iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie Nederland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/)
-   -   Feiten en ervaringen bij Douane (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f128/koopinformatie-nederland/9686-feiten-ervaringen-douane.html)

babblingbryan 20-03-08 01:05

Feiten en ervaringen bij Douane
 
Er zijn al tientallen dan niet honderden vragen gesteld en beantwoord tot betrekking van de iPhone meenemen bij vakantie naar US en hoe dit vervolgens gaat bij de terugkomst en confrontatie met Douane.

En ik heb nog geen enkel goed antwoord gehoord. De ene zegt dit, de ander zegt sus maar alle verhalen zijn niet helemaal compleet.

Kan iemand mij zijn/haar ervaring vertellen van het kopen van een iPhone in de US en deze vervolgens mee'smokkelen' naar NL. Hoe werkt dit? Is er douane in amerika of enkel voor de vertrekhallen in NL wanneer je je koffers en alles al hebt gepakt?

Als douane je iPhone op de metaal band bij vertrek in US zien liggen kunnen hun dan gaan zeiken? Wat gebeurt er als ze vragen of je iets hebt aan te geven, je nee zegt en ze vervolgens een iPhone in je zak vinden?


Deze vragen zijn behandeld maar niet tot mijn voldoening beantwoord. Ik wil graag een goed beeld van hoe het er aan toe gaat zodat ik goed voorbereid ben. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar toch niet goede antwoorden kunnen vinden.

Please deel u verhalen, en kom aub liever niet aan met; ik stopte hem in me zak en kon zo doorlopen dus moet jou ook lukken! Want ik wil graag weten hoe het hele proces gaat bij vertrek en aankomst.

Bij voorbaad dank.

soCool 20-03-08 01:17

Heel simpel. Je geeft het zelf af en betaald netjes BTW of je wordt uit de lijn gehaald en ze komen erachter.

babblingbryan 20-03-08 01:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door soCool (Bericht 84727)
Heel simpel. Je geeft het zelf af en betaald netjes BTW of je wordt uit de lijn gehaald en ze komen erachter.

Niet zo simpel. Uit welke lijnen kan je worden gehaald?
Wanneer je uit de lijn wordt gehaald willen ze dan enkel in je koffer kijken of wordt je ook gefouilleerd?
Wanneer ze de iPhone ontdekken moet je dan enkel de BTW betalen, of nog een boete omdat je het niet zelf hebt afgegeven?

forum.bericht 20-03-08 01:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babblingbryan (Bericht 84731)
Niet zo simpel. Uit welke lijnen kan je worden gehaald?
Wanneer je uit de lijn wordt gehaald

Als je bij je terugkomst (bij vertrek uit VS interesseert het niemand) door de douane loopt dan heb je (als je het groene poortje kiest) kans dat je eruit gepikt wordt en je de vraag moet beantwoorden "Heeft u iets aan te geven".


Citaat:

willen ze dan enkel in je koffer kijken of wordt je ook gefouilleerd?
Zijn uiteraard geen vaste regels voor dat is afhankelijk van jouw gedrag/antwoorden en of de betreffende douanier met het juiste been uit bed is gestapt.


Citaat:

Wanneer ze de iPhone ontdekken moet je dan enkel de BTW betalen, of nog een boete omdat je het niet zelf hebt afgegeven?
Ook hier is uiteraard geen vaste regel (zie alinea hiervoor "gedrag ....... gestapt) voor. Als je als een "irritante zak" hebt gedragen dan kan er een boete bijkomen zo niet dan (als er verder niks gevonden wordt) zal het meevallen.

Los van dit alles, je moet er gewoon van uitgaan dat je BTW zult moeten betalen (en ja, ze weten exact hoe duur welke iPhone is) en zo niet dan heb je geluk.


PS: hem aan je vrouw/vriendin geven die voor de gelegenheid hoog van onder en laag van boven uitgesneden kleding draagt helpt geen ene bal.

babblingbryan 20-03-08 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forum.bericht (Bericht 84734)
Als je bij je terugkomst (bij vertrek uit VS interesseert het niemand) door de douane loopt dan heb je (als je het groene poortje kiest) kans dat je eruit gepikt wordt en je de vraag moet beantwoorden "Heeft u iets aan te geven"..... etc

Dank je wel! Dit is nou een antwoord van het complete plaatje. Ik hoef me dus enkel zorgen te maken bij terugkomst in NL. Nog even een detail; als ze vragen "heeft u iets aan te geven" dan kan je nog ongestraft het aangeven toch?
En als je zegt nee, en ze gaan je fouilleren/koffer kijken en zien je iPhone, dan liggen de kosten aan hoe aardig ze zijn, en hoe aardig ik doe.

forum.bericht 20-03-08 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babblingbryan (Bericht 84763)
. Nog even een detail; als ze vragen "heeft u iets aan te geven" dan kan je nog ongestraft het aangeven toch?

Formeel natuurlijk niet want je hebt zelf al gekozen voor het poortje "Niets aan te geven".


