iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Nederland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/)
-   -   Welke Macbook Pro kopen? (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/163070-welke-macbook-pro-kopen.html)

Tomas93 11-03-15 23:55

Welke Macbook Pro kopen?
 
Hey,

Ik ben van plan een nieuw Macbook Pro te gaan kopen, omdat mijn huidige ontzettend traag begint te worden. Echter zou ik graag wat tips willen bij mijn nieuwe aankoop. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Op dit moment heb ik het volgende:
- 15 inch Macbook Pro uit 2010 met een Intel Core i7 processor, 4GB ram en een harde schijf van 500GB (5400RPM).

Nu wil ik een 13 inch Macbook Pro gaan kopen (aangezien ik 9 vd 10 keer met een 27 inch scherm er naast werk). Echter twijfel ik nog wat ik moet doen. Het gaat om de volgende opties:

- MBP 13 inch, 2,7-GHz i5, 16GB Ram en 128 GB PCIe-flashopslag: €1649,-
- MBP 13 inch, 3,1-GHz i7, 16GB Ram en 128 GB PCIe-flashopslag: €1999,-
- MBP 13 inch, 2,9-GHz i5, 16GB Ram en 512 GB PCIe-flashopslag: €2199,-
- MBP 13 inch, 3,1-GHz i7, 16GB Ram en 512 GB PCIe-flashopslag: €2499,-

Aangezien ik DJ ben en een ontzettend grote muziekbibliotheek heb lijkt mij de 512GB wel makkelijk. Echter is deze uitbereiding wel €450,- duurder.
Ik las op internet dat het mogelijk was om de gehele itunes bibliotheek op een externe HDD te gebruiken. Ik kwam hierbij alleen wel veel negatieve dingen tegen (langzaam, onhandig en itunes bibliotheek kwijt). Wat is jullie ervaring hierin?

Betreft het i5/i7 verhaal, hoeveel verschil zou ik hierin merken? De (voornaamste) reden dat ik twijfel om een i7 te halen is zodat mijn mac langer meegaat.

Op dit moment heb ik een i7 (weliswaar uit 2010), zou ik er (flink) op achteruit gaan als ik een i5 haal, of zou dit echt opmerken?

Ik gebruik mijn mac voornamelijk voor het maken (programmeren) van websites, muziek produceren, Photoshop, video editing (simpelweg via iMovie, lijkt me geen groot issue), maken van word documenten en powerpoint presentaties.

Gebruik hem niet echt voor Gaming of zware 3D software.

Wat is jullie advies? Is het sowieso wel raadzaam om nu een mac te kopen, of is het wellicht verstandiger om te wachten tot de 15" inch MBP vernieuwd wordt?

De 512GB harde schijf heb ik dus alleen nodig voor mijn iTunes bibliotheek. Als dit (handig) is op te lossen door een externe HDD zou dit uiteraard heel mooi zijn. Echter lees ik iets teveel negativiteit hierover. Of dit waar is is uiteraard vraag 2.

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Gr,

Tomas

RWK 12-03-15 04:29

Ik weet niet of er informatie over Mac's gegeven mag worden, maar dit forum loopt zo achter, dus hierbij mijn bevindingen:

De 13 inch MacBook Pro is een goede keus. Zelf heb ik deze ook gehad, en ben overgestapt naar de 15 inch variant. Als DJ zijnde, is de 512GB handig. Het ligt eraan wat je budget is. Als je het kan uitgeven, dan zou ik dat doen. Het is sneller dan een HDD van 1TB via USB 3.0, maar voor de upgrade van 512GB koop je al gauw 2x 1TB aan external storage. Het is maar wat je zelf prettig vind. Aan Thunderbolt zou je niet aan moeten beginnen, snelheid is goed, maar is erg slecht voor je portemonnee.

De dingen die je erop wilt doen, gaat gemakkelijk met de i5 variant. Natuurlijk zal je met een i7 het iets verder schoppen, maar ik heb zelf de i5 variant gehad, en ik heb die echt tot het uiterst gepushed en stond er wel versteld van. Let er wel op dat deze dual-cores hyper threading ondersteunt, dus dat heeft enige voordeel.

