iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Nederland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/)
-   -   marketingstruc (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/66407-marketingstruc.html)

elhidoa 01-08-10 16:25

marketingstruc
 
is het niet gewoon weer een marketings truc van apple om te zeggen dat de iphone uitverkocht is zodat ie erg gewild lijkt en iedereen em wil?
over een maand is de iphone 4 waarschijnlijk in heel nederland verkrijgbaar..

DrDecibel 01-08-10 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door elhidoa (Bericht 509450)
is het niet gewoon weer een marketings truc van apple om te zeggen dat de iphone uitverkocht is zodat ie erg gewild lijkt en iedereen em wil?
over een maand is de iphone 4 waarschijnlijk in heel nederland verkrijgbaar..


icm met abbonnement zal die idd over paar maanden wel volop te krijgen zijn ja

blingbling 01-08-10 16:34

Dat zal niks met een marketingtruc te maken hebben. Iedere iPhone die ze niet verkopen omdat er geen voorraad is, lopen ze mis. Er zijn zat mensen die denken: och laat ik maar voor een HTC gaan, die is tenminste op voorraad.
En over een maand of 2 zal hij goed te verkrijgen zijn, omdat dan heel veel mensen al voorzien zijn en de run op iPhones afneemt.

McNessie 01-08-10 16:40

Sommige mensen houden gewoon van "conspiracies" ;)

loller 01-08-10 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door McNessie (Bericht 509489)
Sommige mensen houden gewoon van "conspiracies" ;)

Haha je was me voor. Ik geloof er ook niet zo in.

Lunatic 01-08-10 20:39

En of dit een marketing stunt is!
Ik geloof niet dat de groep die denken van 'anders neem ik wel een HTC' groter is als de groep die wacht tot de telefoon van het moment in bezit kunnen krijgen.
De iPhone 4 is op dit moment een hele hype aan het worden zeker omdat hij zo schaars te krijgen is.
Mensen die er nu 1 hebben laten hem aan iedereen zien zo van 'Dit is nou die iPhone 4 die de halve wereld wilt hebben'.

Ik geloof inderdaad ook zeker dat dit een marketing stunt is, je gaat mij niet wijs maken dat ze van te voren niet een paar miljoen Iphones meer hadden kunnen laten maken...

chaser2600 01-08-10 20:48

Ik snap niet waarom de behoefte om een bepaalde telefoon te kopen groter wordt als hij moeilijk te krijgen is

Dragon 01-08-10 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chaser2600 (Bericht 509778)
Ik snap niet waarom de behoefte om een bepaalde telefoon te kopen groter wordt als hij moeilijk te krijgen is

Er zijn vele die denken: "als hij nu al is uitverkocht dan zal hij wel vreselijk goed zijn, die MOET ik dus ook hebben".

Net zoals vele denken dat de duurdere altijd beter zijn dan de goedkopere versies.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lunatic (Bericht 509766)
Ik geloof inderdaad ook zeker dat dit een marketing stunt is, je gaat mij niet wijs maken dat ze van te voren niet een paar miljoen Iphones meer hadden kunnen laten maken...

Juist, ze weten het echt wel. Ze kunnen er genoeg maken als ze willen.

Het is net zo krom dat T-Mobile zegt dat ze dit overweldigende succes niet verwacht hadden bij de voorinschrijvingen.
Apple (Steve) verkondigt dit, net als de iPad, als magisch revolutionair, dit gaat de wereld op zijn kop zetten, en is de beste smartphone die er is gemaakt. En zo zijn er nog veel meer van dit soort kreten. Je verkondigt dit alsof de wereld hierop zit te wachten, en dan verwacht je niet dat er een storm loop is van mensen die dit ding willen hebben.

Maak je mij niet wijs.

Lunatic 01-08-10 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chaser2600 (Bericht 509778)
Ik snap niet waarom de behoefte om een bepaalde telefoon te kopen groter wordt als hij moeilijk te krijgen is

Uniek zijn!
Apple lokt hiermee een bepaalde behoefte uit bij de consumenten ('ik moet die telefoon hebben...'), erg slim en het werkt ook nog.

Apple is sowieso een meester in het verkopen van hun producten.
Als je een gewone computer koopt kijk je eerst naar de prestaties en dan pas hoe hij eruit ziet, bij een Apple computer kijk je eerst naar de looks dan pas naar de prestaties.
Zo je producten verkopen is gewoon geniaal!

Welk ander merk krijgt het voor elkaar dat mensen in dikke rijen voor de deuren liggen om bepaalde producten te kopen? Dit soort waanzin is de beste en goedkoopste publiciteit en nog wereldwijd ook.

