iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Nederland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/)
-   -   iPhone 5s - Nederland & Belgie beschikbaarheid. (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/145918-iphone-5s-nederland-and-belgie-beschikbaarheid.html)

stevenvds 11-10-13 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jcop (Bericht 924330)
Iemand trouwens een idee of het mogelijk zal worden om te pre-orderen online?

Denk het wel. Waarschijnlijk om 00:00 in de nacht van 24 op 25 oktober.

Het is nog maar de vraag of je dan next day je iPhone krijgt, gezien de voorraden wereldwijd... Vorig jaar met de 5 hebben mensen ook een maand moeten wachten, hoe je snel je ook pre-orderde...

Jcop 11-10-13 09:52

Achzo,

Want toen ik mijn 4S bestelde 2 jaar geleden was er toch een pre-order periode van 2 weken. Heb die toen besteld en 1 dag na de officïele release was die geleverd binnen gekomen.

stevenvds 11-10-13 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jcop (Bericht 924336)
Achzo,

Want toen ik mijn 4S bestelde 2 jaar geleden was er toch een pre-order periode van 2 weken. Heb die toen besteld en 1 dag na de officïele release was die geleverd binnen gekomen.

Ja, dat waren nog eens tijden :D

Maar nu is het dus anders denk ik. Bij de iPhone 5 waren de voorraden ook ver te zoeken, en nu lijkt het nog erger te zijn. Denk dus ook dat daarom de release van de 2e batch later is gepland in vergelijking met vorig jaar.

Jcop 11-10-13 09:58

Toch snap ik die politiek niet echt eigenlijk.

Als je nu reeds begint met een pre-order mogelijkheid dan heb je binnen één week reeds een goed beeld hoeveel je al sowieso naar welk land moet sturen. Dit vergemakkelijkt toch een groot deel van de productie en verkoop.

stevenvds 11-10-13 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jcop (Bericht 924340)
Toch snap ik die politiek niet echt eigenlijk.

Als je nu reeds begint met een pre-order mogelijkheid dan heb je binnen één week reeds een goed beeld hoeveel je al sowieso naar welk land moet sturen. Dit vergemakkelijkt toch een groot deel van de productie en verkoop.

Helemaal mee eens.

Echter, ze draaien waarschijnlijk al op 100% qua productie, veel verder opvoeren kan niet. Ze moeten nu ook veel meer iPhones over meerdere landen verspreiden, dus de voorraden zullen misschien ook kleiner worden per land.

Ik denk dat Apple zelf vast wel modellen heeft waarin rekening wordt gehouden met de status van de voorraad, de vraag in dat land en over hoeveel landen een bepaalde voorraad verdeeld moet worden. Zo bepalen ze waarschijnlijk hoeveel ze moeten sturen naar welk land.

Jcop 11-10-13 10:13

Mja, er zal wel over nagedacht geweest zijn.

In ieder geval zal ik hem toch online bestellen via de website. Heb toch al ondervonden dat dit op gebied van service en eventuele herstelling toch wat beter is dan te gaan naar officiële verkooppunten in België.

MarxBob 11-10-13 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jcop (Bericht 924340)
Toch snap ik die politiek niet echt eigenlijk.

Als je nu reeds begint met een pre-order mogelijkheid dan heb je binnen één week reeds een goed beeld hoeveel je al sowieso naar welk land moet sturen. Dit vergemakkelijkt toch een groot deel van de productie en verkoop.


Dit klinkt heel makkelijk maar dat is het niet ;). Er zitten mensen bij sales die gaan schatten wat de verkopen gaan doen en dan heb je nog de afdeling productie die een budget krijgt om de iphones te maken. Daar dient sales ook rekening meer te houden.

En het zijn slechts schattingen dus de werkelijkheid kan altijd anders uitvallen. Zo is de productie van de 5C gehalveerd volgens verschillende bronnen. Dat zou mogelijk voor de 5S een voordeel zijn want er is meer capaciteit vrij.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die naar een fysieke winkel gaan en niet pre-orderen.
Dus het is moeilijk om op basis van je pre-orders te gaan kijken.

(Het eerste stuk is theorie die ik op school heb geleerd ;) en zo gaat t eigenlijk bij zo een beetje alle productiebedrijven)

stevenvds 11-10-13 10:20

Succes! Hoop voor je dat 'm snel krijgt.

Heb 'm zelf gister in UK apple store online besteld. Via collega van m'n pa. Hij komt 4 nov naar Rotterdam, dus hopelijk wordt ie voor die tijd bezorgd en kan hij mijn 5s dan meenemen ;) Durfde het niet aan om nog langer te wachten op de NL/BE release...

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 11 oktober 2013 om 10:25 ----------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MarxBob (Bericht 924347)
En het zijn slechts schattingen dus de werkelijkheid kan altijd anders uitvallen. Zo is de productie van de 5C gehalveerd volgens verschillende bronnen. Dat zou mogelijk voor de 5S een voordeel zijn want er is meer capaciteit vrij.

Ik heb dus niet het idee dat er meer capaciteit voor de 5s vrij komt... Je bent toch afhankelijk van je leveranciers van je componenten (batterij, processor, etc.). Zij kunnen misschien ook niet immediate hun productie verhogen omdat Apple dat wil...

