iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Nederland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/)
-   -   Opgelicht: iPad gekocht met nepgeld (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/87091-opgelicht-ipad-gekocht-nepgeld.html)

kjappert 19-03-11 15:12

Opgelicht: iPad gekocht met nepgeld
 
Beste mensen,

Ik weet niet echt wat ik er mee moet, maar ik moet het toch kwijt. Dus dan maar hier! Ik heb vanochtend mijn ipad verkocht, via marktplaats. Nadat ik weer thuis kwam heb ik ontdekt dat de ipad is betaald met nepgeld!! Allemaal briefjes van 50. De briefjes leken zeer echt, toen zag ik opeens dat ze allemaal hetzelfde serie nummer hadden. Bij nader onderzoek, naast een echt briefje van 50 euro bleken er een hoop dingen niet in orde.

De persoon die de ipad van mijn gekocht heeft was natuurlijk al gevlogen. Ik had alleen een telefoon nummer, die staat nu natuurlijk uit. Waarschijnlijk een pre paid kaart.

Ik ben direct naar de politie gegaan. Die zit hier 200 meter van mijn huis. Ze konden helaas niet voor me doen, de helden! Aangifte doen had volgens de dienstdoener geen zin, omdat ik te weinig wist.

Ik heb natuurlijk ook Find my iphone geprobeerd, maar deze jongens zijn slim en hebben de ipad uitgezet of misschien wel gereset.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt?

ballegooier 19-03-11 16:52

***** voor je, man. Dit voorzie je immers ook niet vantevoren. Tja, wat heb je nog voor opties, Find my iPhone is idd geen optie voor dit soort geavanceerde oplichting. Je kunt misschien het serienummer registreren bij Apple als gestolen (niet dat ze er iets actief mee doen, maar misschien wel als hij binnengebracht wordt ter reparatie?)

Politie zou jouw iPad misschien niet hoog opnemen, maar nep geld zouden ze wel hoog op moeten nemen....?

apotheosis 19-03-11 20:21

@aan de topicstarter; kan men niet zien vanwaar die oplichter heeft gebeld ook al was het met een prepaid kaartje? Kunnen ze dit niet vragen aan de providers aangezien je deze hun nr hebt?

pinokkia 19-03-11 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kjappert (Bericht 653220)
Beste mensen,

Ik weet niet echt wat ik er mee moet, maar ik moet het toch kwijt. Dus dan maar hier! Ik heb vanochtend mijn ipad verkocht, via marktplaats. Nadat ik weer thuis kwam heb ik ontdekt dat de ipad is betaald met nepgeld!! Allemaal briefjes van 50. De briefjes leken zeer echt, toen zag ik opeens dat ze allemaal hetzelfde serie nummer hadden. Bij nader onderzoek, naast een echt briefje van 50 euro bleken er een hoop dingen niet in orde.

De persoon die de ipad van mijn gekocht heeft was natuurlijk al gevlogen. Ik had alleen een telefoon nummer, die staat nu natuurlijk uit. Waarschijnlijk een pre paid kaart.

Ik ben direct naar de politie gegaan. Die zit hier 200 meter van mijn huis. Ze konden helaas niet voor me doen, de helden! Aangifte doen had volgens de dienstdoener geen zin, omdat ik te weinig wist.

Ik heb natuurlijk ook Find my iphone geprobeerd, maar deze jongens zijn slim en hebben de ipad uitgezet of misschien wel gereset.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt?

Inderdaad bij apple een melding (serienummer doorgeven) via mail maken. Misschien dat hun iets voor je kan betekenen. Dat is echt balen voor je. Suc6 verder met het achterhalen van je iPad.

anandvr 19-03-11 21:26

Oef..heb gelijk mijn geld nagekeken...gister ook mijn iPad verkocht...erg vervelend voor je

Londonforever 19-03-11 21:35

Valsmunterij is een zwaar vergrijp dus ik sta er eerlijk gezegd toch wel van versteld dat de politie dit zo 'koud' laat.

frankhan 19-03-11 21:46

Ik vind dit forum juist wel een plaats om mensen te waarschuwen, of het nu voor software is (goed) of voor oplichters (fout).

Zwaar balen. Ik geloof dar de ploitie een strafbaarfeit begaat door valsemunterij zo te laten gaan. Geeft wel niveau de Politie op dat bureau.

Ik zou voor de grap een officier van justitie eens bellen, kijken wat er dan gebeurt.

Onyx 19-03-11 23:31

Uiteraard kan je aangifte doen maar als je alleen de valse briefjes van €50.- hebt denk ik dat ze er inderdaad weinig mee kunnen.
Als je nu een kenteken, foto van de dader of camerabeelden (webcam van een buurtbewoner, supermarkt in de omgeving, etc.) had dan zouden de pakkansen wel behoorlijk toenemen lijkt mij.
Ze zullen in elk geval de aangifte moeten opnemen en dan hopen dat het gebruikte telefoonnummer nog ergens anders opduikt.
Heb je geen mailadres of ip-nummer waar je iets mee kan uit bv. een mailwisseling?

benBEN 20-03-11 00:06

Niet geschoten, is altijd mis, een 'oproep' op bijv. marktplaats zodat evt. kopers weten dat ze een 'gestolen' iPad aangeboden krijgen als ze hem tekoop aanbieden.

