//

Tips voor besparen op dataverbruik

Tips voor besparen op dataverbruik discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik gebruik mijn nieuwe iPhone 4 die ik privé gekocht heb ook zakelijk. Van mijn werkgever mag ik gratis 50MB data (wordt binnenkort 250MB) gebruiken ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02-05-11, 22:28
marsman marsman is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 14
Standaard Tips voor besparen op dataverbruik

Ik gebruik mijn nieuwe iPhone 4 die ik privé gekocht heb ook zakelijk. Van mijn werkgever mag ik gratis 50MB data (wordt binnenkort 250MB) gebruiken per maand. Daarna moet ik bijlappen.

Met mijn vorige Windows Mobile telefoon had ik ruim voldoende aan 50 MB per maand. Veel meer dan het synchroniseren van de Exchange en af en toe wat internetten doe ik niet op mijn 3G verbinding. De rest doe ik via Wi-Fi. Ik merk echter dat een iPhone veel meer data verbruikt dan mijn oude telefoon, terwijl ik er hetzelfde mee doe. Ik had binnen een week al meer dan 60MB verstookt. Blijkbaar is er veel verborgen dataverbruik.

Mijn vraag is nu hoe ik dat kan voorkomen.

Ik zet altijd mijn 3G verbinding uit zodra ik weer kan overschakelen op Wi-Fi. Is dat wel nodig? Zodra ik op mijn werk ben of thuis kom zie ik dat hij gelijk naar de Wi-Fi schakelt, ook als 3G nog aanstaat. Kan ik 3G beter uitzetten om er zeker van te zijn dat hij geen data via 3G gebruikt? Of pakt hij altijd automatisch Wi-Fi als dat beschikbaar is?

Gebruiken apps die op de achtergrond nog aan staan ook data? Moet je die dus middels dubbeldrukken op de homeknop helemaal uitzetten?

Wat zijn de verborgen dataverbruikers op de iPhone, en kan ik die uitzetten?

Ik heb ook de app Onavo gedownloaded, iemand daar al ervaring mee of wellicht andere alternatieven?

Andere tips?

Dank alvast.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 02-05-11, 22:33
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

3G uitzetten helpt geen moer. (Dit lees ik ook vaak in posts over kostbaar dataverbruik in het buitenland: 'maar ik had 3G uitgezet') Nog altijd vindt hetzelfde dataverkeer plaats, als 3G uitgezet is, gaat die data (internet) over het -tragere- GPRS (het bolletje icoontje)

Wat inderdaad wel helpt, is zoveel mogelijk op Wi-Fi inloggen, waar mogelijk.
Verder: zet alle push uit. Push is een groot dataverstoker op de achtergrond. Push werkt desgewenst icm je Exchange (Mail, Agenda, Contacten) als diverse apps (denk aan Facebook, maar ook Nu.nl)

Push uitzetten helpt enorm; het is een soort 'continue' verbinding met een server. Zet 'nieuwe gegevens ophalen' van je Exchange (of eender welke mail provider) op 'handmatig' dan wel op '1 maar per uur' (scheelt overigens ook nog eens batterij duur)

Verder kun je in Instellingen -> Algemeen -> Verbruik je data verkeer (voor het mobiele netwerk, dus geen Wi-Fi) bijhouden, en desnoods elke maand resetten. Als je toch over de 50MB dreigt te gaan, kun je in instellingen -> algemeen -> netwerk 'mobiele data' uit zetten. Dat zorgt ervoor dat er alleen nog internet / data via Wi-Fi gaat. Zo valt het m.i. prima te handhaven

Laatst gewijzigd door ballegooier; 12-09-11 om 09:35.
  #3  
Oud 19-05-11, 08:59
kevin9150 kevin9150 is offline
• iOS 4.3.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 6
Standaard

Hey!

Ik zit met hetzelfde probleem .. ook ben ik in het bezit van 250 mb abonnement en zit naar één week al aan 47mb.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de Push optie van applicaties nog aan te passen of niet? Kan ik bijvoorbeeld al die games hun pushberichten uitschakelen en enkel nog mijn facebook en mailbox inschakelen of gaat het verbruik dan nog steeds hoog liggen?

