iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Koopinformatie België (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f129/koopinformatie-belgie/)
-   -   Garantie op iPhone 4 | Belgie of Duitsland (https://forum.iculture.nl/f41/kopen-verkopen/f29/koopinformatie-ervaringen/f129/koopinformatie-belgie/77777-garantie-op-iphone-4-belgie-duitsland.html)

Diffuser 16-11-10 19:29

Garantie op iPhone 4 | Belgie of Duitsland
 
Hallo,

Ik wil een nieuwe iPhone 4 kopen, maat zit met een vraag waar ik dit het beste kan doen.
Aangezien ik dichtbij Belgie als ook Duitsland woon, zou ik de iPhone in Belgie bij Mobistar of een ander verkooppunt kunnen halen (elektronicawinkel) of in Duitsland bij de officiele Apple Store.
Mijn vraag is nu waar ik langer garantie op mijn iPhone 4 heb? Naar mijn weten heb ik bij de Apple Store in Duitsland maar 1 jaar garantie, maar hoe zit bij Mobistar in Belgie met de iPhone 4?
Ik weet namelijk dat ik op mijn iPhone 3G bij Mobistar 2 jaar garantie had, is dit bij de iPhone 4 nog steeds zo, kan namelijk nergens iets duidelijks vinden over de garantieduur op de iPhone 4 bij Mobistar?

Alvast bedankt voor de hulp!

sjaaktrekhaak1985 16-11-10 21:14

Volgens de Apple medewerken in de Apple store in Oberhausen heb je 1 jaar garantie. Maar hij vermelde erbij dat dit wel wereldwijd was. Dit was voor mij nieuw!

WDS001 16-11-10 22:37

In België en Nederland krijg je sowieso 2 jaar garantie (dat is bij wet verplicht). En het lijkt me sterk moest dat in Duitsland anders zijn.

Guest-20180925190238 16-11-10 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 (Bericht 601213)
In België en Nederland krijg je sowieso 2 jaar garantie (dat is bij wet verplicht). En het lijkt me sterk moest dat in Duitsland anders zijn.

Dan begin al maar met het sterk te laten lijken:
Technischer Support & Garantie - Apple Store (Deutschland)

Die einjährige Herstellergarantie auf Apple Produkte

Caba 17-11-10 11:05

Technische ondersteuning en garantie - Apple Store (België)

Dus?

Guest-20180925190238 17-11-10 11:25

Dan is Apple in België blijkbaar "onwettelijk" bezig :D

Diffuser 17-11-10 11:32

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet inderdaad dat Apple eigenlijk maar 1 jaar garantie op de iPhone 4 geeft en als ik het goed begrijp is het eigenlijk in de EU verplicht om op dergelijke apparatuur 2 jaar garantie te geven.
Maar hoe is de situatie nu bij Mobistar, bij de 3G was het volgens mij zo dat je 1 jaar fabrieksgarantie had en dat het 2e jaar een aanvulling vanuit Mobistar zelf was, is dit nog steeds hetzelfde? Of geeft Mobistar dit 'extra' jaar garantie niet meer?

WDS001 17-11-10 14:52

Garantie krijg je sowieso 2 jaar. Het is overigens de winkel waarmee je een 'garantiecontract aangaat', dus zij moeten zorgen dat je 2 jaar garantie krijgt. Dat is de wet. Zie ook:

Citaat:

10.1 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET van 1 september 2004 betreffende de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen HEEFT NIET UIT.
(Bron)

Citaat:

Hetzelfde geldt als een goed dat bestemd is om door de consument geïnstalleerd te worden, door deze geïnstalleerd wordt en de verkeerde installatie een gevolg is van een fout in de montagehandleiding.
Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
(Bron)

En iets luchtiger:

Citaat:

Voor garantietermijnen geldt de 6 maanden regel. Ook als is de wettelijke garantie 2 jaar ligt de bewijslast binnen de eerste 6 maanden bij de fabrikant/verkoper. Na 6 maanden ligt de bewijslast bij de consument wat wil zeggen dat de consument moet aantonen dat het defect reeds aanwezig was bij aankoop wat enorm moeilijk en kostelijk is, zeker als het gaat over kleine dingen. Nu is het zo dat er weinigen zijn die er echt moeilijk om gaan doen daar dit hun imago toch wel zou schaden.

Er kan ook sprake zijn van commerciële garantie (fabrieksgarantie) en daar zijn die 6 maanden niet van toepassing. Dus als iemand jouw anderhalf jaar commerciële garantie geeft dan is dat ook effectief anderhalf jaar. Voor de periode na de commerciële garantie moet je weer terugvallen op de wettelijke garantie.
Apple geeft dus wellicht 1 jaar commerciële garantie (waarin je dus niet moet bewijzen dat het defect al bestond bij de aankoop).

Diffuser 17-11-10 18:59

@ WDS001

Ok, dus als ik het goed begrijp maakt het voor de garantie niks uit of ik mijn iPhone bij Mobistar of een elektronicazaak in Belgie koop, of bij de officiele Apple Store in Duitsland.
Beiden zijn dus bij wet verplicht om mij 2 jaar garantie op de iPhone te geven?

sjaaktrekhaak1985 19-11-10 20:09

Het punt is, net als met veel andere producten zoals laptops enz. dat het lastig is om dat 2de jaar garantie te krijgen. Dus als hij na 1.5 jaar kapot gaat en Apple weigert garantie te geven dan zul je een rechtzaak moeten aanspannen om garantie af te dwingen. Dat zal in Belgie via Mobistar misschien gemakkelijker zijn. Desalniettemin heb ik hem ook gewoon in Duitsland gehaald hoor!

Diffuser 21-11-10 01:26

Ok, bedankt! Heb mijn iPhone trouwens al gehaald in de Apple Store CentrO in Oberhausen, helemaal tevreden :d!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:59.