iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Unlock [archief] (https://forum.iculture.nl/f47/archief/f48/archief/f82/unlock-archief/)
-   -   Bootloader versies wat is het verschil. (https://forum.iculture.nl/f47/archief/f48/archief/f82/unlock-archief/9143-bootloader-versies-verschil.html)

forum.bericht 11-03-08 16:12

Bootloader versies wat is het verschil.
 
Alles unlockdraadjes doorspittende kom ik steeds weer tegen dat sommige unlockers de bootloader ongewijzigd c.q. op 4.6 laten en andere deze omzetten naar 3.9.

Los van de merites van al die unlockprogramma's is er 1 stuk informatie nergens duidelijk te vinden namelijk het antwoord op de vraag

"Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die 2 versies"
oftewel
"Waarom zou aan de een de voorkeur gegeven moeten worden boven de andere".

dominator 11-03-08 16:34

Vroegâh was het zo dat alleen 3.9 bootloaders met Anysim te unlocken waren. De 4.6 versies zijn beter beveiligd waardoor dat niet meer kan. Simpel gezegd wil je dus het liefst een 3.9 BL.

Sinds enige tijd zijn er ook 'open' bootloaders uit, deze kan je gebruiken en hebben een aantal voordelen. Het toeval wil dat deze juist een 4.6 bootloader nodig hebben om geïnstalleerd te worden dus heb je weer een probleem met 3.9. Ik blijf van mening dat een 3.9 altijd beter is aangezien je de baseband nog kan downgraden (wat niet kan met de 4.6, wel weer met die 'custom 4.6' zoals ik het nu begrijp).

Nu weet je ongetwijfeld dat bijv. Ziphone ook 4.6 bootloaders unlockt maar dit is niet helemaal waar, Ziphone schrijft 'een' 3.9 Bootloader naar je telefoon om hem te unlocken. Je bootloader wordt dus gedowngrade. Dit heeft weer als nadeel dat je dus die custom bootloader niet kan gebruiken, zoals het er nu naar uit ziet. Maar ik zie niet in waarom je die custom zou willen hebben als je al een 3.9 bootloader hebt. Dit is iets wat ik graag zou willen weten.

Bomans 11-03-08 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominator (Bericht 80074)
... Nu weet je ongetwijfeld dat bijv. Ziphone ook 4.6 bootloaders unlockt maar dit is niet helemaal waar, Ziphone schrijft 'een' 3.9 Bootloader naar je telefoon om hem te unlocken. Je bootloader wordt dus gedowngrade. Dit heeft weer als nadeel dat je dus die custom bootloader niet kan gebruiken, zoals het er nu naar uit ziet ...


https://forum.iculture.nl/f14/i...der-4-6-a.html

midon 15-03-08 18:57

Een boeiende discussie, dus het enige verschil tussen 4.6 en 3.9 is dat 4.6 een betere beveiliging heeft . Dus het geen verschil maakt op welke bootloader je draait. Of kan het dan zo zijn dat je in de toekomst problemen kan krijgen met updates en bootloader 3.9 ?

ArB 15-03-08 19:00

Niemand kan in de toekomst kijken of de downgrade van een 4.6 naar 3.9 nadelige gevolgen heeft. Op dit moment heb je er alleen maar voordelen van. Garantie in Nederland is toch 0,0 ;)
Ik persoonlijk zou de 3.9 fakeblank gebruiken omdat die nog terug kan naar 4.6

midon 15-03-08 19:04

Maar het enige verschil is de beveiliging?

ArB 15-03-08 19:09

Ja voorlopig lijkt het er wel op ja dat dit de insteek is van de nieuwe bootloader. Zou me ook niets verbazen als er weer een nieuwe versie komt met de firmware 2.0 in Juni

forum.bericht 15-03-08 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ArB (Bericht 82324)
Niemand kan in de toekomst kijken of de downgrade van een 4.6 naar 3.9 nadelige gevolgen heeft. Op dit moment heb je er alleen maar voordelen van. Garantie in Nederland is toch 0,0 ;)
Ik persoonlijk zou de 3.9 fakeblank gebruiken omdat die nog terug kan naar 4.6

Wat mij onduidelijk is "waarom kan een 4.6 probleemloos gedowngrade worden naar 3.9 en waarom kan een 3.9 niet weer teruggezet worden".

Mij lijkt dat de BL gewoon een stuk data in het geheugen is en dus simpel gewijzigd kan worden.

midon 15-03-08 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forum.bericht (Bericht 82361)
Wat mij onduidelijk is "waarom kan een 4.6 probleemloos gedowngrade worden naar 3.9 en waarom kan een 3.9 niet weer teruggezet worden".

Mij lijkt dat de BL gewoon een stuk data in het geheugen is en dus simpel gewijzigd kan worden.

Als het simpel weg een stukje software is zou je met behulp van b.v. Winscp een kopie van je bootloader 4.6 op je computer kunnen zetten als backup en 3.9 kunnen installeren. Maar dit lijkt me iets te simpel gedacht.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:41.