iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   3GS gaat niet meer aan, logic board maakt een 'buzzzz' geluid (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/91761-3gs-gaat-niet-meer-logic-board-maakt-buzzzz-geluid.html)

Snappaz 26-05-11 21:12

3GS gaat niet meer aan, logic board maakt een 'buzzzz' geluid
 
Mijn 3GS gaat niet meer aan.
Niet in DFU mode en ook niet in recovery mode.
Itunes herkent de iPhone niet.
Heb de iphone uit elkaar gehaald en als ik de datakabel erin stop hoor ik een 'bzzzz' geluid komen uit 1 van de componenten. (welke weet ik niet, zitten teveel componenten op klein gebied:D)

Iemand die weet welk component(je) defect kan zijn of iemand die hetzelfde meegemaakt heeft?

Jupsin 26-05-11 22:12

Klinkt eigenlijk als een logicboard probleem.
Nou zou je geluk kunnen hebben, want King1987 biedt er eentje aan; Klik

Echter durf ik het niet met zekerheid te zeggen hé ;) Ik ben geen Authorised Apple Service Provider :)
Maar zulke oplossingen zou je als laatste oplossing kunnen zien.


Edit: Ik zie nu eigenlijk pas de woorden "Logicboard" in je onderwerp :p

Snappaz 26-05-11 22:39

Haha, dat was me al bekend.

Alleen ik dacht, misschien weet iemand welk onderdeeltje precies defect is.

Had inderdaad al gekeken naar wat KING1987 aanbied, alleen doet de backlight het niet van dat logic board.

Jupsin 27-05-11 08:32

Om eerlijk te zijn denk ik dat je weinig, tot niks, aan een logicboard defect kunt doen.
Je zou even op Google kunnen zoeken wat een nieuw logicboard je gaat kosten.
Je moet je wel afvragen of je iPhone het nog waard is, of dat je over wilt op bijv. de iPhone 4 of een nieuwe/andere 3Gs

Snappaz 27-05-11 15:13

Als het een klein componentje is wat vervagen moet worden van een paar euro...

Een 3GS 32GB is toch nog wel een paar honderd euri waard :)

Het geluid komt uit het groene gebied.

Ik vermoed 1 van de 2 rood gemarkerde componenten.

Welk van deze 2 kan überhaupt geluid maken?

alleen voltage regelaars kunnen dat dacht ik, die zwarte chips en weerstanden kunnen geen geluid maken.


http://i56.tinypic.com/35ba79u.jpg

wouter1981 27-05-11 15:57

Lijkt me inderdaad een defecte spanningsregelaar. het linker component is een spoel. die kan heel goed geluid maken. Dat andere component kan ik niet goed onderscheiden. Is het mogelijk een goede, scherpe, hoge resolutie macrofoto te maken?

Guest-20180925190238 27-05-11 16:39

Als ik mij niet heel erg vergis, wat wel vaker voorkomt, is dat ronde ding een ST MICROELECTRONICS LIS331 DL Accelerometer.

En, als ik mij weer niet vergis, is dat andere ding, met +-teken, een SKYWORKS SKY77340 Power Amplifier Module

wouter1981 27-05-11 16:48

http://guide-images.ifixit.net/igi/h...6I2UNWjYJ.huge

Dat is een duidelijke foto van iFixit. Daar is het een geel component. En dat is een condensator.

Guest-20180925190238 27-05-11 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 (Bericht 677526)
http://guide-images.ifixit.net/igi/h...6I2UNWjYJ.huge

Dat is een duidelijke foto van iFixit. Daar is het een geel component. En dat is een condensator.

Sorry :rolleyes: Ik heb op het verkeerde schema gekeken. Het is inderdaad een dikke C. Zie je wel dat ik mij vaak vergis :p

Maar condensatoren maken geen geluid.

wouter1981 27-05-11 17:02

Nee idd. Behalve een elco verkeerd om aangesloten ;-)

Maar een spoel kan wel lekker zoemen. En op die ifixit foto lijkt het andere component op een spoel... Maar dat lijkt me geen onderdeel van een power switcher.. Want die ligt aan de andere kant van de chip met het Apple logo.

Guest-20180925190238 27-05-11 17:10

Als dat een spoel zou zijn dan zou het gelet op de grootte, en vooral de radius, een knaap van een paar uH zijn. En wat die daar zou zitten te doen is mij niet zo duidelijk.

Volgens het schema (heb geen foto's) zou het wel de accelerometer moeten (kunnen) zijn.

