparatie/omruil onder garantie/coulance.

Want zoiets mag natuurlijk niet gebeuren met Apple apparatuur.

In een iPhone zit een Lithium-Polymer accu. Lithium is niet bepaald gezond spul, dat gooi je beter niet in de gewone afval.

Boskant88 29-11-10 17:21

Voor zover ik weet is het inderdaad een originele Apple oplader. Dit staat er in ieder geval op.

Verder zou de garantie vervallen bij een jailbreak. Maar omdat de telefoon helemaal niet meer reageert, kan Apple er ook niet achter komen dat het toestel gejailbreaked is. Of zit ik fout?

apotheosis 29-11-10 18:04

Die gast heeft je volgens mij in de zak gezet, helaas is je grote probleem je niks kan aantonen natuurlijk dus hem aanvallen zal niks uithalen ;).

Als je een iphone 2de hands koopt dan moet je je die iphone eerst uittesten en er je tijd voor nemen, de verkoper moet maar geduld hebben en dan test je alles maar eens uit dan, je hangt hem eens aan de lader, je hangt deze eens aan itunes enz....

Hoeveel heb je ervoor betaald?

Dat je moet betalen voor onderzoek? Nog nooit van gehoort, lijkt me wel straf, je hebt garantie maar ik denk dat je bij de iphone je maar 1j garantie op hebt, dus de kans is groot dat je iphone al meer dan 1j oud is of niet, heb je daar een gedacht van dan?
Want als deze ouder is dan die 1j zal je geen garantie hebben en flink mogen dokken.

roymeer 29-11-10 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis (Bericht 607724)
Die gast heeft je volgens mij in de zak gezet, helaas is je grote probleem je niks kan aantonen natuurlijk dus hem aanvallen zal niks uithalen ;).


Waar op baseer jij dit argument op? Het zou zo kunnen zijn dat dit probleem al bestond, ook zonder medeweten van de verkopende partij.
Als de lader "PLOFT" inhet stopcontact zou het ook kunnen liggen aan het stopcontact.


@ TS:
Ik hoop dat de schade meevalt voor je.

Guest-20180925190238 29-11-10 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boskant88 (Bericht 607683)
Voor zover ik weet is het inderdaad een originele Apple oplader. Dit staat er in ieder geval op.

Verder zou de garantie vervallen bij een jailbreak. Maar omdat de telefoon helemaal niet meer reageert, kan Apple er ook niet achter komen dat het toestel gejailbreaked is. Of zit ik fout?

Die JB is niet de oorzaak van het probleem en is ook niet meer te achterhalen.

Dit is een gevalletje van oorzaak en gevolg. De lader heeft een kortsluiting veroorzaakt en daardoor is de iPhone defect gegaan. Gelukkig is alleen maar de iPhone defect en is je huis niet afgebrand, wat ook nog had gekund als je niet aanwezig was geweest.

Leg bij een eventuele claim heel zwaar de nadruk op die lader en wat er nog allemaal had kunnen gebeuren. De rest is maar een gevolg.

apotheosis 29-11-10 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roymeer (Bericht 607733)
Waar op baseer jij dit argument op? Het zou zo kunnen zijn dat dit probleem al bestond, ook zonder medeweten van de verkopende partij.
Als de lader "PLOFT" inhet stopcontact zou het ook kunnen liggen aan het stopcontact.


@ TS:
Ik hoop dat de schade meevalt voor je.

Ik zeg alleen dat als je wat koopt; laat deze de iphone maar eens zelf aan de lader leggen enz....het kon dan al zijn er een probleem was maar die persoon dat verzwegen heeft, tuurlijk kan ik mis zijn en kan het zoals je zegt zo zijn die persoon er ook gewoon niks kan aandoen maar ik heb er m'n bedenkingen bij. ;).

Boskant88 29-11-10 19:00

Ik heb 250 euro voor het toestel betaald.

Ik weet niet met zekerheid hoe oud het toestel is. Maar bij het achterhalen van de bootrom bleek volgens mij uit het serienummer dat het toestel in week 52 van 2009 gemaakt was. Dus dit zou betekenen dat het toestel nog geen jaar oud is...

Ik had het toestel inderdaad beter vantevoren kunnen 'testen'. Maar toch lijkt het me raar dat iemand het zogenoemde 'ploffen' van de lader vantevoren kan zien aankomen.

