iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie België (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f129/koopinformatie-belgie/)
-   -   [iPhone 3GS] Zakelijk btw-vrij importeren vanuit Belgie (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f129/koopinformatie-belgie/38579-iphone-3gs-zakelijk-btw-vrij-importeren-vanuit-belgie.html)

dennis00 02-07-09 19:57

[iPhone 3GS] Zakelijk btw-vrij importeren vanuit Belgie
 
Mijn zakenpartner heeft pas een laptop op kosten van de zaak gekocht, ik wil nu graag een iPhone kopen op kosten van de zaak. Mede gezien mijn zakelijk abonnement nog 11 maanden doorloopt heb ik besloten te importeren. Was dus ook erg blij dat in Belgie de iPhone 3GS 32GB voor 'slechts' € 675 wordt aangeboden.

Wat is voor mij belangrijk bij aanschaf?
  • Verzending per post: Gezien ik ver van de Belgische grens woon, is het ophalen uit Belgie simpelweg niet handig. Het is uiteindelijk best mogelijk, maar betaal liever 40euro verzendkosten dan 4/5 uur kwijt te zijn, voordat ik mijn iPhone in huis heb. Indien dit niet mogelijk is, omdat het niet handig is voor Mobistar, dan wil ik best langskomen.
  • Een verzekering op de iPhone:Gezien mijn slechte ervaringen met mijn vorige telefoon (erg fragiel) en het feit dat een vriend van mij een kras heeft op zijn iPhone, wil ik graag mijn iPhone verzekeren. Hier heb ik al waarschijnlijk een oplossing voor via www.gsmverzekeren.nl.
  • Een factuur op naam van ons bedrijf, waarop geen btw wordt gerekend: De factuur moet simpelweg worden ingeboekt op naam van bedrijf en betaald worden namens het bedrijf.
De communicatie tussen mij en Mobistar loopt niet erg lekker. Heb al telefonisch contact op proberen te nemen met Mobistar, maar het schijnt dat ze Nederlandse nummers blokkeren. Heb ook al een e-mail gestuurd donderdag. Heb zelf een slecht gevoel bij Mobistar gekregen bij het verkennen, maar op zich maakt dat weinig uit, gezien zij nu eenmaal een monopolie hebben en alternatieve sim-lock-vrije aankoopmethodes voor de iPhone al snel rond de 1000euro zitten.

Winst-maximalisatie komt de wereldeconomie misschien netto goed uit, heb niet het gevoel dat het mij erg goed uit komt op dit moment. http://gathering.tweakers.net/global/smileys/clown.gif

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen hoe ik het volgende het beste kan aanpakken. Moet ik een btw-vrije factuur vragen aan Mobistar, zoals het normaal gaat? Of het achteraf via de belasting proberen te regelen?

tinus20vt 02-07-09 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dennis00 (Bericht 316912)
Mijn zakenpartner heeft pas een laptop op kosten van de zaak gekocht, ik wil nu graag een iPhone kopen op kosten van de zaak. Mede gezien mijn zakelijk abonnement nog 11 maanden doorloopt heb ik besloten te importeren. Was dus ook erg blij dat in Belgie de iPhone 3GS 32GB voor 'slechts' € 675 wordt aangeboden.

Wat is voor mij belangrijk bij aanschaf?
  • Verzending per post: Gezien ik ver van de Belgische grens woon, is het ophalen uit Belgie simpelweg niet handig. Het is uiteindelijk best mogelijk, maar betaal liever 40euro verzendkosten dan 4/5 uur kwijt te zijn, voordat ik mijn iPhone in huis heb. Indien dit niet mogelijk is, omdat het niet handig is voor Mobistar, dan wil ik best langskomen.
  • Een verzekering op de iPhone:Gezien mijn slechte ervaringen met mijn vorige telefoon (erg fragiel) en het feit dat een vriend van mij een kras heeft op zijn iPhone, wil ik graag mijn iPhone verzekeren. Hier heb ik al waarschijnlijk een oplossing voor via www.gsmverzekeren.nl.
  • Een factuur op naam van ons bedrijf, waarop geen btw wordt gerekend: De factuur moet simpelweg worden ingeboekt op naam van bedrijf en betaald worden namens het bedrijf.
De communicatie tussen mij en Mobistar loopt niet erg lekker. Heb al telefonisch contact op proberen te nemen met Mobistar, maar het schijnt dat ze Nederlandse nummers blokkeren. Heb ook al een e-mail gestuurd donderdag. Heb zelf een slecht gevoel bij Mobistar gekregen bij het verkennen, maar op zich maakt dat weinig uit, gezien zij nu eenmaal een monopolie hebben en alternatieve sim-lock-vrije aankoopmethodes voor de iPhone al snel rond de 1000euro zitten.

Winst-maximalisatie komt de wereldeconomie misschien netto goed uit, heb niet het gevoel dat het mij erg goed uit komt op dit moment. http://gathering.tweakers.net/global/smileys/clown.gif

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen hoe ik het volgende het beste kan aanpakken. Moet ik een btw-vrije factuur vragen aan Mobistar, zoals het normaal gaat? Of het achteraf via de belasting proberen te regelen?