Remco. 20-03-11 00:33

Als je mails hebt van deze persoon zou je in de mailheaders kunnen kijken of er ergens een geldig IP adres te vinden is. Vaak gebruiken dit soort figuren een proxyserver om je op een dwaalspoor te brengen.

iNemesis 20-03-11 04:27

is niet zo fijn, heb ik zelf ook een keer meegemaakt. Ik had het al na paar minuten door ..maar ja de vogel was gevlogen, ook aangifte gedaan imei nummer doorgegeven (was een telefoon) maar allemaal niets geholpen. Als ik iets verkoop heb ik nu altijd mijn ultra violet pennetje bij, altijd checken dus voordat je wat overhandigt.

Onyx 20-03-11 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Remco. (Bericht 653406)
Als je mails hebt van deze persoon zou je in de mailheaders kunnen kijken of er ergens een geldig IP adres te vinden is. Vaak gebruiken dit soort figuren een proxyserver om je op een dwaalspoor te brengen.

Zeker het proberen waard.
Heb wel eens een aantal malen wat meegelezen op de vele oplichtingsfora maar het verbaast je nog hoeveel er hetzelfde telefoonnummer, mailadres of ip-adres gebruiken.
Als je dan ziet dat er regelmatig complete Hyves-accounts met foto's etc. worden opgespoord ;)

Scooter 20-03-11 10:19

Man wat een kl*te wereld is dat zeg er zitten daar al even grote gangsters als in Vlaanderen !!:(
Bestaan er geen veiligere systemen om te verkopen?

mail.eve 20-03-11 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door iNemesis (Bericht 653434)
is niet zo fijn, heb ik zelf ook een keer meegemaakt. Ik had het al na paar minuten door ..maar ja de vogel was gevlogen, ook aangifte gedaan imei nummer doorgegeven (was een telefoon) maar allemaal niets geholpen. Als ik iets verkoop heb ik nu altijd mijn ultra violet pennetje bij, altijd checken dus voordat je wat overhandigt.

Dat is een van de controle middelen, maar wat vele niet weten is het volgende:

Pak 1 wit papiertje, pak het echte geld, en wrijf hiermee over het papier, je zult zien het ECHTE geld geeft af.

Onyx 20-03-11 14:02

Bijna alle vervalsingen (tenzij ze echt profi zijn) vallen door de mand als je het controleerd met een echt bankbiljet, je voelt het direct als je beide vasthoud.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scooter (Bericht 653448)
Man wat een kl*te wereld is dat zeg er zitten daar al even grote gangsters als in Vlaanderen !!:(
Bestaan er geen veiligere systemen om te verkopen?

Jawel, overboeken per bank of zichtbaar pinnen.
Helaas zullen de boefjes, als je die voorwaarden stelt, niet geinteresseerd zijn en dus niet langskomen :cool:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mail.eve (Bericht 653462)
Dat is een van de controle middelen, maar wat vele niet weten is het volgende:

Pak 1 wit papiertje, pak het echte geld, en wrijf hiermee over het papier, je zult zien het ECHTE geld geeft af.

Wat meestal simpel te zien is is om het getal "50" in de hoek even tegen het licht te houden.
Vaak is de "nul" (die bestaat uit 4 kwartdelen) niet perfect aansluitend.
Dit icm het serienummer geeft je al een aardige indruk.

Als dan, zodra je het papiergeld tegen het licht wilt houden, de "kopers" langzaam beginnen weg te schuivelen weet je genoeg! :d

benBEN 20-03-11 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scooter (Bericht 653448)
Man wat een kl*te wereld is dat zeg er zitten daar al even grote gangsters als in Vlaanderen !!:(
Bestaan er geen veiligere systemen om te verkopen?

Je zou idd huiverig van worden op deze manier. in en in triest dit.

Zoals eerder aangegeven, misschien maar via bank of bij een pin automaat.
ook hoor je nog wel is dat het dmv Paypal veilig is.

Hoe dan ook, allemaal te laat voor de TS die is iPad kwijt en naar het geld kan hij fluiten :mad:

Mochten ze met vals geld betaald hebben.. om deze te verkopen en het geld op willen strijken.. zou ik persoonlijk wel wat waarschuwingen het net op sturen .. om de kans op verkoop iets moeilijker te maken.

Met als reden ik 'm kwijt, jullie hebben zo weinig!
Als ze de 'handel' niet meer aan de man kunnen raken, zullen ze dit soort praktijken (hopelijk) niet meer doen

MoRaNi 20-03-11 16:23

Dit is wel even shit zeg, hoop dat ze de dader nog kunnen achterhalen.En een goede waarschuwing voor andere mensen.

Grtz Ton

iScorpio 20-03-11 17:19

//Topic even opgeschoond.

Waarschuwing is uitgegaan naar een gebruiker die in een tweede bericht in deze topic (welke al verwijderd is) een discriminerende opmerking maakte. Daar zijn we natuurlijk niet van gediend.

En nu weer on-topic graag!

LabTeov 20-03-11 22:02

Haha, dit is wel echt ***** man. Vind wel dat de politie hier meer mee kan doen, maarja ze hebben het tenslotte toch veelste druk met niks doen.

faire4u 30-03-11 17:08

@ Kjappert, ik wil het nep geld voor mijn spreekbeurt graag van je kopen. Heb jij in iedergeval een deel van het geld terug.
Je kan me een pm sturen, ik hoor het graag van je of je ermee akkoord gaat.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:57.