Verder zal ik bij het opsturen van de iPhone naar Apple inderdaad de nadruk gaan leggen op de eventuele gevaren die de apparatuur van Apple had/heeft kunnen veroorzaken. Maar misschien kunnen zij dit eenvoudig weerleggen door, zoals roymeer al aangeeft, gewoon mijn stopcontact de schuld te geven...

Chrisl 29-11-10 19:03

Lijkt me niet dat de vorige bewoner (:d) wist dat hij bij de eerst volgende oplaad beurt zou "ploffen".

Als je hem opstuurt, doe dan ook je oplader erbij, misschien dat ze dan meer kunnen zien. Lijkt me trouwens wel een gevalletje garantie als ik het zo lees.

apotheosis 29-11-10 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boskant88 (Bericht 607771)
Ik heb 250 euro voor het toestel betaald.

Ik weet niet met zekerheid hoe oud het toestel is. Maar bij het achterhalen van de bootrom bleek volgens mij uit het serienummer dat het toestel in week 52 van 2009 gemaakt was. Dus dit zou betekenen dat het toestel nog geen jaar oud is...

Ik had het toestel inderdaad beter vantevoren kunnen 'testen'. Maar toch lijkt het me raar dat iemand het zogenoemde 'ploffen' van de lader vantevoren kan zien aankomen.

Verder zal ik bij het opsturen van de iPhone naar Apple inderdaad de nadruk gaan leggen op de eventuele gevaren die de apparatuur van Apple had/heeft kunnen veroorzaken. Maar misschien kunnen zij dit eenvoudig weerleggen door, zoals roymeer al aangeeft, gewoon mijn stopcontact de schuld te geven...

Als je nog garantie hebt en een garantie bewijs enzo dan moet je die best opsturen dan en zien wat er zal gebeuren ;).

john1979 29-11-10 21:01

Volgnes de wet heeft de verkoper een meldingsplicht en een koper onderzoeksplicht. Ik ga er vanuit dat de verkoper niet wist dat de oplader sluiting zou maken bij de volgende oplaad beurt. Hij zou dan wel een andere (originele) oplader bij de iPhone gedaan hebben om dat hij anders misschien bij het testen van de iPhone bij hem thuis meteen door de mand was gegaan. Hij zou dan zelf met een iPhone blijven zitten die niet meer te verkopen was.

De koper had aan kunnen nemen dat de lader in goede staat verkeerde aangezien er aan de buitenkant niets te zien was (schade, defecten of andere abnormale afwijkingen) aan de lader? De koper had de lader ook kunnen testen op juiste werking wat dus waarschijnlijk niet is gebeurd. De koper kwam er pas thuis achter dat er iets niet in orde was om dat de lader sluiting maakte en er gevolgschade op trad aan de iPhone bij de eerst volgende oplaadbeurt.

Je koopt niet alleen de iPhone maar ook de spullen die bij de iphone zitten. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je ook deze spullen test voor je iets koopt. Ik maak op uit je verhaal dat dit niet of deels niet is gebeurd?

Het enige wat je kunt doen is de iPhone met lader naar Apple (laten) sturen en laten onderzoeken. Mocht er sprake zijn van garantie dan zou ik de claim bij Apple neer leggen en een nieuwe iPhone met bijbehorende lader eisen.

Een product heeft een bepaalde levensduur die je mag verwachten. Aangezien de iPhone 3GS met bijbehorende spullen nog niet zo heel erg oud is, is de kans van slagen redelijk aanwezig. Mocht er nog garantie op de iphone zitten dan is de zaak natuurlijk duidelijk....nieuwe iPhone en lader of herstel van de huidige iPhone en lader.

Een fabrikant moet volgens de Nederlandse wet minimaal 1 jaar garantie geven, volgende de Europese wet is dat 2 jaar. Voor zo ver als ik weet staat de Europese wet boven de Nederlandse wet wat dit betreft. Nederland valt onder Europa, dus kunnen we terug vallen op de Europese wet.

Mocht Apple het stopcontact bij jou thuis de schuld geven van de sluiting, laat ze dit dan eerst maar eens aannemelijk maken. Ik ga er niet vanuit dat Apple dit zal doen. Apple staat bekend om zijn goeie service als het aan komt op garantie is mijn ervaring al diversen keren geweest.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:54.