Snappaz 27-05-11 18:38

Maar het zoemen als de USB stekker erin wordt gedaan zou er niks mee te maken moeten hebben dat de iPhone geen enkel teken van leven geeft?
De power switcher kan het ook niet zijn, aangezien de iPhone automatisch zou moeten inschakelen als ik hem verbind met de pc?
Dat 'rondje' is denk ik geen accelerometer.
Als ik er schuin naartoe kijk zie ik een koper draadje binnenin zitten?


Zie hier een high res foto van mijn PCB. (Je hebt verschillende in de omloop van de 3GS, gok de verschillen tussen 16 en 32GB, bij de 1ste foto had ik een geel blokje in het midden, die van mezelf is zwart):

http://i55.tinypic.com/51sif5.jpg

Accelerometer kunnen we dus uitsluiten.

http://i431.photobucket.com/albums/q...n28/3gscmg.jpg

Onderdelen van het logicboard

wouter1981 27-05-11 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 677533)
Volgens het schema (heb geen foto's) zou het wel de accelerometer moeten (kunnen) zijn.

Heb je een schema?:eek: Het is me ook niet duidelijk wat hij daar doet.. Maar de accelerometer is het blijkbaar niet.

Snappaz 27-05-11 18:51

Ik ga even mijn Logicboard in 96% alcohol laten 'weken' :D

Guest-20180925190238 27-05-11 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snappaz (Bericht 677555)
Dat 'rondje' is denk ik geen accelerometer.

Accelerometer kunnen we dus uitsluiten.

Je hebt gelijk :mad: Ik heb alleen maar schema's en heb getracht met de foto's in deze draad de componenten te identificeren. Dat is dus echt de mist in gegaan.

Ik ga in het vervolg mijn bek houden over dingen die ik toch niet begrijp :rolleyes:

In ieder geval bedankt voor de foto's :)

wouter1981 27-05-11 20:52

Is er een mogelijkheid dat ik die schema's van je kan krijgen?

Snappaz 29-05-11 15:25

Als je die schema's hebt kan je neem ik aan zien welk component het 'omcirkelde' is?

SparX 30-12-11 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snappaz (Bericht 677895)
Als je die schema's hebt kan je neem ik aan zien welk component het 'omcirkelde' is?

Ik ben nieuw hier, en schop meteen even het topic omhoog :)
Beide componenten ( spoel en condensator ) maken deel uit van het powermanagement circuit. Deze regelt onder andere het laden van de accu en spanningsverzorging van de iphone als deze in bedrijf is. Dit ic is tevens een berucht component wanneer autoladers worden gebruikt van twijfelachtige kwaliteit. Het ic zal dan defect raken en de accu binnen een paar minuten leegtrekken, gepaard gaand met hoge tempereaturen. De iphone valt hierna uit omdat de accu volledig leegegtrokken is.
De enige oplossing hiervoor is het management ic te vervangen.

TS heeft echter een zingend geluid doordat de wikkelingen van de spoel op de frequentie van het LC circuit staat te "zingen". Wellicht dat een beetje lijm op de wikkelingen helpt, anders is het devies: vervangen de spoel.

EDIT: Vraagje: omdat de iphone niet meer start, vermoed ik dat je een autolader ofzo hebt gebruikt?


Henk

arjan95 01-01-12 23:26

Hoog gepiep hoorde je ook nog wel eens bij doorgebrande capacitors / condensators bij oude tv's / radio's enzo. Kan dat het in een iPhone niet ook zijn?

SparX 02-01-12 09:31

POSCAP is het type condensator die hier omcirkeld is. In tegenstelling tot ouderwetse cd's die nog wel eens uit lange stroken zilverpapier gelijkend materiall bestonden, is dat hier niet zo. In principe zit er niets in dat kan gaan resoneren zoals hier beschreven. Ik geeft de spoel hier de schuld. Echter het probleem van de niet ladende warm wordende iPhone is geheel de schuld van het ic boven de spoel met het Apple logo. Dit is ook het component dat zo warm wordt omdat de uitgang is kortgesloten. Ik kan het ook bewijzen: men neme,lene een universeelmeter en meet de weerstand over de condensator. Als mijn verhaal klopt, zal je een kortsluiting meten van enkele ohms, terwijl je een redelijk hoge weerstand mag verwachten . Dit komt omdat de uitgang waar de condensator op zit, kaduuk is. Power ic moet in dat geval vervangen worden.

Edit:muggenzifterij wellicht, maar iedereen noemt het een BGA, terwijl het toch echt een QFN is, er zit namelijk niet 1 balletje onder


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:04.