Ik las dit topic ook al op tweakers. Ik ben namelijk ook geintereseerd om een Iphone btw vrij te kopen. Echter ik hoor zulke tegenstrijdige berichten dat ik het ook niet meer weet.

Snader 02-07-09 20:42

@ dennis00:

Let er even op dat je een buitenlandse iPhone niet fatsoenlijk (d.w.z. tegen val-, stoot- en waterschade) kan verzekeren in Nederland. Zie hier mijn ervaringen die ik deze week heb opgedaan: iPhone 3GS uit België nergens te verzekeren in Nederland?!

EDIT: Wanneer je zelf een abonnement van T-Mobile hebt, is er nog hoop. Dan kun je binnen 14 dagen na aankoop je telefoon tegen alle schade's verzekeren voor 6,95 per maand. Voor een euro per maand extra ben je dan ook verzekerd tegen aantoonbaar verlies/diefstal, wat overigens moeilijk te bewijzen is zonder braaksporen.

PeterTe 02-07-09 20:51

Je kunt je Iphone wel verzekeren maar dan krijg je als je iphone kapot gaat geen nieuwe maar de waarde in geld terug!(Bij de meeste verzekeringen. ik zou eerst eens contact opnemen met de bedrijf waar je verzekerd om informatie daarover.) Verder Btw word tog altijd gerkend? je bedrijf moet tog de Btw terug vragen? en denk dat mobistar de Iphone niet wil opsturen behalve als je hem via Ebay ofz koopt denk dat ze hem dan wel willen opsturen!

Snader 02-07-09 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterTe (Bericht 316950)
Je kunt je Iphone wel verzekeren maar dan krijg je als je iphone kapot gaat geen nieuwe maar de waarde in geld terug!

Waar kun je je iPhone dan tegen alle schade's verzekeren?

PeterTe 02-07-09 21:05

Je kunt denk ik niet een Ipone vanuit belgië verzekeren dat als hij kapot gaat dat je een nieuwe krijgt maar je kunt wel via een verzekering (zijn er zoveel google maar eens) verzekeren dat je hem in geld (dagwaarde) terug krijgt. ;)

Rimshaker 02-07-09 21:09

Mobistar zal waarschijnlijk niet naar Nederland gaan opsturen, maar je verwijzen naar de Nederlandse providers lijkt me.
Als je zelf naar België gaat kun je de voorbelasting achteraf bij de Belgische Belastingdienst terugclaimen. Dan heb je hem ook BTW-vrij.

Om de voorbelasting bij de Belgische Belastingdienst terug te claimen moet je wel boven het drempelbedrag van € 200,- komen, dus je zult er of meer of nog wat andere dingen moeten aanschaffen. Zie: Buitenlandse btw terugvragen

Is de eigenaar van de zaak zo vriendelijk een factuur te maken met BTW-verlegd, dan moet jouw omzetbelastingnummer op de factuur vermeld worden! Als het product niet vanuit Belgie naar je wordt verstuurd, maar je haalt het op, is het verstandig voor hem dat jij aantoont dat je de goederen naar Nederland vervoert en met welk kenteken je dat doet (hier kun je zelf een simpele verklaring voor opstellen).

tinus20vt 02-07-09 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rimshaker (Bericht 316963)
Is de eigenaar van de zaak zo vriendelijk een factuur te maken met BTW-verlegd, dan moet jouw omzetbelastingnummer op de factuur vermeld worden! Als het product niet vanuit Belgie naar je wordt verstuurd, maar je haalt het op, is het verstandig voor hem dat jij aantoont dat je de goederen naar Nederland vervoert en met welk kenteken je dat doet (hier kun je zelf een simpele verklaring voor opstellen).

Dat klopt helemaal maar zoals ik het hier en op Tweakers lees dan willen ze dat niet doen.

Snader 02-07-09 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterTe (Bericht 316960)
Je kunt denk ik niet een Ipone vanuit belgië verzekeren dat als hij kapot gaat dat je een nieuwe krijgt maar je kunt wel via een verzekering (zijn er zoveel google maar eens) verzekeren dat je hem in geld (dagwaarde) terug krijgt. ;)

Ja dat klopt, maar voor de dagwaarde koop je helaas geen nieuwe iPhone!

J.falandt 05-07-09 17:06

Mobistar en Computer winkeltje
 
Gisteren het computer winkeltje gebeld. Ze hebben de 3GS nog niet binnen en hebben geen idee wanneer ze binnen komen. Bij Mobistar zijn ze ook uitverkocht, ook geen idee wanneer er weer nieuwe voorraad beschikbaar komt. Vanuit Nederland krijgen ze gemiddeld 70 belletjes per uur!

bengek 09-07-09 22:05

is het nog gelukt?

