iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Vraagjes over verbindingen zoals Wi-Fi en 3G (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/93266-vraagjes-over-verbindingen-zoals-wi-fi-3g.html)

iLadyGaGa 14-06-11 00:17

Vraagjes over verbindingen zoals Wi-Fi en 3G
 
Hallo,

Ik ben hier nieuw dus sorry als ik mijn discussie niet goed heb geplaatst.:D

Ik wil binnenkort een iPhone aanschaffen. Maar ik heb nog een paar vraagjes over verbindingen

Wat is 3G. behalve een netwerk. Wat zijn de kosten en wanneer? En wat kun je ermee?
Als ik het goed begrijp is 3G een gratis netwerk zolang je er niets mee doet, behalve als je belt, sms't of internet. Maar stel dat ik Wi-Fi aanzet, gaat hij dan vanzelf over op Wi-Fi als ik internet?
WhatsApp en soortgelijke apps, zijn die helemaal kosteloos als ik Wi-Fi verbinding heb?
Zijn er nog andere dingen die ik moet weten over apps die 3G gebruiken of apps zoals whatsapp?

Alvast bedankt.
Ik heb de iphone nog niet, dus misschien stel ik hele domme vragen en worden ze me duidelijk als ik hem zelf in handen heb. Toch bedankt:)

apotheosis 14-06-11 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iLadyGaGa (Bericht 682960)
Hallo,

Ik ben hier nieuw dus sorry als ik mijn discussie niet goed heb geplaatst.:D

Ik wil binnenkort een iPhone aanschaffen. Maar ik heb nog een paar vraagjes over verbindingen

Wat is 3G. behalve een netwerk. Wat zijn de kosten en wanneer? En wat kun je ermee?
Als ik het goed begrijp is 3G een gratis netwerk zolang je er niets mee doet, behalve als je belt, sms't of internet. Maar stel dat ik Wi-Fi aanzet, gaat hij dan vanzelf over op Wi-Fi als ik internet?
WhatsApp en soortgelijke apps, zijn die helemaal kosteloos als ik Wi-Fi verbinding heb?
Zijn er nog andere dingen die ik moet weten over apps die 3G gebruiken of apps zoals whatsapp?

Alvast bedankt.
Ik heb de iphone nog niet, dus misschien stel ik hele domme vragen en worden ze me duidelijk als ik hem zelf in handen heb. Toch bedankt:)

Welkom.
Eerst en vooral moet je weten er in september-oktober normaal gezien een nieuwe iphone zal uitkomen. Ik laat dit maar eens weten (als je deze dan wil zal je wel snel moeten zijn).

Als je een iphone koopt dan zit je het veiligste met een data abo.
Ik kan niet op voorhand weten hoeveel jij dan zal verbruiken maar ik kan u alvast zeggen dat je zeker geen 50MB moet gaan nemen, dat is veel te weinig, je zal in feite het beste gaan voor 500MB, dan moet je niet constant zitten denken, oei, zou ik nu al over mijn 50-100-200MB zitten :-). Laat u alvast niet misleiden door die verkopers.

Ik ben wel niet van nederland, ik weet niet welk netwerk het beste is in nederland en welke de beste of meeste 3G heeft enz....Dat zal je eerst eens goed moeten vragen aan de nederlanders hier :-). Want ook dat is niet onbelangrijk. Vergeet ook niet dat tethering mss ooit nog van pas zal komen, ik zou alvast geen provider nemen die geen tethering toelaat maar dat is maar mijn mening natuurlijk ;).

Vele providers hebben bv gprs,edge en 3G om mee te surfen.

gprs = o een cirkeltje, traagste internet dat er is, als je dat ooit zou hebben,daar kan je niet echt veel mee doen ;).

E= EDGE = middelmatig van surfsnelheid en mogelijkheden, is zeker niet slecht maar ook niet top.

3G= snelste internet van de 3 maar zorgt er wel voor je batterij sneller naar beneden zal gaan maar je zal wel sneller surfen en pagina's en filmpjes opladen enz....

Whatsapp; dat is idd een app die data verbruikt maar zeer weinig vebruikt, met deze app kan je gratis smsen,mmsen,filmpjes en foto's doorsturen maar die persoon moet dan ook wel die app op zn' smartphone staan hebben.

