iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Unlock [archief] (https://forum.iculture.nl/f47/archief/f48/archief/f82/unlock-archief/)
-   -   Inloggen beveiligd netwerk (https://forum.iculture.nl/f47/archief/f48/archief/f82/unlock-archief/7520-inloggen-beveiligd-netwerk.html)

sosodef 15-02-08 22:00

Inloggen beveiligd netwerk
 
Hallo allen,

Ik ben ingelogd op een beveiligd netwerk op werk maar kan geen gebruik maken van internet. De iphone laat zien dat er vol bereik is en dat ik ben ingelogd maar geeft telkens aan dat de server niet gevonden kan worden. Staat nu versie 1.1.2 op. Wie heeft er een idee waaraan dit kan liggen? Verder werkt de iphone wel op andere beveiligde netwerken.

groet

ControlSje 15-02-08 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sosodef (Bericht 65206)
Hallo allen,

Ik ben ingelogd op een beveiligd netwerk op werk maar kan geen gebruik maken van internet. De iphone laat zien dat er vol bereik is en dat ik ben ingelogd maar geeft telkens aan dat de server niet gevonden kan worden. Staat nu versie 1.1.2 op. Wie heeft er een idee waaraan dit kan liggen? Verder werkt de iphone wel op andere beveiligde netwerken.

groet

Mischien dat er een aantal poorten op de router geblokkeerd zijn die worden gebruikt door Safari. Maar dat zou je bij je systeem behherder na kunnen vragen.

isdawa 17-02-08 01:47

Kun je zien of je een IP adres hebt gekregen (Settings -> Wi-Fi -> <jouw netwerk>=> blauwe pijl...?

Mogelijk dat er geen DHCP-server aktief is op je netwerk (en dat je een statisch IP adres, mask, gateway en DNS moet invullen) of dat op je iPhone DHCP niet is ge-enabled.

Verder kan het nog zijn dat je netwerk weliswaar 'open' staat, maar dat de beheerder heeft ingesteld dat alleen door hem geselecteerde MAC-adressen worden herkend door de DHCP-server.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Greetz, Isdawa?

sosodef 21-02-08 22:27

Wanneer ik op het netwerk zit dan krijg ik een ip adres toegewezen. Daarnaast krijg ik ook een Mask Adres, de overige blijven leeg.

Wat bedoel je met dat DHCP niet ge-enabled is? En hoe kan ik ervoor zorgen dat dat wel gebeurt?

Ik ben ook langs de beheerder geweest, die aangaf dat anderen ook een soortgelijk probleem hadden met hun pda/mobiele telefoons. Een mogelijke oplossing voor hen was om via een andere site een beveiligingscertificaat te downloaden en deze te installeren op het apparaat. Hierna zou het probleem zijn opgelost. Ik heb het certificaat al gedownload op mijn pc maar kan hem niet overbrengen naar mijn iphone. Iemand enig idee hoe dat moet?

Alvast bedankt!

isdawa 21-02-08 23:11

Je krijgt een IP-adres en een mask toegewezen, dus DHCP werkt.

Normaal gesproken zou de DHCP-server ook voor jouw netwerk een regel moeten hebben als:

'option routers xxx.xxx.xxx.xxx' voor het subnet waarin jouw IP-adres in voorkomt,

en

'option domain-name-servers yyy.yyy.yyy.yyy zzz.zzz.zzz.zzz'

het adres xxx... staat voor je gateway, dus hoe je uit je netwerk kunt komen,

en yyy... en zzz... voor de primary en (eventuele secondary) DNS-server.

Dat zijn zaken die je netwerkbeheerder voor je moet oplossen.

Daarnaast heb je een certificaat nodig om op je netwerk dat is toegewezen te kunnen communiceren. Anders zou je door met de hand die adressen in te vullen toch op het netwerk kunnen komen, en dat is in een beveiligd netwerk niet de bedoeling.

Om een certificaat (of welke data dan ook) op je iPhone over te brengen gebruik ikzelf altijd OpenSSH op de iPhone, en PuTTY op mijn Windows of Linux machine.

Probeer eerst of je (thuis, waar je wel een Wi-Fi verbinding kunt opzetten naar ik aanneem) een SSH-sessie kunt openen. De eerste keer een SSH opzetten duurt lang, omdat de keys voor encryptie moeten worden gegenereerd (ca 30 s.).
OpenSSH kun je met de Installer installeren, daar is genoeg over te vinden.

Daarna zou je als root (password alpine) moeten kunnen inloggen.

Als dat lukt kun je weer uitloggen, om vervolgens vanuit Linux/Windows het commando 'scp' te gebruiken. Ik ga er van uit dat je de SSH suite op je Windows / Linux systeem hebt.

Om een file over te brengen klop je dan in
> scp myfile.text root@xx.xxx.xxx:/var

een hele folder breng je over met:
> scp -r myfolder root@xxx.xxx.xxx.xxx:/var

In beide gevallen is xxx... het ipadres dat je iPhone thuis heeft gekregen, dat kun je vinden door een applicatie 'lookatlan' te downloaden (Google is your friend) of door op je aifoon te kijken bij Wi-Fi.

Verder moet je uiteraard her rootpassword opgeven als daar om wordt gevraagd door scp.

Suc6... Isdawa?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:17.