Citaat:

En als je zegt nee, en ze gaan je fouilleren/koffer kijken en zien je iPhone, dan liggen de kosten aan hoe aardig ze zijn, en hoe aardig ik doe.
Ja, en hoe aardig de vrouw van de douanier die ochtend was. Maar je moet't bont maken wil je meer dan de BTW moeten betalen. Als je er 5 hebt ligt dat anders.

Wees ook niet zo dom om de iPhone in je broekzak te stoppen en het bonnetje en/of doosje in de koffer (Ja, ik ken de sprookjes van de doos bij de een en de iPhone bij een ander. Werkt echt niet.) te stoppen.


Kortom, gewoon vrolijk gemutst door dat poortje. Liefst middenin een grote stoet. Onopvallend gedrag en maar hopen dat je pakweg 60 euro gaat verdienen. Zo niet, beetje pech gehad want je houd nog altijd een spotgoedkope (€ 330,=) iPhone er aan over.

vdvorst 20-03-08 12:38

Gewoon je iphone al gebruiken als gsm (of, als er een lock zit, mp3 speler)
Je gaat toch niet iedere keer als je op vakantie wéér btw betalen!

Als je dan wekelijk reist, kun je wekelijks btw over dezelfde gsm betalen?

Gewoon gebruiken waar die voor bedoelt is, geen kip die er naar kraait :)

nvannoorden 20-03-08 14:03

'Maar je moet't bont maken wil je meer dan de BTW moeten betalen.'

Maar is het niet zo dat als je eigenlijk al 2 x aangeeft dat je niets hebt aan te geven (groene poortje + antwoord op de vraag of je iets heb aan te geven), en ze je toch pakken, zullen ze je toch niet zo vriendelijk gaan behandelen (alleen btw betalen en geen boete) aangezien je ze 2x hebt voorgelogen?

Ik ga over een maandje ook naar US, en ben van plan 1 iphone in mijn broekzak mee te nemen en 1 in mijn koffer. Mochten ze me aanhouden voor diegene in mijn broekzak, is de kans dan groot dat ze dan ook nog mijn koffer checken?

kingster 20-03-08 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vdvorst (Bericht 84808)
Gewoon je iphone al gebruiken als gsm (of, als er een lock zit, mp3 speler)
Je gaat toch niet iedere keer als je op vakantie wéér btw betalen!

Als je dan wekelijk reist, kun je wekelijks btw over dezelfde gsm betalen?

Gewoon gebruiken waar die voor bedoelt is, geen kip die er naar kraait :)

In principe kun je elke keer dat je naar het buitenland gaat gepakt worden op je iPhone als er een redelijk vermoeden bestaat dat het product in het buitenland is gekocht en er (nog) geen BTW is afgedragen, ook al heb je hem al een half jaar. Daarom wordt over het algemeen ook altijd geadviseerd bij dit soort gevallen de (nederlandse) aankoopbon met btw mee te nemen. In zulke gevallen geldt omgekeerde bewijslast. Je zult dus (later) moeten aantonen of je btw over het product hebt afgedragen. En dat kun je alleen als ie in Nederland op factuur is gekocht

Verder kan ik je ook vast vertellen dat er realtief weinig wordt gefoulieerd en dat het de moeite loont verpakkingen in Amerika weg te gooien (zonde he), aankoopbonnetjes aan je reisgenoot te geven en je iPhone in je broekzak te stoppen. Controles zijn er vooral op tijden dat intercontinentale (noord amerika) vluchten aankomen. Wanneer je bijvoorbeeld via Londen of Parijs vliegt en je wordt gevraagd waar je vandaan komt (dus Londen of Parijs), dan zullen ze je bijna nooit controleren. (ga er niet over liegen, want ze zullen je altijd naar je papieren vragen ;-))

forum.bericht 20-03-08 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nvannoorden (Bericht 84849)
[I]'Mochten ze me aanhouden voor diegene in mijn broekzak, is de kans dan groot dat ze dan ook nog mijn koffer checken?

Waarom blijft iedereen dit soort vragen stellen? Er valt namelijk absoluut geen antwoord (althans met enige zekerheid) op te geven!

Het hangt van alle omstandigheden (die je grotendeels niet in de hand hebt) af. Dus ga er gewoon vanuit dat je BTW moet afdragen en heb je pech dan heb je pech maar ben je nog altijd spotgoedkoop uit.

Het wordt pas de klos als je met 5 gepakt wordt want dan is de kans groot dat je ook nog een boete krijgt maar dan ben je feitelijk gewoon handelaar en wordt je winst ietsepietsie minder.

Wees eerlijk.

Geld zat voor een iPhone (circa 330), geld zat voor de reis (circa 500), geld zat voor verblijf (circa x000). Moet je dan van een l*llige 60 euro wakker liggen.

Samengevat: Bij aankoop een vent, bij de douane (als je gepakt wordt) ook een vent. En kun je de spanning niet verdragen dan gewoon zelf aangeven.