Viber is een app waarmee je ook via je data gratis dan naar elkaar kan bellen, dat werkt vooral goed of behoorlijk op 3G en Wi-Fi, op edge lukt het meestal niet echt goed. Deze app verbruikt wel een pak meer dan whatsapp; ong een 55tal MB per uur je belt. Ook in deze hier moet de persoon naar wie je wil bellen ook deze app staan hebben :).

Als je ooit naar den buitenland gaat dan moet je wel zeer goed opletten, in den buitenland surfen met je iphone= niet doen= extreem duur, voor 50MB was ik aantal jaar geleden 600 euro kwijt, grmbbll.

ballegooier 14-06-11 09:42

Beste Ladygaga. Welkom op dit gezellige forum. Je kan op een groot deel van je vragen antwoorden vinden op dit forum als je de zoekfunctie gebruikt of wat grasduint. Verder kun je bovenin de home pagina een menu vinden, met allerlei info speciaal voor beginners. Als je daar eens in verdiept - staan ook een hoop vragen van jou met antwoord.

apotheosis 14-06-11 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 682997)
Beste Ladygaga. Welkom op dit gezellige forum. Je kan op een groot deel van je vragen antwoorden vinden op dit forum als je de zoekfunctie gebruikt of wat grasduint. Verder kun je bovenin de home pagina een menu vinden, met allerlei info speciaal voor beginners. Als je daar eens in verdiept - staan ook een hoop vragen van jou met antwoord.

Lol, er staat soms zoveel gepost en dikwijls zever gepost dat je door het bos de bomen niet meer ziet staan ;).

ballegooier 14-06-11 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis (Bericht 683121)
Lol, er staat soms zoveel gepost en dikwijls zever gepost dat je door het bos de bomen niet meer ziet staan ;).

Haha en daar draagt jouw (laatste) reactie tenminste niet aan bij :)

Guest-20180925190238 14-06-11 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 683134)
Haha en daar draagt jouw (laatste) reactie tenminste niet aan bij :)

+100 voor Ballegooier :)

apotheosis 14-06-11 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 683134)
Haha en daar draagt jouw (laatste) reactie tenminste niet aan bij :)

Bizar; ik raad u aan om eens #2 te lezen, waar is uw bijdrage dan? Dat bedoel ik dus, zever verkopen, niks bijdragen aan een topic. :)

ps timosha +200 apotheosis.

Guest-20180925190238 14-06-11 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis (Bericht 683144)
Bizar; ik raad u aan om eens #2 te lezen, waar is uw bijdrage dan? Dat bedoel ik dus, zever verkopen, niks bijdragen aan een topic. :)

ps timosha +200 apotheosis.

Nee, helaas voor die "zever" in #2 krijg je van mij geen plusjes :d

iLadyGaGa 14-06-11 19:32

Okej, dus je moet alleen voor 3G betalen als je daadwerkelijk surft op het internet of sms't enzo? En voor Wi-Fi niets?

Dus whatsapp etc werkt niet zonder Wi-Fi?
En internet kan wel werken op 3G hé? Maar hij gaat dus automatisch op Wi-Fi over als je een Wi-Fi verbinding hebt?

apotheosis 14-06-11 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iLadyGaGa (Bericht 683164)
Okej, dus je moet alleen voor 3G betalen als je daadwerkelijk surft op het internet of sms't enzo? En voor Wi-Fi niets?

Dus whatsapp etc werkt niet zonder Wi-Fi?
En internet kan wel werken op 3G hé? Maar hij gaat dus automatisch op Wi-Fi over als je een Wi-Fi verbinding hebt?

Als je thuis op je Wi-Fi surft dan gaat dat af van je data die je hebt bij je internet provider maar de meeste mensen hebben veel data dus dat is geen enkel probleem.

Als je bv op de voetbal of een feest bent of weet ik begot waar en je wil dan surfen op je iphone dan heb je meestal geen Wi-Fi ter beschikking natuurlijk, dan surf je op gprs,edge of 3G en daarvoor neem je best een data aboke bij je gsm provider.

