iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Nederland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/)
-   -   Volgens mij geen eerlijke iPhone (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/138890-volgens-geen-eerlijke-iphone.html)

Wiebstar 02-05-13 23:49

Volgens mij geen eerlijke iPhone
 
Beste Leden,

Ik heb laatst via marktplaats mijn Note 2 geruild tegen een Iphone 5. Toen de beste man bij mij thuis aankwam had hij een verhaal dat hij het verkeerde doosje bij had (hij had een iphone 4s doosje bij) en de bon had hij ook niet bij. Hij zou het doosje en de bon later nasturen. Je kunt begrijpen dat ik al wel een beetje mijn twijfels had maar goed ik wilde graag een iphone 5 en zie toch graag het goede in de mens. Hij had wel gewoon de iphone 5 zelf bij plus de oplader. Ik vroeg hem wel of ik even een kopie mocht maken van zijn rijbewijs en dit was geen probleem.

Later die week heb ik hem nog een aantal berichtjes gestuurd hoe het nu zat met het doosje en de bon en kreeg ook telkens antwoord terug dat hij het druk had maar dat ik me eigen niet zo'n zorgen hoefde te maken en dat het eraan kwam (ik dacht nog als hij mij oplicht waarom zou hij mijn berichtjes dan blijven beantwoorden maar goed).

Net precies kreeg ik zijn laatste mailtje met als bijlage eindelijk de bon. Na alles ff goed nagechecked te hebben kwam ik tot de ontdekking dat het imei nummer op de bon totaal niet klopte met het imei nummer van de iphone. Ik ben nu dus bang dat ik een iphone heb die niet eerlijk is (en al helemaal als je het hele verhaal in zijn totaal ziet). Ik weet eigenlijk nu niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik naar de politie ja of nee. Ben ik dan mijn iphone kwijt EN mijn note 2, want dat wil ik natuurlijk niet.

Ik had (voordat ik dat van het imei nummer wist) de iphone alweer te koop gezet omdat ik dacht afgezet te zijn maar nu ben ik bang dat ik zelf strafbaar bezig ben aangezien ik het vermoeden heb dat het geen eerlijk toestel is. Zit nu dus ff met mijn handen in het haar.

ballegooier 03-05-13 00:42

Idd vaag verhaal.

Er is pas een soortgelijke vraag geweest hier op het forum. Gong over aankoop van een 2e hands iPhone wat later een lease toestel bleek te zijn, dacht ik.

Zonder bon had ik 'm niet aangenomen. Wat moet je nu als je garantie wil claimen?

Je kunt altijd je verhaal doen bij de pliesie en hen advies vragen,

Wiebstar 03-05-13 00:47

Ja maar moet ik hem dan niet inleveren? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor.

Heb wel vaker gehandeld zonder bon (wat nooit een probleem was) alleen nu pakt het wat minder goed uit. Maar goed in de toekomst dus gewoon enkel met bon :).

Misschien houd ik het toestel wel gewoon. Ik heb in mijn hele leven pas 2 keer mijn garantie hoeven te gebruiken. Hopen dat het nu gewoon niet hoeft dan is er denk ik niks aan de hand.

Steel Dogg 03-05-13 01:16

Ik zou in jouw situatie de telefoon zeker niet naar de politie brengen, want ik denk dat je hem dan idd kwijt bent.. En ik weet niet precies hoe het zit, maar mogelijk zit je dan ook nog met heling, dus je bent dan ook nog eens strafbaar.

Ik zou het risico niet nemen. ;)

ballegooier 03-05-13 08:31

En waarom zou de politie vragen je iPhone in te leveren? Dat gaan ze niet zomaar vragen hoor. Er moet dan op z'n minst aangifte van vermissing of diefstal zijn gedaan op het imei van dat specifieke toestel. En als dat het geval is, is er dus echt iemand die nu zonder iPhone zit wegens diefstal.