DrDecibel 01-08-10 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lunatic (Bericht 509943)

Welk ander merk krijgt het voor elkaar dat mensen in dikke rijen voor de deuren liggen om bepaalde producten te kopen? Dit soort waanzin is de beste en goedkoopste publiciteit en nog wereldwijd ook.


die zijn er genoeg hoor

denk aan xbox of playstation bijvoorbeeld

desalniettemin doet Apple het natuurlijk waanzinnig

FridgeNL 01-08-10 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chaser2600 (Bericht 509778)
Ik snap niet waarom de behoefte om een bepaalde telefoon te kopen groter wordt als hij moeilijk te krijgen is

Elke econoom zal je kunnen vertellen dat met een eigen gecreëerde schaarste je de prijzen en vraag naar het artikel hoog houd.

chaser2600 01-08-10 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fridge65 (Bericht 509965)
Elke econoom zal je kunnen vertellen dat met een eigen gecreëerde schaarste je de prijzen en vraag naar het artikel hoog houd.

Mjah. Ik kan me er best iets bij voorstellen. Maar dan alleen met de wetenschap dat het schaarst blijft. Maar iedereen weet dat straks de halve wereld hiermee loopt dus het unieke gaat op den duur verloren.

Con 02-08-10 00:36

@chaser2600: op dat moment maakt het niet meer uit, dan is 'het kwaad al geschied' namelijk. Dan heeft iedereen een iphone en apple topverkopen, dat is juist de bedoeling van het creëren van schaarste! M.a.w. jouw conclusie is een logische gevolg...

Dragon 02-08-10 09:25

De game industrie doet het ook al jaren op die manier. Zijn vaak ook uitverkocht de eerste dagen.

Lunatic 02-08-10 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeriB (Bericht 509956)
die zijn er genoeg hoor

denk aan xbox of playstation bijvoorbeeld

desalniettemin doet Apple het natuurlijk waanzinnig

Dat zijn inderdaad 2 goede voorbeelden die het ook aardig onder de knie hebben, maar om nou te zeggen dat er genoeg bedrijven zijn die dit kunstje kunnen flikken...
Ik denk dat ze op 1 hand te tellen zijn!

Dragon 02-08-10 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lunatic (Bericht 510831)
Ik denk dat ze op 1 hand te tellen zijn!

Zijn er inderdaad niet veel die dit kunnen doen. Nintendo is er bijv. ook goed in bij de Wii.
Je kan dit bijna alleen met producten doen die zichzelf eigenlijk al wel verkopen. Anders gooi je je eigen ruiten in.

Con 02-08-10 12:15

Meestal zijn het hoogwaardige, en de volgende woord zegt het al, exclusieve producten waarbij dit soort marketingstruukjes worden toegepast. Iets wat een selectief groepje zal gaan kopen. Als je zorgt voor schaarste voor dat groepje, dan gaat het balletje vanzelf rollen. Mond op mond (lees: van vriend op vriend, lees: van klant op potentiële klant)reclame is namelijk de beste reclame die een bedrijf kan hebben.

roger910 02-08-10 13:30

Als jullie gelijk hebben, dan heeft Apple het maar dom gedaan. Het lijkt erop of ze met de eerste leveringen nog niet eens 20% van de gegadigden hebben voorzien van een toestel. Als ze een doelbewuste schaarste-strategie zouden volgen zouden ze meer op de 80% zijn gaan zitten: wel een wachtlijst creëren en kunnen vertellen dat je uitverkocht bent, en tegelijkertijd toch zo veel mogelijk omzet binnenhalen.

dikke 02-08-10 17:30

Ik denk dat de werknemers bij Foxconn boos zijn geworden waarop ze een iPhone 4 gevecht zijn gaan houden met als resultaat; vele beschadigde iPhones. Tevens denk ik dat ze over de apparatuur een plasje zijn gaan doen in verband met het tekort aan toiletten.

Bovenstaande vind ik een zeer plausibele verklaring voor het tekort aan i4's .. !

elhidoa 03-08-10 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger910 (Bericht 511129)
Als jullie gelijk hebben, dan heeft Apple het maar dom gedaan. Het lijkt erop of ze met de eerste leveringen nog niet eens 20% van de gegadigden hebben voorzien van een toestel. Als ze een doelbewuste schaarste-strategie zouden volgen zouden ze meer op de 80% zijn gaan zitten: wel een wachtlijst creëren en kunnen vertellen dat je uitverkocht bent, en tegelijkertijd toch zo veel mogelijk omzet binnenhalen.

die overige 80% die koopt die iphone alsnog later;) en door maar zo weinig mensen al een iphone te geven creeer je een nog exclusiever mobieltje zodat nog meer mensen em willen;)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:58.