Whatsapp werkt met alles; gprs, edge, 3G en Wi-Fi :-). Maar als jij bv naar je vriendin ofzo een gratis sms of mms ofzo wil versturen dan moet je vriendin ook een smartphone hebben met whatsapp erop.

Als je thuis bent en hebt een Wi-Fi netwerk en je opent je iphone dan zal deze automatisch overschakelen op Wi-Fi ja ;).

Ik hoop het wat duidelijk is?

iLadyGaGa 14-06-11 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis (Bericht 683168)
Als je thuis op je Wi-Fi surft dan gaat dat af van je data die je hebt bij je internet provider maar de meeste mensen hebben veel data dus dat is geen enkel probleem.

Als je bv op de voetbal of een feest bent of weet ik begot waar en je wil dan surfen op je iphone dan heb je meestal geen Wi-Fi ter beschikking natuurlijk, dan surf je op gprs,edge of 3G en daarvoor neem je best een data aboke bij je gsm provider.

Whatsapp werkt met alles; gprs, edge, 3G en Wi-Fi :-). Maar als jij bv naar je vriendin ofzo een gratis sms of mms ofzo wil versturen dan moet je vriendin ook een smartphone hebben met whatsapp erop.

Als je thuis bent en hebt een Wi-Fi netwerk en je opent je iphone dan zal deze automatisch overschakelen op Wi-Fi ja ;).

Ik hoop het wat duidelijk is?

Dankjewel, nu is het duidelijk!:)

Als er geen Wi-fi beschikbaar is dan gaat hij op bijv 3G, maar zolang ik daar niks mee doe, betaal ik dus niets.
Maar als er dus wel een Wi-Fi verbinding beschikbaar is gaat hij daar vanzelf op over zoals je zei. Maar moet ik dat dan eerst instellen? Op de laptop moet je bijvoorbeeld netwerk selecteren. Nu heb ik gezien dat je dat ook kunt doen op de iPhone, maar is dat alleen nodig als je een beveiligd Wi-Fi netwerk hebt of ook een niet beveiligd netwerk? Of selecteert hij automatisch als er een netwerk beschikbaar is, en kun je die dan als standaard instellen?

Dankjewel voor de vele hulp!:D

apotheosis 14-06-11 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iLadyGaGa (Bericht 683252)
Dankjewel, nu is het duidelijk!:)

Als er geen Wi-fi beschikbaar is dan gaat hij op bijv 3G, maar zolang ik daar niks mee doe, betaal ik dus niets.
Maar als er dus wel een Wi-Fi verbinding beschikbaar is gaat hij daar vanzelf op over zoals je zei. Maar moet ik dat dan eerst instellen? Op de laptop moet je bijvoorbeeld netwerk selecteren. Nu heb ik gezien dat je dat ook kunt doen op de iPhone, maar is dat alleen nodig als je een beveiligd Wi-Fi netwerk hebt of ook een niet beveiligd netwerk? Of selecteert hij automatisch als er een netwerk beschikbaar is, en kun je die dan als standaard instellen?

Dankjewel voor de vele hulp!:D

Nogmaals; als je een smartphone koopt is het te riskant vind ik om geen data aboke aan te schaffen bij je gsm provider. Het kan zijn telkens je bv safari opent (dat is de internetbrowser van apple) dat je dan per sessie betaald en ook dan ga je je blauw betalen of als er toch een app in de achtergrond ofzo zou draaien en die toch data vebruikt en ga zo maar door.

Als je de 1ste keer op je Wi-Fi thuis wil gaan met je iphone dan zal deze je wachtwoord vragen. Op een onbeveiligd netwerk moet je alleen connecteren, als je dicht genoeg bent dan zal je via deze z'n netwerk kunnen surfen maar normaal gezien mag dat wel niet maar iedereen doet het wel :-).

Bij welke gsm provider zit je nu?

iLadyGaGa 14-06-11 22:11

Oke dankje.
Alles is me duidelijk.

Ik zit trouwens bij T-Mobile, maar wil via een andere winkel de iPhone simlockvrij kopen.

apotheosis 14-06-11 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iLadyGaGa (Bericht 683259)
Oke dankje.
Alles is me duidelijk.

Ik zit trouwens bij T-Mobile, maar wil via een andere winkel de iPhone simlockvrij kopen.