LuigiStyla 10-07-09 00:32

Een winkel uit Belgie die aan jou als zakelijke buitenlander iets verkoopt kan makkelijk een BTW-vrije iPhones verkopen, ze hebben toch niets aan die BTW. Ze hebben daarvoor een BTW-nummer nodig. Ze gaan er vannuit dat je het in eigen land aangeeft bij de belasting.
Éénmalig een iPhone belastingvrij kopen kan vaak door de vingers gezien worden, maak je er echt een handel van moet je de iPhones aan gaan geven.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

dennis00 13-07-09 12:21

Het wordt allemaal erg lastig gemaakt door het feit dat er met exclusieve aanbieders gewerkt wordt en dat er geen losse toestellen worden verkocht, ondanks dat ik bereid ben meer te betalen. Zolang ik het maar fatsoenlijk kan inboeken in mijn administratie.

Ik wacht het wel even af en zie wel wat de opties zijn. Op dit moment is er nauwelijks voorraad, zijn alle Mobistar-winkels slecht bereikbaar en schiet het simpelweg niet op hier actief achteraan te gaan. Ik zie over 2, 3 weken wel weer.

josephusjg 16-07-09 10:21

ik heb gesproken met de belgische belastingdienst. Achteraf terugvorderen is toch een probleem. Ik heb gelezen over dat drempelbedrag van 200 euro en er naar gevraagd. Het antwoord was dat men dat niet ging terugbetalen, omdat het een commaunitaire levering is ie BTW vrij geleverd dient te worden. In het gesprek erover dat winkeliers dat niet willen/kunnen omdat zij geen zekerheid hebben dat ik en ondernemer ben en echt uitvoer kreeg ik als antwoord:
Je kunt een bewijs van je eign belastingdienst meenemen met je btw nummer en een eigen verklaring op erewoord, jaja, dat zei hij, op erewoord, dat je het artikel over de grens zult brengen. Die verkalring kan de winkelier dan in de administratie stoppen en dat is voldoende. Alleen, zijn ze daartoe bereid? Mobistar niet, orders van het hoofdkwartier.

Blijft een moeilijk verhaal dus met veel onzekerheden. Ik denk reken er niet op en als het toch lukt heb je een meevaller van 100 euro.

groet,

Jos

dennis00 17-07-09 13:19

Dat was dus de reden dat ik niet alvast naar België ben gegaan. Ga komende week een maand op vakantie. Na de vakantie zie ik wel verder!

Zolang er voorraden zijn en meerdere leveranciers... dan is er sprake van marktwerking, en dan is er geen probleem! Dan kun je overal bestellen en boeit het niet dat ene Mobistar zich niet aan de wetgeving houdt.

bhofland 22-07-09 18:50

Ik heb precies gedaan wat jij wilt, op de verzekering na.

Ik heb de iPhone 3GS 32GB Wit besteld bij HCW.BE
Ik heb eerst een mailtje gestuurd en gevraagd of ze intracommunautaire leveringen naar Nederland willen doen. Het antwoord van meneer Dewever was bevestigend. Zodra jij je BTW nummer doorgeeft en de iPhone bestelt via de site spreek je per mail af dat je het bedrag exclusief de BTW betaalt.

Ik heb het geld overgemaakt via een overschrijving. Ik sta inmiddels hoog op de wachtlijst, maarja, hcw heeft nog niets geleverd gekregen.

overexposure 29-08-09 13:15

iphone btw vrij
 
Ja erg handig die link naar dat belgische bedrijf. Wij willen er 4 voor ons bedrijf. Nog meer mensen links naar bedrijven die wel opsturen en geen btw rekenen? Heel handig

gr marc

bhofland 30-08-09 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door overexposure (Bericht 344643)
Ja erg handig die link naar dat belgische bedrijf. Wij willen er 4 voor ons bedrijf. Nog meer mensen links naar bedrijven die wel opsturen en geen btw rekenen? Heel handig

gr marc

Pas op hoor, zij rekenen geen Belgische BTW. Maar je moet wel een ICT aangifte doen ( InterCommunauTaire transacties ) waardoor je wel over het aankoopbedrag 19% Nederlandse BTW bent verschuldigd. Je betaalt dus met de BTW aangifte mee alsnog een bedrag BTW voor de telefoon(s)

Off topic : HCW heeft mijn iPhone die ik begin juli heb besteld nog niet geleverd. Ze hebben er nog geen enkele binnen gekregen.

overexposure 30-08-09 02:00

nee natuurlijk betaal ik geen nl btw, ik moet alleen bij verkoop de btw rekenen en afdragen, allemaal logisch als je een bedrijf hebt. Jammer dat ze geen iphones binnen hebben gehad dat is wel een probleem. Btw gaat bij hun gewoon zoals het hoort, prima.
En Bhofland, je hebt je iphone toch ook niet betaald na je bestelling, niks aan de hand dus kunnen zij ook niet helpen als apple ze niet afleverd.

gr marc

bhofland 31-08-09 00:26

Allemaal eens.
Behalve die BTW, je zult het - ook al ben je ondernemer - ergens moeten betalen als je iets koopt. Als je geen Belgische BTW betaalt moet je het in NL doen met een ICT aangifte Zelfs voor een simpel telefoontje.
Dat je het verrekent met de BTW die je heft op je inkomsten dat snap ik ook :-)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:37.