Pokeralsbijbaan.nl 23-03-08 20:11

Maar even geregistreerd om aan te haken bij dit topic, ik ga ook naar de V.S., en zowel mijn broertje, tante vader als 2 vrienden willen dat ik een iphone meeneem. Geen probleem dacht ik, ik koop ze daar gewoon in de winkel (eerste probleem creditcard nodig, maar goed dat ik dat van tevoren las anders zat ik daar zonder geld op mijn cc).

Maar nu komt het: Als ik ze in de verpakking laat kan ik de 9% btw terugvragen die ik nevada betaal toch?

Dan de douane in Nederland, uit ervaring denk ik dat ik een kans heb van 90% dat ik gecontroleerd word. Voorheen nooit problemen gehad met laptop en zo (neem ook een macbook mee voor iemand), maar neem aan dat ze wat moeilijker doen als er 5 ingepakte iphones in zitten. Wat is de boete die ik dan krijg, als ze mij er niet tussendoor laten met alleen btw betalen?

En als ik wel de producten aangeef (zeg bijvoorbeeld 4 iphones, stop er 1 in mijn zak), betaal ik dan 19% over de V.S. prijs (dus 399 dollar= 250 euro = 19% = 300 euro?)
En ik neem aan dat ik dan niet weer helemaal gescand word op andere producten?

Kijk ze zijn toch niet voor mij, en ik hoef er geen winst op te maken, dus ik zit min of meer te kijken wat het zou schelen als ik gepakt word, anders geef ik ze gewoon aan, dat scheelt weer wat geklooi en 300e is ook niet zoveel voor een mobiel.

Oh en de laatste vraag krijg ik nog problemen omdat ik er zoveel meeneem, bij de iphone winkel of de nl douane?

dennis9920 23-03-08 20:37

Ik heb helemaal geen BTW hoeven betalen voor de mijne gewoon door gelopen zonder problemen heb ook gwn met doos en alles er bij en zo een stuk of 7 had ik er + een macbook

forum.bericht 23-03-08 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pokeralsbijbaan.nl (Bericht 86350)
Maar even geregistreerd om aan te haken bij dit topic, ik ga ook .......... krijg ik nog problemen omdat ik er zoveel meeneem, bij de iphone winkel of de nl douane?

Kijk eens naar 1 bericht boven het jouwe (zeker over het hoofd gezien).

Samengevat:
Waarom blijft iedereen dit soort vragen stellen? ........ Het hangt van alle omstandigheden (die je grotendeels niet in de hand hebt) af. Dus ga er gewoon vanuit dat je BTW moet afdragen en heb je pech dan heb je pech maar ben je nog altijd spotgoedkoop uit. Het wordt pas de klos als je met 5 gepakt ..... En kun je de spanning niet verdragen dan gewoon zelf aangeven.

mamutskywalker 24-03-08 20:05

hallo jongens

mijn iphone staat nu ook bij de duane tenminste op de USPS tracking site staat hij met de melding Into Foreign Customs en neem ik dus aan dat hij bij de duane ligt.

nu is de vraag of het na dat hij bij de duane komt altijd BTW etc moet betalen of kan het ook voorkomen dat je toch nog niks hoeft te betalen omdat ze misschien vanuit gaan dat het goed is met gift stempel en aangegeven bedrag van 30 euro

alvast bedankt

JMD1 24-03-08 20:33

Ik hoor dat je via USPS bijna altijd btw moet betalen, TNT controleert vrijwel ieder pakketje. Eventueel nadeel voor jou kan wel zijn dat je het aangegeve bedrag op 30 euro hebt gezet ipv de echte waarde. Waarschijnlijk gaan ze je nu vragen om het originele aankoopbewijs.

Wanneer is je iPhone uit de US verzonden?

schumeister 24-03-08 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JMD1 (Bericht 86783)
Ik hoor dat je via USPS bijna altijd btw moet betalen, TNT controleert vrijwel ieder pakketje. Eventueel nadeel voor jou kan wel zijn dat je het aangegeve bedrag op 30 euro hebt gezet ipv de echte waarde. Waarschijnlijk gaan ze je nu vragen om het originele aankoopbewijs.

Wanneer is je iPhone uit de US verzonden?

Klopt helemaal, wordt flink gecontroleerd. Je zal een betalingsbewijs mee moeten sturen, maar dat zal allemaal in de brief staan die je nog krijgt.

mamutskywalker 25-03-08 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JMD1 (Bericht 86783)
Ik hoor dat je via USPS bijna altijd btw moet betalen, TNT controleert vrijwel ieder pakketje. Eventueel nadeel voor jou kan wel zijn dat je het aangegeve bedrag op 30 euro hebt gezet ipv de echte waarde. Waarschijnlijk gaan ze je nu vragen om het originele aankoopbewijs.

Wanneer is je iPhone uit de US verzonden?

hij is 17 maart verstuurt en 20e bij de duane beland


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:09.