En je iphone laten vallen is ook geen optie; de kans dat het glas gebroken zal zijn is zeer groot en daar heb je geen garantie op en als je dat wil laten herstellen kost je dit minstens 200 euro, ik laat het maar eens weten zodat je beseft dat je der veel zorg voor zal moeten dragen ;).

Ik hoop de nederlanders hier u verder kunne helpen bij welke provider je het beste zit?

Want in belgie heb je wel genoeg providers maar de één z'n dekking is bv minder goed dan de andere, de andere heeft weinig 3G, de andere laat gen tethering toe enz.... :-).

belgiumiphone 14-06-11 23:29

Vraagje over whatsapp. Verbruikt dit veel batterij-energie?

Ik sluit de app af via de taskmanager van ios4, maar ik blijf via push berichten binnen krijgen. Slurpt dit dan veel van mijn batterij?

apotheosis 15-06-11 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door belgiumiphone (Bericht 683280)
Vraagje over whatsapp. Verbruikt dit veel batterij-energie?

Ik sluit de app af via de taskmanager van ios4, maar ik blijf via push berichten binnen krijgen. Slurpt dit dan veel van mijn batterij?

Voorzover ik merk zuipt dat niet veel net zoals dat zeer weinig data verbruikt.
EN ik denk het wel mogelijk is dat je geen pushberichten meer krijgt maarja, dat is dan ook niet bepaald interessant te noemen als iemand je dan een berichtje stuurd?

ballegooier 15-06-11 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis (Bericht 683144)
Bizar; ik raad u aan om eens #2 te lezen, waar is uw bijdrage dan?

Jaja, ik las post #2.
Ik gaf volgens mij een hele nuttige bijdrage; verwijzen naar de uitgebreide handleidingen en (no offense) beginners wiki van iPc zelf. Ipv zelf antwoorden uit te spellen op wederkerende zelfde vragen naar de bekende weg.
Maar hè, trek het je niet aan (moet ik tegen mezelf zeggen), als ik niet wil reageren moet ik gewoon niet posten, nietwaar ;)
Blijkbaar heeft niet iedereen moeite met dit soort (bekende) vraagbaken - gelukkig voor iLadyGaga :)

apotheosis 15-06-11 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 683325)
Jaja, ik las post #2.
Ik gaf volgens mij een hele nuttige bijdrage; verwijzen naar de uitgebreide handleidingen en (no offense) beginners wiki van iPc zelf. Ipv zelf antwoorden uit te spellen op wederkerende zelfde vragen naar de bekende weg.
Maar hè, trek het je niet aan (moet ik tegen mezelf zeggen), als ik niet wil reageren moet ik gewoon niet posten, nietwaar ;)
Blijkbaar heeft niet iedereen moeite met dit soort (bekende) vraagbaken - gelukkig voor iLadyGaga :)

Ik doe dat graag mensen helpen en zeker mensen die er geen jota vanaf weten.
Waarom; omdat ik zelf geruime tijd geleden van niks wist en een rekening kreeg om u tegen te zeggen, ik wil andere mensen waarschuwen dat ze moete oplette met bepaalde zaken.
Dat vind je niet altijd op fora ;).
Jij hebt ook deels gelijk dat je zegt zoek eens via de zoekfunctie waar zoals ik al gezegd heb; er staat dikwijls niet perfect uitgelegd hoe alles in elkaar steekt enz...

Soit; mij geeft het niet, we zijn hier om mensen te helpen en als er mensen zijn die nog geen iphone hebbe dan steek ik een tandje bij.

wouter1981 15-06-11 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door belgiumiphone (Bericht 683280)
Vraagje over whatsapp. Verbruikt dit veel batterij-energie?

Ik sluit de app af via de taskmanager van ios4, maar ik blijf via push berichten binnen krijgen. Slurpt dit dan veel van mijn batterij?

Nee. De app draait dan namelijk niet meer. Die meldingen die je dan krijgt, zijn push notificaties via een systeem van Apple. Dat kost geen extra batterij...

iLadyGaGa 15-06-11 15:54

Is er ergens een abonnement met onbeperkt internet en nummerbehoud?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:04.