Alvast bedankt voor de tips!
  #4  
Oud 19-05-11, 09:40
kevin9150 kevin9150 is offline
• iOS 4.3.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 6
Standaard

Update! Ik heb nu bij berichtgeving alles uitgezet ..

alsook bij mail, contacten, agenda heb ik de pushfunctie op handmatig gezet. Dus nu zal ik iedere keer op de mail knop moeten drukken om deze te controleren?

Het mobiele netwerk laat ik nog steeds gewoon aanstaan maar dit zal dan niks meer verbruiken vermoed ik? Of moet ik via angry birds ofzo ook nog instellingen aanpassen?
  #5  
Oud 09-09-11, 21:38
lotte33 lotte33 is offline
• iOS 4.3.5
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2011
Berichten: 5
Standaard

Is het je inmiddels gelukt je verbruik de verminderen? Ik loop ook tegen het probleem aan dat ik heel veel mb verbruik.. maar geen idee waaraan.. Angry Birds verbruikt dus data als je dat speelt met Wi-Fi of mobiele data ingeschakeld. Geen idee waaraan, want bij game centre ben ik niet meer aangemeld.

Ben benieuwd wat jij gedaan hebt..
  #6  
Oud 09-09-11, 21:48
marsman marsman is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 14
Standaard

Yep, gebruik is minder. Onavo doet veel goeds. Push uitzetten heeft waarschijnlijk geholpen, maar heb ik ook weer aangezet omdat ik het handig vind. Ik ben ook minder games gaan spelen, en altijd en alleen met Wi-Fi aan. Gamecenter is blijkbaar ook een grootverbruiker. Verder hebben we op de zaak tegenwoordig ook Wi-Fi, waardoor ik een groot gedeelte van de dag 3g uit kan zetten. Daar zat voor mij denk ik toch wel de grootste winst. Ik kom zelden boven de 50 mb per maand.
  #7  
Oud 10-09-11, 10:39
lotte33 lotte33 is offline
• iOS 4.3.5
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2011
Berichten: 5
Standaard

Ah, wat goed

Waar ik gister dus ook achter kwam, dat als ik op Wi-Fi zit (met Wi-Fi-logo bovenin, etc.) mijn 3g ook nog verbruikt. Die moet ik dus echt zelf uitzetten.

Het is niet veel, maar stil op de achtergrond verbruikt hij dus nog steeds kb's anders.. Ook een goede tip.

Ik ben er nu alleen nog niet achter waarom angry birds data verbruikt; ik speel het in m'n eentje, niet tegen andere mensen, en m'n high scores komen in het spel zelf (ook bij offline gebruik) dus waarom is er data nodig..

Ik blijf verder zoeken.. uiteindelijk reduceer ik dat data-verbruik wel ;-)
  #8  
Oud 10-09-11, 11:04
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

3G uitzetten zou niet veel verschil mogen geven (dan gebruik je nog steeds mobiel internet, maar wel de tragere variant, dus mogelijk wel minder megabytes per minuut).

Je zult mobiele data uit moeten zetten als je echt 0 bytes wilt.
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #9  
Oud 12-09-11, 09:04
kevin9150 kevin9150 is offline
• iOS 4.3.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 6
Standaard

Door het aanpassen van de push berichten heb ik heel wat verbruik kunnen beperken.

Ik dacht dat angry birds data verbruikte omdat het iedere keer connectie maakte het gamecenter. Maar ik denk niet dat dit de grote dataverbuiker zal zijn.

Gewoon een beetje opletten doet is de boodschap ...
  #10  
Oud 12-09-11, 09:33
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Er zijn volgens mij inmiddels diverse apps verkrijgbaar die je dataverbruik (op het mobiele netwerk) bijhouden, inclusief notificatiesysteem. Niet alle zijn even goed, dus lees je even goed in en lees wat reviews...
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Op databundel besparen JailbreakerPro Overige providers Nederland 0 16-05-11 20:29
Vodafone datalimiet: hoe besparen joannawed Vodafone 2 15-10-10 10:45

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:23.