Maar goed, wij als buitenstaanders hebben natuurlijk geen idee hoe die supply chain van Apple eruit ziet, dus het blijft gissen :p

Jcop 11-10-13 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MarxBob (Bericht 924347)
Dit klinkt heel makkelijk maar dat is het niet ;). Er zitten mensen bij sales die gaan schatten wat de verkopen gaan doen en dan heb je nog de afdeling productie die een budget krijgt om de iphones te maken. Daar dient sales ook rekening meer te houden.

En het zijn slechts schattingen dus de werkelijkheid kan altijd anders uitvallen. Zo is de productie van de 5C gehalveerd volgens verschillende bronnen. Dat zou mogelijk voor de 5S een voordeel zijn want er is meer capaciteit vrij.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die naar een fysieke winkel gaan en niet pre-orderen.
Dus het is moeilijk om op basis van je pre-orders te gaan kijken.

(Het eerste stuk is theorie die ik op school heb geleerd ;) en zo gaat t eigenlijk bij zo een beetje alle productiebedrijven)

Tuurlijk, hier ben ik het voor 100% eens met U, maar dit laat niet weg dat je dan al een duidelijk beeld hebt van wat er werkelijk fysiek verkocht zal worden. De rest is dan idd een schatting maken wat er nog bij kan komen.

Ik denk dat je wel kan stellen dat de pre-order sowieso 25% van de verkoop op de release dag zou uitmaken.

Maar net zoals hierboven vermeld komen er nog wel wat dingen bij kijken waar we geen rekening mee houden.
Voor mijn part mogen ze die gouden versie zo uit de handel nemen, maar dat is persoonlijke smaak zeker, en de vrijgekomen productie gebruiken voor de grijze versie!

robloo93 12-10-13 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MarxBob (Bericht 923948)
Zouden de toestellen ook bij aMac verkrijgbaar zijn op die datum? Ze zijn wel een premium seller.

Dit heb ik ook geplaatst in t duitsland topic, maar hij hoort eigenlijk hier thuis:

Ik denk dat de kans dat Amac ze op de 25e zal hebben met zo klein is als dat Apple ze perongeluk volgende week al in nederland verkoopt. Geldt waarschijnlijk voor alle premium en authorised resellers. Eerst alleen met abonnement te koop (vaak pas ruim na de releasedatum) en maanden later pas los te koop. Ik spreek uit ervaring..


En dit was een andere vraag:
Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door flappah

"Inderdaad. Daar mag je van uitgaan. Vorig jaar waren de voorraden ook erg beperkt in A'dam. Het is te hopen dat de Apple Store in Den Haag net voor 25/10 open gaat. Dan zijn er twee plekken in het land waar een redelijke initiële voorraad is."

Mijn reactie:
Apple Store Den Haag duurt ook nog wel even denk ik.. Las van de week dat er nu net personeel is uitgenodigd voor sollicitatie in november.

strepenkat 13-10-13 15:16

Als je niet in de rij wil staan, wat is dan de snelste manier om aan de 5s te komen? Zonder abonnement.

alvani 13-10-13 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strepenkat (Bericht 925042)
Als je niet in de rij wil staan, wat is dan de snelste manier om aan de 5s te komen? Zonder abonnement.

Iemand anders voor je in de rij laten staan? :-)

Freeltd 13-10-13 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strepenkat (Bericht 925042)
Als je niet in de rij wil staan, wat is dan de snelste manier om aan de 5s te komen? Zonder abonnement.

Ik vermoed gewoon online via de apple store op hun site.

visje68 13-10-13 20:09

mediamarkt zal ze ook snel op stock hebben

MarxBob 13-10-13 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door visje68 (Bericht 925099)
mediamarkt zal ze ook snel op stock hebben


Ja maar bij hun worden ze eerste paar weken/maanden enkel met abbonoment hebben en dat wil hij/zij net niet ;)

Thiagordc 14-10-13 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MarxBob (Bericht 925102)
Ja maar bij hun worden ze eerste paar weken/maanden enkel met abbonoment hebben en dat wil hij/zij net niet ;)

En denk door de schaarste, dan gewone winkels (alles buiten Apple store) geen tot zeer weinig zullen binnen krijgen, behalve abbo verkoop natuurlijk...

Mvg

MarxBob 14-10-13 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thiagordc (Bericht 925290)
En denk door de schaarste, dan gewone winkels (alles buiten Apple store) geen tot zeer weinig zullen binnen krijgen, behalve abbo verkoop natuurlijk...

Mvg

Correct , had Amac gemaild in bergen op zoom die verwachten ze de eerste weken/maanden dus niet.. En alleen Apple Store en ketens als mediamarkt leveren ze. En enkel bij Apple store in A'dam gaan ze los verkocht worden en media markt met abbonomenten. Dat is wel tegenvaller.. :mad:

PascalHark 15-10-13 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MarxBob (Bericht 925335)
Correct , had Amac gemaild in bergen op zoom die verwachten ze de eerste weken/maanden dus niet.. En alleen Apple Store en ketens als mediamarkt leveren ze. En enkel bij Apple store in A'dam gaan ze los verkocht worden en media markt met abbonomenten. Dat is wel tegenvaller.. :mad:

Hoezo tegenvaller? Is niet anders dan vorig jaar...

MarxBob 15-10-13 17:48

Nou sommige bedrijven kijken naar het verleden en probeerd het te verbeteren maar dat doet Apple dus niet -.-'

Thiagordc 15-10-13 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MarxBob (Bericht 925632)
Nou sommige bedrijven kijken naar het verleden en probeerd het te verbeteren maar dat doet Apple dus niet -.-'

Of net wel, maar kunnen ze de vraag gewoon niet aan qua productie.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:55.