iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie België (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f129/koopinformatie-belgie/)
-   -   iPhone 3GS koopervaringen in België en Frankrijk (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f129/koopinformatie-belgie/38948-iphone-3gs-koopervaringen-belgie-frankrijk.html)

zendith 07-07-09 15:05

iPhone 3GS koopervaringen in België en Frankrijk
 
Beste iPhone fans,

Hierbij mijn ervaringen met het kopen van een iPhone in het buitenland en de procedures daarbij.

Afgelopen weekend ben ik een weekendje naar Parijs geweest met wat vrienden. Ik denk, das mooi… kan ik even door België heen om een simlock-vrije iPhone op de kop te tikken. Na vrijdags de halve dag te hebben gebeld bleken ze de iPhone nog maar in één filiaal op voorraad te hebben. Maar wisten ze mij te vertellen, dat ze niet aan buitenlanders verkopen (Nederlanders dus), omdat ze hierdoor de licentie van Apple konden kwijtraken. Omdat ik bereid was de discussie wel aan te gaan met ze, besloot ik daar toch even langs te gaan.

Het is immers zo dat binnen de Europeese Unie, er vrij handelen mag plaatsvinden. Het niet verkopen aan “buitenlanders” die in mijn geval een EU-burger is, mag dus helemaal niet en valt onder de noemer “discriminatie” en is in strijd met de EU verdragen (Verdrag van Maastricht, Nice etc..)

Toen ik aankwam, was helaas de laatste iPhone ook uitverkocht, het had dus geen zin om te gaan rellen in de Mobistar shop.

Eenmaal in Parijs aangekomen bedacht ik me dat ik niet eens wist hoe dat in Frankrijk nou eenmaal zat. Ik heb dus de Orange shop opgezocht en daar geïnformeerd. De prijs die ze daarvoor rekenden, in mijn geval € 559,- voor een 16GB 3GS zwart leek mij prima, echter deze was niet simlock vrij. Mijn vraag aan de dame was, hoe kan ik deze officieel simlock vrij krijgen. Hierop gaf ze een simpel antwoord; “U kunt dit kopen voor € 100,- extra”. En toen kreeg ik een soort opwaardeercode mee.

Afin, met € 659 te hebben betaald, mocht ik het spul mee naar huis nemen. De iPhone moest echter eerst worden geactiveerd (via itunes) met orange prepaid simcard, en na 48 uur actief te zijn geweest mocht ik bellen met Orange in Frankrijk. Zaterdag avond heb ik dus de telefoon geactiveerd en maandag in Nederland de Orange klantenservice gebeld.

Ik dacht, dat is wel een hoop gedoe, eerst zo’n Frans telefoonmenu doorwerken, bah… (ik spreek geen Frans) Maar dat viel reuze mee. Ik had door dat ik mijn franse telefoonnummer moest intypen en af moest sluiten met een hekje. Daarna kreeg ik direct een Frans sprekende dame aan de telefoon (geen menu, godzijdank!) Waar ik duidelijk maakte dat ik geen Frans sprak maar Engels. Ik werd doorverbonden en toen kreeg ik een prima Engels sprekende meneer aan de telefoon.

Ik moest mijn orange telefoonnummer nogmaals doorgeven, opwaarderen met de code (niet bellen met de iphone naar de klantenservice dus), het IMEI nummer en mijn e-mail adres.

De persoon wist mij te vertellen dat het maximaal 3 dagen kon duren voordat ik een mailtje zou krijgen, maar echter vandaag (dinsdag) kreeg ik het mailtje al binnen. Mijn collega gevraagd even kort het mailtje te vertalen en de boodschap was duidelijk;

1. Zorg dat de pc / mac met internet is verbonden
2. Sluit de iphone aan op itunes
3. Klik op herstellen (restore)
4. iTunes download de iPhone OS (waarschijnlijk aan de hand van het IMEI)
5. iTunes installeert de OS
6. Voila, en de iPhone was simlock vrij.