Werner1963 03-05-13 09:21

Is de iPhone 5 misschien omgeruild geweest door apple wegens een probleem?
Een verloren of gestolen Apple-product melden

Wiebstar 03-05-13 17:18

Beste Leden,

Ik ben contact blijven houden met de beste man en hij verzekerde mij nog steeds dat alles goed ging komen en hij zou vandaag het doosje op de post doen. Ik heb hem toen gevraagd of hij even een foto wilde maken van het doosje en dan het liefst van de kant waar het imei nummer op staat. Dit heeft hij gedaan dus het doosje is terecht en het imei nummer kwam overeen met die van de iphone. Niet veel later kreeg ik een mail met daarin een foto van het bonnetje van het postkantoor als bewijs dat hij hem verstuurd zou hebben met daarop ook gelijk het track en trace nummer.

De bon is inmiddels ook terecht en het imei nummer komt wederom overeen, maar ik denk niet dat ik daar veel aan heb. Het is ten eerste al een kopie van de bon en dat is volgens mij niet zo'n ramp, maar hij heeft een foto gemaakt van zijn bon (waarom die deze niet gewoon gelijk meestuurd met het doosje mag een raadsel wezen maar goed). Ik ga er vanuit dat ik aan de hand van een foto van een bon geen garantie heb toch?

Edit: Krijg je bij deze website geen melding als het topic verplaatst word? Heb me eigen net namelijk rot gezocht

lex4545 03-05-13 17:48

Het lijkt me als die telefoon eerlijk is en hij de originele bon niet geeft dat hij die zakelijk heeft gekocht. Die bon moet hij ongeveer 7 jaar bewaren.

Wiebstar 03-05-13 17:53

@ lex4545

Ja hij was volgens mij ook een zakenman. Maar hoezo moet hij hem dan zo lang bewaren?

Verder heb ik net even met de klantenservice van apple gebeld en hebben ze het toestel op mijn naam gezet en vertelde dat ik de bon niet nodig had omdat als er iets mis zou zijn met het toestel ze gewoon alles konden opvragen. Volgens mij is alles gewoon goed nu (mits het doosje ook echt aankomt) :).

Onyx 05-05-13 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiebstar (Bericht 893434)
@ lex4545
.......
Verder heb ik net even met de klantenservice van Apple gebeld en hebben ze het toestel op mijn naam gezet en vertelde dat ik de bon niet nodig had omdat als er iets mis zou zijn met het toestel ze gewoon alles konden opvragen...

Even iets offtopic maar geeft Apple dan op deze manier ook de 2 jaar garantie waar we in Nederland recht op hebben?

Was vanmiddag op Marktplaats op zoek naar een iPhone 5 en vroeg een verkoper naar de aanwezigheid van de aankoopbon.
Die reageerde dat Apple dit nu op het serienummer zou doen en dus gewoon 2 jaar vanaf activeringsdatum zou rekenen, met of zonder bon.
Heb gereageerd dat ik dit voor het eerst hoorde maar mogelijk heb ik iets gemist..?

iSpy 12-05-13 23:09

Naar mijn weten heb je 1 jaar garantie via Apple Onyx.

urban 13-05-13 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onyx (Bericht 893622)
Even iets offtopic maar geeft Apple dan op deze manier ook de 2 jaar garantie waar we in Nederland recht op hebben?

Was vanmiddag op Marktplaats op zoek naar een iPhone 5 en vroeg een verkoper naar de aanwezigheid van de aankoopbon.
Die reageerde dat Apple dit nu op het serienummer zou doen en dus gewoon 2 jaar vanaf activeringsdatum zou rekenen, met of zonder bon.
Heb gereageerd dat ik dit voor het eerst hoorde maar mogelijk heb ik iets gemist..?

Als je het via apple online of via applestore in amsterdam hebt gekocht kan je idd 2 jaar lang zonder bon terecht bij apple stores en niet bij i-mac of andere winkels daar heb je altijd een bon nodig maar als je het bv. Bij mediamarkt hebt gekocht kan je alleen het eerste jaar bij een apple store terecht 2. Jaar moet je terug naar mediamarkt maar let op alleen bij applestores hoef je geen bon

Heb het laatst gevraagt bij Apple store amsterdam


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:40.