iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Permanente internetverbinding. (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/98662-permanente-internetverbinding.html)

Summerwind 06-09-11 00:46

Permanente internetverbinding.
 
Waarschijnlijk een stomme vraag als nieuweling hier, maar wel een waarop ik het antwoord maar niet kan vinden en een van jullie misschien wel weet.
Mijn iPhone3G heeft een permanente verbinding met het internet ook als ik niet in de buurt van Wi-Fi ben en zelfs als 3G niet uitgeschakeld staat. Een verkoper in de winkel vertelde mij, dat dit dan via 2G gaat, maar dit staat nergens bij mijn instellingen, laat staan dat ik het kan uitschakelen.
Overmorgen vertrek ik naar het buitenland, maar wil graag niet roamen of ongevraagd internet-berichten binnenhalen, enz.
Weet iemand het antwoord op het verbindingsraadsel en de oplossing om dit uit te schakelen?

XIII 06-09-11 00:50

Bij recentere firmware kun je "Mobiele Data" uitzetten.

De door jou gebruikte 3.1.3 firmware heeft die optie meen ik niet...

Summerwind 06-09-11 00:55

Moet ik de iPhone upgraden dan?

XIII 06-09-11 07:54

Wil je de iPhone wel als telefoon gebruiken?

Zo niet dan kun je ook dataroaming uitzetten.

ballegooier 06-09-11 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 704632)
..... kun je ook dataroaming uitzetten.

dat is sowieso voldoende om je te beschermen tegen internet kosten in het buitenland. Of je nou firmware 3.x zit of op 4.2.1
En je kunt je iPhone dan nog steeds als telefoon gebruiken (ik weet niet wat @XIII hiermee bedoeld?!) Bellen, gebeld worden, sms sturen werkt gewoon, alleen kun je niet op internet én kun je geen MMS sturen.

Maar als je voor in NL ook geen internet bundel hebt, moet je ook iets doen om je tegen internet kosten te beschermen (zie Radar aflevering van 5 september!)

Mijn vrouw heeft ook geen internet bundel op haar mobiele telefoon abonnement. Ze wilde dat ook niet (ze vond Wi-Fi thuis en op haar werk voldoende) maar zat ook nog op firmware 3.x waar je 'mobiele data' (ofwel mobiel internet) nog niet kunt uitzetten. Ze heeft toen t-mobile gebeld en voor eenmalig 9 euro hebben ze de data toegang uitgezet op haar simkaartnummer; op afstand dus.

Dit werkte perfect: het 3G (als ze op 3G netwerk zat) en het 2G / gprs icoontje voor data linksbovenin verdween de volgende dag en ze kon niet meer op internet buiten Wi-Fi om.

XIII 06-09-11 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 704636)
dat is sowieso voldoende om je te beschermen tegen internet kosten in het buitenland. Of je nou firmware 3.x zit of op 4.2.1
En je kunt je iPhone dan nog steeds als telefoon gebruiken (ik weet niet wat @XIII hiermee bedoeld?!) Bellen, gebeld worden, sms sturen werkt gewoon, alleen kun je niet op internet én kun je geen MMS sturen.

Ik was in de war: data roaming is inderdaad alleen voor dataverbindingen... (dus niet "gewone" telefonie)

ballegooier 06-09-11 11:50

Ah, ik dacht al zoiets. Anders is het veiligst advies (als je je iPhone niet als telefoon hoeft te gebruiken) Zet hem in vliegtuigmodus :)

Summerwind 06-09-11 13:41

Dank voor de adviezen!
Ik heb wel een onbeperkte internet-bundel, maar wil het niet in het buitenland gebruiken, alhoewel ik dit zelf belachelijk vind. Leven we eindelijk in een maatschappij, waarin het technisch mogelijk is om met elkaar te communiceren via de sociale media en worden we op financiele basis door de providers gedwongen om hiervan geen of weinig gebruik te maken. Providers schijnen niet te willen snappen, dat ze, door enorme bedragen voor gebruik te berekenen, clienten verliezen aan concurrenten, zoals Viber, Skype, Whatsapp, enz. Het zou raadzamer zijn om klanten te winnen door zelf zulke diensten aan te bieden.
Maar goed, ik zal mijn iPhone upgraden en de mobiele data uitschakelen.
Nogmaals dank voor het meedenken.

ballegooier 06-09-11 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Summerwind (Bericht 704680)
... en worden we op financiele basis door de providers gedwongen om hiervan geen of weinig gebruik te maken. Providers schijnen niet te willen snappen....
(...)
Maar goed, ik zal mijn iPhone upgraden en de mobiele data uitschakelen.

volgens mij 'snappen' providers het allemaal maar al te goed. Het percentage gebruikers dat zich goed informeert over eventueel internet gebruik in het buitenland en de kosten daarvan, alvorens de grens over te steken, is zeer klein. Aan die klanten verdien je niet veel, want die laten DataRoaming UIT staan, of sluiten een buitenland bundeltje af (beperkte kosten) of: kopen een lokaal prepaid kaartje.
In al die gevallen verdient een provider niet zo veel aan dit groepje.

Nu de smartphone ineens groot gemeengoed wordt, weet het gros van de klanten helemaal van niets, en vinden bij thuiskomst een verassing op de deurmat. En dat is dik verdienen voor de telco's, al komen ze deels tegemoet in de gepererde rekeningen.

Er was onlangs een nieuwsbericht wat het een provider echt kost om een klant te laten roamen op een buitenlands netwerk (en dan nog te bedenken dat een provider als bijv Vodafone internationaal opereert) en die kosten staan niet in verhouding tot wat de klant uiteindelijk moet betalen.

Ohja: sla eerst even je SHSH gegevens van je huidige 3.x OS op. Mocht 4.2.1 je niet bevallen, kun je nog downgraden.
-edit- ohnee, dat hoeft niet voor een 3G.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:23.