Wellicht dat jullie hier iets aan hebben. Mochten er vragen zijn, stel die dan gerust!

drowel 07-07-09 15:11

interessant stuk, leuk en bedankt!

wvy 07-07-09 16:04

Als ik het dus goed begrijp zijn er "enkele" soorten OS-en voor de iPhone.

Een 'gelockte' OS 3.0 en eentje die je iPhone unlockt.
Waarschijnlijk (??) zit je IMEI inde OS ingebakken?

Jou verhaal is dus heel duidelijk maar ik vraga me technisch af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen?

zendith 07-07-09 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wvy (Bericht 319846)
Als ik het dus goed begrijp zijn er "enkele" soorten OS-en voor de iPhone.

Een 'gelockte' OS 3.0 en eentje die je iPhone unlockt.
Waarschijnlijk (??) zit je IMEI inde OS ingebakken?

Jou verhaal is dus heel duidelijk maar ik vraga me technisch af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen?

Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik denk niet dat iTunes die unlock slag zal/kan maken. Het is volgensmij zowieso een software iets.

jacobdeboer33 07-07-09 16:16

Misschien is het handig om je firmware beschikbaar te stellen voor download. Als iemand met een gelockte iphoen een restore doet met deze firmware en hij is ineens ook unlocked, dan zou dat leuk zijn! ;-) Echter ik denk dat de telefoon geunlocked word net voor of na de restore. Itunes stuurt denk ik gegevens van de iPhone naar apple en vervolgens geeft Apple een unlock opdracht naar je iTunes terug. Maar het is het proberen waard.

Bomans 07-07-09 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jacobdeboer33 (Bericht 319851)
Misschien is het handig om je firmware beschikbaar te stellen voor download. Als iemand met een gelockte iphoen een restore doet met deze firmware en hij is ineens ook unlocked, dan zou dat leuk zijn! ;-) ...

Dat geloof je toch echt zelf niet.

Osiso 07-07-09 21:42

Bij het ophalen van de firmware zal het IMEI-nummer wel worden gecontroleerd. Orange heeft dit nummer doorgegeven aan Apple als zijnde simlock-vrij en dus wordt het toestel geunlocked. Lijkt mij zo.

zendith 11-07-09 23:45

dat is ook wat er is gebeurt. Het heeft dus geen zin om firmware beschikbaar te stellen ;)

DeBar0n 10-08-09 01:39

`volgens mij zijn providers in frankrijk verplicht simlock na een half jaar gratis simlock van een toestel te halen. Kan iemand dit bevestigen ?

iLLSKi 10-08-09 13:36

Ik zou dit ook graag willen weten.

Dan kan ik over een mand of 5 weer eens naar Parijs rijden... of Lille

sh4dy 10-08-09 14:13

weet er iemand hoe het zit met de voorraden in belgie?
is dit al verbeterd?

groeten

tulip18 10-08-09 15:18

Er zijn geen voorraden in België!!!
Alles gaat momenteel enkel volgens bestelling.
Zie het onderwerp "beschikbaarheid 3gs in belgië" hier op het forum.
Je zult daar lezen dat er geen voorraad is ;);)

Er zijn nog vele wachtenden voor U......:D:D:D

MartinT 15-08-09 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robbinonline (Bericht 336062)
`volgens mij zijn providers in frankrijk verplicht simlock na een half jaar gratis simlock van een toestel te halen. Kan iemand dit bevestigen ?

Dit werd mij idd ook door de verkoper bij mijn 3GS 32GB (€ 659,=) aankoop in Frankrijk mede gedeeld, (binnen 6 maanden simlock removal kost 99 euries, maar met ultrasn0w werkte het uitstekend, en dat natuurlijk geheel gratis :D)
(prepaid Orange kaartje om 'm met iTunes te kunnen activeren is gratis, zit nog €5 beltegoed op ook!)

Dus...vive la France! :p


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:17.