//

telefoon fraude

telefoon fraude discussie in Archief forum; ( verdwijnt na registratie ) ben zelf net gebeld door het volgende nummer: +393193260031 ik had helaas wel al opgepakt omdat ik druk aan het werk was ( hoewel je ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Archief > Archief
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 11-08-09, 17:14
MarkP MarkP is offline
• iOS 3.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 11
Standaard telefoon fraude

ben zelf net gebeld door het volgende nummer: +393193260031
ik had helaas wel al opgepakt omdat ik druk aan het werk was ( hoewel je dat niet zou zeggen nu ik hier op de site zit ). er wordt meteen opgehangen. men hoopt erop dat je terugbeld, en dan ga je aardig het schip in.
gelukkig voor mij kost opnemen hiervan geen geld ( voor zover ik het kan nagaan op internet ). Maar goed neem voor de zekerheid maar niet op ook.

voor de volledigheid een artikel wat ik op internet tegen kwam:


Opta waarschuwt voor dure buitenlandse betaalnummers

De Opta waarschuwt dat oplichters via dure buitenlandse betaalnummers Nederlandse bellers op kosten jagen. De oplichters bellen iemand kort en hopen dat hun slachtoffer vervolgens terugbelt. Dat terugbellen kan tientallen euro's kosten.

De betaalnummers zijn afkomstig uit Griekenland, landnummer 0030, of Italië, landnummer 0039, zegt de Opta. Ook komt het voor dat 0088-nummers gebruikt worden: dat zijn internationale nummers die gebruikt worden voor satelliettelefonie. Er zijn bij de politie naar schatting tientallen aangiften van misbruik gedaan. Afhankelijk van hoe lang een beller naar het internationale nummer belt, kan het telefoontje tientallen euro's kosten, zegt politiewoordvoerster Renate den Elzen tegen Tweakers.net.

De oplichting werkt eenvoudig: de oplichters bellen Nederlandse mobiele bellers en laten hem een keer overgaan. Vervolgens hangen ze op. De Nederlander belt vervolgens terug naar het buitenlandse betaalnummer, waarop echter alleen een van tevoren opgenomen geluid te horen is, bijvoorbeeld van een overgaande telefoon. Veel bellers hangen dan niet op omdat ze veronderstellen dat er nog niet opgenomen is.

Het probleem doet zich al langer voor, maar de schaal van deze vorm van oplichting lijkt sinds februari een stuk groter te zijn geworden. "Dat gaat vaak zo met criminaliteit", zegt Den Elzen. "Als mensen door hebben dat het geld oplevert, gaan meer mensen het doen. Daardoor neemt het aantal gevallen toe." De politie kan niet veel beginnen met de aangiften, omdat het lastig te bewijzen is dat het in juridische zin om oplichting gaat: "Hoe bewijs je dat mensen inderdaad een bandje hebben gehoord?" Ook de Opta kan niet veel doen, omdat het om buitenlandse nummers gaat.

Een kleine test van Tweakers.net heeft uitgewezen dat in elk geval niet alle nummers gebruik maken van een bandje met het geluid van een overgaande telefoon. Een van de nummers liet alleen keer op keer een korte tune horen, terwijl bij een ander nummer op een bandje een vrouw te horen was, die zei dat ze 'inderdaad had gebeld'. De vrouw stelde vervolgens voor 'om elkaar eens te ontmoeten'.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 11-08-09, 17:26
iScorpio's schermafbeelding
iScorpio iScorpio is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 14.0
• iPadOS 14.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 11.220
Standaard

Gaat een slotje op. Staat ook al in deze topic.
__________________

PB's met vragen worden niet beantwoord, post deze op het forum!

Laatst gewijzigd door iScorpio; 11-08-09 om 17:55.
 



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPhone 4 via Marktplaats (fraude?) ZPhone Koopinformatie Nederland 9 16-10-10 22:00
België: Afgezet (fraude) door Proximus nicolas4 Overige providers België 7 05-09-10 19:20
Stealthsim Fraude gmlens Koopinformatie Nederland 2 11-01-08 18:06

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:03.