Als je nu upgrade naar de 13 inch variant moet je goed opletten of je niet het voorgaande model koopt. De 13 inch line-up zijn sinds maandag vernieuwd met de nieuwe intel chips. Let daar dus goed op! Ik ben daar zelf de dupe van geweest bij de Media Markt toen ik mijn 13 inch model ging kopen. Ik kreeg er wel een goede korting bij, maar ik neem aan dat je toch voor het nieuwste wilt gaan.

Al met al ga je er zeker op vooruit, de i5's van nu zijn zeker krachtig genoeg. Echter zou ik ook naar andere opties kijken, zoals het RAM geheugen van je huidige Mac upgraden naar het hoogst haalbare en je cd-drive vervangen voor een SSD. Er staan talloze handleidingen op internet, of je zoekt een bedrijf die het voor je kan doen. Het bespaart een hoop en ik weet zeker dat je je machine nog zeker een aantal jaar kan gebruiken.

De reden waarom je Mac nu zo traag aanvoelt is omdat waarschijnlijk de HDD al verouderd is. Tevens heb je 4GB RAM wat erg laag is in deze tijdperk, zeker met de zware applicaties die je wilt draaien. Ik zou een upgrade van je huidige machine in gedachte nemen.

Wat betreft de iTunes bibliotheek op een externe hardeschijf. Ik heb dit ook een tijdje gedaan op mijn 13 inch, die 128GB aan geheugen had. iTunes zal alleen een error geven als je externe HDD niet aangesloten zit en jij dan een bestand wilt afspelen. Voor de rest geen problemen mee gehad. De error verdwijnt dan weer als de HDD is aangesloten. Waar de negativiteit vandaan komt is mij een raadsel, ik heb het vrijwel zonder problemen kunnen gebruiken. Nu mijn 15inch over 256GB beschikt, heb ik een bescheiden bibliotheek op mijn Macbook staan, al mijn andere muziek staat op mijn iMac.

Succes met de keuze, en als je nog vragen hebt, stel ze gerust! :)

Tomas93 12-03-15 08:20

Hey,

Thanks voor je uitgebreid antwoord! Het updaten van een SSD en meer Ram heb ik inmiddels van meerdere mensen gehoord.

Misschien dat ik dat dus toch moet overwegen. Weet je toevallig waar je dit kunt laten doen? Zelf ben ik hier niet zo handig in namelijk.

Wanneer ik er een goede SSD in zet en upgrade naar 8GB ram, zou hij dan weer goed werkbaar zijn, of is een nieuwe kopen toch beter?

Gr,

Tomas

Guest-20180925190238 12-03-15 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas93 (Bericht 993852)
Wanneer ik er een goede SSD in zet en upgrade naar 8GB ram, zou hij dan weer goed werkbaar zijn, of is een nieuwe kopen toch beter?

Ik heb de MacBook Pro 13" Late 2011 i5 van moeder de vrouw voorzien van 8 GB RAM en een Seagate Momentus XT Hybride HDD (SSD + HD 7.200 rpm) van 750 GB. Dat ding werkt nu als een speer met OS X 10.10.2 Yosemite.

Zij doet met die MacBook Pro voornamelijke fotobewerking met Aperture, Pixelmator en Acorn. Schijnt nu allemaal perfect te werken. Een snelheidsverschil tussen die hybride HDD en de SSD in mijn MacBook Pro merk ik niet.

Daros 18-03-15 08:20

Stuur me even een PB dan kan ik je helpen met je SSD of SSHD.

Guest-20180925190238 18-03-15 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daros (Bericht 994223)
Stuur me even een PB dan kan ik je helpen met je SSD of SSHD.

Waarom zou ik dat doen? :confused: Heb geen problemen. En als ik die heb los ik die zelf wel op.

Daros 18-03-15 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 994226)
Waarom zou ik dat doen? :confused: Heb geen problemen. En als ik die heb los ik die zelf wel op.

Was bedoeld voor de TS :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:51.